mahadma
door mahadma Sep 28, 2022 om 20:18
Huishouden & energie

Hoe stop ik de auto incasso's van MEGA terwijl er al betaald is?

Wij hebben gas en electra van Mega energie. Er is van begin af aan veel misgegaan qua administratie en betaaldata door MEGA. Elke maand een vroegeren afschrijf datum, datum volgens contract de 27 ste v d maand. De data effectief: 27-7 (na klagen). 21-6, 24-5,26-4, gas en electra besteld, en kregen eerst een contract voor alleen electra, wij zouden geen gasmeter hebben ........ en een contract startdatum van 23-4 ipv 27-4. Klantenservice is zéér moeilijk bereikbaar en kan niets doen. Email duurt 4 tot 7 dagen voor er een reactie komt.

Na vele uren in de wacht en uiteindelijk via 2 emails/personen een handmatige betaling (á € 3,00 per factuur) geregeld. Plus dat wij 27 aug achteraf EN meteen voor september vooruit moesten gaan betalen, echter ....... wij zagen dat pas bij de aankondiging incasso's via de bank. ZONDER waarschuwing vooraf. Na de nodige gesprekken hebben wij onze auto incasso geblokkeerd en staat nu ook in hun administratie als "gedeactiveerd op incasso".

Dus deze maand netjes 26-9 betaald, dus op tijd, ondertussen krijgen we op 9-9 van de bank bericht dat ze gepoogd hebben te incasseren, van een geblokkeerde incasso. Op de 28-9 krijgen wij weer een autoincasso aankondiging, geweigerd. Het laatste telefoontje van MEGA hield in dat wij ondanks correct op tijd betalen toch de rest van ons contract die auto incasso aankondigingen blijven houden. Die zijn niet te stoppen ........

Tja, nu de vraag, wij hebben als een intrekking auto incasso gestuurd naar ze, ik vrees dat ze nu wegens niet kunnen incasseren ons ondanks betaling toch herinneringen gaan sturen, mogelijk zelfs aanmaningen met kosten ......... Hoe peuter ik ze aan hun verstand dat ze die auto incasso's moeten stoppen, op de bank staan alle betalingen al geprogrammeerd. Graag advies.

3228 10 Rapporteer

sira
door sira - Sep 28, 2022 om 20:29
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Tot wanneer liep of loopt uw contract? Heeft u zich aan de opzegtermijn gehouden?

mahadma
door mahadma - Sep 28, 2022 om 20:33
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@ Sira, het contract is gestart op 27-4-2022 en de laatste dag contract voorgaande verkoper 26-4-2022. Duur: 1 jaar.

tenormin
door tenormin Sep 28, 2022 om 20:57
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, nu vertoont je glazen bol wazige verschijnselen. Je kunt je bericht met, volgens mij verkeerde data, nog wijzigen. Zoals je weet.

ne
door neodutchio - Sep 28, 2022 om 20:52
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Staat er daadwerkelijk dat op een bepaalde dag elke maand word geincasseerd, of rond een bepaalde dag? Ik ken enkel maar gevallen dat er rond een bepaalde datum geincasseerd word. De incasso's worden in bulk aan de bank aangeboden en die gaat ze verwerken. De ene keer zijn ze sneller dan een andere keer. Echter is dat geen reden om een overeenkomst te ontbinden. Betaald moet er immers worden.

Van belang is even hoe u betaald nu. Doet u dat zelfstandig, of aan de hand van een factuur die u krijgt? Er zal bij elke betaling een juist betalingskenmerk toegevoegd moeten worden zodat het geld op hun rekening gekoppeld kan worden aan uw openstaande factuur. Hoe u op voorhand alle betalingen al kan klaarzetten ontgaat mij. U weet niet welk betalingskenmerk er aan elke maand hangt.

Dat personeel in uw ogen traag reageert is niet zo vreemd, iedereen kampt met persooneelstekorten en nutsbedrijven worden overspoeld met vragen en problemen vanwege de tijd waarin we nu zitten.

