Ag
door Agamemnon Apr 13, 2022 om 20:10
Huishouden & energie

Hoe werkt salderen van stroom bij variabele tarieven?

Stel je gebruikt 1200 kWh op jaarbasis en je wekt ook 1200 kWh op.

Als je een vast contract hebt met vaste tarieven dan is het duidelijk. Je betaalt niets. In ieder geval zolang salderen 100% is.

Maar wat als je een contract hebt dat maandelijks variabele tarieven kent? Vrij gebruikelijk tegenwoordig.

Wordt er dan per maand gesaldeerd met de in die maand opgewekte stroom? En de energiebelasting dan wel op jaarbasis omdat die tarieven wel vast zijn?

Voorbeeld over de eerste 6 maanden van het jaar. Je gebruikt 100 kWh per maand. De kale prijzen per kWh lopen maand na maand op van 10 cent in januari, 20 cent in februari via 30, 40, 50 tot 60 cent in juni. Er is steeds een vaste terugleverprijs van 5 cent, als er niet meer gesaldeerd kan worden.

Het is slecht en duister weer, en de zonnepanelen wekken alleen in juni wat op, namelijk 500 kWh.

In juni is dus 400 kWh over (500-100). Hoe saldeert dat verder?

A. Per maand alleen kijken naar gebruik en opwekking in die maand. En dan krijg je 400 x 5 ct terug, 20 euro. Je betaalt jan t/m mei de volle mep.

B. Per maand een evenredig deel. Dus iedere maand 80 kWh, waardoor je de eerste 5 maanden dus 100-80= 20 kWh betaalt tegen het desbetreffende maandtarief.

C. Alleen salderen met de goedkoopste maanden dus jan. t/m april zijn dan 0 (100-100). Mei kost je 50 euro

D. Alleen salderen met de duurste maanden dus feb. t/m mei zijn dan 0 (100-100). januari kost je 10 euro.

E. Iets anders.

5711 4 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 13, 2022 om 20:17
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mioju toch echt iets dat uw leverancier/provider zou moeten kunnen uitleggen. M.i. zijn dit zaken die op basis van de overeenkomst zijn vastgelegd. Of dat juist is of mogelijk problematisch, stel uw vraag dan bij de ACM www.consuwijzer.nl en uiteraard bij degene met wie u dat contract heeft. Komt u er dan niet uit dan is er een https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/

Ag
door Agamemnon Apr 13, 2022 om 20:51
82 Antwoorden / 7 Vragen

verplaatst

Ag
door Agamemnon - Apr 13, 2022 om 21:00
82 Antwoorden / 7 Vragen

Als je overweegt zonnepanelen aan te schaffen of overweegt van leverancier te veranderen, dan moet je daar tegenwoordig misschien rekening mee houden. Er zijn trouwens maatschappijen die 5 ct terugleververgoeding betalen en er zijn er die meer dan 40 cent betalen maar uiteraard altijd minder dan het afname tarief. Als je een vergelijkingssite raadpleegt, en die tonen al geen vaste contracten meer, alleen variabele, dan wordt er steeds van de actuele tarieven uitgegaan, en geextrapolerd naar 12 maanden. Terwijl vele maatschappijen tegenwoordig maandelijks hun tarieven wijzigen. Ik heb dus geen idee hoe dat gaat als je in de ene maand 60 cent betaalt en een andere maand maar 10 cent, bijvoorbeeld.
Misschien zijn er slimme mensen hier met zonnepanelen die daar al ervaring mee hebben en hun jaarafrekening bestudeerd hebben..

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 13, 2022 om 22:10
2071 Antwoorden / Vragen

Ik heb de vraag links en rechts al eens voorbij zien komen maar niemand lijkt het antwoord te weten. Ik verwacht dat leveranciers gaan proberen gewoon maandelijks te salderen maar dat lijkt tegen de wet. Het antwoord van een leverancier heb ik nog niet gezien.

Ag
door Agamemnon - Apr 13, 2022 om 22:21
82 Antwoorden / 7 Vragen

Meest logische en makkelijkste optie lijkt me nu: Je hebt in het voorbeeld 600 kWh afgenomen voor een totaalprijs van 210 euro. Dat is 35ct per kWh.
Opgewekt 500 kWh, tegen dezelfde 35 ct dan, waardoor je 100 kWh a 35 ct betaalt en dat is 35 euro.
M.a.w. niet die 400 kWh van juni verrekenen maar de volledige 500 kWh die opgewekt is over het gemiddelde tarief van de referte maanden.

Maar wat logisch is hoeft niet iedere maatschappij zo te vinden. die kunnen ook in hun eigen voordeel rekenen.