ch
door charlmaus1 Mar 20, 2009 om 17:46
Huishouden & energie

Gigantisch groot stroomverbruik

Ik ben er gisteren achtergekomen dat ik van een stroomverbruik van 2800 kw per jaar naar nu 7824 voor 4 maanden ben gegaan. Ik heb een zogenaamde slimme meter in mijn huis. Het is een nieuwbouwhuis van 2 jaar oud. Bijna alle spullen zijn ook 2 jaar oud. Aan de oude apparaten kan het volgens mij niet liggen. Dit alles speelt sinds dec 2008. In nov had ik nog een normaal jaargebruik en ging toen in 6 weken tijd omhoog met 4904. Essent gebeld en ze komen binnenkort een ijk meting doen. Vandaag heb ik de hele dag de meter in de gaten gehouden. In 18 uur is hij met 10 gestegen. De radio heeft aangestaan en de PC en TV eventjes. Dit ligt nog altijd hoger dan de normale 8 kw wat ik gewend ben en dan heb ik nog niet eens de energieverslinders gebruikt (wasmachine, droger). Houdt ook ernstig rekening met stroomaftapping (woonwagen op 3 huizen hier vandaan). Maar kunnen zij stroom aftappen vanaf de straat, of moeten zij dit bij mijn meter doen? Vind het ook wel gek dat er dan net nu ik erachter ben gekomen er een laag verbruik is, terwijl er de laatste maanden bijna 1000 kw per week verbruikt is. Graag reactie.

6966 27 Rapporteer

poltol
door poltol - Mar 20, 2009 om 19:08
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Uw dagverbruik ligt dus ongeveer op 7.5 Kw. dus in 18 uur 10 erbij is toch wel weer veel, namelijk bijna 30%. U weet zeker dat er op zolder of in de kelder of in de schuur/garage niet iemand voor zich zelf is begonnen? U heeft ESSENT gebeld maar is dat wel de goede? U moet volgens mij bij de netwerkbeheerder zijn. In ieder geval komt er iemand ijken. Stroom aftappen i.r.m. de meter moet in princope na de meter plaatsvinden. Soms "gebruikt" men een aansluiting in de tuin of in de garage/schuur. Zet alles eens even uit en kijk of de meter stil blijft staan.

Succes,poltol

Succes, poltol

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 20, 2009 om 19:31
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Zonder bevooroordeelt te zijn. maar u suggereert dat er wellicht stroom afgetakt wordt (vanaf de tuin- of schuurstopkontakt zou mogelijk zijn), maar nu op dit moment dus niet...

....is de weetteler wellicht aan het oogsten? En dat hij/ zij daarom zijn lampen uit heeft staan? U kunt proberen of u ergens een infaroodkijker kunt lenen/ huren (legerdump???) zodra het verbruik weer abnormaal wordt. een kleine wandeling in uw buurt en u weet waar de plaatselijke coffeeshop zijn waren vandaan haalt....

U kunt ook 1-voor1 de zekeringen uitschakelen. Zodra de meter rustiger loopt weet u de bewuste groep, en weet u ook dat het niet aan de meter ligt.

Het lijkt mij stug dat een meter ineens , zegmaar uit zich zelf meer stroom detecteerd. Onder ijkmeting interpreteer ik dat de meter opnieuw gecallibreerd wordt. Dit kan nooooit zulke grote verschillen teweeg brengen. Ik zou vragen de ijking te laten, en dat men gewoon aantoont dat uw meter wel-dan-niet in orde is! Ik hoop dat een vakman (dus iemand die dit anno 2009 dagelijks doet) dit leest en hier zijn expertise over geeft.

ba
door bachanaal - Mar 20, 2009 om 19:49
248 Antwoorden / 7 Vragen

het lijkt er het meest op dat een wietteler stroom aftapt.misschien kan de politie eens rondkijken in de buurt

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 20, 2009 om 20:14
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Ik bedenk me net dat wiettelers de lampen met tijdsklokken schakelen. De extreme stroompieken zullen dus dagelijks op het zelfde tijdsstip plaatsvinden mits mijn suggestie klopt.

