Geen verzegeling Gasmeter Liander
Geachte lezers,
Ik heb een woning gekocht met een gas/electra meter.
Vanwege blokverwarming hoef ik dus geen stookkosten via gas zelf te regelen en koken doe ik electrisch.
Hierdoor ga ik geen gas gebruiken en wilde een zegel op de meter laten plaatsen door de netbeheerder(Liander)
Van de medewerker kreeg ik te horen dat Liander een intern besluit heeft genomen dit niet meer te doen, maar daardoor wel de consument verplicht is de vastrecht, transport en meterstanddienst per maand te betalen.
Met zegel was dat niet het geval omdat je dan geen gebruik kan maken van gas.
Alternatief indien men dat niet wil betalen is de meter te laten verwijderen, echter vraagt Liander indien je hem na enkele jaren weer nodig zou hebben voor het plaatsen €750,-
Nu komt het volgende, ik heb stoorm aangevraagd bij een leverancier, deze meld ook gas aan bij netbeheerder want anders wordt je afgesloten en kost het €117,- heraansluitkosten. Nu zou je kunnen beslissen het niet te laten heraansluiten, maar dan geven ze het door aan een deurwaarder want je bent immers verplicht om alle kosten te betalen omdat zij hebben besloten geen zegel meer te plaatsen.
Hierdoor betekend dus weer dat je ook verplicht uiteindelijk wordt om een gas contract bij je leverancier te hebben want anders wordt er geen EAN code afgegeven aan de netbeheerder.
Mijn vraag:
Is dit legaal, mogen netbeheerders een bedrijfsbeslissing maken wat uiteindelijk een consument benadeeld?
Andere netbeheerder verzegelen nog wel meters indien de klant geen gebruik wil maken van een product dus dan ook geen kosten krijgt per maand/jaar.
Wat doet de NMA of bij wie kan je hiermee te recht, gezien consuwijzer er ook niks mee kan zeggen ze.
Hoop dat iemand hier al mee te maken heeft gehad en mij meer info kan geven.
Beste De Weijer,
Ik vind het vreemd als je bij een leverancier om elektriciteit vraagt dat dit dan de bij de gasleverancier aangemeld wordt. Dit kunnen gewoon 2 verschillende leveranciers zijn. Kunt U dit nader toelichten?
Jantje
Maar douched u dan ook electrisch? Sorry dat ik geen antwoord heb maar ben dan nieuwsgierig hoe het "badderen" dan gaat.
[quote=tenormin schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:17]Maar douched u dan ook electrisch? Sorry dat ik geen antwoord heb maar ben dan nieuwsgierig hoe het "badderen" dan gaat.
Gezien het feit dat ik blokverwarming heb, houdt dus in algemene leiding met warm water toevoer, is dit centraal al geregeld ook voor douche.... of ik snap je vraag niet goed.
Heb geen cv ketel o.d. in huis als je dat bedoeld
[quote=jantje7 schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:14]Beste De Weijer,
Ik vind het vreemd als je bij een leverancier om elektriciteit vraagt dat dit dan de bij de gasleverancier aangemeld wordt. Dit kunnen gewoon 2 verschillende leveranciers zijn. Kunt U dit nader toelichten?
Jantje
Mijn netbeheerder is Liander, mijn leverancier is Eneco.
Zag bij een oude vraag hier op de site dat je ook nog gewoon transport ed kosten betaald moesten bij verzegeling (maar misschien verschilt dat per aanbieder), maar in dat geval is enige keus die blijft als je geen blijvende kosten wilt dan weghalen.
Klik Hier voor Eerdere Vraag hierover
In feite klopt het voor de helft.
Je betaald voor het verwijderen en ook een smak geld bij verkoop indien er weer een gasmeter zou moeten komen.
Verzegeling houdt in dat de netbeheerder de meter ongebruikbaar maakt en dan vervallen alle kosten, ook transport of vastrecht.
Deze betaal je alleen indien je gebruik KAN maken van gas en dat is na verzegeling niet meer het geval.
Bij veel netbeheerder, zoals Stedin geldt dit ook... zegel erop en geen kosten verder.
[quote=deweijer79 schreef op donderdag 6 okt 2011, 16:32]Je betaald voor het verwijderen en ook een smak geld bij verkoop indien er weer een gasmeter zou moeten komen.
Bij koop kun je het overlaten aan koper en als blokverwarming er nog is zal die het ook niet nodig hebben dan............
Maar zoals in andere vraag gezegd, hoe lang wil je er wonen/ kwestie rekensommetje maken lijkt me.
[quote=tenormin schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:17]Sorry dat ik geen antwoord heb maar ben dan nieuwsgierig hoe het "badderen" dan gaat.
Dat weten we nu wel!
Geachte deweijer79,
Kunt u aangeven wat de postcode en het huisnummer is van uw gasaansluiting? Hopelijk kan ik u duidelijkheid geven over ons zegelbeleid.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Liander Netbeheer
[quote=devreemdevogel schreef op donderdag 6 okt 2011, 18:11][quote=tenormin schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:17]Sorry dat ik geen antwoord heb maar ben dan nieuwsgierig hoe het "badderen" dan gaat.
Dat weten we nu wel!
antwoord nummer 8.
Is een normale vraag; kreeg een normaal antwoord. Iets vragen = iets leren.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer