Kees van Riel
door Kees van Riel Jan 7, 2021 om 20:29
Huishouden & energie

Feenstra eist van mij €800 omdat ik van ze af wil al jaren ik heb geen gas kan d

Feensta heeft mij 'n onderhoud contract aangeboden maar hebben er 'n 15 jarig wurgcontract van gemaakt en het zou 'n onderhoud contract zijn ze zijn hier alleen geweest voor plaatsing verders nooit meer en dat is sinds 2016 zo ik heb al 3jaar geen gas meer dus ben over gegaan op alles electrich zij zou dan wel voorzieningen er voor hebben dus niet . dus ik wilde van hen af dat  kan moet dan wel de hele cv betalen €800 dat kan toch niet ik wordt 74 maar zoiets heb ik nog nooit megemaakt ik vindt het schandalig en ze verhogen toch het maandelijkse bedrag weer wat moet ik Gr Kees van Riel

2852 11 Rapporteer

rj
door rjw - Jan 7, 2021 om 20:38
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u het 15-jarig contract ondertekend? Zo ja, dan denk ik dat er niets anders opzit dan om het contract af te kopen wegens contractbreuk. Het is niet Feenstra's schuld dat u geen gas meer heeft.

ne
door neodutchio - Jan 7, 2021 om 20:54
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een 15 jarige onderhouds contract? Vreemd dat daar niets over te vinden is. Wel een basis en een all-in onderhoudscontract met de duur van 1 jaar en daarna maandelijks opzegbaar. Een dergelijk contract kan wettelijk ook helemaal niet.
Bedoeld u niet dat u een huur/lease overeenkomst hebt voor een cv voor de duur van 15 jaar? Want dat bestaat wel. U hoeft natuurlijk geen cv te betalen als u enkel een onderhoudscontract heeft.

Uw verhaal klopt dus niet. En om u de juiste hulp te geven is een werkelijke situatie wel belangrijk om te weten.

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2021 om 21:05
11548 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft ooit vrijwillig een 15 jaar contract getekend, dat u sinds 2016 geen gas meer gebruikt, daar heeft Feenstra geen boodschap aan, u had bij wijze van spreken ook 365 dagen per jaar gas mogen stoken tot 24 graden of meer.

Het is dus terecht dat u tot de einde contractdatum zult moeten blijven betalen. Contract = contract

Er is één optie, u kunt vragen per telefoon/email/brief of er een optie is tot afkopen contract bij Feenstra in één keer, dat zou mogelijk minder kunnen zijn als de resterende maandbetalingen.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2021 om 22:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt in 2016 een cv laten plaatsen en in 2017 bent u van het gas afgegaan?

Toch logisch dat u gewoon die cv moet betalen, ook al wordt u 74 jaar oud.

sw
door swat1500 - Jan 8, 2021 om 00:01
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad wel.een vaag verhaal van u.
U heeft kennelijk Feenstra in 2016 een gas CV ketel laten plaatsen op basis van huur of lease voor een periode van 15 jaar inclusief jaarlijks onderhoud. Dat is op zich een, weliswaar niet heel verstandige maar, vaker voorkomende constructie.
Vervolgens bent u kennelijk na 1 jaar gas stoken over gegaan op alles electrisch. Wat heeft u met de CV ketel gedaan? Die is waarschijnlijk nog steeds van Feenstra.
Feenstra houdt terecht aan het met u afgesloten contract. U zal dat moeten uitzitten of in 1 keer afbetalen. U wordt dan eigenaar van de ketel.
U bent eerder "opgelicht" door degene die u van het gas geholpen heeft terwijl dit contract met Feenstra nog liep.

panter22
door panter22 - Jan 8, 2021 om 09:51
6599 Antwoorden / Vragen

Die cv ketel hangt nog steeds in huis en wordt niet meer gebruikt? Of heeft Feenstra dat ding weggehaald en betaal  je de kosten van de aanschaf en verwijdering van de cv ketel per maand af?
Onderhoud zul je toch niet meer hoeven te betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 8, 2021 om 09:53
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Weet u wel heel zeker dat dit van Feenstra afkomstig is.
U geeft aan dat u indertijd een onderhoudscontract heeft afgesloten maar er nooit, na plaatsing, meer sprake is geweest van enige dientverlening. In dat geval zou een en ander onrechtmatig zijn.

Even als @NEODUTCHIO vraag ik mij dus af of er in uw situatie sprake is van een lease/huurcontract en indien u dat wenst te beëndigen voor het aflpen van de contractduur dus binnen de 15 jaar dan is geheel rechtmatig dat u dan een afkoopsom moet betalen op basis van http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html

Als het inderdaad uitsluitend een onderhoudscontract is vraag ik mij (dus opnieuw) of de vordering wel van Feenstra afkomstig is en indien wel zou u dan niet behoeven te betalen en een beroep doen op rechtmatigheid.
Vandaar de vraag of het inderdaad een lease/huurcontract betreft en indien dat inderdaad het geval is ga ik er vanuit dat indien u niet meer reageert dat inderdaad ook het geval is en u dus dient te betalen (om ook nadere incassokosten te voorkomen).

panter22
door panter22 Jan 8, 2021 om 10:56
6599 Antwoorden / Vragen

Feenstra had leasecontracten, maar is daar mee opgehouden. Ze verkopen nu alleen huurcontracten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 8, 2021 om 11:25
16869 Antwoorden / 202 Vragen

PANTHER22: bij lease is er sprake van afoop evenals bij een huurkoop overeenkomst. Voor een huurovereenkomst geldt dat die normaliter wel gemakkelijker kan worden opgezegd maar zelfs dan is hetgeen in de huurovereenkomst is opgenomen van belang. En kan er steeds worden opgezegd waarbij dan wel de huurbetalingsperiode van belang is. Is die één maand, dan is opzegging per maand mogelijk, wordt er per 6 maanden betaald, dan 6 maanden vooraf etc.
Erg veel verschil is er dus niet:  zie o.a. https://www.startpagina.nl/v/financien/vraag/87206/verschil-tussen-huren-leasen/

