ci
door cisdy Sep 10, 2009 om 08:57
Huishouden & energie

Heb ik het recht om te weigeren?

Hallo mensen,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Vanochtend staan er 2 mannen aan de deur, met de vraag of ze mogen graven in mijn tuin. De gemeente heeft hun opdracht gegeven om alle lataarnpalen te vervangen en in mijn tuin kot 1 extra (er staat nu nog geen). Kan dit zomaar en kan ik dit wiegeren? Heb ze gevraagd om morgen terug te komen zodat ik info bij gemeente kan halen, maar gemeente is net vandaag gesloten.....
Graag verneem ik iets van jullie.

gr cis

9093 25 Rapporteer

hutch
door hutch - Sep 10, 2009 om 09:26
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Cis,

dit lijkt mij niet te kunnen, tenminste als u de eigenaar bent van dat stuk grond. Het wordt wat anders, indien u bijv. een strook grond gehuurd hebt van de gemeente en de gemeente wil op dat stuk grond een lantaarnpaal plaatsen.

Is er dan geen plaats, voor die lantaarnpaal, op openbare grond?

Gr. Hutch

aurora1
door aurora1 - Sep 10, 2009 om 09:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag cis, heeft u al op de site van de gemeente gekeken of daar informatie te vinden is over dit project? Gaat het om het plaatsen van een lantaarnpaal in of voor de tuin? Is de tuin uw eigendom of van de gemeente? U kunt eventueel uw vraag nog voorleggen aan het Juridisch Loket (zie Google).

vr.gr.

ta
door tammiek - Sep 10, 2009 om 09:56
98 Antwoorden / 12 Vragen

Hallo,

hadden ze een dokument bij zich waarop aangegeven staat dat ze in opdracht van de gemeente komen? konden ze zich legitimeren?

gingen ze zomaar akkoord om morgen langs te komen? (indien dit het geval is vind ik het geen zuivere koek) werkzaamheden worden ingepland. normaal gesproken zouden ze morgen dan andere werkzaamheden in de planning hebben staan.

wat ik ook raar vind is dat een gemeente meestal een brief vooraf stuurd om je op de hoogte te stellen van de werkzaamheden. uit jou vraag kan ik opmaken dat je vooraf niet ingelicht was.

mijn advies: vertrouw de boel niet en wacht gewoon af totdat de gemeente open is en ga daar eerst informeren.

groetjes Tamara

brynnar
door brynnar - Sep 10, 2009 om 10:00
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Cis,

Weliswaar al meer dan een eeuw oud, maar toch interessant: het lantaarnpaal-arrest uit 1904:

Lantaarnpaalarrest

Mvgr - B

ci
door cisdy - Sep 10, 2009 om 10:04
10 Antwoorden / 6 Vragen

hallo ,
bednakt voor de zeer snelle reacties.
Het zal op mijn grond gebeuren . In theorie (op papier) is zelfs de straat tegenover mijn huis nog van mij.
Op de site van de gemeente heb ik niets kunnen vinden over dit project en vooraf geinformeerd zijn wij niet.
Ik zit er niet op te wachten om zo´n lichtbonk voor mijn raam te krijgen. De mannen zie ik nu verderop in de straat bezig.

Eerlijk gezegd zie ik het nut van extra palen ook niet echt in, wij wonen aan een doodlopende laan waar ter hoogte van mijn huis, maar aan 1kant van de weg huizen staan. Uit `veiligheidsoogpunt`zal het wel niet zijn.

Ik stuur de mannen morgen gewoon vrolijk weer weg en ze mogen weer terugkomen als ik met de gemeente gepraat heb hierover.

Nogmaals dank voor de reacties.

gr cis.

ci
door cisdy - Sep 10, 2009 om 10:13
10 Antwoorden / 6 Vragen

bedankt voor het linkje.
Heb inmiddels wel het juridisch loket gebeld ) nog dank voor de tip hier...' deze wist mij te vertellen dat dit niet zomaar kan, wat hier gebeurt ...
<Ik had ingelicht moeten worden over dit besluit en daartegen had ik dan de mogelijkheid moeten krijgen om in bezwaar te gaan. Omdat dit niet is gebeurt, hoef ik geen toestemming te geven op dit moment.

