doetinchem
door doetinchem Apr 14, 2012 om 15:24
Huishouden & energie

Gelijmde spiegel op tegels verwijderen

Een grootte spiegel (op een houten frame) zit in de badkamer vast gelijmd (al 16 jaar) op de wandtegels. Hoe dit te verwijderen zonder de tegels te beschadigen? Al met een plamuuurmes bezig geweest om voorzichtig het geheel los te krijgen. Er komt weinig beweging in. Is er een af ander goedje wat achter het houten frame te spuiten is zodat het makkelijk los laat.

47567 28 Rapporteer

poltol
door poltol - Apr 14, 2012 om 15:46
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Dat "goedje" heet kit/lijm oplosser [in spuitbus] en is te koop bij de bouwmarkt.
Wel goed de spiegel ondersteunen/opvangen want de kit/lijm kan zomaar onthechten en dan valt de spiegel eraf.

Succes, poltol

tenormin
door tenormin - Apr 14, 2012 om 16:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dan zijn er nog aceton, white spirit, ontsmettingsalcohol, ether, thinner of sticky tape remover. Dit alles is echter vloeibaar. Dus een oude lap op de vloer voor de druppels. Niet al die troep tegelijk gebruiken hoor, dan lig je gelijk in coma. Goede ontluchting is noodzakelijk. Heb zelf de beste ervaring met het laatst genoemde. Kost een hoop geduld maar moet lukken met plamuurmes. En wat poltol ook zegt: ondersteunen anders ligt de spiegel alsnog in gruzelementen.

mahadma
door mahadma - Apr 14, 2012 om 16:45
11541 Antwoorden / 51 Vragen

"en dan valt de spiegel eraf."

doe voor je eigen veiligheid wel even goede (werk)schoenen aan, want als die spiegel op je (minder beschermde) voeten beland .............

vr1944
door vr1944 - Apr 14, 2012 om 22:59
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dan zijn er nog aceton, white spirit, ontsmettingsalcohol, ether, thinner of sticky tape remover. Dit alles is echter vloeibaar

Belachelijk om het gebruik van deze vloeistoffen te adviseren.Buiten dat het zeer gevaarlijke ether en thinner niet te koop zijn ,zou ik vloeistoffen niet gebruiken om te voorkomen dat je de zeer schadelijke dampen inademt.De oplossing van Poltol is ok-

abarth
door abarth - Apr 14, 2012 om 23:53
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=vr1944 schreef op zaterdag 14 apr 2012, 22:59]Dan zijn er nog aceton, white spirit, ontsmettingsalcohol, ether, thinner of sticky tape remover. Dit alles is echter vloeibaar

Belachelijk om het gebruik van deze vloeistoffen te adviseren.Buiten dat het zeer gevaarlijke ether en thinner niet te koop zijn ,zou ik vloeistoffen niet gebruiken om te voorkomen dat je de zeer schadelijke dampen inademt.De oplossing van Poltol is ok-

Gewoon bij de bouwmarkt te koop hoor.

tenormin
door tenormin - Apr 14, 2012 om 23:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

vr1944, vraag me dan af of ik vorige week thinner illegaal bij de Gamma heb gekocht. Voor uw informatie: ze haalden het ook niet stiekum onder de toonbank vandaan.

vr1944
door vr1944 - Apr 15, 2012 om 00:46
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Of thinner nou wel of niet te koop is zal mij een worst zijn,Het gaat mij om de gezondheid en veroorzaken van schade aan de luchtwegen van TS.Bovendien lost de door jouw genoemde vloeistoffen geen lijm of kit op dus is het zinloos en gevaarlijk om te gebruiken.

=tenormin schreef op zaterdag 14 apr 2012, 23:57: vr1944, vraag me dan af of ik vorige week thinner illegaal bij de Gamma heb gekocht. Voor uw informatie: ze haalden het ook niet stiekum onder de toonbank vandaan.

vr1944
door vr1944 - Apr 15, 2012 om 01:02
1210 Antwoorden / 5 Vragen

De Gamma verkoopt geen thinner (zie zoek resultaat Gamma site)Er zijn geen resultaten gevonden voor "thinner""[ dus dat verhaal zuig je uit je duim.

vr1944
door vr1944 - Apr 15, 2012 om 01:10
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ether,aceton alcohol thinner vanwege zeker niet.