Bij een huurovereenkomst zoals hier bijj Feenstra nu aan de orde is is de betalingsperiode 1 maand en kan er dus worden opgezegd. https://www.feenstra.com/cv-ketel/cv-ketel-huren/ . Ik ga er dus vanuit dat er nog sprake is van een leasecontract en dat is dit óok nog een aardige' Klacht Feenstra! Afkoopsom leasecontract - KLACHT.nl  (Contract in 2013 afgesloten)

panter22
door panter22 Jan 8, 2021 om 15:23
6599 Antwoorden / Vragen

Begin deze week of eind vorige week nog een  mevrouw met een lease cv in de uitzending van mr. Fank Visser, wordt u al geholpen geweest. Ze wilde gratis van het lease contract af. Ging niet door. Ze moest voor bijna hetzelfde bedrag het lease contract afkopen. Dus onder die €800 komt ts niet uit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 8, 2021 om 15:39
16869 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22: Top! (op aanvullende reacties als deze zou ik ook wel een + willen geven)

me
door mein33 - Jan 8, 2021 om 10:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR KEES VAN RIEL 7 JAN. 2021

maar hebben er 'n 15 jarig wurgcontract van gemaakt

@kees van driel,

En u stond er bij en u keek er na en heeft verder geen aktie ondenomen toen dit contract u destijds onder ogen kwam ?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 8, 2021 om 11:28
16869 Antwoorden / 202 Vragen
Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 8, 2021 om 11:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik lees op website;  Huren vanaf  €23,95 per maand.
Na 1 jaar kun je elke maand opzeggen.

Maar  was dit er ook in 2016 ook al,  oude  contracten waren slechtere.
Ook  moeten ze bij opzegging de ketel wel retour  hebben en als de   andere firma die weg gepleurd heeft?

Op elke Feenstra ketel staat rode sticker; Eigendom van.....

Wel zijn de oude contracten lastiger dus  heb je nieuwe of nog oude contract van welke datum getekend?
Ook is bij plaatsing sinds  2016 in  2018 of 2020, afhankelijk   merk en type ketel  onderhoud nodig geweest....
Als ze niet langs kwamen is dat wanprestatie en kun je  wegens geen onderhoud  ook ONTBINDEN... overeenkomst...
Dat je geen gas meer hebt doet er niet toe... contract = contract.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 8, 2021 om 15:35
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Deze dan niet gezien m.b.t. wel degelijk het hebben bestaan van leasecontracten bij Feenstra? Klacht Feenstra! Afkoopsom leasecontract - KLACHT.nl  en nu Ts niet nader reageert op mijn vraag om 09;53 neem ik aan dat het inderdaad een ouder leasecontract betreft.

Het is en blijft wel opvallend dat er dan kennelijk nooit onderhoud is gepleegd. Maar ook dat is afhankelijk of er ook sprake is van een onderhoudsovereenkomst. Als die er niet is of niet is opogenomen in het leasecontract, dan is er niets te ontbinden want dan is er geen sprake van wanprestatie.

En zie dan ook nog de laatste reactiue van @PANTHER22 op een eerdere reactie van mij met de verwijzing naar Mr. Frank Visser.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 8, 2021 om 20:41
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Elk oud lease contract was  elk jaar of elke 2 jaren onderhoud....
bij 3 jaren niets doen  is dat  onbetrouwbare kachel en mag niet.

Je betaalde voor;

De kachel.
De montage.
Onderhoud.
Storingen   en  onderdelen dus  vrijwel elke Lease van Feenstra was compleet   en je mag er zelf niets aan doen.
Alleen  0900 bellen als fout ging....

Ik had een huis gekocht met  12 jaren contract en  blij dat ik er vanaf ben....
Afkoop som is vrijwel gelijk aan   alle resterende maanden dus dan maar uitzitten....
Na 12 jaren boden ze  onderhoud aan maar die prutsers komen er nooit meer in....

De vorige eigenaar had dit afgesloten helaas   en wegens weinig tijd kreeg ik afkoopsom die erg hoog was....
De nieuwe contracten zijn 1 jaar en dan na 1 maand weg, maar voor verwijderen ketel en  de  hele maanden gerekend  komt er ook nog  veel bij.... helaas....

Ik wacht op  contract afsluit datum voor een goed en betrouwbaar advies, het kan nog....

Tryingtohelp
door Tryingtohelp - Jan 8, 2021 om 17:28
53 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Kees van Riel,

als ik uw vraag goed begrijp dan bent u een contract aangegaan waar u nu vanaf wilt en de afkoopsom die Feenstra u in rekening wil brengen vind u onredelijk.
Mijn advies aan u is om uw schrijven direct te richten aan de directeur van Feentra (al dan niet aangetekend). In uw schrijven geeft u aan dat u de afkoopsom onredelijk vind en geeft u aan wat volgens u wel redelijk is.
Wij hadden 2 contracten bij Feenstra en nog niet zo lang geleden liepen wij ook tegen de muur op bij Feenstra (begrijpelijk, die mensen doen gewoon hun werk zoals ze opgedragen is). Na direct contact met de directeur van Feenstra hebben we (tegen een voor ons zeer aanvaardbare prijs) één contract afgekocht en het andere contract gewijzigd, we zijn dus nog steeds klant bij Feenstra. Onze ervaring is dat de directie van Feenstra zeer zeker open staat om het voor beide partijen tot een goed einde te brengen. Hoop dat u wat heeft aan mijn advies.