Ju
door JulievL Dec 29, 2018 om 01:09
Huishouden & energie

Iemand beeindigd energieab, en sluit elders contract af op mijn adres

In maart van dit jaar wilde ik de meterstanden doorgeven aan Engie dat lukte echter niet. Contact opgenomen met Engie toen bleek dat ik enkele dagen daarvoor overgestapt zou zijn naar Eon. Ik wist van niks en ik heb ook niks gedaan. Eon heeft alles netjes teruggedraaid.

Zojuist ontving ik opnieuw een bericht van Engie dat ik mijn energiecontract beëindigd zou hebben. Wederom weet ik van niks en heb ik niks gedaan.
Kan iemand mij vertellen of je op een willekeurig adres zomaar een energieabonnement kan afsluiten? En om welke reden zou iemand dit doen? Bonus O.i.d.?





9079 14 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ju
door juliomariner - Dec 29, 2018 om 06:08
1330 Antwoorden / 2 Vragen
1

Bent u toevallig niet gebeld door een energie vergelijker, energie voordeel of hoe ze ook allemaal mogen heten met een aanbieding?

Ju
door JulievL Jan 2, 2019 om 17:50
Antwoorden / 2 Vragen

Nee niets, en zeker gezien het voorval in maart 2018 zou ik daar wel alert op zijn.

Topantwoord

Thijs12
door Thijs12 - Dec 29, 2018 om 07:33
554 Antwoorden / Vragen
11

Hoe weet iemand je gegevens die nodig zijn voor een overstap? Naam, adres, huidige leverancier, bankrekeningnummer?

Ju
door JulievL Jan 2, 2019 om 17:48
Antwoorden / 2 Vragen

Alleen mijn adres is gebruikt, andere gegevens zijn niet van mij en mogen niet aan mij kenbaar gemaakt worden

Thijs12
door Thijs12 - Dec 29, 2018 om 09:31
554 Antwoorden / Vragen
0

Ean code aansluiting, geboorte datum, ID, BSN nummer. niet alles is misschien nodig maar zonder gegevens kan het eigenlijk niet.

Ju
door JulievL Jan 2, 2019 om 17:51
Antwoorden / 2 Vragen

Alleen een adres is blijkbaar voldoende. De andere gebruikte gegevens zijn niet van mij. Bankrekeningnummer ook niet. Probleem is wel dat als ik het niet tijdig terug kan draaien, deze grapjas mijn facturen waarschijnlijk ook niet gaat betalen.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2018 om 10:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Een contract beëindigen is eenvoudig door elders een nieuw contract aan te gaan, maar dat nieuwe contract moet wel bevestigd worden. Dus dat nieuwe gaat niet zomaar in.

En echt veel gegevens heb je daarvoor van iemand niet nodig. 

Iemand is u schijnbaar aan het pesten. Of wellicht hebt u op een vergelijkingssite uw gegevens ingevuld en per abuis op de verkeerde knop geklikt. 

Maar kijk uw mail eens na voor dat nieuwe contract.

Ju
door JulievL Jan 2, 2019 om 17:53
Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet waar ik een nieuw contract heb. Daar heb ik niets van vernomen. En Engie die het waarschijnlijk wel weet, is telefonisch niet te bereiken.

jo
door jorisw - Dec 29, 2018 om 10:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

Misschien even gaan praten met de buren. Wellicht hebben die een tikfout gemaakt of zo?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 29, 2018 om 11:56
16885 Antwoorden / 202 Vragen
0

Dit fenomeen is al eerder en vaker aan de orde. Binnen energiemaatschappijen is eeen afspraak die dit zeer merkwaardige gedoe mogelijk maakt.
Men moet evenwel over bewijs kunnen beschikken en in dit geval over een bandopname dat u tijdens een telefoongesprek met energielab dat u niet alleen uw gegevens heeft gegeven maar ook JA heeft gezegd.
Zie de info van de link hoe te handelen m.b.t. uw klacht: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-mijn-energieleverancier en deze https://www.energievergelijken.eu/energie/voorbeeldbrieven-energie/klacht-ongewenste-overstap-energiebedrijf/

 

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 29, 2018 om 11:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen
0

edit

aurora1
door aurora1 - Dec 29, 2018 om 13:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen
1

Gezien uw vorige vraag lijkt het erop dat zoiets vaker bij u voorkomt met ook andere bedrijven. En al sinds ca oktober 2017. Het lijkt  dus op pesterij o.i.d., tenzij u zelf overal uw gegevens invult- en opgeeft.

mrnn
door mrnn - Dec 31, 2018 om 12:35
67 Antwoorden / 10 Vragen
1

Het is mij ook overkomen. In mijn geval had Rendo de EAN nummers van mij en mijn buren verwisseld. Ik kreeg van Essent op de allerlaatste dag bericht en uiteraard in het weekend. Het heeft mij ook veel gebel gekost om alles weer in orde te krijgen.
Van Essent kreeg ik netjes verontschuldigingen maar Rendo heeft nooit iets van zich laten horen. Dus waarom die nummers verwisseld waren, is mij tot op heden niet uitgelegd. Ik ben er sindsdien wel alert op dat die nummers blijven kloppen.