Ben benieuwd hoe dit afloopt, morgen maar even de gemeente bellen.

gr cis

brynnar
door brynnar - Sep 10, 2009 om 10:21
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Cis,

Ik zou het, als ik u was, ook even zwart op wit zetten, dat u niet bent ingelicht en geen mogelijkheid hebt gehad om bezwaar te maken.

Mvgr - B

hutch
door hutch - Sep 10, 2009 om 12:11
4517 Antwoorden / 29 Vragen

"In theorie (op papier) is zelfs de straat tegenover mijn huis nog van mij."

Indien dit gedeelte uw eigendom is, zou ik maar oppassen dat dit gedeelte niet op een bepaald moment automatisch over gaat in eigendom van de gemeente (verjaring), daar, zoals ik dit begrijp, iedereen gebruik kan maken van die straat/laan.
Vraagt u dat ook maar eens goed na! En laat dat op papier zetten.

"Eerlijk gezegd zie ik het nut van extra palen ook niet echt in, wij wonen aan een doodlopende laan waar ter hoogte van mijn huis, maar aan 1kant van de weg huizen staan. Uit `veiligheidsoogpunt` zal het wel niet zijn."

Dus bestaat de mogelijkheid om die lantaarnpaal ook aan de overzijde te plaatsen? Of wordt dit niet gedaan, vanwege de extra kosten?

En zoals Brynnar ook al aangaf, valt dit onder bestuursrecht en moet u de mogelijkheid geboden worden om binnen 6 weken bezwaar te kunnen aantekenen.

Zie: www.rechtspraak.nl/Bestuursrecht  en

www.rechtspraak.nl/De bestuursrechter

Succes, gr. Hutch

hutch
door hutch - Sep 10, 2009 om 12:13
4517 Antwoorden / 29 Vragen
boppe1943
door boppe1943 - Sep 10, 2009 om 13:04
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Al met al vind ik het ook een raar verhaal. Weet je zeker Cis, dat je niet door iemand in de maling genomen wordt? Ik herinner me b.v. iets van Poets of Bananasplit dat er bij een BN-er (Linda de Mol?) een telefooncel pal naast de oprit werd geplaatst. Misschien heeft deze grap een van je kennissen op een idee gebracht. Het is geen 1 april, maar misschien ben je binnenkort jarig of zo?

Mvg

kenwel2
door kenwel2 - Sep 11, 2009 om 11:41
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Cis, je hebt recht op inzage tekeningen, je hebt het recht om dit 'straatmeubiliar' te weigeren op je grond, kijk ook eens wat er zoal aan plannen ligt bij de gemeente, je kunt per direct deze werkzaamheden bij je stop laten leggen. Een aannemer doet alleen zijn 'kunstje', vraag naar een buitendienst contolleur, laat hem/haar maar ff komen kijken dan,die moet er nu ook zijn, mensen op kantoor weten vaak van geen toeten of blazen..

Succes, Mvgr. Henri

ci
door cisdy - Sep 11, 2009 om 11:45
10 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Allemaal,
vandaag de gemeente gebeld. Degene die hier over gaat is op vakantie :(. Heb inmiddels vernomen van andere buren, dat zij ook gewoon geweigerd hebben. Heb zelfs van 1 iemand begrepen dat hij extra ozb betaald omdat er bij hem een paal in de tuin staat. En dat je het inderdaad gewoon kunt weigeren.

Nou ik heb de mensen die aan het plaatsen zijn, gezegd dat ik geen toestemming geef. Daar gingen zij akkoord mee. Zij zijn eerder vrij vandaag. 8).

