Si
door Siede Dec 14, 2022 om 13:45
Huishouden & energie

Is een kalenderjaar contract beter dan een jaarcontract van augustus tot augustus

Het prijs plafond is verdeel over maanden in 1 jaar. Ik heb een energiecontract van augustus 2022 tot augustus 2023.
Dus augustus 2023 krijg ik de eindafrekening. Wat ik over heb van het prijsplafond tot augustus 2023 kan ik na augustus 2023 niet meenemen tot 1 januari 2024.
Mijn vraag is kun je dan beter een energiecontact hebben van januari 2024 tot januari 2024 om volledig van het prijsplafond te profiteren.
Ik overigens 26 zonnenpanelen en een hybridepomp. Hoe zit het dan in bovenstaand geval.
In afwachting van uw reactie,

Met vriendelijke groet,

Siede van der Werff

5339 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2022 om 13:50
16860 Antwoorden / 202 Vragen

??? Een jaarcontract met een looptijd van 12 maanden betekent dat gedurende de looptijd de tarieven in rekening worden gebracht zoals ze gedurende die maanden zijn. FDe prisplafond regeling kent een begin en eind datum die dan daarmee bepalen is. Zo dat een termijn van 1 januari t/m 31 december zou zijn (let op: dat is ook een kalenderjaar) zal dan geen veschil maken in hetgeen u per saldo wordt aangerekend aan energiekosten. Op basis van uw ideevorming zou u dan wel moeten overstaappen en dat kan ook kostbaar(der) zijn. En het prijsplafond zal bij een nieuwe overeenkomst na afloop van uw huidige ook gelden tot en met 31 december 2023. Dat maakt dus niets uit.  Anders dan dat u denkt, u neemt het wel degelijk mee tot 1 jabnuari 2024 op basis van de huidige regeling.

Aanvullend: kent u deze info: https://www.eigenhuis.nl/energie/energierekening/prijsplafond-6-vragen#/  en deze https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/plannen-kabinet-met-prijsplafond-voor-gas-en-elektriciteit

hereistom
door hereistom - Dec 14, 2022 om 13:58
736 Antwoorden / 1 Vragen

@heremietkreeft; Helaas klopt dat niet, prijsplafond gaat niet over jaar als je eindafrekening niet aan het einde van het jaar is;

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5353064/prijsplafond-kleine-lettertjes-1200-kuub-krijg-je-niet

M2
door M2022 - Dec 14, 2022 om 14:14
33 Antwoorden / 3 Vragen

Dat ligt er maar net aan wat je verbruik is per maand. Er is een verdeling gemaakt voor het gemiddelde maandverbruik, rekening houdend met koude maanden enzo. Als je verbruik die trend aanhoudt maakt het  weinig verschil lijkt mij. Zie ook printscreen met de verdeling die aangehouden wordt voor het prijsplafond. In jouw geval, tot aug moet je onder de 1593 kwh zien te blijven, en van aug tm dec onder de 1307.
(Info komt van site eneco,  die het best helder uitleggen vond ik, en daar staan ook soortgelijke diagrammen voor gas)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 14, 2022 om 14:28
2067 Antwoorden / Vragen

Theoretisch zou dat beter zijn maar in de praktijk maakt het enkel uit als je überhaupt in de buurt van het plafond komt of daar overheen gaat, en dan moet je ook nog een flinke afwijkende verdeling over de maanden hebben tov de norm, want anders maakt het alsnog niets uit. Komt u met 26 panelen in de buurt van het plafond?

panter22
door panter22 - Dec 14, 2022 om 14:57
6599 Antwoorden / Vragen

ik had het artikel dat Herestom aangeeft ook gelezen.
Het lijkt mij dat je je contract niet per 1 augustus opzegt, maar gewoon door laat lopen tot 1 januari 2024. Want dan heb je vanaf 1 augustus een contract bij dezelfde energiemaatschappij voor onbepaalde tijd en loopt het verbruik gewoon door.
Op het moment dat je overstapt, dan moet er een afrekening worden gemaakt en dan is het handig om het gemiddelde verbruik tot die datum te weten. Valt voor de energiemaatschappij  gemakkelijker af te rekenen.
Doe je dat niet, dan moet de nieuwe energiemaatschappij rekening houden met wat je nog voor een lagere prijs kunt verbruiken.
Daar moet dan weer nieuwe programma's voor worden gemaakt en krijg je weer discussie.
Bovendien het prijsplafond geldt voor het verbruik van dit jaar. Per 1 januari zal de meterstand moeten worden opgenomen. En als je een slimme meter hebt, dan gaat het automatisch.Dat wordt nog een hele discussie.

