gh
door ghost010 Mar 30, 2017 om 16:20
Huishouden & energie
Jaarafrekening Nuon klopt niet??

Ik heb reeds mijn Jaarafrekening gekregen van Nuon en ik moet betalen, 191,71 om exact te zijn.

Nooit leuk natuurlijk. En al de 2de keer dat dit met nuon gebeurd. Echter was de eertste keer vlak naar verhuizing en was ons verbruik niet bekend.

In de tussen tijd bij een ander gezeten waar we zelfs geld terug kregen, en op basis van dat verbruik, een contract bij Nuon aan gegaan omdat het een mooie deal zou zijn.

De jaarafrekening is gebaseerd op de periode vanaf 01-04-16 tot 21-03-17.

Ik had gekozen voor vaste stroom en gas, bijden grijs.

Op de contract pagina staat het volgende(30-03-17):

Totaal overzicht

Nuon VastePrijsStroom: € 399,15*

Nuon VastePrijsGas: € 387,39*

Geschat jaarbedrag € 786,54*

* Geschat jaarbedrag

      Nuon VastePrijsStroom
Stroom HoeveelheidTarief
(incl. btw)
Jaarbedrag
(incl. btw)
eerste jaar
Variabele kosten     Per
Variabele leveringskosten Enkeltarief    0,0420  119,99
Overheidsheffingen (0 - 10.000 kWh)    0,1315  375,70
Totaal variabele kosten          495,69
Vaste kosten     Per maand
Vaste leveringskosten   12 maanden  3,25  39,00
Vermindering energiebelasting   12 maanden -31,11 -373,33
Netbeheerkosten (Liander 3x25)   12 maanden  19,82  237,79
Totaal vaste kosten         -96,54
Totaal variabele en vaste stroomkosten eerste jaar          399,15

Nuon VastePrijsGas

Gas HoeveelheidTarief
(incl. btw)
Jaarbedrag
(incl. btw)
eerste jaar
Variabele kosten     Per
Variabele leveringskosten G1 inclusief Regiotoeslag A    0,2299  90,12
Overheidsheffingen per m3 (0 - 170.000 m3)      0,3246  127,24
Totaal variabele kosten          217,36
Vaste kosten     Per maand
Vaste leveringskosten   12 maanden  3,75  45,00
Netbeheerkosten (Liander G6 < 500 m3)   12 maanden  10,42  125,03
Totaal vaste kosten          170,03
Totaal variabele en vaste gaskosten eerste jaar          387,39

Mijn werkelijke verbruik tot 21-03-17 is 2767kWh en 373 m³. Het verbruik tot vandaag(30-03-17) is 2826kWh en 377. bijden nog steed binnen de schatting.

Ik kwam bij mijn berekening uit(uitgaande 21-03-17) op een bedrag van 760,393 voor het werkelijke gebruik tot die datum.

En hierbij niet de -96,54 berekend.

Nu zie ik op mijn jaarafrekening dat mijn kosten 1.091,71 zijn minus de termijnen al betaald(900) en dus het te betalen bedrag, 191,71. Beetje vreemd?

Bij het overzicht die met de rekening kwam stonden ook totaal andere tariefen dan waar ik mee accoord ben gegaan en wat in het contract staat.

Contract:

http://i.imgur.com/0lWAkTs.png

Energienota overzicht:

http://i.imgur.com/SOOonb5.jpg

Tarief specificatie, zo als je ziet komen de tarieven niet overeen met mijn contract:

http://i.imgur.com/wn0ZZ2W.png

Aanbod van 29 dec 2016. Gek genoeg konden ze me wel een aanbod geven waar mijn verbruik hoger werd geschat maar mijn jaar bedrag onder mijn jaarafrekening met een lager maand bedrag..Blijven loont maar eg gaan word bestraft?:

http://i.imgur.com/ZeXCOVj.jpg

Mijn aanmelding via consumentenbond:

http://i.imgur.com/eQtZUOr.png

Ben ik nou gek of klopt er hier totaal niks van?

Je zou toch zeggen dat een contract bindend is?

Zelfs de site van nuon is het niet eens met de jaarafrekening...

13088 10 Rapporteer

Wi
door Wil_H - Mar 30, 2017 om 17:15
270 Antwoorden / Vragen

Als je denkt dat de afrekening niet correct is dan moet je een klacht indienen bij Nuon.
https://www.nuon.nl/service/contact/klachten/
Dat is de meest simpele manier om te ontdekken wie er zich vergist en/of rekenfouten maakt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 30, 2017 om 17:20
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Vind het überhaupt een vaag verhaal.
Hoe kan het dat u maar 377m3 gas gebruikt op een klein jaar.
Een normaal verbruik zal tussen 800 en 1400 kuub liggen afhankelijk van woningtype en gezinssamenstelling.

gh
door ghost010 Apr 3, 2017 om 19:59
5 Antwoorden / 5 Vragen

Ik woon in een flat, we zijn met zijn 2en en gebruiken amper gas, da verwaming staat nauwelijks aan(alleen in de winter).

