as
door asuurs Nov 24, 2003 om 11:25
Huishouden & energie

Kalkaanslag

gel;ukkig heb ik er niet heel veel last van, en kan ik het ook vrij makkelijk wegkrijgen met antikal (sorry voor de reclame) nu is het zo dat op de "warme delen" van de kraan veel makkelijker kalk blijft zitten dan op het "koude gedeelte". weet iemand hoe dat komt?

2988 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit gebeurd doordat de temperatuur van de warmwater voorziening veelal kan oplopen tot het kookpunt en hierdoor het water verdampt en er alleen kalk over blijft!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

adviezen geven is goed. Maar om te vermelden dat de temperatuur vande warmwater voorziening kan oplopen tot het kookpunt is ietwat verdreven. Of u moet uitgaan van het vullen van een teil met kokend water.... iets zegt mij dat wij die tijd al gehad hebben.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat er dus gebeurt is dat waneer je water snel laat verdampen er kalk aanslag overblijft.
Op de tegels zal het wel mee vallen maar op de kop van de douce en zeker op het warme gedeelte van de kraan zal het water sneller verdampen en zo doende kalk achterlaten.
Een gemakkelijk te instaleren middel tegen kalk aanslag is een ionisator welke bij de betere doe het zelf zaak te koop is en veel kalk aanslag zal verhelpen

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haha. Bij de betere doehetzelfzaken zouden ze zich verre houden van wazige praktijken en ionisators en magneetgevallen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de warme delen verdampt er meer water dan op de koude delen: op de koude delen loopt het er grotendeels 'onverdampt' af.
Als er meer water verdampt, blijft er ook meer kalk achter (wat in het leidingwater opgelost zit, samen met nog veel andere stoffen)

Naast het spul waar je reclame voor maakte wordt er bij bijvoorbeeld het Kruidvat of C1000 ook eigen merk antikalkmiddel verkocht.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onder normale omstandigheden zijn calsium en magnesium zouten op gelost in het (drink)water.
bij verwarming van het water kunnen ze kalk aanslag veroorzaken
Water waar veel van deze zouten in zitten noemen we hard water.
Hierin word onderscheid gemaakt van tijdelijke hardheid en blijvende hardheid
Blijvende hardheid houd in dat de stoffen in het water tijdens het verwarmen op gelost blijven.
Tijdelijke hardheid houd in dat de stoffen bij verhoogde temperatuur neerslaan als ketelsteen "lees kalk aanslag".
Hoe vervelend het ook is, het is beter dan zacht water want dat lost het materiaal langzaam op waar de kranen , leidingen en dergelijke van gemaakt zijn.

ve
door verwijderd - Dec 14, 2004 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het waarom van de kalkaanslag staat al genoeg beschreven, maar wat ik me afvraag is waarom je zo'n duur middel gebruikt. Ik gebruik al jaren het goedkope maar zeer effectieve schoonmaakazijn.

Als je de kraan even laat inweken met dat middel (evt op een watje of wc papiertje doen) dan krijg je het er wel af. Soms moet je het enige keren herhalen maar het werkt goed.