betifleda
door betifleda Jun 4, 2015 om 14:22
Huishouden & energie

Geluid in verwarmingsbuis

In mijn verwarmingsbuis hoor ik een vreemd geluid. Het lijkt net of er wind door de buis blaast, Net zoiets als je hoort wanneer er een ventilatierooster open staat wanneer het extreem hard waait. Kan iemand mij wellicht vertellen wat dit zou kunnen wezen?

79474 25 Rapporteer

julesvermeire81
door julesvermeire81 - Jun 4, 2015 om 14:29
39 Antwoorden / 4 Vragen

Het zou kunnen zijn dat je het moet ontluchten. Ik heb even snel de stappen opgezocht en dat doe je zo:

Stap 1
Gaat u uw cv ontluchten, zet dan de thermostaat zo laag mogelijk.

Stap 2
Haal de stekker van de cv-ketel uit het stopcontact, tenzij u een digitaal display heeft. Laat de stekker er dan in.

Stap 3
Wacht minimaal tien minuten voor u begint met uw verwarming ontluchten.

Stap 4:
Gaat u uw verwarming ontluchten, begin dan bij de radiator op het laagste punt in uw huis. Werk daarna naar boven en eindig met de radiator op het hoogste punt.

Stap 5
Sluit de kraan van de radiator die u wilt ontluchten.

Stap 6
Houd een doekje bij het ontluchtingsventiel van de radiator en draai het ventiel open. Als er water uit komt, draait u het ventiel weer dicht.

Stap 7
Draai de radiatorkraan weer open. Als u alle radiatoren heeft ontlucht, kunt u de stekker van de cv-ketel weer in het stopcontact doen.

Stap 8
Controleer of de waterdruk in de cv-ketel goed is. Dat is het geval als de wijzer van de manometer in het groene gedeelte staat, tussen 1,5 en 2 bar. Staat de wijzer in het rode gedeelte, vul de ketel dan bij.

Dit stappenplan vond ik op de NUON site. Hopelijk verhelpt dit je probleem.

edrick3
door edrick3 - Jun 4, 2015 om 14:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo betifleda,

Misschien heb je iets aan de info op dit forum: klik hier.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 4, 2015 om 16:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als het lucht is dan kan dit de oorzaak zijn of te weinig water in de installatie.

gerbera
door gerbera - Jun 4, 2015 om 22:19
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Gaat het om een eigen cv of stadsverwarming. Bij een eigen cv installatie kan het mogelijk de circulatiepomp zijn die niet o.k is. ook kan het veroorzaakt worden doordat een van de kranen niet goed funcitoneerd. Probeer het eens door alle kranen eens dicht en weer open te draaien of het dan verholpen is. Is er lucht in de installatie dan geeft dit een heel ander geluid, u hoort dan water lopen in de radiatoren en deze worden dan slechts gedeeltelijk warm voornamelijk aan de bovenzijde. Voor het ontluchten hoeft niet zo moeilijk gedaan te worden, u kunt dit ook doen met ingeschakelde installatie. Let er daarbij dan wel op dat het water behoorlijk warm is. Gaat het om stadsverwarming lees dan de link van edrick3.

pe
door peterbee - Jun 5, 2015 om 18:01
58 Antwoorden / 5 Vragen

waarschijnlijk is een van uw radiatorkranen thermostatisch.

indien de kamer op temperatuur is zal de kraan langzaam gesloten worden, d.w.z. het gaatje waardoor het water stroomt wordt steeds kleiner. Hierdoor gaat het water op deze plaats steeds harder stromen ( net als een tuinslang die je aan het uiteinde bijna dichtknijpt ) en kan dit een fluitend geluid veroorzaken.

draai kranen verder open, of helemaal dicht ?

geluid weg ? oorzaak gevonden !