Zelfs nuon komt op het zelfde verbruik van m³ uit.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 3, 2017 om 20:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wow, dat is echt weinig :-)

ro
door ronny530 - Mar 30, 2017 om 18:12
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Logisch dat het geschat jaarbedrag € 786,54* niet strookt met de werkelijkheid want u wordt afgerekend op het werkelijke verbruik op jaarbasis. Als u maandelijks maar €.65,55 aan voorschot heeft betaald dan komt u zeker met deze "koude winter" bedrogen uit. Het voorschotbedrag kan nooit bindend zijn maar een advies op basis van uw verbruik in het verleden. Het kan niet zo zijn dat u voor €.65,55 maar eindeloos energie mag afnemen zonder ook maar iets bij te hoeven betalen.

gh
door ghost010 Apr 3, 2017 om 19:57
5 Antwoorden / 5 Vragen

Mijnmaand termijn was 75, ik weet niet hoe u bij 65,55 komt???

Het gaat hier dan ook niet om het maand bedrag maar het uiteindelijke bedrag gerekend op het verbruikt.

Zo als in de tekst staat heb ik het werkelijke verbruik op de Kwh, M³ en bijkomende kosten berekend en niet het maand bedrag.

aurora1
door aurora1 - Mar 30, 2017 om 20:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat ga ik niet allemaal nakijken, veel te veel werk.
Maar als u te weinig periodiek (voorschotten) betaalt dan moet u bij de eindafrekening bijbetalen.

panter22
door panter22 - Mar 30, 2017 om 20:12
6599 Antwoorden / Vragen

Je krijgt met dit jaarcontract 25 % korting op het normale tarief van de stroom.
Dan denk je, dat is mooi meegenomen. Maar het komt neer op €32,03 in een heel jaar.
Wat maakt het allemaal zo ingewikkeld.
In het contract staat een prijs inclusief btw van € 0.04200 per kwh.
In de afrekening staat een prijs van €0,046300 per kwh.
Daar gaat die 25% vanaf, dat is die € 0,011575 per kwh.
Dan hou je een bedrag van €0,034725 per kwh over.
Daar komt nog 21% btw bij op. In totaal wordt het dan €0.04200 per kwh.
Op het gastarief krijg je geen korting. €.0189992 + 21% = € 0,2299.
Het verdere verschil zal in de vaste kosten zitten.
Dus met dit contract spaar je €32,03 uit.
Als je geen leuke extra korting krijgt bij een jaarcontract, dan loont het de moeite niet.
Want je hebt gedoe met overstapkosten, afrekeningen en dubbele maandlasten..

ne
door neodutchio - Mar 30, 2017 om 20:42
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou bijbetalen niet leuk zijn? U betaald niet bij, maar u rekent uw gebruik af. En, zoals eerder gemeld hier, een voorschot is niet bindend, daarom heet het een voorschot.

Dus gewoon betalen en voor aankomend jaar het voorschot verhogen.

gh
door ghost010 Apr 3, 2017 om 20:00
5 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat dan ook niet om het voorschot.... Ik heb het verbruik berekend op de tarieven van het contract, niks voorschot.

panter22
door panter22 - Mar 31, 2017 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

Nog even een aanvulling op die ingewikkelde rekening van de NUON
De tarieven kloppen dus.
Je hebt nu gekozen voor groene stroom en gas. Die extra kosten staan niet op de proefberekening.
Voor gas betaal je zonder btw €16,69 extra en voor stroom € 4,81.
Dus je voordeel is 25 %, €32,03- €16,69- € 4,81 = € 10.53 Daar komt nog 21 % btw bij, totaal €12,74 per jaar.

Wat in de afrekening niet staat, is de vermindering energiebelasting.
In de proefberekening is dat € 31,11 per maand, totaal €373,33
Daar zit het verschil in.
Je zou ong. €376 terug vermindering energiebelasting terug moeten krijgen.
https://www.energieleveranciers.nl/energie/energierekening/heffingskorting-energiebelasting
Daar kan NUON een antwoord op geven.

gh
door ghost010 Apr 3, 2017 om 20:06
5 Antwoorden / 5 Vragen

"Je hebt nu gekozen voor groene stroom en gas."

Dat heb ik dus niet gedaan, er staat duidelijk op contract dat het om grijs gaat.

Dus dat klopt niet. De berekening die ik heb gedaan is dan ook gebaseert op het contract en niet de jaarafrekening, in het contract werd bij de berekening de BTW mee gerekend en dat heb ik ook gedaan.

panter22
door panter22 Apr 4, 2017 om 10:11
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt ook niet achteraf gekozen voor groen?
Dan moet je dat geld terugkrijgen van de NUON.
Is het nog wel de moeite waard om elk jaar van leverancier te veranderen?
Het levert je maar een paar euro op. Een hoop gereken en gedoe.
Of het moet je hobby zijn.

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2017 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan is het simpel. Als ze groen in rekening brengen, terwijl u grijs hebt afgesproken en dat ook in het contract staat, moet u simpel een klacht indienen bij Nuon.

ha
door halex - Apr 3, 2017 om 20:34
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Voor uw actuele tarieven kunt u beter even bij Nuon inloggen. Mogelijk is er een verhoging geweest 't afgelopen jaar. Dat staat dan niet op uw contract, met wel online bij uw gegevens. Daar kunt u ook zien of ze u groen of grijs in rekening brengen.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Apr 10, 2017 om 11:59
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste GHOST010

Op deze website lezen wij uw klacht over de jaarnota van Nuon. We kijken dit graag verder voor u na. U kunt een e-mail sturen naar webcare@nuon.com met uw adresgegevens.

Groet, Joeri
Nuon