Gewoon bij de bouwmarkt te koop hoor.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Apr 15, 2012 om 10:36
57 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vr1944 schreef op zondag 15 apr 2012, 00:46]Of thinner nou wel of niet te koop is zal mij een worst zijn,Het gaat mij om de gezondheid en veroorzaken van schade aan de luchtwegen van TS.

Overdrijf toch niet zo man!
De weg oversteken is veel gevaarlijker,.
Als je elke dag een fles leeg snuift is het niet goed voor je, maar als je een keer iets inademt gebeurt er niks hoor.
Ik zie dagelijks mensen die al 25 + jaren met die stoffen werken en niks aan de hand hoor en die ademen ook wel eens wat in.

vr1944
door vr1944 - Apr 15, 2012 om 11:19
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Zit niet te zwammen man.Ik steek al ruim 60 jaar de weg over zonder gevolgen.Ik heb 25 jaar in de verfindustrie gewerkt en daar OPS gekregen door het inademen van deze vloeistoffen.Ik vraag me af waar jij mensen met thinner ziet werken zonder beschermende middelen en voldoende ventilatie,want daar is werk aan de winkel voor de Arbo .Produktie veiligheidsblad van Thinner kun je lezen door op onderstaande link.

http://www.hermadix.nl/pdf/11790.pd
www.verenigingops.nl/ over de gevolgen

jo
door jorisw - Apr 15, 2012 om 11:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vr1944 schreef op zondag 15 apr 2012, 11:19]Zit niet te zwammen man.Ik steek al ruim 60 jaar de weg over zonder gevolgen.Ik heb 25 jaar in de verfindustrie gewerkt en daar OPS gekregen door het inademen van deze vloeistoffen.Ik vraag me af waar jij mensen met thinner ziet werken zonder beschermende middelen en voldoende ventilatie,want daar is werk aan de winkel voor de Arbo .Produktie veiligheidsblad van Thinner kun je lezen door op onderstaande link.

http://www.hermadix.nl/pdf/11790.pd
www.verenigingops.nl/ over de gevolgen

25 jaar werken in de verfoplosmiddelen kan je natuurlijk niet vergelijken met een zondagmiddag in de dampen om een spiegel los te krijgen. Dat weet je zelf ook wel.

vr1944
door vr1944 - Apr 15, 2012 om 11:33
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Bron:OPS vereniging
De effecten van kortdurende blootstelling aan zowel hoge als lage
concentraties oplosmiddelen zijn:

irritatie van huid en slijmvliezen
bedwelmingsverschijnselen
effecten op gedrag.

=jorisw schreef op zondag 15 apr 2012, 11:25:
=vr1944 schreef op zondag 15 apr 2012, 11:19: Zit niet te zwammen man.Ik steek al ruim 60 jaar de weg over zonder gevolgen.Ik heb 25 jaar in de verfindustrie gewerkt en daar OPS gekregen door het inademen van deze vloeistoffen.Ik vraag me af waar jij mensen met thinner ziet werken zonder beschermende middelen en voldoende ventilatie,want daar is werk aan de winkel voor de Arbo .Produktie veiligheidsblad van Thinner kun je lezen door op onderstaande link.

http://www.hermadix.nl/pdf/11790.pd
www.verenigingops.nl/ over de gevolgen

25 jaar werken in de verfoplosmiddelen kan je natuurlijk niet vergelijken met een zondagmiddag in de dampen om een spiegel los te krijgen. Dat weet je zelf ook wel.

tenormin
door tenormin - Apr 15, 2012 om 11:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=vr1944 schreef op zondag 15 apr 2012, 01:02]De Gamma verkoopt geen thinner (zie zoek resultaat Gamma site)Er zijn geen resultaten gevonden voor "thinner""[ dus dat verhaal zuig je uit je duim.

En omdat jouw zoekopdracht geen resultaat opleverd, zit ik dus te liegen. Dank je. Niet iedere Gamma heeft trouwens hetzelfde assortiment, maar dit terzijde. Mijn eerste commentaar bevatte al "goede ontluchting" omdat het een badkamer betreft. Heb wel thinner gekocht, staat inderdaad, net zoals veel andere artikelen, een groot rood kruis op de fles, met de mededeling van niet langdurige inademing, mondkapje voor, fles bevat tolueen. Waar ik het voor nodig had werkte perfect: 2 hardgeworden maar heel fijn vervende kwasten, die na 3 dagen lekker zacht werden en weer gebruikt konden worden. Wat ik de TS persoonlijk adviseerde was sticky tape remover, weet je wel? Ook al zo'n rood kruis op de fles. Alle items trouwens, is wettelijk verplicht.