Vraag eens na bij uw energietransporteur of de nummers wel kloppen.

Ju
door JulievL Jan 2, 2019 om 17:49
Antwoorden / 2 Vragen

De buren weten van niets!

he
door helna - Jan 1, 2019 om 08:01
3 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik denk niet dat dit zomaar kan.Er gebeuren meer rare dingen.Wij waren een paar dagen weg met kerst,  en bij terugkomst had ABNAMRO al onze incasso's geblokkeerd en de rekeningen die we zo betaald hadden stonden in de wacht, die moesten opnieuw worden overgemaakt.
Volgens het bericht wat in het scherm kwam, hadden wij alle incasso's geblokkeerd. Er stond meer dan genoeg geld op de rekening en van blokkering onzerzijds was geen sprake.
Dit heeft heel wat moeite gekost en een persoonlijk gesprek op de bank.Hier waste men de handen in onschuld  natuurlijk en zij begrepen er niets van.
Als klant kun je dat niet bewijzen, maar je draait er wel voor op .

On
door OnnoE - Jan 2, 2019 om 16:28
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Het is ons ook overkomen. Gelukkig beschikte wij over het telefoonnummer van de persoon die het had gedaan. 

Contact zoeken met de oude energieleverancier en laten terugdraaien. Vergeet ook niet contact op te nemen met de leveranrcier om een klacht in te dienen. Ook melding maken bij ACM.

Succes

Ju
door JulievL Jan 2, 2019 om 17:49
Antwoorden / 2 Vragen

Ik probeer Engie al sinds vrijdag te bereiken, de wachttijd is oneindig. Dank voor je reactie!

mo
door mof - Jan 3, 2019 om 02:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Ik hoop van niet. Maar tegenwoordig met die privatisering en concurrentie zijn energieleveranciers wel erg snel met afsluiten ...

El
door Els vd Hooff - Jan 5, 2019 om 01:43
1 Antwoorden / Vragen
0

twee jaar geleden maakte ik ook zoiets mee: Aan de deur had ik me over laten schrijven van de NUON naar Energie- Direct (die € 10 goedkoper was per maand) en zette mijn digitale handtekening.
3 Maanden later werd ik gebeld door Energie-Direct:  'waarom ik over was gegaan naar een andere maatschappij?' Ik was zó verbaasd en ontkende in alle toonaarden, natuurlijk!
2 dagen later werd ik gebeld door iemand van de Nuon die mij verwelkomde als teruggekeerde kliënt, wat ik óók weer ontkende. Maar zij zei dat ze mijn digitale handtekening hadden (het gesprek liep zeer hoog op, tot ik een oudere dame aan de lijn kreeg waar mee te praten viel, al geloofde ze mij ook niet!)  Die handtekening was dus onmogelijk maar was wél gebeurd, op wat voor manier dan ook. 
Het eindigde er in dat de Nuon mijn boete betaalde en ook voor € 10 minder leverde en ik daar dan maar weer klant werd.

Het heikele punt is dat ik die jongen die aan de deur kwam ervan verdenk om met MIJN digitale handtekening meerdere maatschappijen 'klanten te leveren' en zo dubbel te verdienen.
Het heeft mij doen besluiten om nóóit meer zo'n handtekening te zetten want je bent er zelf geen baas meer over.

Els vd H.

ma
door mariandelvisser@cs.com - Jan 5, 2019 om 12:31
2 Antwoorden / Vragen
0

Ja, dat kan. Ik heb het meegemaakt en zat ook nog aan een boete clausule vast. Ze vragen je niet om BSN nummer. Iemand kan verkeerde gegevens ingevoerd hebben. Ze zijn wel uw bankrekeningnummer nodig, dus ooit zouden ze u moeten berichten. Meestal is bedenktijd 14 dagen, binnen deze tijd zou de energieleverancier contact met u op moeten nemen. Ook behoort u dan uw meterstanden door te geven. Helaas, is in Nederland niet alles waterdicht en fouten worden gemaakt. Ik heb geschillencommissie, consumentenbond, consuwijzer, radar, netwerkbeheerder ingelicht, voor mij zat niets anders op dan een rechtzaak. Trouwens dit was ook Energie-Direct!!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

ja
janarents - May 15, 2024 om 13:23
Winkels & webshops

Schoenen niet ontvangen van zalando

wij hebben 2 paar schoenen besteld  bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging  was de postbode al weg  zonder  dat er is getekent  voor ontvangst Lees meer

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer