br
door brendav Feb 3, 2008 om 14:20
Huishouden & energie

Hoofdvloerverwarming met houten vloer

We hebben een nieuwbouwhuis gekocht. Deze heeft i.v.m.nieuwe energienormen hoofdvloerverwarming. Eigenlijk willen wij een laminaat / pakket vloer of iets dergelijks, maar vragen ons af of dit wel kan met hoofdvloerverwarming. Heeft iemand hier ervaring mee of zijn we gebonden aan plavuizen?

M.v.g

Brenda

27537 11 Rapporteer

akkefiet
door akkefiet - Feb 3, 2008 om 14:44
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Brenda

Als je zoekt via google op vloerverwarming + parket kom je al veel te weten.
Deze link is ook interessant: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=50090

Vrgr. AF

ka
door kampf007 - Feb 3, 2008 om 14:48
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook hoofd vloerverwarming. Advies gevraagd net als u  aan een ieder die het maar zou kunnen weten. Negatief advies tot aan de hemel; scheuren, krimpen, kleurverlies en rampen tot je dood!

Hert betreft hier een eikenhouten voer van 3 cm dikte, Sloveens eiken en dus geen laminaat.

Eerst maar eens nagedacht wat er allemaal kon gebeuren:

Scheuren kan alleen als de vloer met de ondergrond is verbonden

Kleurverschil kan alleen door zonlicht

Krimpen  ( en uitzetten) is lochisch want het is een natuurprodukt

Opgelost door de vloer zwevend te leggen op een dunne foam laag, wel alle planken onderling in groef en messing met houtlijm verlijmd.

Mijn vloer is 4 meter lang en 6.5 meter breed. Houd er rekening mee dat het uitzettingscoefficient in de breedte tussen zomer en winter centimeters kan zijn. \\\\In mijn geval op die 6.5 meter 5 cm. Ik heb dit opgelost door plinten van 2 cm dikte en 6 cm breedte vast aan de muur te maken, waaronder de vloer zich vrij kan bewegen. Hij ligt er nu vanaf 1996 en tot volle tevredenheid.

Good luck

akkefiet
door akkefiet - Feb 3, 2008 om 14:56
1075 Antwoorden / 10 Vragen

@kampf007

"Officieel" zou 3 cm te dik zijn voor vloerverwarming vanwege het isolerend vermogen van hout.
Wat is uw ervaring met het warm krijgen en houden van de kamer?

Vrgr. AF

door 4711 - Feb 3, 2008 om 15:11
885 Antwoorden / 2 Vragen

2 of 3 mm dik fineer plakken!
Door deze te borstelen voor meer struktuur en olie en dus geen lak erover zou het wel kunnen dus elke houtsoort kan dan wel!

Dus geen lame naden of zo maar gewoon alleen de toplaag plakken en dan gaat het prima.

ka
door kampf007 - Feb 3, 2008 om 15:27
8 Antwoorden / 1 Vragen

@ akkefiet,

Zoals ik al zei; tot volle tevredenheid. Het hout word gewoon lekker warm.  Watertemperatuur 60 graden. De dichtheid en hardheid van het eiken speelt geen rol in de isolatie. Zie op www.ironwoods.com om daar alle gedragingen van div soorten te raadplegen.

door 4711 - Feb 3, 2008 om 18:05
885 Antwoorden / 2 Vragen

Hout op 60 graden maar of de vloerverwarmings buizen het dan 20 jaar of langer vol houden, ik lees op de instruktie max 40 graden.... liever 30... en ik denk dat de vloer het wel kan hebben maar die slangen?

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 3, 2008 om 18:26
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Met parket zijn er inderdaad meer haken en ogen vanwege uitzetting en in het geval er zich onverhoopt een lekkage zal voordoen. Bij gelijmd parket betekent dat een totaal verlies van de vloer ingeval van een klein lek. Massief parket is Nederland is doorgaans 20 of 22 mm dik.
Voor de aanschaf van een kwalitatief goede parketvloer komt u ook in de prijscategorie van duurdere vloeren zoals leisteen. Door de gelaagdheid is dit type vloer uitermate geschikt voor vloerverwarming. Temperatuur van vloerverwarming is inderdaad maximaal 40 graden C.
Laminaat zou ik zondermeer afraden voor een woonkamer en zeker in de combinatie met vloerverwarming.

