R81
door R81 Dec 10, 2017 om 10:18
Huishouden & energie

Gootsteen verstopt

Mijn gootsteen loopt heel erg slecht leeg. Als de vaatwasser water uitlaat gaat het in de gootsteen borrelen. Als de wasmach water uitlaat gaat het allemaal goed. Nu laat ik a.s. maandag een ontstoppingsbedrijf komen en dat zal natuurlijk flink wat kosten. Nu zie ik vaak reclames van HG 2 componenten ontstopping met de kreet: "Als niets meer helpt HG doet wat het belooft" Ben ik nu gek of is het HG wat niet doet wat het belooft. Wie heeft tips of is ervaringsdeskundige?

27607 20 Rapporteer

marita5
door marita5 - Dec 10, 2017 om 10:23
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lex Gensen ,

Lees deze informatie eens door ( klik ook benedenaan op de regels , onder gerelateerde artikelen )

https://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/135618-verstopte-afvoer-los-het-zelf-op-zonder-loodgieter.html

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2017 om 10:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw wasmachine zal waarschijnlijk niet in verbinding staan met de afvoer van de gootsteen, een vaatwasser is daar meestal wel op aangesloten. Maar wat bedoelt u met borrelen? Kont er water in de gootsteen omhoog van de vaatwasser, of hoort u enkel geluid?

Maar onder de gootsteen zit een zwanenhals, als daar een hardnekkige verstopping zit, loopt die uiteraard slecht leeg. Vaak is die simpel los te maken, zodat de verstopping verwijderd kan worden.

simon55
door simon55 - Dec 10, 2017 om 10:27
1556 Antwoorden / 5 Vragen

HG belooft veel ,is te duur en doet weinig

Neem n pan kokend water, doe er n schep  (  je ) Soda bij giet t door de afvoer en t loopt weer als n tierelier.

Doe dit eens per drie maanden en u heeft nooit geen problemen meer.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 10, 2017 om 10:28
426 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo LEX GENSEN

Probeer eerst eens om de gootsteen vol te laten lopen met heet water en doe hier een handvol SODA bij.
Dat spul is zeer goedkoop een paar dubbeltjes voor een zak, en het lost erg goed dit soort vuil op.
Naar het schijnt betaat er ook een versie SODA die gebruikt kan worden bij voedsel bereiding (???)
De soort die bedoel is dus SODA om schoon te maken.   verkrijgbaar in iedere supermarkt.
2 maal per jaar doe ik dit, tot nu toe nooit problemen gehad met verstopte afvoer.

tenormin
door tenormin Dec 10, 2017 om 10:56
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat heet Backed Soda en kan voor alles gebruikt worden.

gerbera
door gerbera - Dec 10, 2017 om 11:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

HG doet echt wel wat het beloofd mits goed gebruikt. Het lost vet en vuil in de leiding op maar kan geen etensresten die in de syfon zitten oplossen. Dat de gootsteen borreld komt omdat het water van de vaatwasser niet snel genoeg, door de afvoer, kan worden afgevoerd. De luchtdruk die daarbij dan onstaat veroorzaakt het borrelen. Het betekend dat de hele afvoer gedeeltelijk is verstopt door o.a. zeep en of vetresten aan de wanden waardoor deze "dunner" is geworden. Zou beginnen met de syfon open te maken en het vuil daaruit verwijderen. Vervolgens HG s'avonds in de gootsteen gieten (volgens de gebruiksaanwijzing) en dit de gehele nacht te laten inwerken. 's morgens met heet water doorspoelen en alles moet weer normaal werken. Is dat niet het geval dan is er materiaal wat zich in de afvoer bevindt wat door HG niet opgelost kan worden. In dat geval zal u met een ontstoppingsveer of de ouderwetse (rubberen) plopper de afvoer schoon moeten maken. Mocht u toch een bedrijf laten komen vraag dan eerst vooraf een prijsopgave zodat u niet voor verrassingen komt.