hierna evt. aanwezig voetventiel verder dichtdraaien, of evt. nieuwe voorinstelbare thermostaatkraan ( laten ) plaatsen. hiermee stel je de maximale volumestroom door je radiator in, als je deze voor 75% dichtzet stroomt er dus minder water doorheen, waardoor ook 75% minder kans op fluiten.....

labren
door labren - Jun 5, 2015 om 18:26
862 Antwoorden / 0 Vragen

vergeet de ketel zelf niet te ontluchten, er zitten achter de ketel 2 ontluchings pijpen die boven de ketel uitsteken die moet je ook ontluchten

labren
door labren - Jun 5, 2015 om 18:28
862 Antwoorden / 0 Vragen

wel eerst de stekker van de pomp eruit trekken anders heeft het geen zin

labren
door labren - Jun 5, 2015 om 18:29
862 Antwoorden / 0 Vragen

na het ontluchten de ketel wel weer even op peil brengen door hem te vullen met water want als er te weinig water inzit doet die het ook niet

ro
door ron530 - Jun 5, 2015 om 19:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het zou wel handig zijn als Betifleda iets terugkoppelt maar waarschijnlijk is het een geval van oorsuizen geweest die met een wattenstaafje is opgelost.

ke
door keteltje3 - Jun 12, 2015 om 13:22
33 Antwoorden / 1 Vragen

Welke cv ketel heb je, welke radiatorkranen ?
Nieuwe ketels zijn af te stellen op waterdoorloop. Is dit probleem al langer?
Kan lucht zijn, of te snelle doorloop van water. Wanneer veel kranen van radiatoren dicht staan.
Als je met deze dingen niet op de hoogte bent, of niet bekend met werwarmingssystemen, neem dan een kennis ,
of installateur in de arm, die dit wel weet.

frans1954
door frans1954 - Jun 12, 2015 om 14:00
41 Antwoorden / 0 Vragen

U cv pomp toerental staat te hoog, waarschijnlijk heeft u een overcapaciteit cv ketel ivm meer warmwater, daardoor heeft u strominggeruis in de leidingen.

ar
door aram - Jun 12, 2015 om 18:15
136 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een lage druk zul je water moeten toevoegen om de druk weer op peil te krijgen. Met een te hoge druk sneuvelt je expansievat en bij te lage geen verwarming en heet water met een combiketel.
Door het bijvullen komt er ook wat lucht meestal mee in het systeem.
De 1 doet dat bijvullen wat handiger dan een ander.
Bij een goed geplaatst systeem word de lucht vanzelf verwijderd door een automatische ontluchter. Deze zit op de ketel .
Vaak kom je hem beneden tegen en niet boven op zolder.
Door een automatische ontluchter te plaatsen in het hoogste punt verdwijnt de lucht vanzelf.
Heb je er geen zitten zul je elke keer de hele boel moeten ontluchten nadat je bijgevuld hebt.

frans1954
door frans1954 - Jun 12, 2015 om 18:27
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aram schreef op vrijdag 12 jun 2015, 18:15]Bij een lage druk zul je water moeten toevoegen om de druk weer op peil te krijgen. Met een te hoge druk sneuvelt je expansievat en bij te lage geen verwarming en heet water met een combiketel.
Door het bijvullen komt er ook wat lucht meestal mee in het systeem.
De 1 doet dat bijvullen wat handiger dan een ander.
Bij een goed geplaatst systeem word de lucht vanzelf verwijderd door een automatische ontluchter. Deze zit op de ketel .
Vaak kom je hem beneden tegen en niet boven op zolder.
Door een automatische ontluchter te plaatsen in het hoogste punt verdwijnt de lucht vanzelf.
Heb je er geen zitten zul je elke keer de hele boel moeten ontluchten nadat je bijgevuld hebt.