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
gr cis

geer56
door geer56 - Sep 11, 2009 om 12:56
100 Antwoorden / 9 Vragen

Cis er zijn twee redenen om te weigeren met sucses 1 is dat als het jou grond is dan moeten ze in ieder geval overleggen en 2 is als je last hebt van het licht omdat hij te kort op je huis staat dan moeten ze hem ook zo plaatsen dat jij geen overlast hent van het licht sucses

audb
door audb - Sep 11, 2009 om 13:04
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Alleen als het in "algemeen belang" zou zijn dan en geen andere mogelijkheid zou wezen dan zou de gemeente een deel van uw grond kunnen opeisen.

Hier moet wel een onteigenings procendure voor worden opgestart maar dat is in bijden gevallen hier niet het geval.

De extra kosten om een latarnpaal aan de overzijde v/d weg te zetten zouden maximaal zo €30 euro extra zijn en dan ga ik er van uit dat de kabel zo €3 per meter zou kosten.

Mocht de paal wel geplaast mogen worden dan heeft u zelfs recht op een vergoeding wegens geleden schade en evt overlast.

commonsence
door commonsence - Sep 11, 2009 om 13:58
54 Antwoorden / 13 Vragen

CANDID CAMERA!!!!

aurora1
door aurora1 - Sep 11, 2009 om 15:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Cis, je gaat dus opgelucht het weekend in, dank voor het terugkoppelen.

vr.gr.

lp
door lpc - Sep 11, 2009 om 18:57
5 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij kan de gemeente dat gewoon doen en zonder toestemming. Ik woonde eerst in Emmen in een nieuwbouw wijk en alle tuinen grenzen aan de rijbaan. Er is geen trottoir. Toen moesten er lantaarns komen. Wij kregen ook een lantaarnpaal in de voortuin. En later zelfs nog een blusput van de brandweer.
Wij hadden er geen bezwaar tegen want je bent extra beveiligd :-) en we hadden er geen last van.

jantom
door jantom - Sep 11, 2009 om 19:06
377 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Deze situatie heb ik als (voormalige) gemeente-ambtenaar belast met het toezicht op (het gebruik van) gemeente-eigendom wel meer gezien.

Zodra er in de weg kabels enz moeten worden gelegd zal de desbetreffende afdeling van het stadhuis of dienst moeten nagaan of de kabel in gemeentegrond of in particuliere eigendom wordt gelegd. Een lantaarnpaal zal toch ook een aansluiting m.b.v. een kabel dienen te krijgen!

Als geconstateerd wordt dat er particuliere grond is betrokken in het kabeltracé zal de rechthebbende (eigenaar) alleen worden gecontacteerd als de gemeente letterlijk en figuurlijk niet om de particuliere grond heen kan. Men gaat dan onderhandelingen aan. Normaliter wordt gekozen voor een tracé in gemeentegrond (indien dat mogelijk is) enkel en alleen om geen eigendom in particuliere grond te hebben.

Het gebeurt vaker dat wordt geconstateerd dat een particulier eigenaar van een stuk openbare weg of trottoir is. De gegegvens op het kadaster gelden en als de gemeente zich wil beroepen op verjaring zal de gemeente naar de burgerlijke rechter moeten gaan om daar verandering in te brengen. Dat gaat niet zomaar en daarom is het verstandig dat de gemeente aankooponderhandelingen gaat beginnen. Dat is de beste weg.

Ik ben verbaasd dat er zomaar een lantaarnpaal op particuliere grond wordt gezet ook al is ter plaatse niet duidelijk of die grond particulier eigendom is. Men gebruikt weleens tegels met opschrift om dat eigendom "aan te geven". De eigenaar van de grond heeft jarenlang zonder tegenprestatie de grond in gebruik laten nemen door het publiek en dan daarna ook nog een onteigening? De gemeente moet dat keurig met de eigenaar gaan regelen. Als de eigenaar onwillig is dan kan de grond worden onteigend voor het doel waarvoor het al die tijd al in gebruik is.

