Stroopwafeltjes
door Stroopwafeltjes May 13, 2022 om 20:00
Huishouden & energie

Hoe kom je als gezin van 6 in de huidige woonmarkt nog aan een groter huis?

Wij zijn een gezin van 6 met een bijstandsuitkering, nu zijn wij al geruime tijd op zoek naar een grotere woning, daar wij op een drie kamerappartementje zitten en de oudste inmiddels een tiener is. Dit is echter niet meer mogelijk in onze gemeente (Almere) doordat wij met een lage uitkering zitten kunnen wij door de nieuwe woningwet niet doorstromen naar een grotere woning. een grotere woning is automatisch een hogere huur hierdoor kom je door het passend toewijzen niet in aanmerking. Dit betekent dat mijn vier dochters noodgedwongen in 1 slaapkamertje van 2 bij 2 slapen en spelen. Nu wil ik weten bij wie ik het beste kan aankloppen om een klacht tegen deze woning wet in te dienen?

Verder wil ik vragen: Heeft iemand een tip of advies wat wij kunnen doen om (nu we eindelijk soms hoog staan voor woningen tot aan nummer 1) toch in aanmerking te komen voor een grotere woning?

2979 16 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 13, 2022 om 20:06
1779 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Stroopwafeltjes,

Een soortgelijke vraag is hier vorig jaar ook gevraagd, klik op de volgende link voor antwoorden :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/woningcorporatie-wilt-niet-mee-werken-aan-een-ander-huis?id=603738

va
door vanlotjegetikt - May 13, 2022 om 20:07
809 Antwoorden / Vragen

Voor de klacht wat betreft de Woningwet mag u zich bij de Eerste en Tweede Kamer vervoegen.
Trek SoZaWe Gemeente Almere eens aan hun haren misschien kunnen zij bemiddelen voor grotere woonruimte.
Overigens welcome to the big  family van mensen die knel zitten in de woningmarkt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 13, 2022 om 20:24
2088 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat klagen tegen de wet geen nut heeft en dat u het van maatschappelijke hulpverlening zult moeten hebben. En als daar niets vandaan komt krijgt u een inkijkje in de jaren dertig, toen niemand opkeek van een gezin met zes kinderen drie hoog achter.

tenormin
door tenormin - May 13, 2022 om 20:35
16845 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft met uw nickname wel een grappige naam gezocht: stroopwafeltjes. Maar, helaas, er kan geen uitkomst worden geboden: de meeste Nederlandse jongeren die willen gaan samenwonen, moeten vanwege het gebrek aan woonruimte al langer bij Pa en Ma blijven. De asielzoeker eerst en nu gaan de Oekraïners voor. De gemiddelde wachttijd voor een sociale 'betaalbare' huurwoning is nu al 10 á 12 haar. En een wet is niet te veranderen, althans, niet door u alleen. En ook: als u nu een woning aangeboden zal krijgen: wel wakker blijven en kritisch zijn, anders zou u zo maar van de regen in de drup belanden. M.a.w. als u aan de beurt bent: eerst het aantal kamer tellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 13, 2022 om 20:49
16883 Antwoorden / 202 Vragen

s

tenormin
door tenormin May 13, 2022 om 21:27
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Heremietkreeft, ik zie alleen een s. Hoop dat je niet een woord bedoelt wat met een s begint?

sjjoppy
door sjjoppy May 14, 2022 om 07:39
7206 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin, Heremietkreeft mist de s bij kamer in de laatste zin.

mahadma
door mahadma - May 13, 2022 om 20:39
11562 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn in nl oa. Een stikstof en co2 probleem waardoor er een tekort aan huizen is voor de situatie dat er alleen voor de nl hewoners niet genoeg huizen zijn. Door de toestroom van asielzoekers  en vluchtelingen die ook een huis willen wordt het huizenprobleem alleen maar groter en groter. En gelet op de besluiten van den haag zal het huizentekort alleen maar groter en groter worden.

Anders gezegd: een huis vinden voor uw gezin in de sociale sector is vrijwel nihil, zelfs met urgentie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 13, 2022 om 20:57
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Het enige dat ik u ook kan adiseren maar meteen met de opmerking dat dit gelet op de huidige nood een zeer lastige kwestie zal zijn: neem contact op met https://sociaalmaatschappelijkwerk.nl/flevoland/almere/ en probeer of u een urgentieverklaring kunt krijgen of hulp op andere wijze.

M.b.t. de wetgeving op zich is in deze niets te doen maar in de context van hulpverlening en m.i. ongezonde/ongwenste woonsituatie moet gelet op andere wetgteving m.i. wel iets te doen zijn. Herhaald: neem contact op met het sociaal maatschappelijk werk in Almere.

ne
door neodutchio - May 13, 2022 om 21:09
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Geen idee of het mogelijk is, maar wellicht aan de inkomstenkant iets laten aanpassen. Is er een mogelijkheid om geld bij te verdienen?

mahadma
door mahadma May 14, 2022 om 01:38
11562 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht kan uzelf of uw partner een baan (tje) vinden, elke euro helpt voor u. Uw kids zijn waarschijnlijk te jong, mogelijk een krantenwijk?

