is
door isibbel Jan 9, 2016 om 16:13
Huishouden & energie

Gemiddeld watergebruik

Elk jaar als ik de afrekening krijg van Waternet zit ik boven het gemiddelde. Ik douch om de dag minder dan vijf minuten. Eens per week draai ik een korte was. Mijn vaatwasser gaat eens in de 4 dagen aan. Hoe kan ik dan boven het gemiddelde watergebruik komen?

29850 18 Rapporteer

ph
door philip36 - Jan 9, 2016 om 16:20
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u geen watermeter?

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2016 om 16:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is het gemiddelde dan en hoeveel gebruikt u?

gerbera
door gerbera - Jan 9, 2016 om 17:15
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Een klein misverstandje, korte was wil niet zeggen dat er minder water verbruikt wordt, wel minder electra. Een vaatwassen is ook een behoorlijke slokop. En zoals al geschreven, hoe wordt het gemiddelde bepaald en hoeveel is dat ? Als dan ook blijkt dat uw jaarlijkse afrekeningen in gebruik nagenoeg gelijk zijn is er niets aan de hand. Wilt u minder verbruik doe dan de vaatwasser de deur uit.

crewmember
door crewmember Jan 13, 2016 om 13:09
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Vaatwassers zijn eigenlijk vaak zuiniger (qua water) en groener dan met de hand wassen.
http://www.treehugger.com/kitchen-design/built-in-dishwashers-vs-hand-washing-which-is-greener.html
Zeker als je hem maar eens per 3 dagen aanzet zoals veel stelletjes of alleenstaanden dat doen.

h.
door h.terpstra Jan 13, 2016 om 16:44
202 Antwoorden / 1 Vragen

De juiste reactie crewmember.

ma
door manwijf Jan 18, 2016 om 11:54
574 Antwoorden / 1 Vragen

Eens! Vind eens in de 4 dagen ook bepaald niet veel.

me
door mein33 - Jan 9, 2016 om 17:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@isibbel,

U verbruikt al jaren "meer" dan het "gemiddelde" verbruik, maar over welk gemiddelde verbruik heeft u het hier.
Als u het gebruik van uw laatste drie verbruiksjaren bij elkaar opteld en dit door drie deelt dan heeft u een aardig inzicht in uw "persoonlijk" gemiddeld verbruik.

ekiem
door ekiem - Jan 12, 2016 om 16:47
676 Antwoorden / 100 Vragen

Kijk eerst eens naar wat het gemiddelde is en zet daar dan uw gebruik eens tegenover. Meten is weten , mijn advies is , ga het eens wekelijks bijhouden. Heeft u een tuin ? Daar gaat in droge / hete zomers veel water naartoe.

Ekiem

ph
door philip36 Jan 12, 2016 om 17:13
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Inderdaad meten is weten, heb al gevraagd of ze geen watermeter heeft.

zoekster1
door zoekster1 Jan 12, 2016 om 17:18
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk heeft ze een watermeter, dat heeft iedereen bij Waternet die een persoonlijke afrekening krijgt. Het alternatief is een standaardbedrag dat je moet betalen, dan wordt er gekeken naar de samenstelling van het huishouden. Dan heb je geen eigen meter en dan kan Waternet niet zeggen of je boven of onder het gemiddelde verbruikt.
Bij een jaarafrekening krijg je altijd de vermelding wat het gemiddelde verbruik van een vergelijkbaar huishouden is. Dan weet je of je een veelverbruiker of niet bent. Naar mijn mening is het gemiddelde aan de zuinige kant. Misschien ook om je te stimuleren beter op je waterverbruik te letten.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 12, 2016 om 16:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zit ook altijd boven het gemiddelde. Dat is ook maar een aanname dat gemiddelde Het gaat er uiteindelijk om hoeveel u verbruikt en of het klopt.

ekiem
door ekiem - Jan 12, 2016 om 18:54
676 Antwoorden / 100 Vragen

Als u alles heeft na gekeken en weet dat uw verbruik klopt dan bent u al een heel eind. Heeft u ook al uw kranen na gekeken . Ik heb ooit eens een lekkende buitenkraan gehad. Niet dat het water er nu zo uit stroomde , alleen was het leertje niet goed meer waardoor die kraan continue drupte. Daarna de vlotter in het toilet,  ook een waterslurper. Deze zaken na lopen kan geen kwaad.

Ekiem

ru
door ruitenboer - Jan 13, 2016 om 12:30
64 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, wel erg sumier. Welke hoeveelheid is normaal in wat voor woning.
Gaat u overigens nooit naar het toilet? Bij een verkeerd afgestelde stortbak spoelt u per toiletbezoek tot 9 liter water weg.
Misschien laat u tijdens het tandenpoetsen 2 x per dag de kraan wle twee minuten lopen.
Dat waterverbruik van de vaatwasser, afhankelijk van het type en programma, valt wel mee. Als u af zou gaan wassen 2 x per dag is de vaatwasser wat waterverbruik de helft zuiniger met water.