htvd1950
door htvd1950 - Sep 11, 2009 om 19:56
6 Antwoorden / 0 Vragen

 Ik denk niet dat je weigeren kunt.Aan de gevel van ons eerste huisje die mijn man  en ik hadden gekocht,in een vrij smal straatje werd een hangende straatlantaarn met grote stalen schroeven in onze pui geboord vlak naast ons kleine dak-kapelletje zodat we zoveel licht hadden in onze slaapkamer dat we er een boek bij konden lezen.Zomers konden we geen raam open doen vanwege de vele insecten die op het licht afkwamen. We hebben geprotesteerd maar het schijnt verplicht te zijn om dat toe te laten vanwege de veiligheid.Ook al wordt je pui ermee ontsierd.

jantom
door jantom - Sep 11, 2009 om 22:13
377 Antwoorden / 0 Vragen

Aan htvd1950

In bijzondere omstandigheden (en dat kan afhangen van de gemeente waarin u woont) kan men zich als plaatselijke overheid beroepen op de APV. Daarin kan een duldplicht worden geregeld.

Zo zullen straatnaamborden meestal wel aan de gevel van gebouwen worden gemonteerd maar tegenwoordig ziet men veel vaker palen op gemeentegrond waarop die bordjes zijn gemonteerd.

In uw geval heeft de overheid gemeend u op te zadelen met een armatuur aan uw gevel t.b.v. de openbare verlichting.

Desondanks is het vreemd dat de lantaarn op een plaats aan de gevel is gemonteerd alwaar het licht zo storend voor u is. De gemeente zal altijd een zekere mate van zorgvuldigheid in deze zaken inacht moeten nemen. Als dat niet zo is moet u daar gewoon werk van maken.

Maar uw geval is een bijzondere en in deze gaat het om particuliere grond met een openbaar karakter en waarbij botweg -zonder overleg vooraf- een kabel wordt gelegd en een lantaarnpaal wordt geplaatst (alsof het hier grond betreft dat de gemeente in eigendom heeft).

bh
door bhgrosier - Sep 12, 2009 om 20:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Jazeker, als U een koopwoning heeft zeker en als U een huurwoning heeft moet U bericht hebben gehad van Uw huisbaas.

ge
door gerven - Sep 13, 2009 om 13:51
6 Antwoorden / 0 Vragen

als de grond in eigendom of erfpacht is

moet de gemeente altijd eerst een bericht sturen en let wel 6 weken van te voren zodat je je kan verweren daar tegen

en als je bij het kadaster in je gemeente de tekening opvraag van jou eigen grond en of (erfpachtgrond) dus waar de erf afscheidingen met de maten erop

dan kan je zien of de lantarenpaal wel of niet op jou grond staat

dus als ze de lantaren op jou grond willen zetten kan je dat ook nog eens 3 jaar tegen houden van wegen een onteigeningsprosedure

ze kunnen dus nooit ongevraagd en zonder toestemming een lantaren op jou eigengrond en of erfpachtgrond plaatsen

zou zeggen ga ook eens naar een raadsman in jou wijk die kosten niets zitten meestal in een wijkgebouw

wat je niet kan weigeren is werkzaamheden aan riool gasleiding en elektrakabels van de middenstraat naar het huis

ik hoop dat je hier wat aan heb

wens je bij deze succes

gr gerrit

we
door weyde4 - Sep 13, 2009 om 23:14
3 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou als ik was meteen weigeren als de grond van u is heeft de gemeente daar niets te zoeken

mamamama
door mamamama - Sep 16, 2009 om 11:09
68 Antwoorden / 7 Vragen

Htvd,

Even reagerende op jouw reaktie.

Hoe dan ook behoord de gemeente ter aller tijden de mensen schriftelijk te informeren als er in eigendoms grond gegraven moet worden. Ik denk dat het aan de gevel hangen van een lantaarn ook van te voren schriftelijk aangegeven hoort te worden. U kunt ook  aangeven gerechtelijke stappen te zullen ondernemen.

htvd1950
door htvd1950 - Sep 16, 2009 om 11:22
6 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor de goede orde:de gebeurtenis waar ik over sprak over de gevelverlichting is wel van 30 jaar terug.Het was ons allereerste huisje en we waren ook nog heel jong en niet erg mondig in die tijd. Ik vermoed dat de regels door de tijd wel aangescherpt zijn.