Iv
door Ivo W - May 13, 2022 om 22:13
734 Antwoorden / Vragen

Allereerst: ik geloof niet dat er géén slaapkamer is die groter is dan 2x2 meter.

Dus om te beginnen kunt u slaapkamers ruilen. Het grootste gezelschap in de grootste slaapkamer.
Ook is er de mogelijkheid voor een slaapbank of opklapbed in de woonkamer, voor de ouders van deze kinderen. Dan kunnen de kinderen over de slaapkamers verdeeld worden.

Woningen worden niet met een toverstafje uit de grond getoverd. Er zijn er veel te weinig van. En om wonen en leven voor iedereen nog enigszins betaalbaar te houden, is het "passend toewijzen" geïntroduceerd. Voordat dit er was, ging men vooral zo 'goed' mogelijk wonen zolang de huur gesubsidieerd werd. Ofwel: de belastingbetaler draaide op voor de woonwensen van mensen met de laagste inkomens.

Onderdak is een grondrecht in Nederland. En u heeft onderdak. Het probleem is alleen dat het onderdak niet bij uw wensen past. Dat kan. Maar dan is het heel simpel: achteraan aansluiten in de rij bij alle anderen die graag gesubsidieerd ruim wonen (wie wil dat immers niet?) of zorgen voor genoeg inkomsten om zelf een huis te bekostigen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 13, 2022 om 23:38
1779 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ivo,

Ik ga gedeeltelijk met u mee in uw visie over wonen.

Maarrrr... Uw zin "de belastingbetaler draaide op voor de woonwensen van mensen met de laagste inkomens" is inmiddels achterhaald: de politiek heeft er gewoon een zootje van gemaakt : schaarste gecreëerd en dan weer die idiote stikstof normen.....

heremietkreeft
door heremietkreeft May 14, 2022 om 09:47
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Eveneens Maarrr... Het is vooral het Kabinet Rutte 2 waar onder 'aanvoering' van hr. Blok een 'rem' is gezet op sociale woningbouw en ook is gestimuleerd dat bestaande sociale woningen verkocht mogen worden hetgeen nog steed aan de orde is en dus mag/kan. Bovendien was er ook sprake van het moeten doorbetalen van een deel van huurinkomsten van corporaties naar de Rijksoverheid.

rj
door rjw - May 13, 2022 om 22:33
3277 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien een raar idee, maar in iedere sector is een gigantisch personeelstekort. Daar moet toch wel iets bij zitten waar je meer kan verdienen dan wat je nu hebt. En met dat extra geld kan je wellicht wat beters vinden om te wonen.

ro
door ronny530 - May 14, 2022 om 09:18
2791 Antwoorden / 41 Vragen

Ik zie ook geen snelle oplossing maar volgens mij komt u gezien het minimale inkomen wel voor passend toewijzen in aanmerking citaat uit de regeling 'Het bijstandsbewijs is ook te gebruiken bij de verantwoording over passend toewijzen'. Een huursom tot aan de toeslaggrens maakt dat uw huurtoeslag mee stijgt en daardoor de hogere huursom deels compenseerd. Een urgentieverklaring wordt bijna nooit meer afgegeven en maatschappelijk werk kan er ook geen druk achter zetten omdat u en uw gezin onderdak heeft. Voor nu blijven reageren op grotere woningen die in de sociale sector vallen en ook op die met passend toewijzen want juist voor mensen met een laag inkomen is die regeling in het leven gebracht.

Franske1958
door Franske1958 - May 14, 2022 om 09:19
432 Antwoorden / 2 Vragen

U belt helaas niet de enige die op zoek is naar een grotere woning.  Een van de oorzaken van het niet vrijkomen van dat soort
grotere gezinswoningen ligt in het feit dat deze bezet worden gehouden door de iets ouderen onder ons die maar wat graag
zouden gaan verhuizen naar een kleinere woning, dit omdat de kinderen het huis uit zijn en of de AOW en pensioen leeftijd reeds
bereikt is. Als deze mensen reageren op een kleinere woning kan krijgen ze helaas te horen dat een kleinere woning toch duurder
moet zijn in huur als die grote woning waarin ze nu wonen. Dit komt vanwege een aantal idiote regels. Als hier nu eens iets aan
zou kunnen worden gedaan, dat iemand die wil verhuizen naar een kleinere woning, dat die nooit meer hoeft te betalen dan wat
ze nu betalen in hun grote huis, dan zou een hele grote groep "oudjes" wel die grote gezinswoning willen verlaten.  Soms woont
zelfs iemand alleen in zo een, voor hem of haar veel te grote woning, maar door al die idiote regels is verhuizen naar een kleinere
(lees duurdere) woning niet mogelijk.   Als Kassa hier nu eens een keer aandacht aan besteed, mogelijk worden ze dan daar in
Den Haag eens een keertje wakker.

