mi
door mielao Aug 9, 2013 om 11:57
Huishouden & energie

Hoe zit dat met dag -en nachtstroom ?

Geacht Panel,

Een tijd geleden zou er sprake zijn van dat leveranciers van (dag en) nachtstroom, de nachtstroom duurder zouden maken dan dagstroom. Veel mensen hebben toen noodgedwongwn hun meter laten veranderen in een dagstroommeter. Op mijn afrekening en in vergelijkende aanbiedingen blijkt dat nachtstroom nog steeds goedkoper is (gelukkig) Naar mijn idee moet de levering van nachtstroom blijvend goedkoper zijn, om meerdere redenen.
Blijft dat nu zo ?
Maar hoe zit het nu met mensen die hun meter hebben laten omzetten ?

Groet, Miela

2433 11 Rapporteer

ge
door gerboe - Aug 9, 2013 om 12:16
806 Antwoorden / 0 Vragen

Het tarief voor 'nachtstroom' ligt weliswaar lager maar het is maar de vraag of u, gezien alle kosten dat een dubbel telwerk met zich meebrengt, hierdoor voordeliger uit bent. Uw verbruik moet voor bijna 50% binnen de daluren plaatsvinden om te profiteren van een dubbele meter. Uw energieleverancier kan dit voor uw uitrekenen. Een aantal leveranciers heeft ook een tool op hun website staan waarmee je zelf je voordeel/nadeel kunt calculeren.

tijger1
door tijger1 - Aug 9, 2013 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niemand heeft natuurlijk "noodgedwongen" zijn meter om laten zetten. Wat was de nood dan?

Als u dag en nachtstroom hebt, betaalt u voor dagstroom meestal wat meer dan de mensen die maar één meter hebben.

zw
door zwaardvis - Aug 9, 2013 om 18:21
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als je je hele leven aanpast en vooral 's nachts de was draait en de vaat doet, kun je we 3 euro per aar verdienen.

zw
door zwaardvis - Aug 9, 2013 om 18:22
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Toetsenbord probleem ;-)
Als je je hele leven aanpast en vooral 's nachts de was draait en de vaat doet, kun je wel 3 euro per jaar verdienen.

aurora1
door aurora1 - Aug 9, 2013 om 18:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor zover ik weet is toen de nachtstroom een fractie duurder geworden en de dagstroom een fractie goedkoper en niet dat de nachtstroom duurder dan de dagstroom zou worden.

mi
door mielao - Aug 9, 2013 om 18:59
20 Antwoorden / 8 Vragen

Toch ontstond er een hoop ophef over en er zijn veel mensen die hun meter hebben laten veranderen,
las ik. Ik begrijp nu dat het verschil te gering is. Maar is het dan ook wel verstandig om je meter
alsnog aan te passen voor een hoop geld ?

valerius-2
door valerius-2 - Aug 9, 2013 om 19:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u eens naar u leverancier op zijn site de stroomprijzen bkijkt de prijzen hier van dan kan u uit rekenen wat het verschil is. Dat bij z.g nachtstroom het tarief bij de dag stroom is hoger geworden wat de nachtstroom minder kost. Met andere woorden als u evenveel gebruikt blijf het gelijk u gaat er pas beter van worden als u meer nachtstroom gebruikt dan dagstroom

tijger1
door tijger1 - Aug 9, 2013 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@miealo

Nooit geen ophef over gehoord of gelezen. Als dat werkelijk een hoop geld kost zou ik het maar laten.

Ik weet dat een paar jaar geleden je bij Eneco kon kiezen, ook al had je een dubbele mater. Dan werden de gebruiken gewoon opgeteld en tegen hetzelfde tarief afgerekend. Dus er was geen sprake van een vervanging van de meter.

dearagain
door dearagain - Aug 9, 2013 om 19:24
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ik zit zelf bij Eneco, maar heb er nooit wat over gehoord (laat staan dat ik moest/kon kiezen)

diumenge
door diumenge - Aug 9, 2013 om 19:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt me sterk dat er ooit het plan bestond nachtstroom duurder dan dagstroom. Dat principe bestaat immers om mensen financieel te prikkelen energie zoveel mogelijk buiten de piekuren te gebruiken.

zw
door zwaardvis - Aug 9, 2013 om 19:38
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zoals Tijger1 al schrijft is meter vervangen grote onzin: Met een dubbele meter kun je zowel dubbeltarief als enkeltarief berekenen, administreren en afnemen. Met een enkele meter kun je alleen enkel tarief afnemen. Een dubbele meter is dus veelzijdiger en kost evenveel. Maar je gebruik aanpassen is onzin omdat het niets oplevert. Een tijdje terug zette, ik meen Essent, nieuwe klanten daarom altijd op Enkeltarief, ongeacht de meter.