Wat is nu echt het probleem? Dat ze eerder afboeken? En daarom gaat u het hele systeem op de schop gooien?

mahadma
door mahadma - Sep 28, 2022 om 21:45
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@neoduchio,

Staat er daadwerkelijk dat op een bepaalde dag elke maand word geincasseerd, of rond een bepaalde dag?
Ja, OP de datum.

Ik ken enkel maar gevallen dat er rond een bepaalde datum geincasseerd word. De incasso's worden in bulk aan de bank aangeboden en die gaat ze verwerken. De ene keer zijn ze sneller dan een andere keer. Echter is dat geen reden om een overeenkomst te ontbinden.
Ik WIL de overeenkomst niet ontbinden.

Van belang is even hoe u betaald nu. Doet u dat zelfstandig, of aan de hand van een factuur die u krijgt? Er zal bij elke betaling een juist betalingskenmerk toegevoegd moeten worden zodat het geld op hun rekening gekoppeld kan worden aan uw openstaande factuur.
Ik betaal nu naar een door MEGA opgegeven banknummer, MET een betalingskenmerk.

Hoe u op voorhand alle betalingen al kan klaarzetten ontgaat mij. U weet niet welk betalingskenmerk er aan elke maand hangt.
Wij hebben van Mega één betalingskenmerk voor alle betalingen gekregen, die hebben wij in een periodieke overschrijving per maand geboekt tot (voorlopig) einde contract datum.

Dat personeel in uw ogen traag reageert is niet zo vreemd, iedereen kampt met persooneelstekorten en nutsbedrijven worden overspoeld met vragen en problemen vanwege de tijd waarin we nu zitten.
Als je vanaf 10 uur probeert te bellen en je wordt er 8 x na een kwartier uitgegooid op alle keuze opties, vind ik abnormaal en via de demail krijg je geen antwoord wat hout snijdt. Ook op andere uren waren ze onbereikbaar.

Wat is nu echt het probleem? Dat ze eerder afboeken?
Als ze zelfs prberen de 17 de te incasseren (contract is 27) kan ik niet als "rond om" beschouwen.
Ook op de 25 ste met een afschrijving waarschuwing komen met in 1 maand dus EN achteraf en VOORUIT te gaan incasseren zonder voorafgaan melding. Waarvan ze zelf zeggen: "Ja, dat was niet zo handig dat we dat niet anders gedaan hebben.".

En daarom gaat u het hele systeem op de schop gooien?
Ja, vooral ook om de ondeskundige en onvriendelijke klantensrvice. En je niet serieus nemen. Je wordt gewoon bot behandeld.

ne
door neodutchio Sep 28, 2022 om 22:33
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Op een vaste datum incasseren kan nooit. Valt die datum in het weekend, dan zal er dus altijd op een andere dag geincasseerd worden.

marita5
door marita5 - Sep 28, 2022 om 21:53
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mahadma ,

ik vrees dat ze nu wegens niet kunnen incasseren ons ondanks betaling toch herinneringen gaan sturen, mogelijk zelfs aanmaningen met kosten ...

Veelgestelde Vragen ,

De automatische incasso is mislukt . Wat moet ik doen ?

Wij doen geen tweede incassopoging. We vragen je in dit geval om het bedrag over te schrijven op onze rekening. Je kan alle betalingsgegevens vinden op de nota zelf (bv. ons rekeningnummer, mededeling, ...). De uiterste betaaldatum van de nota is altijd 14 dagen na de notadatum. Die datum kan je rechtsboven terugvinden op de nota.

https://www.mega.nl/klantenservice

mahadma
door mahadma Sep 28, 2022 om 22:01
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De nota's zijn al betaald op de 26 ste. Ondanks dat blijven ze toch proberen te incasseren van een geblokkeerde machtiging, die (vanmiddag werd dat gezegd aan de tel) dat die NIET gestopt kunnen worden, en doorgaan tot einde contract, ondanks de geplande betalingen.

