eb
door ebeelen Mar 6, 2009 om 21:14
Huishouden & energie

Kast behandeld met chemische verf?

Sinds een maand is de bestelde vitrinekast geleverd (via een intermediair van de firma de Spieghel uit Obdam). De kast is deels beschadigd en daarvoor hebben we contact om dit vakkundig op te lossen. Tot zover geen probleem. Wat we wel merken is dat mijn vrouw en dochter sinds de komst van de kast ernstig veel last hebben van de luchtwegen (veel astmatisch hoesten, benauwdheid). We luchten veel en dan gaat het wat beter, maar zodra je de ramen dicht doet en de verwarming aan gaat nemen de klachten toe. Dat doet ons vermoeden dat de kast in ieder geval niet is gespoten met verf op waterbasis. Wie heeft daar ervaring mee? En hoe kunnen we dit aan kaarten? In hoeverre is het bekend bij de woningbranche dat meubels het beste behandeld worden met verf op waterbasis? Kunnen we nu de aankoop annuleren om gezondheidsredenen?

854 6 Rapporteer

stacey
door stacey - Mar 6, 2009 om 21:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

--Dat doet ons vermoeden dat de kast in ieder geval niet is gespoten met verf op waterbasis. --

Dat is bij mijn weten ook niet verplicht en dat zal per meubel of fabriek verschillen

--Kunnen we nu de aankoop annuleren om gezondheidsredenen?--

Nee, daar had je vooraf kunnen(moeten) informeren.......

Groetjes,

akkefiet
door akkefiet - Mar 6, 2009 om 21:43
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Als u zich ongerust maakt kunt u ook even met de VWA (Voedsel en Waren Autoriteit) conatact opnemen:

Voor vragen, klachten of twijfels over de veiligheid van consumentenproducten kunt u 7 dagen per week en 24 uur per dag de
Warenklachtenlijn van de VWA bereiken op het gratis telefoonnummer 0800 0488 of
via deze website.

user123
door user123 - Mar 7, 2009 om 16:31
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Voor zover ik weet worden de kasten van de Spieghel in Obdam in kleur gespoten. Omdat de (Nederlandse) arbodienst eist dat dit veilig moet gebeuren (voor de werknemers) lijkt het mij aannemelijk dat het om water gedragen verf gaat.

Het is mogelijk dat u een potje verf heeft ontvangen bij de kast (om kleine gebruikschades zelf eenvoudig te kunnen herstellen). Wanneer het een watergedragen verf is zou deze moeten oplossen in water.

Dat wil overigens niet zeggen dat u niet gevoelig kunt zijn voor deze verf. Aangezien dit niet normaal is kunt u niet stellen dat er sprake is van een gebrek aan het meubel, immers dan zou iedereen in uw omgeving last moeten hebben van de kast.

Het zou ook kunnen dat de verf nog moet uitwasemen / uitdampen. Nieuwe meubels ruiken altijd veel sterker dan oude meubels. Wellicht dat het probleem zich vanzelf oplost.

la
door laptop - Mar 7, 2009 om 17:08
92 Antwoorden / 14 Vragen

zit er in de kast of aan de kast delen van spaanplaat?
zo ja dan  kan het zijn dat de concentratie Formaldehyde te hoog is!!

mo
door monica - Mar 7, 2009 om 18:11
70 Antwoorden / 8 Vragen

Net als laptop denk ik, gezien de klachten, aan de kast zelf. Waar is de kast zelf van gemaakt?

eb
door ebeelen - Mar 9, 2009 om 21:40
2 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi Spieghel heeft gereageerd:'"

Wij gebruiken verf op cellulose basis en in de toekomst zullen wij

overgaan op waterbasis.