ja
door jan_brinkman Jan 4, 2004 om 18:01
Huishouden & energie

Gratis elektriciteit van Essent?

Bijna 2 jaar geleden ben ik verhuisd. Op mijn nieuwe adres (gekochte, bestaande woning) heb ik mij aangemeld bij Essent waarop ik een aanvraagformulier voor energielevering heb ontvangen. Deze ingevuld met meterstanden, geschat jaargebruik etc. en teruggestuurd. De vorige eigenaar heeft tevens de eindstanden doorgegeven en enige tijd later de eindafrekening ontvangen. En nu komt het… Ik heb sinds mijn verhuizing zo’n 2 jaar geleden nog helemaal geen voorschotten betaald voor mijn nieuwe woning. Wel kreeg ik in april 2003 een kaartje waarop ik de meterstanden kon vermelden. Dit heb ik gedaan en het kaartje ingevuld enkele dagen later voor het raam gezet zoals op het kaartje was aangegeven. Echter nog steeds geen reactie van Essent. Dus sedert 2 jaar nog steeds geen voorschot betaald en ook op het kaartje met de meterstanden is niet gereageerd. De elektriciteit blijft echter wel gewoon geleverd. Wel een beetje dom natuurlijk dat ik daar pas na 2 jaar achter kom, maar het is nou eenmaal zo.
Moet ik Essent informeren hierover of moet Essent reageren? Wie is eigenlijk wat verplicht in zo’n situatie? En kan Essent mij in één keer de rekening van 2 jaar presenteren? Of krijg ik de elektriciteit gratis geleverd en moeten er geen slapende honden worden wakker gemaakt! (Dit laatste is natuurlijk niet de juiste manier van handelen maar ik ben toch wel benieuwd hoe zoiets zou kunnen aflopen.)
Graag zie ik reacties tegemoet.
Alvast bedankt,

Jan Brinkman.

602 5 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

webzapper
door webzapper - Apr 16, 2004 om 12:24
207 Antwoorden / 4 Vragen
0

Formeel ligt de fout bij Essent. Uiteindelijk zul je het totale bedrag toch moeten betalen. Er zijn twee wegen een eerlijke en een oneerlijke.
De eerlijke methode is dat je Essent schriftelijk op de hoogte brengt en vraagt om een betalingsregeling. In de oneerlijke methode kies je nu voor een andere energieleverancier en wacht of Essent er achter komt dat ze twee jaar voor niets hebben geleverd. Tien tegen een, duurt dan nog tien jaar, en dan is het verjaard. Ik zou voor de eerlijke methode gaan. Evengoed succes!

ja
door jan_brinkman - Apr 16, 2004 om 12:24
4 Antwoorden / 2 Vragen
0

Webzapper, bedankt voor je duidelijke antwoord.
Voor een goede nachtrust zal ik toch kiezen voor de eerlijke weg. Het is dan wel even slikken als de rekening komt maar ik kan in ieder geval goed slapen! Trouwens bij de overstap naar een andere energie leverancier, b.v. Cogas, kan ik me voorstellen dat deze leverancier met Essent kontakt opneemt i.v.m. administratieve afhandeling of iets dergelijks. Het lijkt me dat de kans dan erg klein is dat Essent voor de 2e keer iets over het hoofd ziet! Alhoewel, bij Essent weet je maar nooit!
Bedankt, gr. Jan

bu
door bud - Apr 16, 2004 om 12:24
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

In dit geval, zou dat mischien kunnen, maar als je van NUON met schuld overstapt, en je betaald al een jaar lang die ander gewoon.
Komt de NUON na een jaar lang , niks te laten horen , toch doodleuk afsluiten.
Grtz Bud

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:24
504 Antwoorden / 8 Vragen
0

Het kan zijn dat de oude eigenaar, zonder dat ie het in de gaten heeft, jou rekeningen betaald, dus neem 's kontakt op met die persoon. Maar nu even wat anders, ik lees over de standen voor het raam zetten, ik weet dat dit nooit gebeurd bij wat voor'n stroom/gas/water leverancier dan ook, het kaartje dient altijd worden opgestuurd of telefonisch worden doorgegeven. wat ik van deze methode weet is dat er afgelopen een 'bende' is geweest die namens Essent, Nuon etc.. zelf kaartjes heeft laten drukken, met de mededeling, bij afwezigheid dit kaartje voor het raam plaatsen, zodat de meteropnemer dit kan overnemen. Dit was een slinkse manier om erachter te komen dat u niet thuis was en op die manier konden deze hun slag slaan, qua inbreken. Dit heeft ook een paar keer in diverse kranten gestaan. Dus mocht het weer gebeuren, zet nooit het kaartje voor het raam, maar neem kontakt op met Essent! Waarschijnlijk heeft u erg veel geluk gehad.

ja
door jan_brinkman - Apr 16, 2004 om 12:24
4 Antwoorden / 2 Vragen
0

Gery, bedankt voor de reactie. Ik zal alsnog contact opnemen met de vorige bewoners, Ik kan me echter niet voorstellen dat zij ook voor mij betalen maar je weet maar nooit. En wat het raamkaartje betreft.... Dit verklaart dan ook waarom er geen reactie van Essent is gekomen!! Ik heb nog even gezocht en heb het kaartje nog weer gevonden. Ziet er wel echt uit! Bedankt in ieder geval voor de waarschuwing.
gr. Jan

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Br
Brko - Sep 21, 2024 om 21:58
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Situatie:
- onlangs is er lekkage geweest op de 2e verdieping en is er een bedrijf gebeld, deze zouden langskomen en kijken of het ook hersteld kan worden (kapotte dakpan?). 
- het bedrijf is geweest maar ze hebben de dakpan niet rechtgelegd, ze zijn met ladder niet verder gekomen dan de dakgoot aangezien ze het een te stijl dak vonden
- er blijkt meer aan de hand te zijn dan allee ... Lees meer

sn
snokiedeath - Sep 10, 2024 om 18:12
Auto & vervoer

Beeindigen ov chipkaart expres ingewikkeld

Hoi, een ov-chipkaart heeft een houdbaarheidsdatum. Alleen dat is al een zinloze aanslag op het milieu, maar dat even ter zijde. Mijn ov-chipkaart is bijna eindig, dus ontving ik automatisch een nieuwe kaart. Deze nieuwe kaart vervangt de oude. Fysiek gebeurd dit dus vanzelf maar achter de schermen blijft een resterend saldo van €35 achter op mijn oude kaart. Daar wordt niet over gerept.  Om ... Lees meer

Be
Benni - Sep 17, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is

Hallo,

Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?

Wij vinden d ... Lees meer