yo
door yoyona Feb 14, 2023 om 19:13
Huishouden & energie

Jaarafrekening Budget Energie

M.i.v. begin januari jl. ben ik overgestapt van Budget Energie naar een andere energieleverancier. Budget vertelde mij dat het toegestaan is om 4 tot 6 weken de tijd te nemen voor het versturen van de eindafrekening. Op precies de laatste dag van deze ( wel 6) weken krijg ik de eindafrekening.
Met, hoera, de mededeling dat ik het teveel betaalde geld terugkrijg.  Maar daar kan ik nog wel 2 weken extra op wachten... Mogen zij dit doen? Ik zit te springen om dat geld en nu laten zij mij 2 maanden op mijn geld wachten. Ze hebben natuurlijk ook januari afgeschreven, heb ik dus een dubbel maandbedrag  betaald in die maand.....

9759 6 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 14, 2023 om 19:41
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Als uw termijn eindigde op (voorbeeld) de 27 ste van de maand dec'22, gaat er die dag een nieuwe maand in, in uw geval januari '23, u betaalt dan voor die paar dagen en krijgt gewoon het teveel betaalde van januari '23 retour. De eindnota wordt dus feitelijk eind jan 2023 opgemaakt, dus gaat het feitelijk om 2 weken ipv 6.
U heeft dus inderdaad jan '23 bij 2 bedrijven betaald en krijg eind feb het teveel betaalde = dus binnen 4 weken, terug. Helder toch.

tenormin
door tenormin - Feb 14, 2023 om 19:42
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk dat het officieel mag. Budget Energie is wel anders dan andere leveranciers, heb ik veel gelezen. Normaliter krijg ik eind Februari de afrekening (Eneco), dan schrijven ze "binnen 14 dagen staat het bedrag op uw rekening", meestal is dat al na een paar dagen. Hoe het dit jaar zit: geen idee; ze zitten allemaal natuurlijk met een geheel verandere wetgeving etc. Maar laten ze u nu 2 weken of 2 maanden wachten?

mahadma
door mahadma Feb 14, 2023 om 19:44
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Omdat jan '23 is afgeschreven zal er in dec '22 nog een paar dagen vóór het maandeinde geleverd zijn. Dus wordt alles eind jan '23 berekend en teruggestort.

yo
door yoyona Feb 18, 2023 om 15:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien was ik niet heel duidelijk in mijn vraag?
Ik ben per 4 jan. jl overgestapt. Januari is nog geïnd, dat begrijp ik.
Ik heb 6  weken na 4 jan. de eindafrekening gekregen. Dat mogen ze doen.
Ik krijg geld terug. Maar  Om mij dan nogmaals 2 weken op mijn geld te laten wachten vind ik  wat te veel gevraagd...
Ik vroeg mij af of ze dat mogen doen. Ach, de rente is gestegen; misschien heeft dat er mee te maken...
Ik heb dan dus in totaal 8 weken gewacht..

Topantwoord

getty
door getty - Feb 14, 2023 om 19:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Niets aan te doen, toch even geduld hebben

drevil
door drevil - Feb 15, 2023 om 07:36
223 Antwoorden / 14 Vragen

Mischien een beetje onorthodox, maar als u 100% zeker weet dat u geld van ze krijgt, zou u de laatste (2?) voorschoten die automatisch geïncasseerd zijn, door de bank kunnen laten storneren.  Afhankelijk van hoeveel u tegoed heeft natuurlijk. Dit kan tot 8 weken nadat ze automatisch geïncaseerd hebben.   Wel even goed opletten dat ze daarna niet alsnog al het geld dat u tegoed had terugstorten.

va
door vanlotjegetikt Feb 15, 2023 om 08:39
809 Antwoorden / Vragen

Beetje een boekhouding door de war schoppen is niet aan te bevelen geeft hele lange onoverzichtelijke herberekeningen en kost ook nog eens meer tijd en geld.

yo
door yoyona Feb 18, 2023 om 15:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat was ik eigenlijk wel van plan, maar Budget gaf mij vrolijk aan dat het dan nog veeeel langer zou duren voor ik het geld op mijn rekening krijg...

mahadma
door mahadma Feb 18, 2023 om 18:54
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Dat laatste zou u anders wel oproepen.

ro
door ronny530 - Feb 19, 2023 om 10:11
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Een energieleverancier dient jaarlijks of bij overstappen een eindafrekening op te maken en wel binnen zes weken nadat de meterstanden zijn ingediend. Als blijkt dat er een teruggave van toepassing dient die terugave binnen een redelijke termijn terugbetaald te worden en maakt dat twee weken wachten niet als zijnde onredelijk bestempeld kan worden. U zit te springen om geld maar u kon nog niet weten of u geld terug zou ontvangen dus is dat eigenlijk uw probleem en niet van Budget energie.

yo
door yoyona - Feb 19, 2023 om 18:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat neemt u aan?
Ja, dat wist ik wel en ook nog het exacte bedrag. Dat heeft een budget-meneer mij telefonisch verteld, hij gaf aan dat dit binnen enkele dagen op mijn rekening zou staan. Dezelfde dag kreeg ik een e-mail van Budget dat het  wel 2 weken kon duren...
En er bestaat ook nog zo iets als coulance; zeker in deze tijden en gegeven het feit dat er in januari 2 x door mij betaald is.

Iv
door Ivo W Feb 20, 2023 om 18:30
729 Antwoorden / Vragen

U kunt ook voortaan zorgen voor een passend of iets te laag voorschot. Dan hoeft u (bijna) geen geld terug te krijgen of moet u zelf achteraf nog wat bijbetalen. U hoeft dan niet zelf op uw geld te wachten.

yo
door yoyona Feb 20, 2023 om 18:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat weet ik; dat had ik al gedaan begin 2022...