CCK
door CCK Jun 2, 2023 om 21:55
Huishouden & energie

Geen gespecificeerde offerte kunstof kozijnen

Paar weken terug is een bedrijf bij ons thuis geweest vanwege kunstof kozijnen. Vandaag hadden we de afspraak om de offerte te bespreken. Het was een fijn gesprek en degene nam alle tijd voor ons.

De offerte kregen we onder ogen en dit bedroeg een totaal prijs. Daardoor ontstond bij ons de vraag of het mogelijk is om de offerteprijs meer te specificeren, zodat we een idee kregen waarop de prijs gebaseerd was. Dit was niet mogelijk. Is dit normaal en mag dit? Of stellen wij een onnodige vraag aan deze verkoper? Prijs was imo netjes, maar zouden misschien wat meer details verwachten?

6143 15 Rapporteer
sira
door sira - Jun 2, 2023 om 22:14
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik specificeerde de offerte wel altijd, dus de kozijnen per stuk met een excl. btw-prijs en aan het einde van de offerte het totaal van de kozijnen, de montageprijs, de btw en de incl. totaalprijs, alleen dan liep je vaak tegen het volgende aan. Dan zei de klant "we doen dit jaar kozijn 1, 5 en 7 en volgend jaar de rest". De montageprijs werd dan in verhouding hoger, omdat het voordeliger is alles in 1 keer te plaatsen en af te werken en waarbij de montageprijs is berekend op bijv. 2 man 3 dagen (afhankelijk van het aantal kozijnen) dan meerdere keren voor 2 of 3 kozijnen te rijden en einde van de dag nog onbenutte uren over te hebben (die de klant ook moet betalen), want je gaat van een hele werkdag uit.

U kunt vragen de kozijnenprijs en de montageprijs apart.

CCK
door CCK Jun 2, 2023 om 22:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor de uitgebreide reactie Sira. We hebben ook aangegeven dat we graag bijvoorbeeld zouden willen weten hoe hoog de montageprijs was, maar dit konden (wilden?) ze niet geven.

We missen nu een beetje het beeld waarop de prijs gebaseerd is. Ook lastig voor ons te bepalen of we bepaalde zaken in de offerte willen laten of dat we aantal dingen willen toevoegen of aanpassen (prijstechnisch gezien). Het is toch een flink bedrag en willen zeker weten dat we er goed aan doen. Snap je een beetje wat ik bedoel?

sira
door sira Jun 2, 2023 om 22:35
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik geef altijd aan het type kozijnen met of zonder aanslag, de kleuren en bovendien maakte ik tekeningen van alle kozijnen met kipstand en de draairichtingen, u moet controleren of alles klopt.
Afvoeren van alle bouwafval zat in de prijs, want het is voor een particulier duur om bouwafval weg te brengen.

Ze moeten kunnen aangeven wat de montageprijs is en die geldt dan voor alle kozijnen in één keer plaatsen.
Heeft u ook andere offertes aangevraagd? En komt de totaalprijs dan een beetje overeen?

U hoeft geen naam van het bedrijf te noemen, maar welk merk kozijn heeft u gekozen?

Let er vooral op dat u de kozijnen met aanslag (lip) en stelkozijnen neemt, anders vervalt het eventuele "politiekeurmerk". Dit kunt u terugvinden op de site van de SKG (Stichting Kwaliteit Gevelbouw). Aanvulling: er mag buiten dan ook niet gekit worden! Dat is wel nodig bij kozijnen zonder aanslag.

mahadma
door mahadma - Jun 2, 2023 om 22:55
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou met deze aannemer geen zaken doen, eventueel wel na een heldere offerte. Is hij ergens bij aangesloten? Zo nee, dan wegwezen.

sira
door sira Jun 2, 2023 om 23:06
2326 Antwoorden / 24 Vragen

De kozijnenbranche kan zich aansluiten bij de VKG en dat is ook een punt van discussie. Exakta en Keurkozijn zaten in de VKG, beiden hebben de bedrijven failliet laten gaan en duizenden klanten in de kou laten staan.

In de kozijnenbranche zit veel kaf onder het koren en dat kaf moet je proberen te herkennen. Jongens die denken binnen een paar jaar rijk te worden, maar als je snel rijk wilt worden, moet je dit werk niet doen.
Ik zit er nu 25 jaar in en bij mij stond eerlijkheid voorop. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Ik ben nooit ergens aangesloten geweest en nieuwe klanten stuurde ik meestal naar oude klanten om de kozijnen te bekijken, ik was daar zelf niet bij en liet de oude klanten hun ervaring te delen.

me
door mein33 - Jun 2, 2023 om 22:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zonder een gespecifeerde offerte weet u immers niet waarvoor u betaald.
U hebt het recht om precies te weten welke en hoeveel ramen en deuren er worden geplaatst, welk soort glas er wordt geplaatst.
Hoeveel arbeldsloon er in rekening wordt gebracht etc. etc.
Als u geen gespecificeerd offerte heeft, dan geeft u de leverancier een soort vrijbrief om te doen (en te laten) wat hem het beste uitkomt en dat zou ik in ieder geval niet willen.
Zelf zou ik afhaken bij deze leverancier.