Met de politie zou ik zo lang mogelijk wachten. Die bellen de verdachten eerst op of ze echt niks hebben en dat ze morgen komen controlleren. Ook gebeurt het nog wel eens dat ze er een pandje naast zitten omdat daar toevallig 1 plantje staat. Ik persoonlijk heb hier zeer teleurstellende resultaten mee. Ik denk dat de politie toch weet dat als ze een plantage opruimen, er verderop in de straat een nieuwe plantage gemaakt wordt. Bovendien: Agenten zijn ook mensen, ook daar zitten wietrokers tussen.

ch
door charlmaus1 - Mar 20, 2009 om 22:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Deinert,

Kan ik dan essent (dat is de netwerkbeheerder, tegenwoordig enexis genoemd) dan vragen om mijn meter na te kijken zonder een dure ijking???

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 20, 2009 om 23:48
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Ik zou dan eerder de meter vervangen. Stel dat het de meter is, dan is deze echt stuk. Als het een kwestie van ijken is, dan zijn de afwijkingen niet zo enorm, met ijking worden slechts enkele procenten bereikt.

Ik als electronicus kan me eigenlijk niet voorstellen dat de meter het probleem is. Hooguit een forse lekkage, maar dan had u wel iets anders op ons forum geschreven... Maar eerlijk is eerlijk: het is en blijft elektronica. Hoe goed het apparaat (de meter in dit geval) ook gemaakt is, het kan natuurlijk stuk. Als een fabriek 100'000 van dit soort meters maakt (gokje...), is het altijd mogelijk dat er een slecht condensatortje of transistortje tussengeslopen is....   ....net zoals er mensen bestaan die de Lotto winnen!

Ik ben net aan het rekenen geslagen, en wil u dit even laten zien. Laat me weten als u iets niet begrijpt:

Uw huidige verbruik is 7824 KWh per 4 maanden, dus 23472 per jaar, 1956 per maand.

Dit betekent 65.2 KWh per dag. Dat is dus 2.7 KWatt per uur. Dat is heeeeeeeeel veel. Laten we zeggen dat dat overeenkomt met de verlichting van 27 huiskamers. Dat is zoveel dat u waarschijnlijk kunt voelen dat 1 van de zekeringen warm wordt.

Voordat ik verder met u ga rekenen wil ik u vragen of de getallen echt kloppen. Zoja, dan kan ik u snel vertellen of het een probleem met de meter is of iets anders...

...en als u mij toch terugschrijft: heeft u wellicht een apparaat in uw meterkast die stroom verbruikt/ lees: kan storen op de meter? Heeft een buurman een hoge zendantenne op zijn dak of aan zijn woonwagen? Al lijkt me deze laatste vermoedens zeer stug.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2009 om 00:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ bachanaal:

Je doet je avatar wel eer aan met je antwoord.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2009 om 00:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Charl,

Controlemethode voor de kWh-meters:

Schakel ALLE groepenschakelaars uit. Wordt dan nóg geteld? Dan lijkt de meter defect. Laat een e-monteur er dan naar kijken. Deze kan zien of er iets mis is in uw groepenkast. Wordt daar geen afwijking gezien, dan is de meter defect en moet opnieuw geijkt worden.
Dat zult u soms eerst zelf moeten betalen, maar dat is geen probleem als een deskundige vaststelt dat er "stroom lijkt te lopen" met alles uitgeschakeld. Na vaststelling van de afwijking in de meter krijgt u het ijkbedrag terug.

Wordt bij alle uitgeschakelde groepenschakelaars niets geteld, dan de groepen één voor één weer inschakelen. Treft u een groep waarbij niets geteld wordt, dan deze ALLEEN ingeschakeld laten, de rest uit.
Zoek uit waar deze groep van is en sluit op een stopcontact van die groep, b.v. wasmachinegroep, een bekende verbruiker aan, welke een uur continue ingeschakeld kan staan. Zoals een e-kacheltje zonder thermostaat, of deze in de hoogste stand zetten. Daar staat precies op hoeveel Watt het ding gebruikt. Je kunt dan uitrekenen hoeveel kWatt gebruikt is. De meter moet dan precies die hoeveelheid aangeven.
1. Is het meer, vraag dan een ijking aan.

2. Is het gelijk, zoek dan bij de andere groepen naar sluipgebruik waar je nog niet aan gedacht hebt.

3. Is het minder, Dan heb je geluk. Maar zoek dan nog wel zoals bij 2., want je verbruik vind je te hoog.

Succes.

Hardware ERror MAN.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 21, 2009 om 00:13
1163 Antwoorden / 60 Vragen

We kunnen natuurlijk ook als volgt rekenen: in 18 uur tijd heeft u 10 KWh verbruikt. Dat komt overeen met 550 Watt per uur.

Het is in elk geval iets dat warm wordt. Ik ken geen apparaat die durende 18 uur 550 Watt dissipeert (Herman, ...) zonder warm te worden....

ch
door charlmaus1 - Mar 21, 2009 om 13:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ga deze middag nog alle schakelaars uitzetten voor een paar uur en daarna eventueel groep voor groep. Maar ik kan me niet voorstellen dat er enig apparaat in een normaal huishouden zoveel stroom kan verbruiken in zo'n korte tijd. Of heb ik het mis? Ik ben geneigd om als leek te zeggen dat het aan de meter moet liggen en niet aan de apparate, want dit getal is echt niet te verklaren op eventuele kapotte apparaten.
We wonen nu 2 jaar en 4 maanden in dit nieuwe huis en de stroommeter staat nu op 17.357 (op 15-11-08 op 9516 daarvoor heb ik alleen gegevens van 2007). Dus de standen die ik eerder genoemd hebben zijn correct Deinert en er is in de meterkast alleen een telefooncentrale, en een fireWall kastje, maar dit is normaal om die daar te plaatsen begrijp ik. Ik heb (gelukkig) geen verstand van aftappen, maar wij Wonen in een vrijstaand huis zonder schuur. Er is een stopcontact buiten in de tuin voor de grasmaaier. Wel heeft het trottoir tot 3 weken terug altijd open gelegen. Daar liggen ook alle kabels voor het huis.
Kan ik zomaar een nieuwe meter eisen of moet er dan toch geijkt worden? Ben bang dat het een David Goliath spel wordt met essent en dat ik toch aan het kortste eind zal trekken.

poltol
door poltol - Mar 21, 2009 om 13:47
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als ik het goed begrijpt woont u in een nieuw huis. En de bouwplaats was waarschijnlijk steeds [min of meer] toegankelijk? Dan zou ik de raad van @herman maar opvolgen en alles één voor één checken. Maar dan nog de leverancier laten komen want u zult het eerste nieuwe huis niet zijn waar vooraf al een verbinding is gemaakt buiten de groepenkasten om en na de meter. Meestal doen de dieven dat in de kruipruimte. Het lijkt dan of er niets aan de hand is maar er wordt wel degelijk afgetapt. Dus laat straks niet alleen uw meter ijken maar ook uw installatie onderzoeken c.q. checken.

Succes, poltol

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 21, 2009 om 16:48
1163 Antwoorden / 60 Vragen

even heel kort, want ik moet eigenlijk weg!

U meter geeft dus aan dat u per uur 2.7 Kilowatt verbruikt. Dat komt overeen met een GEMIDDELDE stroom van ruim 12 Ampere. Als het om een wietplantage gaat die 12 uur per dag aanstaat, dan praten we over ruim 24 Ampere, en dat is   e n o r m   veel. In principe kunt u maximaal 16 Ampere uit een stopkontakt trekken.

Ik zou nog eens met Essent contact opnemen en deze getallen melden. Ook de uitstekende adviezen van Herman wil ik onderstrepen!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2009 om 17:09
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Deinert, off topic:

Mijn plantage draait op 3 groepen.;-)

H.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 22, 2009 om 13:13
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Herman,
....hoe is bij jou dan de verhouding aan/ uit? En dat jij het op 3 groepen hebt wil nog niet zeggen dat deze (eventuele) wietteler dat ook heeft.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 22, 2009 om 13:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Deinert, off topic:

Groepenbeveiliging is zo uitgelegd, dat de zekering gedurende èèn uur het dubbele van de nominale stroomsterkte uit moet kunnen houden.

Dus schakel ik om en om 5 kW per groep een uur in en een uur uit. Dat doet ook geen geweld aan de hoofdzekering. ;-)

Buiten schijnt ook niet continue de zon. Water heb ik via regenwater opslag.

H.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 22, 2009 om 14:29
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Excuus redactie, we gaan heel eventjes off-topic...

Herman, laat me weten wanneer je gaat dissiperen....    ;-)

En nu weer on-topic:

Ik denk niet dat de eventuele teler (of wat voor tuig dan ook) in dit geval mbv 3 groepen werkt....   ...of het moet een hele slimme dief zijn...      ....ik hoop wel dat we dit snel op kunnen lossen, want we praten nu wel over heeeeel grote vermogens....   ...dat bent je vast met me eens!

Als ik google, zie ik dat de lampen meestal 400 Watt zijn. Klopt dat? Met mijn vraag over hoe de verhouding aan/ uit bedoelde ik eigenlijk: hoe lang duurt normaliter een dag voor de plantjes? Is de lamp 12 uur aan en 12 uur uit, of 8/ 16, of 16/ 8, of ...

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 22, 2009 om 16:44
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Deinert, off topic:

De dag duurt voor de plantjes 24 uur.

Vòòr ik ga dissiperen, ga ik nog epibreren. ;-)

H.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 22, 2009 om 16:51
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Dat een dag 24 uur duurt snap ik, maar heb je de lampen dan 12 uur an en 12 uur uit? of 10 uur aan en 14 uur uit? Of 8 uur aan en 16 uur uit? Hoe ligt die verhouding? Overigens kun je met lampen de dag korter maken, bv 22 uur. Je zult dan 10% eerder kunnen oogsten!

Hou me op de hoogte als je gaat epibreren....    hihi    Helaas nog niks vd topicstarter gehoord. Laten we hopen dat het allemaal meevalt....

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 22, 2009 om 16:59
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Lezen.....

Quote: "Dus schakel ik om en om een uur in en een uur uit."

H.

kiran
door kiran - Mar 22, 2009 om 17:05
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Dissiperende heren Deinert & Hardware

Zeker zondag? Nog ff en de edit pen komt eraan. :P

Zit zo dit draadje te lezen, en heb een opmerking.

TS schrijft: heb stopcontact in mijn tuin, de straat lag tot voor 3 weken open, is nieuwbouw-wijk. Wellicht is men nog aan het bouwen, komt niemand op 't idee het in de 'bouw' te zoeken? Daar TS ook schrijft dat de meterstanden nu weer lager zijn?

Heb ook ooit in een nieuwbouw wijk gezeten, met aan de overkant de huizen nog in aanbouw. Kreeg ook toendertijd wel eens het verzoek: mag ik ff lijntje trekken of water tappen ........ Mij vroegen ze het nog.

Geen ervaring met een slimme meter, maar een oude schijnt ook gevoelig te kunnen zijn door zwaar vrachtverkeer die door je straat komt denderen .... bedoel maar .... hoeft niks met een plantage te maken te hebben.

Ik zou in ieder geval dat stopcontact verzegelen of weg slopen. En dan maar eens kijken of die meter nog zo snel in de rondte tolt.

Nog een fijne zondag!

kenwel2
door kenwel2 - Mar 22, 2009 om 17:16
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Ja, Ja, een wietteler in een nieuwbouwwijk.....(Hij zal er wel een huis kopen :-))

Een wietteler houdt zich daar echt niet op...zeker niet als er nog van alles buiten gedan moet worden, lachen hoor!

Welterusten..denk dat laatste antwoordgeefster erg dicht in de buurt komt....

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 22, 2009 om 17:25
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ Herman: ik had niet begrepen dat je dat 24 uur per dag doet.... Duidelijk!

NB Deze vragen stel ik om de TS een beter antwoord te kunnen geven. Dankzij de antwoorden van Herman heb ik nu een beter inzicht op wat een wietteler verbruikt. En een bescheiden off-topic grapje tussendoor moet toch kunnen? Ik kom hier voor mijn 'hobby', niet voor zakelijke contacten...

kiran
door kiran - Mar 22, 2009 om 17:32
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@deinert

Dat was geen aanval op jou. Maar jullie zitten nu fijn samen hennep te kweken. Mij viel gewoon iets anders op. Is misschien ook nog te onderzoeken. Dat verbruik moet toch ergens vandaan komen.