De vraagsteller heeft het over ruis en niet over lucht geluiden, dit duid duidelijk op stromings geluid.
Teveel radiatoren dicht of pomp debiet is te hoog.

ar
door aram - Jun 12, 2015 om 21:54
136 Antwoorden / 1 Vragen

De vragen steller heeft ook weinig verdere info verstrekt .
Lucht kan in rare geluiden maken in de centrale verwarming .
Heb geen idee hoe oud die installatie is en wat voor knoppen er gebruikt zijn .
Jaren geleden had ik ook zo'n merkwaardig geluid erin zitten .
Hoe je het benoemd kan verschil in zitten niet ieder omschrijft het geluid op dezelfde manier . Heb indertijd ook een tijdje nodig gehad voor ik de oorzaak had . Het bleek de pomp te zijn die het veroorzaakte . Door de jaren was er een braampje ontstaan die de schuldige was . Na het verwijderen ervan was het probleem opgelost . Met dat oude spul kon je zelf het nog weleens verhelpen .
Tegenwoordig is dat veel moeilijker en kun je het beter laten vervangen door nieuw . In die nieuwe ketels zit heel veel elektronica en daar kun je beter zelf niet aan gaan rommelen . Sommige ketels hebben een zomer winterstand . Gewoon in de winterstand laten staan dan heb je minder problemen .
Als de vragensteller had geschreven wanneer het verschijnsel opgetreden is kom je ook verder . Misschien is het een fout in de installatie .
Niet iedereen heeft een stethoscoop , maar je kunt je behelpen met een flinke schroevendraaier . De ene kant op de bron en het handvat tegen je oor .
Wel oppassen dat je niks kapot prikt .

ar
door aram - Jun 12, 2015 om 23:29
136 Antwoorden / 1 Vragen

Waar ik aan denk is een paar kleine luchtbelletjes .
Die klinken anders dan die grote .
Die zijn wat moeilijker te vangen in sommige installaties als de ketel beneden staat .
Vaak heb je alleen de verwarming op het hoogste punt . Het water loopt dan retour weer terug en die verwarming is de enige plek dan waar je dan kunt ontluchten .
In de aanbouw hier had ik ongeveer hetzelfde probleem echter de radiator is daar niet het hoogste punt . Heb daar 2 buisjes haaks gemonteerd met een ontluchting ventiel . De 2 uiteinden zijn zo geplaatst dat het hoogste punt daar is. Ze zitten in de aan - en afvoer leiding . Het is ook de enige plek waar ik soms moet ontluchten .
In de toekomst vervang ik het door zo'n automaat ben ik van die enkele keer ook af . Het idee deed ik op daar je het in andere woningen ook vind als de ketel beneden staat of hangt . Ben het ook weleens tegengekomen dat het verkeerd geplaatst is of totaal afwezig .

ka
door kassaop1 - Jun 13, 2015 om 02:59
28 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals anderen al hebben gezegd is het ongetwijfeld lucht in je leiding.
Ontluchten klinkt simpel, maar het kan zich op onmogelijke plaatsen ophopen en niet altijd zijn de ontluchters handig in een systeem aangebracht. Zo heb ik eens in een flat gewoond waar ze later CV-buizen op een gaskachel hebben aangesloten en waarbij de pijpen pal langs het plafond liepen, met ontluchter, maar het sleuteltje paste absoluut niet meer op de ontluchters.
Het geluid kan ook nog versterkt worden als de buizen met te weinig houders zijn vast gezet.
Buizen dienen om de 50 cm te zijn vastgezet. Dat is niet de oorzaak, de oorzaak is lucht, maar het kan het geluid wel versterken.
Even heel goed het hele systeem doorspoelen, desnoods met hoge druk.

gerardk
door gerardk - Jun 13, 2015 om 13:17
175 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 5 jun 2015, 19:50]Het zou wel handig zijn als Betifleda iets terugkoppelt maar waarschijnlijk is het een geval van oorsuizen geweest die met een wattenstaafje is opgelost.