Misschien kunt u maar beter bij tenminste twee andere leveranciers een gespecificeerde  offerte aanvragen, zodat u een vergelijk kunt maken.

hereistom
door hereistom - Jun 2, 2023 om 23:21
732 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben benieuwd hoe die offerte er uit ziet?
Maar gespecifeerd per aantal kozijnen en type glas en apart het arbeidsloon en BTW lijkt mij toch wel het minste.
Overigens hoop ik dat u minstens 3 bedrijven om een offerte heeft gevraagd, zodat u kunt vergelijken.

atlas1302
door atlas1302 - Jun 3, 2023 om 00:42
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik gaf ook altijd een gespecificeerde offerte aan mijn klanten, toen ik in de tuinaanleg/architectuur zat. Geen kozijnen maar plantjes, boompjes, straatwerk, zand..etc. Op die manier heeft de klant een aardige indruk, in uw geval kozijnen, hoe de taart is verdeeld en opgebouwd.

Ik vind het in ieder geval een normale zaak dat een offerte zo transparant mogelijk is, ook voor de ondernemer zelf natuurlijk! Het kan een hele hoop gezeik en verwarring uitsluiten na de klus.

Welke kozijnen (merk) zijn het eigenlijk? Wat zijn de garantie voorwaarden?

Ik zou ook graag hier kunstofkozijnen zien, denk dat het een gat in de markt is..Momenteel hebben de Chinezen de markt in handen met alluminium. Er wordt haast geen houten deur meer gemaakt, simpelweg omdat het veel te duur is geworden. Dus @Sira, begin er maar aan!

Je
door Jerhoen Jun 16, 2023 om 21:37
Antwoorden / Vragen

Net houten kozijnen laten plaatsen. Binnen 6 weken leverbaar. Gespoten in juiste kleur en mooier dat kunststof of aluminium .

rj
door rjw - Jun 3, 2023 om 07:58
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Wat mis je precies? Een prijs per item of zijn de items op zich ook niet gespecificeerd? Je zou op z'n minst een specificatie moeten hebben van alle kozijnen (type, kleur, afmetingen, materiaal, soort glas, etc). Maar dat hoeft niet per item een aparte prijs te hebben. Stel dat je 5 kozijnen hebt voor 5000 euro, dan wil het niet zeggen dat je 4 kozijnen voor 4000 euro kunt afnemen. En uiteindelijk is een prijs per item ook niet zo interessant.

ro
door ronny530 - Jun 3, 2023 om 09:36
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Bij mijn weten hoeft een totale of all in prijsofferte niet nader gespecificeert te worden omdat voor het bedrag in de offerte de werkzaamheden gegunt worden. Een gepecificeerde offerte is van toepassing als de geoffreerde een keuze kan maken tussen de kozijnen en glas soort en dan dient die keuze wel in de offerte meegenomen te worden omdat die afwijken van de standaard totale prijs. Als u met de kozijn verkoper een vaste prijs afspreekt dan is het eindbedrag in de offerte steekhoudend en staat het de verkoper vrij om de materialen te kiezen en aan de gevraagde kwaliteit voldoen. Edoch als u de boel niet vertrouwd dan niet akkoord gaan want een offerte is en blijft een aanbod en is geen koopovereenkomst.

CCK
door CCK - Jun 3, 2023 om 12:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Veel informatie. Bedankt allemaal!
Moet er wel bij zeggen dat de offerte tekstueel wel gespecificeerd is, maar financieel niet.

Gesprek voelde verder goed, zijn alleen niet gewend om een all-in prijs te krijgen. Zo willen we nog wat dingen wijzigen. En we twijfelen of we de voordeur met bijbehorende kozijn willen vervangen (twijfel zijn de kosten). Als we dat laten doorvoeren en dan keuzes willen maken wat wel/wat niet dan word het lastig voor ons om daar een keuze voor te maken. Maar misschien maken we ons te veel druk en kunnen ze wel een offerte maken incl. deur en eentje excl. deur.

Dit is overigens de eerste offerte en zitten wel te denken aan nog bij een ander bedrijf te informeren.

rj
door rjw Jun 4, 2023 om 14:25
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Het is wel gebruikelijker om als je een andere inhoud wilt dat daar een nieuwe offerte voor wordt gemaakt. Je kunt bij zo'n klus niet simpel zeggen dat als je de deur er uit laat dat je die kosten er uit laat en dat het dan weer klopt. Er zijn altijd kosten die onafhankelijk zijn van de hoeveelheid (in dit geval) kozijnen, het werk per kozijn is ook niet allemaal hetzelfde, etc.

