re
door rebo Nov 17, 2005 om 11:13
Huishouden & energie

Keuken van grando

Mijn heer Bynmar en heer Hutch,

De maten van de ruimte (3,20x3,50meter)dat de keuken komt staan heb ik zelf opgemeten en aan de verkoper door te geven. Dat klopt helemaal. Alleen de maten van de kasten die de verkoper op de tekening mij heeft gestuurd zijn niet goed. Namelijk ik heb een hoek kast met carrousel(80x80cm) gewild maar hij heeft op de tekening van 70x 70cm gemaakt en dat kan de carrousel natuurlijk niet in. De andere laden kasten heeft hij van 45x45cm gedaan terwijl die 40x40cm kunnen worden. Onder de speolbak heb ik de laden onder wilde en dat sta on de papier "na meten EVT laden onder speolkast" en dat heeft hij ook niet op de tekening genomen. Voordat ik de order heb getekent, vertelde hij mij dat na het meten van de ruimte kan eventueel wat veranderen. Daarom ging ik terug naar de winkel voor de verandering.

Trouwens hij eist dat de volledig bedrag 5 dagen voor het aflevering moet plaats vinden op papier gezet, kan ik nog terugdraaien om het bedrag 50% vooraf betalen en de rest na het plaatsen van de keuken? Omdat ik deze grando niet meer helemaal vertrouwen. Als de koop annuleren kan wil ik heel graag ervan af.

De verkoper heeft gezegd dat hij de keuken is not niet aan de fabriek door gegeven heeft, kan ik doch de order annuleren of niet?? Heb ik wel recht op bedenktijd zo als bij het kopen van huizen?

1978 9 Rapporteer

hutch
door hutch - Nov 17, 2005 om 13:44
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Helemaal mee eens en ik heb nog ter aanvulling:

Als u die keuken wel wilt hebben, zullen zij die keuken moeten leveren voor het bedrag dat is afgesproken en vastgelegd in dat koopcontract. Er van uitgaande dat u de juiste maten hebt doorgegeven, is het hun verantwoordelijkheid indien zij wat verkeerd op het papier hebben gezet. Andersom had Grando u ook aan de (financiele) veter getrokken en had u moeten betalen indien u verkeerde maten had doorgegeven. Hieronder staat een link naar de CBW.

C b w

Gr. Hutch

brynnar
door brynnar - Nov 17, 2005 om 15:14
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Rebo,

Allereerst is de verkoper in overtreding als hij 100% vooruit betaald wil hebben. Volgens de wet mag hij 50% maximaal betalen en het restant bij oplevering volgens Artikel 26 van BW7. Dit is op zich niet vreemd, want Grando probeert dit bij herhaling. Trap hier dus nooit in. Door over deze regel heen te stappen is het koopcontract in feite ongeldig, lijkt me.

Je hebt bij het tekenen van het koopcontract geen recht op bedenktijd, tenzij de verkoper dat aangeeft. Bij het kopen van een huis is dit inderdaad wel zo, maar niet bij andere zaken. Maar bij eventuele annulering mogen zij wel degelijk annuleringskosten in rekening brengen. Als er nog geen kosten zijn gemaakt, dan is het misschien niet netjes, maar het mag wel.

Indien zij de fouten hebben gemaakt in de tekening, dan is dat hun verantwoordelijkheid, niet de jouwe. Je hebt duidelijk je wensen op papier laten zetten en daar wijken zij van af. Dat er iets veranderd kan worden is natuurlijk mogelijk, maar op jouw verzoek.

Grando is aangesloten bij het CBW. Ik zou dan ook melding maken bij deze organisatie. Meld zeker ook het gevalletje 100% aanbetaling bij de Geschillencommissie Wonen, want hiermee zijn zij zeker in overtreding.

Geschillencommissie Wonen
Postbus 90600
2509 LP DEN HAAG

tel: 070-310 5310
fax: 070-365 8814
internet: www.geschillencommissie.nl

Brynnar

re
door rebo - Nov 19, 2005 om 09:48
66 Antwoorden / 47 Vragen

Beste Bynnar en Hutch,

Ik dank jullie voor de advice. Ik heb nog woongeschillencommissie deze zaak probeerd te melden. Maar op de klachten formulier vermelt dat ik moet eerst de klacht bij de onderner in dienen. Dus gister heb ik een aantekeningsbrief naar grando gestuurd.

M.vr. groeten,

Rebo

hutch
door hutch - Nov 19, 2005 om 14:21
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Rebo,

we zullen nu maar afwachten hoe het verder loopt. Houdt u ons op de hoogte?