tenormin
door tenormin - Apr 15, 2012 om 11:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

vr1944, mijn bijdrage van 16:33 (gisteren) dus niet goed gelezen: wel opletten dat je niet alles tegelijk gebruikt anders lig je in coma.
Wat je toevoegt dat je daarin hebt gewerkt: ja, dat zal wel net zo zijn als asbest longen, werken in de mijnen e.d.; dus gevaarlijke omstandigheden. We hebben het hier over huis, tuin en keukengebruik en niet over een permanente situatie om in die dampen te staan.

vr1944
door vr1944 - Apr 15, 2012 om 12:02
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Thinner bevat Xyleen(kankerverwekkend),N-butanol N-butylacetaat en aceton .Thinner is bij geen enkele Gamma te koop volgens de Gamma site.Verder raad ik je aan om je kwasten invervolg schoon te maken met white spirit of groen zeep.

=tenormin schreef op zondag 15 apr 2012, 11:37:
=vr1944 schreef op zondag 15 apr 2012, 01:02: De Gamma verkoopt geen thinner vogens hun website (zie zoek resultaat Gamma site)Er zijn geen resultaten gevonden voor "thinner""[ dus dat verhaal zuig je uit je duim.

En omdat jouw zoekopdracht geen resultaat opleverd, zit ik dus te liegen. Dank je. Niet iedere Gamma heeft trouwens hetzelfde assortiment, maar dit terzijde. Mijn eerste commentaar bevatte al "goede ontluchting" omdat het een badkamer betreft. Heb wel thinner gekocht, staat inderdaad, net zoals veel andere artikelen, een groot rood kruis op de fles, met de mededeling van niet langdurige inademing, mondkapje voor, fles bevat tolueen. Waar ik het voor nodig had werkte perfect: 2 hardgeworden maar heel fijn vervende kwasten, die na 3 dagen lekker zacht werden en weer gebruikt konden worden. Wat ik de TS persoonlijk adviseerde was sticky tape remover, weet je wel? Ook al zo'n rood kruis op de fles. Alle items trouwens, is wettelijk verplicht.

harrie
door harrie - Apr 15, 2012 om 12:22
765 Antwoorden / 36 Vragen

Inplaats van allemaal troep achter de spiegel te gieten......

Een zo dun mogelijke staaldraad achter de spiegel langs halen, zoals een kaasboer hele oude kaas snijdt.
De spiegel zit gegarandeerd met schuimtape geplakt en dat snij je daarmee doormidden. De plakresten kan je dan mogelijk zelfs, na inweken, met terpentine verwijderen.
Zo niet kan het altijd nog met een van de bovengenoemde middelen. Je hebt er in ieder geval veel minder van nodig.

Ex-Haagsche Harrie

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Apr 15, 2012 om 17:05
57 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jorisw schreef op zondag 15 apr 2012, 11:25][quote=vr1944 schreef op zondag 15 apr 2012, 11:19]Zit niet te zwammen man.Ik steek al ruim 60 jaar de weg over zonder gevolgen.Ik heb 25 jaar in de verfindustrie gewerkt en daar OPS gekregen door het inademen van deze vloeistoffen.Ik vraag me af waar jij mensen met thinner ziet werken zonder beschermende middelen en voldoende ventilatie,want daar is werk aan de winkel voor de Arbo .Produktie veiligheidsblad van Thinner kun je lezen door op onderstaande link.

http://www.hermadix.nl/pdf/11790.pd
www.verenigingops.nl/ over de gevolgen

25 jaar werken in de verfoplosmiddelen kan je natuurlijk niet vergelijken met een zondagmiddag in de dampen om een spiegel los te krijgen. Dat weet je zelf ook wel.

Dat had ie wel geweten als hij geen OPS had. Helaas kan dat 1 van de symptomen zijn.
Hoe triest ook je hebt er zelf 25 jaar voor nodig gehad, dat krijg je niet van een enkele keer. Dus niet overdrijven, iedereen weet dat het niet gezond is.
Overigens werk ik al meer dan 25 jaar dagelijks met die stoffen en weet donders goed wat het kan aanrichten.
Leuk dat je er een veiligheids blad bij haalt ,krijg jij ook alle bijwerkingen die in de bijsluiters staan van medicijnen.

brainless
door brainless - Apr 16, 2012 om 00:13
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vr1944 schreef op zondag 15 apr 2012, 19:15]
.Ik ben erg nieuwgierig waar julliie de aceton ,thinner en vooral de ether voor gebruiken
Aceton: verwijderen van nagellak / lijm. Verdunning van (epoxy)harsen.
Thinner: ontvetten van onbehandeld hout. Verdunnen bepaalde soorten verf.
(Diethyl)ether: ontsmetten van oa instrumenten/ huid/ nagel (wordt oa gebruikt door de pedicure).