Je
door Jerhoen Jun 16, 2023 om 21:41
Antwoorden / Vragen

Kijk eens op noorman kozijnen houten kwaliteitskozijnen , kant en klaar geleverd met glas en in de gewenste kleur. Net me hele huis laten doen . Heeft geleid tot meerwaarde van het huis. Je gaat in een jaren zestig huis toch geen kunststof kozijnen proppen?

marita5
door marita5 - Jun 3, 2023 om 12:57
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Cck ,

Nog een aanvulling ,

Onduidelijke offerte zorgt voor problemen

Het probleem van een offerte die niet voldoende genuanceerd en gespecificeerd is, is dat er later niet voldoende beroep op gedaan kan worden. Het zorgt voor veel misverstanden. Want wat is er dan verder precies afgesproken. Wat hadden partijen van elkaar mogen verwachten?

Bron : Charlotte's Law

rj
door rjw Jun 4, 2023 om 14:23
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Een all-in prijs maakt een offerte niet onduidelijk. Een offerte wordt pas onduidelijk als de scope van materialen en werk niet duidelijk is omschreven. En uit het bericht van CCK maak ik op dat die zaken wel gespecificeerd zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 4, 2023 om 17:43
2042 Antwoorden / Vragen

Precies, onduidelijkheid over het te leveren resultaat is niet hetzelfde als een break down van kosten

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 4, 2023 om 17:42
2042 Antwoorden / Vragen

Een leverancier kan een offerte natuurlijk ook verder specificeren, het maakt officieel niets uit, maar de boodschap lijkt mij duidelijk, het is take it or leave it en we gaan niet lopen uitleggen of onderhandelen. Aan u de keuze.

1paul
door 1paul - Jun 5, 2023 om 11:59
3135 Antwoorden / 0 Vragen

u mag gewoon vragen hierom natuurlijk en ik vind dat ook een onderdeel van de offerte moet zijn, natuurlijk is dit onderdeel van een overeenkomst zodat je weet hoe een prijs tot stand komt!!!!

je moet toch kunnen vergelijken als je meerdere offerte's aanvraagt en bovendien moet je een kader hebben voor als men ineens, (wat regelmatig gebeurt) met een meerprijs aan komt zetten voor de "onverwachte kosten"!!!!

mo
door mof - Jun 5, 2023 om 12:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit mag in principe wel, u betaalt voor het hele pakket en niet voor de onderdelen. U bent het met de prijs eens of niet en al naar gelang het antwoord accepteert u de offerte of niet.

CCK
door CCK - Jun 16, 2023 om 21:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

We zijn ondertussen 2 weken verder en wil iedereen nogmaals bedanken voor het meedenken.

Nu terugkijkend op het gesprek met dit bedrijf, hadden we er gewoon geen goed gevoel meer bij. Normaal zou je rond de tafel gaan zitten, je wensen bespreken en daarna een offerte krijgen. Een offerte waar ook goed terug te vinden is wat je voor het bedrag allemaal krijgt.

In eerste instantie vond ik dat alles tekstueel in de offerte stond, maar nu achteraf was het teveel standaard tekst zonder duidelijk wat er precies bij de prijs in zat. Ze vertelden ook dat ze de offerte "even snel de avond ervoor hadden gemaakt" en bij een vraag van ons konden ze niet aangeven in de offerte dat het erbij zat maar moesten we op hun vertrouwen dat het erbij zat.

Tevens werd er niet besproken wat we echt wilden, maar kregen we een uur lang te horen over hun kozijnen, waar het uit bestond en waar ze het inkochten.

We weten dat ze meerdere huizen bij ons in de buurt hebben gedaan (met allemaal dezelfde afmetingen), dus kregen het gevoel dat het een kopieer/plak verhaal was.

We zijn toen naar huis gegaan met toch wel een lijstje dat we anders wilden, maar na een paar dagen toch besloten om er niet verder mee te gaan.

Vandaag bij een andere, ook groot, bedrijf geweest en dit voelde veel beter. Minder verkooppraatjes, maar een eerlijk advies over wat wel/niet doen van iemand die zelf ook met de kozijnen werkt.

Incl. al onze wensen erbij zijn we nu 7.000 euro goedkoper uit. Dus we zijn helemaal blij.

En ja.. Nu weer een offerte gekregen met alleen een totaalprijs haha. Maar dankzij jullie weet ik nu dat dit prima is. En daarnaast een zeer uitgebreide offerte waar alles in staat wat we besproken hebben.

Bedankt allemaal!

Di
door DirkJ - Jun 16, 2023 om 21:35
8 Antwoorden / Vragen

Vaak is het probleem met gespecificeerde offerte's dat de mensen met jou energie cq tijd met jouw offerte de boer op gaan voor een nog scherpere prijs. Heel begrijpelijk dat veel aanbieders daar geen zijn in hebben.