door willem81 Jan 20, 2014 om 09:49
Huishouden & energie

Kattepis

hoe voorkom ik dat n kat in n plant plast

3762 23 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 20, 2014 om 10:21
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Zorg voor een schone kattebak, als het beestje een vuile heeft zoekt hij zij een andere plek. Zodara je ziet dat hij zij het doet, platenspuit kort gebruiken en het beestje op de bak zetten.

Cookies
door Cookies - Jan 20, 2014 om 10:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 20 jan 2014, 10:21]Zodara je ziet dat hij zij het doet, platenspuit kort gebruiken en het beestje op de bak zetten.

Een kat legt die link helemaal niet. Maak je hem alleen maar angstig en gestresst mee. Oppakken en op de bak zetten. Plant weg halen kan natuurlijk ook. Er zijn katten die niet van een overdekte kattenbak houden; heb je er zo één kap er af halen. Goed schoonhouden. Andere plek proberen voor kattenbak.

Cookies
door Cookies - Jan 20, 2014 om 10:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

P.S. Willem, je geeft trouwens verdomd weinig informatie!

Hoe oud is de kat
Hoe lang heb je de kat
Doet hij dat sinds kort
Enz. enz.

edrick3
door edrick3 - Jan 20, 2014 om 11:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Plant wegzetten!

tenormin
door tenormin - Jan 20, 2014 om 14:05
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Is dit ineens, is het een kitten, een oude(re) kat? Andere plant is ook geen optie.

venusalsa
door venusalsa - Jan 21, 2014 om 13:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad zou meer info helpen naar een sneller en juist antwoord :)

1. Gaat het hier om een kater of poes en is deze gecastreerd/steriliseert?
2. Plast de kat echt of sproeit (achteruit sprayen) deze?
3. Sinds wanneer vertoont de kat dit gedrag?
4. Zijn er andere katten in huis?
5. Hoeveel kattenbakken?

Als het echt om plassen gaat, zou ik zou inderdaad kijken of mijn kattenbakbak(ken) schoon zijn. Ook zou ik kijken of de toegang tot de bak niet gehinderd wordt (dit kan ook zijn door een intimiderende andere kat)..
Je kunt ook aluminiumfolie op de aarde leggen of mandarijnschillen, dat vinden ze vrij onprettig.
Als dat niet helpt, kun je de Ssscat gebruiken. Ik heb deze voor mijn kat die altijd aan de TV ging hangen. Je zet hem neer en met een bewegingsensor sprayt hij lucht als de kat in de buurt is. Hierbij ben JIJ dus duidelijk niet de persoon die sprayt en wordt het consequent gedaan ook als je slaapt of er niet bent. Je kunt deze online kopen (zooplus.nl) of in de winkel, zoals Pets Place.

Als het sproeien is en de kat niet gecastreerd.... castreren sowieso! Ook veel gezonder voor de kat.

Tot slot: als de kat vaker 'stoute' plasjes doet en de kattenbak is schoon en toegankelijk, ga dan naar de dierenarts om medische zaken, zoals nierproblemen, uit te sluiten.

Succes!

mi
door miepje58 - Jan 21, 2014 om 13:16
208 Antwoorden / 6 Vragen

En als niets helpt: een paar satéstokjes in de aarde zetten. Dan ziet de kat dat hij er niet bij kan.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Jan 21, 2014 om 15:58
57 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=miepje58 schreef op dinsdag 21 jan 2014, 13:16]En als niets helpt: een paar satéstokjes in de aarde zetten. Dan ziet de kat dat hij er niet bij kan.

Ja en de deur open zetten dan kan die z'n behoefte bij de buren doen.

he
door henk925 - Jan 22, 2014 om 11:44
10 Antwoorden / 15 Vragen

Pak een verse citroen snijd die door midden en besprenkel daar de plant/bodem mee, dit helpt ook bij honden die steeds op de zelfde plaats tegen de muur plassen .

voor de mensen die dat niet geloven probeer eerst maar eens uit .

fo
door foxfire - Jan 22, 2014 om 11:48
18 Antwoorden / 13 Vragen

Beste willem81,

Venusalsa heeft een zeer compleet antwoord gegeven op uw probleem! Als dit ineens is ontstaan kan uw kat last hebben van een blaasontsteking of nierstenen. Katten zijn meesters in het verbergen van pijn en kunnen al lang ergens last van hebben. Verder heb ik bij Intratuin een plantenlijst gekocht, dat je hoog aan de muur kunt hangen. Daar zitten echte planten in.Ook heb ik een plankje aan de muur gehangen en daar een paar planten opgezet. Planten in de vensterbank of op de grond zijn voor mij ook geen optie, maar dat vind ik geen probleem. Liever ook geen satéstokjes in de aarde steken hoor!

cu
door curacao - Jan 22, 2014 om 12:08
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het opgelost door leuke kleine keitjes op de aarde te leggen. Probleem opgelost!

hmpf
door hmpf - Jan 22, 2014 om 12:27
122 Antwoorden / 60 Vragen

Toen mijn kat opeens in een plant paste bleek dat hij last had van blaasgruis.

audb
door audb - Jan 22, 2014 om 13:11
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Haal een flesje met valium tinctuur (druppels) bij de apotheek en gooi zo twee druppels in de katten bak en dan gaat de kat er in liggen.
Maar het kan zelfs de kattenbak vulling zijn die hij niet prettig vind dit kan vele oorzaken hebben zo als te grove vulling of juist te fijne, en ook de geur kan hem tegen vallen.
Zelf gebruiken wij een combinatie tussen hout korrels en fijne steentjes maar voor een kitten zou ik zelf kiezen voor houtkorrels deze verspreiden een lekkere geur.

