ellenellen
door ellenellen Jun 2, 2007 om 18:29
Huishouden & energie

Is dit leidingwater gezond?

Sinds anderhalf jaar zit het bedrijf waar ik werk in een nieuw gebouw. Vanaf het begin komt daar uit de kranen wittig / troebel water. Staat het water een kwartiertje in een glas dan is het gewoon helder en doorzichtig. Het water is ook niet koud maar lauw, we moeten karaffen met water in de koelkast plaatsen voor het drinkbaar is.

Anderhalf jaar geleden is er navraag gedaan bij (ik denk bij de aannemer) en werd verteld dat de kleur kwam door de kalk in de nieuwe leidingen. De temperatuur zou komen door de lengte van de leidingen.

Sindsdien is het niet veranderd, en ik vraag me af of dit water wel gezond is. Temeer daar we sindskort een vissenkom hebben, en de vissen steeds dood gaan.(we doen er nu geen vissen meer in hoor)

Wie kan me hier iets meer over vertellen / advies geven?

Bedankt alvast

Ellen

17146 7 Rapporteer

gsm
door gsm - Jun 2, 2007 om 18:38
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik ben geen echte deskundige op dit gebied, maar ik denk er het volgende van:
Het wittig / troebele komt waarschijnlijk door zeer kleine belletjes lucht die door het gebruikte type kraan tijdens het aftappen worden bijgemengd. Na enige tijd is de lucht naar boven uit een glas water ontsnapt en is het water daardoor weer helder.
Dat het water warm is komt waarschijnlijk door de lange leidingen in het gebouw, waardoor het water de omgevingstemperatuur aanneemt.
In moderne gebouwen wordt door bedrijven tegenwoordig vaak een automaat met gekoeld drinkwater beschikbaar gesteld.

Groet,
GSM

poltol
door poltol - Jun 2, 2007 om 21:04
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Ellen,

Als je het niet vertrouwd moet je aan je baas vragen of hij het waterleidingbedrijf inschakeld. Die moeten het water dan keuren. Zij zijn welliswaar alleen verantwoordelijk voor levering tot aan de "deur" maar hebben ook advies plicht m.b.t. de gebruiker. Het witte water is meestal lucht van de kraan uitstroom. Je kan eens bij een ander type kraan, bv in het toilet, kijken of het daar ook in zit. Of draai de uitstroom er eens af. Het doodgaan van de vissen hoeft niet aan het water de liggen, het milieu voor vissen moet namelijk nogal aan wat eisen voldoen. Meestal gaan ze dood door gebrek aan zuurstof in het water. De aannemer roept m.i maar wat over kalk in de leidingen. Daar heeft hij dus duidelijk geen verstand van of heeft hij heeeeeeel oude leidingen hergebruikt? Bij nieuwe leidingen zit er namelijk helemaal geen kalk in, die zijn schoon en als het goed is  na de montage gespoeld eventueel als eerste keer met een chloormengsel en daarna enige DAGEN op doorstroom. De temperatuur kan inderdaad van (te) lange leidingen komen maar ook daar kan het waterleidingbedrijf in adviseren. Met name legionella kan een probleem worden bij hoge temperaturen en stilstaand water. Denk daarbij aan weekend en vacanties. Dus haal de leverancier van het water erbij.

Succes, Poltol

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 3, 2007 om 00:14
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Vraag het drinkwaterbedrijf om monsters uit het gebouw te controleren om meer zekerheid te krijgen over de bacteriologische eigenschappen. In een aantal gebieden komt zeer hard water voor en dat houdt in dat er veel kalk in zit. Dat kalk hecht zich aan de leidingen en afsluiters, Er zijn manieren om het water via een installatie te ontharden.
De temperatuur van het drinkwater in leidingen in de bodem is tamelijk constant vanwege de gronddekking maar in gebouwen kan het water door de zon of verwarmingsinstallaties worden opgewarmd zeker indien er niet veel doorstroming is.

ellenellen
door ellenellen - Jun 3, 2007 om 17:15
5 Antwoorden / 10 Vragen

Ik weet toevallig dat in de regio waar ik werk het water heel zacht is, dus weinig kalk. Legionella in het water hebben we inderdaad al een keer gehad. Mag ik aannemen dat als er op legionella gecontroleerd wordt ook op andere 'dingen'getest wordt?

Het witte water komt uit elke kraan, ook uit de douches en ook in het toilet.

Maar toch alweer wat geleerd door jullie reacties, ik vind het geweldig dat ik een vraag kan neertypen, ongeacht waarover, en steeds antwoorden krijg waar ik wat mee kan. Bedankt!!

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 4, 2007 om 13:08
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Ieder waterbedrijf heeft voor bemonstering afspraken met een gespecialiseerd bedrijf voor de bacteriologische analyse en daarbij wordt uiteraard ook gecontroleerd op legionella of bacteriologische verontreiniging daar ze volgens wetgeving verplicht zijn om goedgekeurd drinkwater te leveren.

persoootje
door persoootje - Jun 7, 2007 om 20:35
6 Antwoorden / 1 Vragen

hallo,

als het water een vage kleur heeft kunnen dat gewoon hele kleine luchtbelletjes zijn. na een tijdje zijn die belletjes dan uit het water opgestegen.

als je vissen dood gaan kan dat ook door het chloorgas komen, dot beschadigt de kieuwen en krijgen ze geen lucht meer. dat gas kan worden verwijderd door het produkt "aqua-safe" (te koop in veel dierenwinkels). ook kun je het water RUIM een etmaal laten staan. dan gebeurt er hetzelfde mee als met de luchtbelletjes .

als je het vermoede hebt dat het niet OK is , dan kun je een monster laten onderzoeken door je waterleidingsbedrijf, of een labaratorium.

ni
door niki22 - Jun 7, 2007 om 20:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ellen,

Ik werk zelf bij het waterleidingbedrijf en ik kan je het volgende vertellen.

Wit water komt doordat er teveel zuurstof in het water zit. Dit is absoluut niet schadelijk voor mensen (wellicht wel voor de goudvissen, maar dan zouden ze al in wit water moeten zijn losgelaten).

Het lauwe water kan te maken hebben met hoe ver de eigenlijke huisaansluiting van het pompstation verwijderd is en hoe diep de leidingen liggen.

Hopelijk ben je een beetje gerustgestelt v.w.b. het witte water. Dit kan absoluut geen kwaad.

Groetjes Niki