eclipse
door eclipse - Jan 13, 2016 om 12:51
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Het gemiddelde is de vergelijking  tussen dezelfde huishoudens, de een hebt  een vaatwasser de ander een aquarium, gemiddelden zijn geen vaste waarden, ik heb een 800 liter bak staan 4  pompen op te draaien, de stroom vergelijking is  bij mij MEER als vergelijkbare huishoudens, ze gaan uit van oppervlakte, hoek/rijtjes woning, aantal personen, en bouwjaar. uiteraard is het niet aan mij om U  te vertellen dat als de vaatwasser de deur uitgaat U minder energie betaalt  en minder water. let ook eens op het toilet, druk de plasknop in ipv  de hele riedel uit de bak. lekkende kranen drup   drup  drup  tel ze maar eens op. lekt  er niet stiekum een toilet die niet goed  wordt gesloten na spoeling ? .. U kunt  de water meter laten ijken , mja voor die kosten koop je de halve noordzee op

eclipse
door eclipse Jan 13, 2016 om 12:58
1561 Antwoorden / 370 Vragen

misschien hebt  U hier wat aan?  http://www.rijkerleven.com/comments.php?l=NL&tipid=256

eclipse
door eclipse Jan 13, 2016 om 12:58
1561 Antwoorden / 370 Vragen

crewmember
door crewmember Jan 13, 2016 om 13:13
1040 Antwoorden / 0 Vragen

800 liter is een aardige bak!  Kzit zelf nog aan de 70 :)

eclipse
door eclipse Jan 13, 2016 om 16:09
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@  theb je    1   goudvisje  :-)   komt  vanzelf  als de hobby uit  de handjes loopt

tr
door truvanu - Jan 13, 2016 om 13:22
51 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk vervelend. Isibbel stelt een vraag en laat het welwillende mensen verder maar uitzoeken, ook na het stellen van aanvullende vragen. Niet aardig....

eclipse
door eclipse Jan 13, 2016 om 16:11
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@ Truvanu, wen er maar aan, vooral het terugmelden van opgelost is teveel werk.

sn
door snuffelbaard - Jan 13, 2016 om 14:18
17 Antwoorden / 2 Vragen

Drink je misschien veel water?

mo
door mof - Jan 13, 2016 om 14:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Maakt dat uit? Het gaat niet om wat gemiddeld wordt gebruikt maar wat u daadwerkelijk gebruikt.

Probeer eens te meten wat u gebruikt, draai eens voor de gein de kraan open, tap 100 liter, of 500 liter water af, meten met
een emmer, of regenton met bekende inhoud of zoiets.
En kijk wat uw watermeter aangeeft. Komt dit overeen met uw afgetapte hoeveelheid? DAn zal het wel kloppen. En als het
niet overeenkomt: aangeven bij waterleidingbedrijf want dan deugt de meter niet.

HEt gemiddelde verbruik is een getal dat wel of niet is berekend, of geschat over meerdere huishoudens. Daar kunt u
geen recht aan ontlenen. U betaalt alleen voor daadwerkelijk gebruik.

tojoboy
door tojoboy - Jan 13, 2016 om 15:45
12 Antwoorden / 0 Vragen

Wordt er wel vergeleken met vergelijkbare woningen en situaties?

Gr.

ka
door kama - Jan 13, 2016 om 16:40
162 Antwoorden / 19 Vragen

Wij hebben laatst ook eens zitten rekenen. Omdat we met elkaar zo'n 25 keer per dag naar het toilet gaan en dat ca 350 dagen per jaar à ca. 6 liter (kan nog meer zijn) kom je alleen daarmee al op ruim 50 kub. Dat was ver boven onze verwachting. Sommige, oudere toiletten verbruiken nog meer water per spoelbeurt (9 - 12 liter).

ro
door roderakker - Jan 13, 2016 om 19:55
17 Antwoorden / 20 Vragen

nou dat douchen mag gerust elke dag hoor :-)
maar als je om de vier dagen de vaatwasser draait , woon je dan echt alleen ? de mijne gaat echt niet zo vaak aan en ik woon ook alleen.
sommige wasmachines gebruilken veel water .
MAAR luister eens als het stil is in huis of je water hoort lopen .
Of noteer savonds eens de meterstand en vergelijkt die de volgende morgen als je geen water verbruikt hebt.
Je wc kan ook een kleinere verbruiker worden als je een volle fles water van 1,5 liter in het reservoir zet ; die hoeveelheid wordt dan niet gebruikt tijdens het spoelen .
Ik heb een wc met bespaar knop en heb nog zo'n fles er in .
Als je water van je ketel heet is dan moet er nog veel water bij omdat het anders te heet is : mijn ketel kan ik afstellen en mijn water staat op 39 graden ; als je elke  dag  warm water gebruikt is dat niet gevaarlijk (ivm legionella)
op deze manier hoef je dus geen koud water bij te mengen.
nou succes

ka
door karelberger - Jan 13, 2016 om 20:53
8 Antwoorden / Vragen

Maakte het ze;fede mee eerst verbruikte, met 2 man tussen 120 en 140 kub per jaat de laatse 7 jaar nu in eens 271 m3
Apparaten zijn nioet veranderd, ook niet in samenstelling bewoners. Heb onderzoek laten doen door woningbouw , zij kunnen het niet verklaren.. Het waterleiding bedrijf BRABANT WATER, maakte er zich me af als ik 200 EURO BETAALDE LIETEN ZIJ VOOR MIJ DE WATER METER CONTROLEREN. Wat behulpzaam niet??? Ik wacht de volgende afrekening af is het weerzo schakel ik mijn rechts bijstand in. Kijken of het water peil dan zakt.!!!
groetjes karel berger

pi
door pieterwolters Jan 13, 2016 om 21:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zouden zij de kosten dan moeten betalen om de watermeter te controleren? Jij beweert dat er wat aan de hand is, dus is het toch logisch dat jij dat bewijst?

g.
door g.baron - Jan 14, 2016 om 05:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

check je watermeter eens als alles uit staat (geen water verbruik).
loopt hij toch , dan heb je ergens een lekkagge.

me
door mein33 - Jan 18, 2016 om 13:51