Ether wordt ook bij biologie gebruikt om fruitvliegjes te "verdoven" zodat ze makkelijk gesorteerd kunnen worden.

hu
door hultje - Apr 16, 2012 om 12:48
16 Antwoorden / 1 Vragen

Heel eenvoudig te verwijderen : ga met een blank ijzerdraadje achterlangs het houten frame met een zagende beweging en het frame met de spiegel komt van de muur af. Daarna de lijmlaag verwijderen zoals men dat zou willen doen, bv met een beetje wasbenzine op een doekje. Klaar is Kees

reacteur
door reacteur - Apr 16, 2012 om 13:01
39 Antwoorden / 5 Vragen

Mensen, doe toch niet zo moeilijk met die chemische troep.

Pak heel gewoon zo'n uitschuif mes ( een groter pennenmes ) en snij rondom de plakstrip door zover het kan.
Draai de spiegeltegel daarna krachtig met de klok mee en de binnenste plakrestant breekt zodoende af.
Klaar is ie

willemo_1
door willemo_1 - Apr 16, 2012 om 13:33
167 Antwoorden / 0 Vragen

doetinchem,

Loszagen met een draadzaag die gebruikt wordt om PVC leidingen door te zagen die op een moeilijk bereikbare plaats zijn aangebracht. Zo'n draadzaag bestaat uit enkele samengeslagen dunne staaldraden met aan weerszijden een handvat.
Te koop voor enkele Euro's bij elke DHZ winkel.

Groeten,
Willem

willemo_1
door willemo_1 - Apr 16, 2012 om 13:51
167 Antwoorden / 0 Vragen

temormin,

Ik was vergeten een vinkje te plaatsen bij "stel mij op de hoogte als er reacties zijn". Om op de hoogte gesteld te worden van reacties heb ik het alsnog aangevinkt en om te kunnen verzenden alleen een punt gezet zonder een stuk tekst.

Groeten,
[b]Willem

go
door gouwmt - Apr 16, 2012 om 15:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een geleuter over oplosmiddelen!!!

Met een nylon draad het 2-zijdige plakband tussen de spiegel en de tegels "doorsnijden" door de draad heen en weer te trekken. Daarna heb je pas een oplosmiddel (wasbenzine) nodig om de tegels schoon te krijgen. Ik heb dit al vele malen met succes toegepast.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 16, 2012 om 16:22
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zegguh TS Doetichem,

heb je er al over gedacht om 15 kilo af te vallen ?
Dan kan die spiegel in de badkamer gewoon blijven zitten !

Of anders met een draadje achterlangs.
Of is dit advies al gegeven ?

te
door terpstra - Apr 17, 2012 om 00:17
174 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 15 apr 2012, 11:45]vr1944, mijn bijdrage van 16:33 (gisteren) dus niet goed gelezen: wel opletten dat je niet alles tegelijk gebruikt anders lig je in coma.
Wat je toevoegt dat je daarin hebt gewerkt: ja, dat zal wel net zo zijn als asbest longen, werken in de mijnen e.d.; dus gevaarlijke omstandigheden. We hebben het hier over huis, tuin en keukengebruik en niet over een permanente situatie om in die dampen te staan.
Tenormin; Je hoeft niet werkzaam geweest te zijn in de asbest industrie om dood te gaan door asbest long kanker. Was het maar waar. Dat had de Nederlandse overheid eerder ingegrepen. En niet vijftig jaar "getreuzeld" met het verbieden van die rotzooi.
.Asbest zat tot voor kort in isolatie van kachels; kookplaatjes; pakking; remvoering van auto's en anders. 99% van de bevolking draagt het in zich. Incubatie tijd 20 tot 60 jaar. De pensioenfondsen lachen zich een kriek.(bier)

diumenge
door diumenge - Apr 17, 2012 om 06:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 16 apr 2012, 16:22]...
Of anders met een draadje achterlangs.
Of is dit advies al gegeven ?Haha, slechts vier keer ;-)

lo
door lovewi - Apr 25, 2012 om 15:48
5 Antwoorden / 1 Vragen

Snijtouw achter de spiegel langzaam al-snijdend naar beneden trekken.
Beter voor het milieu.