jc
door jcaspers Mar 11, 2006 om 09:35
Huishouden & energie

GREENCHOICE EN EINDNOTA's

Greenchoice lijkt megafacturen op te maken met meterstanden die niet kloppen

Zeker na een switch. Daarbij lijkt de netbeheerder mee te werken in het grote voordeel van GReenchoice. Als je bv 4 jaar stroom afneemt waarvan 6 maanden van Greenchoice dan krijgen zij toch voor 3 jaar aan KWH stroom. Heel vreemd

Ik hoorde dat er meer mensen zijn met dergelijke ervaring. Graag hoor ik ze van u!!!

vriendelijke groet
mr. Jelle

539 2 Rapporteer

sh
door shopaholic - Apr 2, 2006 om 19:49
5 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mr. Jelle,

Wanneer een consument veranderd van leverancier moet dit worden goedgekeurd door de netwerkbeheerder. De beheerder van de meter die bij u in huis hangt.

Eerst wordt er een datum vastgesteld, deze dient goedgekeurd te worden door de netbeheerder en deze wordt naar beide (oude en nieuwe) leveranciers doorgegeven via een landelijk berichtenverkeer. Wanneer dit gebeurd is krijgt u een brief van de nieuwe leverancier dat uw levering vast staat en u een meterstand door dient te geven rond de datum van de werkelijke switch.

Deze meterstand moet binnen 15 (werk)dagen, dat weet ik niet precies, bij uw Greenchoice moet dit bekend zijn. Gebeurd dit niet dan mag uw netbeheerder adhv van het standaard jaarverbruik op uw woning een berekening maken van de meterstand op de switchdatum. Deze meterstand wordt ook in het landelijke berichtenverkeer verwerkt.

Verevelende is dat het standaar jaarverbruik van veel mensen afwijkt. Daarom kunt u in deze situatie een verzoek doen bij de nieuwe leverancier tot correctie vd beginstand. Alléén de nieuwe leverancier mag namelijk de netbeheerder vragen de stand te wijzigen in het landelijke berichtenverkeer.

Voor wijziging moet er een minmaal verschil zijn bij stroom van minimaal 25 % van het standaard jaarverbruik, bij de netbeheerder die voor mij bekend is. Wellicht is dit bij uw netbeheerder anders. Dit kunt u navragen bij de nieuwe leverancier.

Vervelende is natuurlijk dat u eerst die hoge rekening dient te betalen bij de oude leverancier. Dit is niet om u te pesten. Geval is dat bij switches alles nog langzaam verloopt door de liberalisering. Waneer uw nieuwe leverancier een verzoek indient voor wijziging van de meterstand, maar er gebeurd niets mee moet Geenchoice het verbruik alsnog betalen. Als zij u dus uitstel geven en er komt geen correctie ost dit heel veel geld. Zeker met de enorme concurrentie tussen leverancier en daardoor veel switches op dit moment.

Hopelijk heeft u hier iets aan. het is een lang verhaal, maar wel duidelijk meen ik...

En inderdaad dit overkomt veel mensen. Ik vind dit persoonlijk vooral de schuld van de overheid. Zij hadden eerst met de netberheerders en leverancier om tafel moeten gaan zitten om dit (en andere problemen bij switches) te voorkomen. Op deze manier wordt het echt een zootje!

Groetjes, Shopaholic

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2006 om 20:03
16950 Antwoorden / 202 Vragen

Ik mag toch aannemen dat u zelf de metyerstanden heeft genoteerd bij de overstap?

Vanaf de datum van overstap heeft de oude leverancier niets te eisen. Formeel is het zo dat de netwekbeheerder toestemming moet geven, je reinste kul want u bent vrij om over te stappen dus hier is een grove tegenstrijdigheid met de privatiseringswetgeving.  (Ik zel kwam uit het buitenland en veranderde niet eens van leverancier. Ook hier deed de netbeheerder "moeilijk (NUON) maar jammer voor hen. De meterstanden lage vast en ze hadden en hebben niets goed te keuren. (ze zijn helaas nog wel mijn netbeheerder)