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2014 om 13:29
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Wil niet flauw doen maar volgens mij plast de kat van willem81 niet meer. Helemaal geen feed back en men kan blijven raden, want dat is het, wat er nu aan de hand is (was?).

wimmi20
door wimmi20 - Jan 22, 2014 om 14:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een onzin ! Ik ga even katten !
Valium bij een apotheek halen voor de kat ?
Valium is een verdovend middel !
En alleen op recept verkrijgbaar.
Nee hoor, als je een kat wilt plezieren dan gebruik je valeriaan druppels.
Een paar druppels op een nieuwe krabpaal of in de kattenbak, en de kat zal zich gaan gedragen alsof hij de hoofdrol heeft in een tekenfilm.
Valeriaan koop je gewoon bij een drogist, het is een onschuldig plantaardig middel.
Valeriaan in druppelvorm zal moeilijk te vinden zijn bij de drogist, het is wel overal te koop bij de dierenwinkel in een spuitbusje.
De Nederlandse naam voor de valeriaanplant is kattenkruid.
+++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=audb schreef op woensdag 22 jan 2014, 13:11: Haal een flesje met valium tinctuur (druppels) bij de apotheek en gooi zo twee druppels in de katten bak en dan gaat de kat er in liggen.
Maar het kan zelfs de kattenbak vulling zijn die hij niet prettig vind dit kan vele oorzaken hebben zo als te grove vulling of juist te fijne, en ook de geur kan hem tegen vallen.
Zelf gebruiken wij een combinatie tussen hout korrels en fijne steentjes maar voor een kitten zou ik zelf kiezen voor houtkorrels deze verspreiden een lekkere geur.

zerlina
door zerlina - Jan 22, 2014 om 14:38
19 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het probleem opgelost door de grond van de plant met die grote kleikorrels die je voor drainage gebruikt te bedekken. Een enkeling (kat-ik heb er meer dan één) heeft het nog wel eens geprobeerd, maar is er toch niet mee doorgegaan.
Als je het ziet doen of weet je dat ie het gedaan heeft, giet dan ogenblikkelijk veel water op de plant zodat je die verse ureum verdunt en gooi het water dat er weer uitkomt weg natuurlijk. De plant mag het niet erg leuk vinden, maar je red wel zijn leven ermee:-)

h19l49
door h19l49 - Jan 22, 2014 om 15:05
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=eenwarmbericht schreef op dinsdag 21 jan 2014, 15:58][quote=miepje58 schreef op dinsdag 21 jan 2014, 13:16]En als niets helpt: een paar satéstokjes in de aarde zetten. Dan ziet de kat dat hij er niet bij kan.

Ja en de deur open zetten dan kan die z'n behoefte bij de buren doen.

Ik zat ook al met die gedachte maar wou het niet neerzetten om weer een ellenlange discussie te voorkomen van: "mijn kat doet het niet bij de buren".

aurora1
door aurora1 - Jan 22, 2014 om 15:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@audb bedoelt waarschijnlijk Valeriaantinctuur waar katten dol op zijn en dat is bij drogisten(ketens) te koop. Net zoals Citronella olie waar katten niets van moeten hebben.

ma
door mamas - Jan 23, 2014 om 23:36
18 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Willem, wat meer informatie zal fijn zijn, maar goed gespoelde schelpen staan best wel decoratief
en de kat kan niet meer graven.

mi
door miepje58 - Jan 24, 2014 om 20:09
208 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een geziek zeg. Waarom moet ik afgekat worden als ik een oplossing aandraag die bij mijn katten prima heeft geholpen?
De kat ziet de stokjes en kn er dus niet bij. Meer is het niet. Ik heb niets gezegd over de deur open doen.
Bijzonder flauw en kinderachtig.

se
door set - Jan 25, 2014 om 14:25
4 Antwoorden / 0 Vragen

Graven in de aarde is iets wat veel katten wel leuk vinden dus zoals anderen al voorstelden: de aarde bedekken met iets wat de kat niet prettig vindt om in te graven. Stenen, schelpen, stukken hout. Werkte bij mij goed. Moet wel grof zijn want bv in kleine kiezels zal hij het gewoon blijven doen.
Succes ermee!

P.S. Als iemand hier een vraag stelt, dan stel ik voor om gewoon antwoord te geven op de vraag ipv elkaar te gaan zitten afkatten. Daar heeft niemand iets aan...

tenormin
door tenormin - Jan 25, 2014 om 14:45
16847 Antwoorden / 108 Vragen

set schreef: [quote]P.S. Als iemand hier een vraag stelt, dan stel ik voor om gewoon antwoord te geven op de vraag i.p.v. elkaar te gaan zitten afkatten. Daar heeft niemand iets aan...

Persoonlijk zou ik het prettiger vinden wanneer iemand een vraag stelt dit ietwat uitgebreider te doen: bij sommigen zit de kat al in de tuin in de aarde te wroeten, al wat er staat als vraag is: hoe voorkom ik dat een kat in een plant plast. De TS kan net zo goed een binnen plant bedoelen, voor al wat wij weten.

audb
door audb - Jan 27, 2014 om 14:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb ook valeriaan bedoelen te zeggen maar door de spelling controle van Google chrome is dit waar veranderd.
Echter is kattenkruid niet het zelfde als rode valeriaan deze is purper/blauw van kleur maar komt wel uit de zelfde familie.
Overigens wordt Valium niet zo vaak mer voorgeschreven daar het bekend is dat het een sterke verslavings- drang kan geven en het middel na een paar weken al geen werking meer heeft.
Alleen aan katten met een sterke ADHD aandoening zal het gegeven kunnen worden :-)