grindweg
door grindweg - Feb 3, 2008 om 19:59
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wij hebben een gedeelte een natuurstenen vloer en laminaat. de laminaat vleor heeft wel een langere opwarm tijd als de stenen vloer. het voldoet prima maar je moet onder de laminaat vleor geen isolatie aan brengen voor de rest geen probleem . niet teveel aan de thermostaat draaien want het duurt wel even voor de temp bereikt is. veel plezier er mee

gu
door guys - Feb 4, 2008 om 13:43
1 Antwoorden / 2 Vragen

Heb dit ook uitgebreid onderzocht, nagenoeg iedereen gaf een ander antwoord, de meeste vloerenjongens raden het af omdat ze bang zijn voor claims en ellende, dat is de makkelijkste weg. Na veel speuren een TNO rapport gevonden dat in opdracht van een of andere parkjetvereniging gemaakt is (ik weet niet meer waar ik dat vond, sorry) daarin werd dit onderwerp wetenschappelijk getest.

Die kennis heeft me doen besluiten toch hout te leggen op mijn vloerverwarming. Nu bijna 4 jaar geleden en buitengewoon content met het resultaat, geen enkele klacht.

Voorwaarden zijn:

1. geen massief hout gebruiken, hoe dikker het massieve hout, hoe groter de kans op werking (scheuren)
2. gebruik uitsluitend parket dat bestaat uit:
        - een multiplex laag van ongeveer 1,8 mm dik, of van die plaat uit blokjes opgebouwd.
        - een toplaag van hardhout van ongeveer 4 à 6 mm dik
3. plak deze vloer op de deklaag van de vloer, dit is nodig voor een hecht contact met de vloer
4. veiligheidshalve niet stiken boven de 30° watertemperatuur in de buizen

Opmerkingen:
er zijn twee aspecten die bij dit onderwerp een rol spelen:

    1: werking van het hout door warmte (scheuren en barsten)
    2. isolerende werking van het hout geeft minder eenvoudige warmtedoorlating

de werking van het hout voorkom je door niet massief hout te gebruiken zoals boven beschreven
de isolerende werking van hout resulteeert in een wat langere tijd van warmtedoorgifte door de vloer heen. Ik merk hier zelf  weinig van. Je moet sowieso niet steeds aan die termostaat zitten, want de reactietijd van koud naar warm is lang (enkele uren). Daar moet je met het regelen rekening mee houden. Dat het op het hout dan 15 minuten (schatting ) langer duurt maakt nauwelijks uit.

Zorg er wel voor dat de vloer naar beneden toe goede isolatie biedt. IK heb een nieuwe vloer als volgt:

- beton met piepschuim er in (25 cm) in stroken, als basis van de vloer
- laag beton van 5 cm gestort
- noppenvloer (rubberen mat waarin de buizen gelegd worden (deze is ongeveer 4 cm dik en heeft onderop ook een isolatielaag)
- deklaag van beton van 8 cm, fungeert als warmtebuffer, deze wordt verwarmd en gaat "stralen"
- houten parketvloer geplakt op deklaag

Op deze wijze is de isolatie naar beneden vele malen groter dan naarboven door dat laagje hout. Het hout wordt gewoon goed warm.

Ik heb een kamer van 80m2 met in de open keuken plavuizen, dus hout en plavuizen op dezelfde vloerverwarmde vloer en merk geen verschil onderling.

Ik heb er weken over gedaan om tot een standpunt en beslissing te komen en hoop dat anderen wat aan deze ervaring hebben.

Groeten

ca
door careon - Feb 4, 2008 om 13:54
16 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb wel eens gehoord dat infrarood vloerverwarming goed onder een houten vloer kan omdat het de vloer zelf niet verwarmd maar alleen de lucht erboven en zelfs als hoordverwarming kan dienen.

Volgens mij hebben ze het in het klusprogramma klussen en wonen er wel eens aandacht aan besteed. Heb dus zelf geen errvaring.

st
door stierop1 - Feb 4, 2008 om 14:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Brenda,

Ook wij hebben een houten rustiek eikenvloer en is afgewerkt met een hardwax. Deze vloer ligt er nu 3 jaar in zonder problemen.Ik moet er wel bijzeggen dat plavuizenvloer onder ligt. Maar de houtenvloer ligt hier direct tegen verlijmt en is 7mm dik. Het merk is Profloor. Zij geven ook 10 garantie op de vloer, ook in combi met vloerverwarming. Let wel op een aantal zaken als dat de vloer niet te snel opwarmt en je vochtpercentage in de woning. Wil je nog meer info dan hoor ik wel!

succes met je keuze