panter22
door panter22 - Dec 15, 2022 om 07:06
6599 Antwoorden / Vragen

Het is inderdaad voordeliger. Ik vond dit artikel met het gemiddeld verbruik per dag.
Als je er permanent onder zit, omdat je bv een energiezuinig huis hebt, dan heb je er geen last van.
Maar als je je verbruik wilt sparen voor later, wel.
Dus opmaken die goedkopere energie.
kijk op pag. 21

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2022/12/12/bijlage-subsidieregeling-plafond-energieprijzen-kleine-gebruikers/bijlage-subsidieregeling-plafond-energieprijzen-kleine-gebruikers.pdf
En

https://nos.nl/artikel/2456389-het-prijsplafond-ongunstiger-dan-gedacht-zo-zit-het

1paul
door 1paul - Dec 15, 2022 om 08:52
3155 Antwoorden / 0 Vragen

de maanden worden verdeeld, het is niet zo dat je na de afrekening geen gebruik maakt van prijsplafond maar met een berekening word dit verdeeld over de eerste periode en de tweede.

mo
door mof - Dec 16, 2022 om 10:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) van januari 2024 tot januari 2024 is precies 0 maanden, u bedoeld ws van januari 2023 tot januari 2024.  Wat je over hebt kun je nooit meenemen. Het prijsplafond geldt per dag, ja, per dag. Als je op een dag teveel gebruikt betaal je voor het teveel de volle prijs op die dag. gebruik je minder dan het dagplafond dan nog is de volgende dag het plafond al vooraf vastgesteld en kun je het verschil niet meenemen. Wel als je een ouderwetse meter hebt die niet kan worden uitgelezen. Dan wordt het gas en elektragebruik volgens dezelfde verdelingsformule uitgerekend als waarop het prijsplafond geldt. Beter is het om te proberen niet boven het dagelijks plafond uit te komen.

panter22
door panter22 Dec 16, 2022 om 12:38
6599 Antwoorden / Vragen

Wie heeft dit nu weer bedacht. De meer welgestelden in een energiezuinige koop of huurwoning zitten lekker warm voor een laag tarief. De armeren in hun slecht of ongeisoleerde huurwoning zitten in de kou en moeten fors bijbetalen.

gerbera
door gerbera - Dec 16, 2022 om 14:45
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@Panter ik kan uw frustratie begrijpen maar wat heeft dat met welgestelde te maken? Zo welgesteld ben ik nou ook weer niet alleen heb ik het geluk gehad mijn contract nog voor de hoge tarieven opnieuw voor 3 jaar kunnen vastleggen. Daarnaast heb ik de afgelopen jaren behoorlijk geïvesteerd aan mijn hoekwoning zoals dakisolatie, (52m²) thermoglas HR++ (38 m²) en stook ik al jaren op 18 graden overdag en 18,5 in de avond. Zojuist mijn maandelijks overzicht ontvangen waarbij ik redelijk onder het gemiddeld verbruik van vergelijkbare hoekwoning zit en een stuk lager dan vorig jaar. Dus ook mini welgestelde hebben zo hun extra kosten die in feite op energiekosten betrekking hebben en dus een aantal jaren mee gerekend dienen te worden. O ja vergeet nog dat ik 8 jaar geleden de gevel rondom heb moeten vervangen en daarbij wel meteen isolatie heb aangebracht, (woning uit 1901) dus ook welgestelde hebben zo hun kosten.

panter22
door panter22 Dec 16, 2022 om 15:42
6599 Antwoorden / Vragen

Je investeert toch in je eigen woning, die kosten haal je er wel weer uit.

Als je  in een sociale huurwoning woont, ben je afhankelijk van de onderhoudsplannen van je verhuurder.
Als je huurwoning goed verhuurbaar is, dan wordt er niet geinvesteerd. Wij zitten dus nog in een ongeisoleerde huurwoning met enkel glas.