Als je in het "geweigerde" deel zit, krijg je een herinnering (notabene voor een reeds betaalde maand) krijg je toch nog een emailverzoek om alsnog te betalen terwijl die betaling al op hun rekening staat. Wij gaan dus niet reageren op die herinnering, want die nota is al betaald. Als ze dus het traject "niet betaald" automatisch blijven hanteren komt vanzelf de deurwaarder. Die ziet dat alles betaald is en zijn de kosten deurwaarder voor Mega.

Tegen zoveelveel onkunde ben ik niet opgewassen.

marita5
door marita5 Sep 28, 2022 om 22:06
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zou me daar niet druk over maken / of wakker van liggen , u heeft betaald . Het staat duidelijk op hun site . De incassodatum is rond de 27ste van de maand . Heeft u een klacht over ons? Stuur ons de klacht dan eerst schriftelijk of digitaal. Stuur een brief naar hun kantoor in Rotterdam : Mega Energie BV , Veerhaven 7 - 3016 CJ Rotterdam

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 29, 2022 om 09:05
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Zie dit hetgeen ooik mijn advies is gelet iop  het feit dat het een energieleverancier is:

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

Zo er onverhoopt een incassobureau zich meldt, laat u niet intimideren, leg uw probleem uit en betaal niet.
Zo het tot een procedure zou komen middels een exploit van een echte deutwaarder, reageer dan wel omdat u anders het risico loop van een verstek veroordeling.

En mogelijk is de inhoud van 'Meldpunt'van Omroep Max morgenavond 10 voo8 op NPO2 ook van belang.

mo
door mof - Sep 30, 2022 om 10:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, dit lijkt op een bedrijf in nood. Ik heb zelf al eens meegemaakt bij een energieleverancier (die later ook inderdaad failliet is gegaan, gelukkig was ik al overgestapt) die de betaaldatum zodanig wijzigde dat ik op eenjaarcontract dertien vooruitbetalingen zou moeten doen. HEt betekende op een zeker moment dat tweemaal in dezelfde maand een maandtermijn is afgerekend. Die dertiende betaling heb ik aan het eind van mijn contract geweigerd omdat volgens contract iedere maand een vooruitbetaling gedaan moest worden, dat is dus twaalf op basis van een jaarcontract. WErd heel moeilijk over gedaan, aanmaningen etc. maar uiteindelijk heb ik aan het langste eind getrokken.

Dit zie ik eigenlijk ook bij u. Slinkse vervroegde betalingen, geen gaslevering in eerste instantie (hoeven ze geen gas in te kopen!). Blijven proberen te incasseren en op andere maniere geld binnen halen. Stap zo snel als u kunt over op een andere leverancier. Eventuele boete accepteren want die is veel lager dan wanneer dit bedrijf failiet gaat en u 1) uw maandtermijnen niet meer terug ontvangt en 2) een veel te duur wurgcontract bij een door de overheid aangewezen andere energieleverancier krijg opgelegd.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 30, 2022 om 10:11
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt eenvoudig maar misschien  zie ik iets over het hoofd.

Klik hier

1paul
door 1paul - Oct 1, 2022 om 09:20
3134 Antwoorden / 0 Vragen

misschien wel wij om toch alvast maat op te zeggen en over te stappen naar een grotere maatschappij dan deze!

lees ook hier de info hierover, u kunt, zonder vergoeding gewoon veranderen mits er een vergoeding is afgesproken in uw huidige kontrakt!

als u echter geen waarschuwing krijgt over de verandering van uw tarief 30 dagen van te voren en/of uw leverancier veranderd de tarieven dan mag u, met inachtneming van de opzegtermijn zijnde 30 dagen, op ieder gewenst moment opzeggen!

Punt 4 onder wanneer kan ik mijn kontrakt opzeggen!

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/alles-over-opzeggen

panter22
door panter22 - Oct 1, 2022 om 09:33
6599 Antwoorden / Vragen

Lastig is dat je in de zomermaanden begonnen bent met het nieuwe contract. Je hebt nu al te veel betaald. Kun je het maandbedrag zelf veranderen? Dan zo laag mogelijk houden, zodat je minder schade hebt bij een eventueel faillissement.