tu
door tukkertje Oct 30, 2012 om 13:16
Huishouden & energie

Invoegen tegels

Ik heb mij er nog niet in verdiept bij een bouwmarkt, maar wilde de vraag eerst hier stellen.
In mijn badkamer heb ik een wastafel die is betegeld. Nu worden de voegen er niet beter op en sommige voegen laten ook los. Nu heb ik gehoord dat je zelf nieuw voegsel eenvoudig in kunt wassen met een spons. Zo ja, hoe kan ik de bestaande voegen eruit krijgen/krabben? Moeten dan alle bestaande voegen geheel worden uitgekrabt of voor een deel en dan het nieuwe voegsel erover heen wassen? Waar moet ik nog meer op letten?

15598 7 Rapporteer

jo
door jorisw - Oct 30, 2012 om 16:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het mooiste resultaat krijg je door eerst al de oude voegen helemaal te verwijderen. Als er nu al stukken loslaten zou het zo maar kunnen dat de rest ook al behoorlijk gauw loslaat dus dat stuk kan meevallen. Hardnekkig stukken kan je met een beiteltje of slijpschijf verwijderen.

Vervolgens voegen met nieuw voegmiddel volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking en het ziet er weer als nieuw uit.

tenormin
door tenormin - Oct 30, 2012 om 16:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat kan maar je moet wel zorgen dat je de voegen goed weghaalt. Daarna zorgen dat alles goed droog is en dan kan je het doen door met b.v. saneerputz te stucen. Een Gamma of welke doe het zelf zaak kan je best goede adviezen geven welke saneerputz geschikt is.

dc
door dcz - Oct 30, 2012 om 17:08
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 30 okt 2012, 16:45]Ja, dat kan maar je moet wel zorgen dat je de voegen goed weghaalt. Daarna zorgen dat alles goed droog is en dan kan je het doen door met b.v. saneerputz te stucen. Een Gamma of welke doe het zelf zaak kan je best goede adviezen geven welke saneerputz geschikt is.

Even googlen geeft als resultaat dat "saneerputz" niet, tenormin ik herhaal, NIET in de reguliere handel verkrijgbaar is! Dus zeker niet bij de Gamma, Karwei enz!
Daar verkopen ze wel gewoon voegenmiddel en da's prima te gebruiken...
Verder is via Youtube een prima instructiefilmpje te bekijken, zelfs iemand met twee linkerhanden kan dit ontzettend simpele klusje zelf uitvoeren!

Het wil maar niet lukken hè.....

westhoekje
door westhoekje - Oct 31, 2012 om 12:32
54 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=tukkertje schreef op dinsdag 30 okt 2012, 13:16]Ik heb mij er nog niet in verdiept bij een bouwmarkt, maar wilde de vraag eerst hier stellen.
In mijn badkamer heb ik een wastafel die is betegeld. Nu worden de voegen er niet beter op en sommige voegen laten ook los. Nu heb ik gehoord dat je zelf nieuw voegsel eenvoudig in kunt wassen met een spons. Zo ja, hoe kan ik de bestaande voegen eruit krijgen/krabben? Moeten dan alle bestaande voegen geheel worden uitgekrabt of voor een deel en dan het nieuwe voegsel erover heen wassen? Waar moet ik nog meer op letten?

Bij een bouwmarkt kun je een apparaat huren die de voegen eruit slijpt. {zonder dat er teveel stof bij vrijkomt). Als u er dan toch bent, koop dan gelijk een voegbord / en evt. voegmateriaal waar de letters WD op voor komt. WD staat voor waterdicht.
U drukt met deze spaan de voegen vol, om dan later het met een spons schoon te maken.
Laten drogen en zodra er een (cement) waas op de tegels ontstaat nog eens met schoon water en eens spons afnemen.
Veel suc6

labren
door labren - Oct 31, 2012 om 12:37
862 Antwoorden / 0 Vragen

waar is die wastafel van gemaakt van hout en hoe dik is dat hout ?????het lijkt erop dat je tegels los zitten daarom komen die voegen eruit.wat vooreen tegels zijn het die erop zitten als het mozaik is heb je een probleem want die zitten op een matje , voegen komen niet zomaar los of je hout waar die wastafel van gemaakt is is te dun en zit er teveel beweging in of ze hebben de verkeerde lijm gebruikt ??? helaas kan ik het van deze kant niet beoordelen

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 1, 2012 om 11:12
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat voegen vaak poreus zijn en vuil aantrekken, kijk maar bij andere in de douche, zou ik nooit deze tegels voegen!
Beter is Sanitair Silicone Kit te gebruiken.
Dus niet de normale die ook kan schimmelen maar de juiste iets duurdere die langer mee gaat.
Meestal zie je in de douche vieze voegen behalve in de hoek waar deze kit zit!
Dus alles glas af gekit en dus flink uit krabben zou ik zeggen.
Mijn douche, iets groter dan jou wastafel ook zo gedaan en sinds de vorige bewoner weg is al vanaf 2006 nauwelijks vieze plekken gehad.

Daarom mijn advies, niet voegen maar Kitten!

ma
door manwijf - Nov 8, 2012 om 13:36
574 Antwoorden / 1 Vragen

@tot15karakters
Een vakman zal je nooit aanbevelen om je hele badkamer te kitten. Ook niet met dure kit. Als dat echt veel beter was, deed iedereen het allang lijkt me.

Voegen hoeven trouwens helemaal niet smerig te zijn. Vuil, ook schimmel verdwijnt als sneeuw voor de zon, wanneer je de voegen insmeert met chloor of azijn. Nachtje in laten weken, indien noodzakelijk herhalen. Hoe makkelijk kan het zijn?!
Regelmatig je douche schoonmaken wil ook wel helpen...