Bovendien: de wijk is pas 2 jaar oud, en nu al een wietteler? Zeg nooit nooit natuurlijk ...........

groetjes

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 22, 2009 om 18:11
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Kiran:

Quote: "Ik zou in ieder geval dat stopcontact verzegelen of weg slopen. En dan
maar eens kijken of die meter nog zo snel in de rondte tolt.
"

Ik zou de groepsschakelaar van de groep waar dat buitenstopcontact op zit uitschakelen.

Het hoeft geen crimineel verbruik te zijn. Het kan ook met het vele vocht van de laatste tijd te maken hebben.

Als TS mijn raad opvolgt hoe de meter te controleren, komt hij/zij er vanzelf achter.

H.

juupke
door juupke - Mar 23, 2009 om 18:45
108 Antwoorden / 17 Vragen

Het zou een slechte kortsluiting kunnen zijn waarbij de kabel bijna helemaal is doorgeslagen en er dus overslag is. Dit kun je onderzoeken door de bovengenoemde manieren. Daarnaast is het mogelijk dat een buurman stroom aftapt, maar dit is bijna alleen onmerkbaar te doen vanuit een rijtjeshuis.

U kunt zelf uitrekenen wat uw verbruik ongeveer zou kunnen zijn, als u een een lamp van 100w en een waterkoker van 1000w een uur lang aan heb staat heeft u 100+1000=1,1kW in 1 uur dus 1,1kWh. Onlangs mischien een plasma tv gekocht dan kun je ook eens nar da vermogen kijken, is ook schrikbrend hoog.

de
door dennisdeman - Mar 29, 2009 om 19:02
7 Antwoorden / 0 Vragen

geachte,

meten is weten. De nieuwe slimme meter is geijkt de fabriek uit gekomen. Daar zit waarschijnlijk het probleem niet. Mogelijk zat het in de oude meter (te weinig aangeven).

Maar goed:

10 / 18 x 24 = 13,3 kwh per dag
13,3 x 365 = 4.867 kwh per jaar.

Dit lijkt mij een normaal verbruik in deze moderen tijd.
Energiened heeft aan dat een gemiddeld gezin 3.800 kWh per jaar verbruikt.

Uw 2.800 kWh per jaar lijkt mij een verbuik uit de jaren zestig.

Misschien heeft u de laatste jaren uw meterstanden niet doorgegeven en is er op 2.800 kWh doorgeschat en komt het meetverschil door het plaatsen van de slimme meter aan het licht (toen is de werkelijke stand van de oude meter opgenomen.

Kijk op uw jaarrekenning of er schattingen staan en bezin u zelf of u de laatse jaren uw meterstanden heeft doorgeven.

di
door dirk2 - Sep 12, 2009 om 14:51
364 Antwoorden / 21 Vragen

Hij heeft het over een verbruik van omgerekend 31.296 kwh per jaar. Dat is heel wat anders dan wat U zegt.
Ik las dit in de krant:

Op hol geslagen stroommeter schuld van klant

Het zal je maar gebeuren. Dat de elektriciteitsmeter op hol slaat en in
één maand anderhalf keer je normale jaarverbruik aangeeft. Het overkomt
Willem uit Wieringerwerf.

Hoe
raar ook, bij Nuon en later bij netwerkbeheerder Liander waarnaar hij
wordt verwezen, komt hij na diverse mailtjes en telefoontjes geen steek
verder. Het zal wel liggen aan zijn eigen apparatuur, krijgt hij te
horen. Aan de meter kan het niet liggen.

Willem laat zich
een formulier toesturen om de meterstanden op te schrijven. Tot ijking
van de meter wil men slechts overgaan als hij het risico neemt om 500
euro te moeten betalen als het niet aan Liander ligt. Willem vult
het formulier braaf in en krijgt een mail dat contact zal worden
opgenomen. Er gebeurt niets. De klant belt, niet voor het eerst, een
landelijk storingsnummer. Het schiet allemaal niet op, waarna hij de
ombudsredactie inschakelt.

Dan komt de zaak plotseling in een
stroomversnelling, krijgt hij een nieuwe meter en kloppen de
meterstanden weer. In overleg worden de absurde metingen geschrapt en
het werkelijke verbruik op een acceptabele wijze geschat. Ook krijgt de klant excuses. ,,Bedankt'', schrijft hij. ,,Fijn dat de krant dit
heeft bereikt.''