Gr. Hutch

re
door rebo - Dec 31, 2005 om 14:00
66 Antwoorden / 47 Vragen

Beste Byrman en Hutch,

In Nov. jl heb ik een aangetekent brief naar grando gestuurd. Vorig week, nodigd ze mij uit voor een gesprek. Uiteindelijk wilt ze voor 250euro meer de keuken voor me aanpassen. Hiermee ben ik akkoord gegaan. Maar ze blijft met de eisen dat ik 5 werkdagen voor het afleveren moet betalen. Ik weiger het gewoon en ik verteld ze dat ik geen 100% meer vertrouwen in ze heb. Wat vinden jullie ervan?

Trouwens fijn feestdagen!

hutch
door hutch - Dec 31, 2005 om 16:07
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Rebo,

U bent accoord gegaan met die 250 euro extra, oke. Zij hadden o.i. hier dan wel geen recht op, daar het hun eigen fout was; maar ja dit is uw keuze.

Wat anders is het met die vooruitbetaling. Hier hebben zij wettelijk gezien helemaal geen recht op. Zoals Brynnar reeds schreef: maximaal 50 procent.

Dit staat beschreven in het Burgerlijk Wetboek: Boek 7, artikel 26, lid 2:  "De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht."

En dan nog wat; hier kunt u ook mee te maken krijgen als die leverancier die keuken ook installeert:

Artikel 18, lid 3: "Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de installatie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien de installatie door de koper ondeugdelijk is uitgevoerd en dit te wijten is aan de montagevoorschriften die met de levering van de zaak aan de koper zijn verstrekt."

Als zij weigeren om die maximale 50% te accepteren, stelt u hen voor de keus: of maximaal 50% of de overeenkomst wordt gannuleerd, daar zij zich niet aan de wettelijke regels houden. Ook Grando dient zich aan die wettelijke regels te houden. Zo niet....... er is gelukkig concurrentie genoeg.

Succes en nog een zeer goede jaarswisseling en de allerbeste wensen voor 2006.

Gr. Hutch

brynnar
door brynnar - Jan 1, 2006 om 14:12
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dag Rebo,

Bedankt vor je reactie. Ik heb aan het antwoord van Hutch niets toe te voegen en ben het 100% met hem eens. Grando mag niet meer dan 50% vooruit vragen.

Grando is als CBW-lid verplicht de algemene voorwaarden van het CBW te gebuiken voor al hun leveringen. Alhoewel ik vanuit deze positie hierin geen inzage heb, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat deze in strijd zullen zijn met de wet.

Ik zou als ik u was even een belletje naar het CBW doen over deze gang van zaken. Stelt u Grando hiervan ook op de hoogte dat u dit doet, want zij haan hier over de schreef. Wat ook nog wel eens wil helpen is vermelden dat u deze zaak ook kenbaar heeft gemaakt op de site van Kassa.

Rets mij nog u de beste wensen voor het nieuwe jaar te geven!

Brynnar

ha
door harold3 - Feb 3, 2006 om 16:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had ook nog een vraagje over de 50% aanbetaling en het hier genoemde wetsartikel.

Als je al getekend heb, accepteer je dan niet gewoon de voorwaarden van de winkel? Of geldt de wet dan nog steeds? Mijn rechtsbijstandverzekering weet ook niets van deze wet af.

Het vreemde is trouwens ook dat in de CBW voorwaarden staat dat contante betaling bij aflevering dient te geschieden. Als er op het contract zowel de CWB voorwaarden als hun eigen voorwaarden genoemd staan wat zou er dan geldig zijn? Ook gezien het wetsartikel wat genoemd werd denk ik dat de winkel dan niet sterk staat.

hutch
door hutch - Feb 4, 2006 om 01:25
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Harold,

als u een koopovereenkomst getekend heeft, kan die verkoper wel eisen, of mondeling of op geschrift, dat u de volle 100% vooruit moet betalen, maar daar hoeft u niet aan te voldoen; ook niet indien u reeds getekend heeft. Ook de verkoper staat niet boven de wet:

"..... Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht."

Indien die verkoper dit dus op zijn overeenkomst heeft gezet, is dit nietig, daar dit in strijd is met de wet.

Dus: betaal nooit 100% vooruit, maar hoogstens de helft. De rest bij (volledige) aflevering.

Er zijn wel meer voorbeelden te bedenken, die in strijd zijn met de wet en dus niet geldig zijn. Ik geef u nog 1 voorbeeld: u geeft uw jas af in/bij een (betaalde) garderobe en ontvangt hiervoor een bonnetje. Op dat bonnetje of op een bordje staat vaak dat "zij" niet aansprakelijk zijn voor eventuele vermissingen/beschadigingen e.d. Dat zijn "zij" dus wel.

Die CBW-voorwaarden kloppen ook wel: als u een gedeelte vooruit hebt betaald, dient u de rest bij aflevering te voldoen. Soms zijn bedrijven genegen om later een nota te sturen, zodat u per bank of giro kunt voldoen. Dit is op basis van vertrouwen, maar hoeft niet.

Gr. Hutch