Oorsuizen - tinnitus - is een probleem in het binnenoor en kan beslist niet met een wattenstaafje opgelost worden. Kraam in het vervolg aub niet dit soort onzin uit over zaken waar je geen verstand van hebt.

frans1954
door frans1954 - Jun 13, 2015 om 14:16
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerardk schreef op zaterdag 13 jun 2015, 13:17][quote=ron530 schreef op vrijdag 5 jun 2015, 19:50]Het zou wel handig zijn als Betifleda iets terugkoppelt maar waarschijnlijk is het een geval van oorsuizen geweest die met een wattenstaafje is opgelost.

Oorsuizen - tinnitus - is een probleem in het binnenoor en kan beslist niet met een wattenstaafje opgelost worden. Kraam in het vervolg aub niet dit soort onzin uit over zaken waar je geen verstand van hebt.

Gezellig hier ,de vraagsteller is vertrokken of heeft zijn antwoord al gevonden en jullie lullen gewoon door.

ar
door aram - Jun 14, 2015 om 08:30
136 Antwoorden / 1 Vragen

Sommige lui stellen wel een vraag , maar zijn te beroerd om te laten weten hoe het er verder ervoor staat .
Het positieve is dat anderen die het lezen soms wat wijzer worden .
Zie het als zo'n lul bankje in het park of ergens anders .
Soms onzin en soms iets waar je wat wijzer van word .

betifleda
door betifleda - Jun 17, 2015 om 23:20
11 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo allemaal,

Mijn vraag omtrent het geluid in de verwarmingsbuis was duidelijk!!
Met de reacties, die er vervolgens op binnen zijn gekomen, kom ik niet uit de voeten.
Zeker niet de stompzinne reactie omternt "oorzuizen."
Als dze persoon alleen op deze wijze denkt te moeten reageren, wordt het wellicht tijd dat hij zich terugtrekt uit het forum. Heeft deze persoon bijv. wel eens gehoord van mensen die met vakantie zijn en dan een aantal dagen niet online komen? Niet te snel klaarstaan met en oordeel zou deze persoon sieren!!

Niettemin, ik denk dat het geluid in de buizen niet een gevolg is van lucht.
Dat geluid heb ik als eens vaker gehoord.
Het geluid wat ik nú hoor, lijkt er meer op alsof er een stevige wind door een open raam waait.
Graag hoor ik uiteraard of het dan tóch een kwestie van ontluchten is.
(Naar de dokter voor oorzuizen is zéker geen optie)

Graag uw gewaardeerde reacties.

Met vriendelijke groet,

Betifleda

betifleda
door betifleda - Jun 17, 2015 om 23:42
11 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb álle reacties nog eens rustig doorgelezen. Duidelijk is, dat er een wirwar aan mogelijke oorzaken zijn. Ik ga er in ieder geval mee aan de slag. Binnenkort maak ik een afspraak met een installatiebedrijf voor het 2-jaarlijkse onderhoud en zal het probleem dan aan de monteur voorleggen. Zélf kom ik er denk ik niet uit.

Ik dank elke serieuze beantwoorder voor de reactie.
Voor de "klagers" en bevooroordeelden heb ik enkel goed woord over.
Deze moeten dan ook maar snel een punt zetten achter deelname aan het forum.

Groetend,

Betifleda

betifleda
door betifleda - Jun 17, 2015 om 23:43
11 Antwoorden / 6 Vragen

Het zal duidelijk zijn, dat ik in mijn slotopmerking bedoel, dat ik GEEN goed woord over heb voor de "klagers" en bevooroordeelden.

Betifleda

ph
door philip36 - Jun 18, 2015 om 00:37
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hoort u het op maar één plek en ja, waar dan.
Als u het bij de cv ketel hoort b.v. kan het de cv-pomp zijn.

betifleda
door betifleda - Jun 18, 2015 om 00:52
11 Antwoorden / 6 Vragen

Ik hoor het alleen in de buizen van de woonkamer

ph
door philip36 - Jun 18, 2015 om 12:02
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals al in de reacties aangegeven kunt u de radiators eens ontluchten.
Als dat de zaak niet oplost kunt u inderdaad de onderhoudsmonteur eens vragen.