P.s ik heb geen belangen in HG producten maar ben er wel tevreden mee.

costnix
door costnix Dec 10, 2017 om 22:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben allemaal toch bij alle ooit genoemde bedrijven een (bij)baan?! :-D

gerbera
door gerbera Dec 10, 2017 om 22:23
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@costnix.......ssst;-)

diumenge
door diumenge - Dec 10, 2017 om 11:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Moeten we hier dan uit opmaken dat u HG gootsteenontstopper hebt gebruikt? Want dat zegt het verhaal niet.

ro
door ron503 - Dec 10, 2017 om 11:52
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Wat vaak gebeurt is dat het gootsteenputje en de buis daaronder verstopt raken en niet de syfon daaronder. Zoals ik het lees is de vaatwasser ook op de afvoer van de gootsteen aangesloten en dat water wordt wel goed weg dus zal de verstopping boven het syfon zijn. Om het vaatwaswater goed weg te kunnen krijgen is lucht nodig van uit het gootsteenputje en als die niet voldoende is ontstaat het borrelen. Een goed ontstoppingsmiddel waarvan er vele te koop zijn kan een oplossing zijn maar het deel tussen het gootsteenputje en de aansluiting van het syfon demonteren en met warm water grondig reinigen is de beste oplossing.

me
door mein33 - Dec 10, 2017 om 12:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"Als niets meer helpt HG doet wat het belooft"

"Als al het andere niet helpt" !!!!   "dan doet HG wel wat het belooft"
Het staat er net iest anders,maar er wordt wel hetzelfde bedoeld.

Maar voor u HG gaat gebruiken, volg de reeds gegeven adviezen op, zoals  zwanenhals (sifon) schoonmaken en kokend water met soda er in gebruiken.  Wel een tijdje laten staan alvorens de afvoer door te spoelen.

Succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2017 om 12:05
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Zonder reclame te maken: Mijn ervaring is dat HG inderdaad doet wat het belooft.
Het meest sterkste (twee in een)  product lost ook haarresten etc. op.

me
door mein33 Dec 10, 2017 om 13:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het meest sterkste (twee in een)  product lost ook haarresten etc. op.

Spaart weer een bezoek aan de kapper uit !    ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 10, 2017 om 13:47
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Het is niet per definitie zo dat een loodgieter eventueel reparatiewerk stopt. Wel is het uitemate zinvol om gebruik van een verstoppingsmiddel te melden maar het uitgangspunt mag zijn dat vrijwelmieder5een een middel probeert alvorenms een loodgieter te bellen. Let wel, ook het eenvoudigste middel caustic soda is chemisch.

R81
door R81 - Dec 10, 2017 om 12:08
25 Antwoorden / 4 Vragen

Iedereen hartelijk dank voor de antwoorden

Marita5 dank voor de link--Tijger1 enkel het geluid--Simon55 na 3x soda loopt het niet als een tierelier--Piet 987654 helpt niet--Gerbera fin dat U tevreden bent
ontstoppingsbedrijf is besteld en ga ik niet afzeggen--Diumenge niet gebruikt enkel soda--Ron ik laat het even aan de vakman

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2017 om 12:09
16848 Antwoorden / 202 Vragen

ps. Als uw gootsteen borrelt bij afvoeren van water uit de vaatwasser dan zit niet uw gootsteen verstopt maar zit de verstopping lijkt mij na het afvoeraansluit punt van de vaatwasser. Wat gebeurt er als u uw toilet doortrekt? Als uw gootsteen dan ook niet borrelt is het aannemenlijk dat de verstopping na het afvoerpunt van de vaatwasser zit en voor het aansluitpunt van afvoer van toilet en uw wasmachine.

r.kemperman
door r.kemperman - Dec 10, 2017 om 12:18
423 Antwoorden / 4 Vragen

Houdt u er rekening mee dat als u chemicaliën heeft gebruikt, de loodgieter voor zijn eigen veiligheid de werkzaamheden stopt en weleen rekening stuurt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 10, 2017 om 14:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Klinkt alsof de vaatwasser afvoer geen beluchting krijgt.
Dus geen verstopping naar mijn idee.

panter22
door panter22 - Dec 10, 2017 om 14:52
6599 Antwoorden / Vragen

Zit die vaatwasser wel goed aangesloten op de afvoer?
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/borrelend-geluid-bij-vaatwasser
https://www.klusidee.nl/Forum/gorgelend-geluid-uit-gootsteen-door-vaatwasser-t51980.html
http://www.klusvraagbaak.nl/forum/about663.html

J
e hebt het onstoppingsbedrijf besteld voor morgen. Die kun je toch niet meer afzeggen. Waarom dan nu nog vragen om huis tuin en keuken middeltjes?