panter22
door panter22 May 14, 2022 om 11:11
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe groot is een grote gezinswoning met een huur beneden de huurtoeslaggrens.
Als het oudje, zoals je zo respectvol je bejaarde medemens noemt, na jaren zijn woning verlaat, dan gaat de huur oomhoog tot de maximale huurprijs en komt in de vrije sector terecht.Dat er meer betaald moet worden voor een kleiner appartement is mogelijk omdat het inkomen, aow met een pensioen te hoog om in aanmerking te komen voor een goedkoop appartement

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 14, 2022 om 09:40
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Na nader zoeken naar informatie, vooral ook op basis van het antwoord van @IVO-W vraag ik mij ook af of de slaapkamer waar u het over heeft inderdaad 2 bij 2 meter is. Een bed is normaliter al 80 cm breed en met een geschatte lengte van 1,50 m blijft er vrijwel geen ruimte over om in twee stapelbedden (?) te kunnen komen en is er dan ook feitelijk alleen nog ruimte om in/op die bedden te spelen.  Hetgeen u aangeeft geeft meer de indruk van een 'bezemkast' en zal mogelijk wel iets groter zijn.

Dat betekent hoe dan ook dat er tenminste ook een grotere slaapkamer moet zijn die dan beter geschikt is om 4 kinderen 'te herbergen' en u zelf de kleine benut.

Het blijft evenwel een ook naar mijn mening niet acceptabele situatie om met een gezin van 6 in een klein drie kamer appartement te wonen en blijft mijn advies om hulp/steun te vragen bij / resp. hulp te krijgen van  https://sociaalmaatschappelijkwerk.nl/flevoland/almere/

1paul
door 1paul - May 14, 2022 om 09:55
3169 Antwoorden / 0 Vragen

woningruil is een optie en u kunt huren tot 633 euro, dus staat u op 1 mogen ze zo een woning niet weigeren, ga met de woningbouw praten over dit probleem.

Re
door Reinier182 - May 14, 2022 om 11:14
167 Antwoorden / Vragen

Gewoon niet. We willen open grenzen en iedereen helpen in Nederland dus geen plek of hulp eigen mensen. De kans is een lot uit de loterij die het winnend bedrag geeft. Zelfs werkenden zijn kansloos. Het geweldige beleid in Nederlkand.

Ja
door Jan Netten - May 14, 2022 om 15:59
9 Antwoorden / Vragen

Door te gaan werken.

Re
door Reinier182 May 15, 2022 om 12:01
167 Antwoorden / Vragen

Mooie opmerking door te gaan werken maar de achtergrond van deze persoon is niet bekend. Kan hij werken of niet? Weet zijn medische achtergrond niet namelijk. Verder met werken en een salaris kom je ook niet aan een woning dus een opmerking van niks. Hou het bij feiten of zeg niks.

panter22
door panter22 May 15, 2022 om 17:23
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe triest het ook is, of ts om medische redenen in de bijstand zit of niet, de enige manier om een huis boven de 678 euro te krijgen, is door te gaan werken. Dat is het gevolg van beleid: Werken moet lonen, de goedkoopste huizen naar de armste mensen, bevriezing huurtoeslag etc.

Ja
door Jan Netten May 15, 2022 om 17:34
9 Antwoorden / Vragen

Maar als er twee ouders zijn kan er zeker 1 gaan werken, de kans dat beide ouders arbeidsongeschikt zijn is niet groot, uiteraard kan dat zo zijn maar dan ook nog eens 4!!! kinderen krijgen in een (te) kleine woning?  Niet kunnen werken maar wel 4 kinderen? First things first nietwaar? En er is een dak boven het hoofd, er zijn gewoon geen sociale huurwoningen te over dus deal with is, er zijn mensen met veel grotere problemen. En k ken iemand die elke zoveel jaar zwanger werd om maar vooral niet te hoeven solliciteren, niet te geloven dat dat kan, ontheffing sollicitatieplicht tot kind 5 is of weet ik veel. Sommigen doen het er om. No pun intended.

panter22
door panter22 - May 14, 2022 om 16:53
6599 Antwoorden / Vragen

De aftoppingsgrens is 678,66 euro voor een woning voor 3 of meer personen. Daar kun je geen bezwaar tegen maken.
De woningstichting is verplicht de grens bij toewijzing te hanteren.
Bovendien ben je afhankelijk van huurtoeslag. Boven deze grens wordt de huurtoeslag steeds lager en je eigen bijdrage aan de huur steeds hoger.
Dus kun je geen duurdere woning huren, want dan kun je de huur niet meer betalen.
Je kunt dus alleen reageren op woningen tot de aftoppingsgrens.
Om in aanmerking te kunnen komen voor een duurdere woning, zullen jij en je vrouw moeten gaan werken en zoveel verdienen dat je wel voor een duurdere woning in aanmerking komt. De grens is in 2022: 32.675 euro bruto per jaar.
Lees deze info:
https://aedes.nl/huurbeleid-en-betaalbaarheid/toewijzingsregels-veranderen-1-januari-2022