gerbera
door gerbera - Dec 10, 2017 om 15:32
7364 Antwoorden / 14 Vragen

ontstoppingsbedrijf is besteld en ga ik niet afzeggen-

Da wordt lache, ff syfon leeghalen, met de plopper heen en weer, misschien een veertje er door, denk dat de vakman langer met de rekening bezig is als met het onstoppen. Maar ja het is uw dag, uw feesie, maar waarom dan de vraag gesteld?

aurora1
door aurora1 - Dec 10, 2017 om 18:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dat bedrijf wel vooraf een opgave van kosten alles inclusief en op papier gevraagd?
Anders zou het u zomaar enkele honderden euro's kunnen kosten voor een klusje van een paar minuten.
U kunt eventueel zelf de siphon in de gootsteen losdraaien met een emmer eronder en de troep eruit halen. Of eerder zo'n ouderwetse rubber ontstopper gebruiken. Een veer door de afvoer kan ook om de handel te ontstoppen. Verkrijgbaar voor een paar euro, o.a. bij de Action.
https://www.gamma.nl/assortiment/l/sanitair/water-aan-afvoer/ontstoppers
Ik gebruik nooit HG dus heb daar geen enkele ervaring mee. Ik onderhoud e.e.a. met incidenteel heet sodawater, en/of huishoudazijn, en eens in de zoveel jaren misschien een veer erdoor.  Als het alleen maar borrelt hoeft het nog niet verstopt te zijn.
Ik zou dat bedrijf afzeggen, maar dat wilt u niet.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 10, 2017 om 19:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Heeft u dat bedrijf wel vooraf een opgave van kosten alles inclusief en op papier gevraagd?

Lijkt mij dat je ze belt en dan niet nog 3 a 5 dagen op een offerte gaat wachten. Tegenwoordig gaat dat dus tefonisch of per e-mail. Dus op papier vragen? Veel bedrijven doen dat niet eens meer.

aurora1
door aurora1 Dec 11, 2017 om 00:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik bedoelde eigenlijk met een ganzenveer op perkament en ook ondertekend en met een lakzegel.
Ik had u slimmer beoordeeld dan dit genre commentaar te leveren. Wat teleurstellend, nu moet ik dat ook nog bijstellen....

me
door mein33 - Dec 10, 2017 om 18:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
DOOR GERBERA - 10 DEC. 2017 OM 15:32
3371 ANTWOORDEN / 6 VRAGEN

ontstoppingsbedrijf is besteld en ga ik niet afzeggen-

Da wordt lache,

Inderdaad, gewoon even het nieuwe topic van Lex afwachten.  :-))

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2017 om 19:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, voorrij kosten, twee man, gebruik apparatuur, ga maar door.

gerardk
door gerardk - Dec 11, 2017 om 13:13
175 Antwoorden / 8 Vragen

een nachtje een liter dekke bleek in de afvoer laten staan en dan met een volle gootseen heet water doorspoelen

mo
door mof - Dec 11, 2017 om 13:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je HG geprobeerd dan? Verder, als er een prop papier oid in je afvoer zit kan ook HG niets meer doen.

R81
door R81 - Dec 11, 2017 om 14:02
25 Antwoorden / 4 Vragen

Voor degenen die in het antwoord een beetje kritisch waren op het feit dat ik een onstoppingsbedrijf hed ingeschakeld het volgende: Ondanks het slechte weer en de moeilijk begaanbare wegen in mijn omgeving was het bedrijf prima op tijd. De man is 25 muniten bezig geweest en het probleem is verholpen. Hij noemde dit een kleine klus voor het standaard tarief van 55 euro. Ja ze bestaan echt nog wel goede vakmensen voor een eerlijke prijs.

marita5
door marita5 Dec 11, 2017 om 14:05
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@Lex Gensen , fijn om te horen dat het is opgelost , bedankt voor het terugmelden .

gerbera
door gerbera Dec 11, 2017 om 14:06
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Prettig te horen dat het is opgelost. En dat voor die prijs, u mag de man dankbaar zijn en uw handen dichtknijpen, voor die prijs, want zo zijn er maar weinigen.

tijger1
door tijger1 Dec 11, 2017 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Super.

aurora1
door aurora1 Dec 11, 2017 om 17:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan heeft u enorm geluk gehad. Maar ondanks dat waren alle reacties toch correct en to the point. Waarschijnlijk heeft deze man hetzelfde gedaan als iedereen hier voorstelde, alleen u heeft het dan niet zelf hoeven doen.