Co
door Cor0789 Oct 29, 2022 om 02:46
Huishouden & energie

Krijgen jullie ook de € 190,-- als verrekening bij voorschot afschrijving?

Krijg vandaag e-mail van onze energieleverancier dat de € 190,-- verrekend wordt met ons voorschotbedrag dat elke maand op de 5e van de maand wordt afgeschreven. Hoewel wij het niet echt nodig hebben, wij krijgen € 90,-- betaald ipv € 100,-- te betalen, zijn we wel blij met deze duidelijkheid.

Van anderen horen we dat zij de € 190,-- pas verrekend krijgen eind van de maanden november en december. En van weer anderen pas bij de jaarafrekening.

Waarom kan er niet een uniforme regeling gehanteerd worden? Nu lijkt het of energiebedrijven hiermee kunnen spelen en indirect macht uit kunnen oefenen.

En wat als een energiebedrijf komende maanden failliet gaat?

1439 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 29, 2022 om 02:59
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Mega wil vooruitbetaling, betaaldatum = 27 ste van de maand. Wij worden ook geconfronteerd met toch betalen van voorschot november en zodra 070 190 euro heeft betaald krijgen wij het van hun. Voor dec 2022 idem.

Wel zou er een veiligheid qua failliet ingbouwd zijn door 070.

Mega is zo strak dat ze omdat er de 27 ste nog niet was betaald de 28 ste al een herinnering kwam. En als wij die zouden negeren dat ze de aanmaningskosten zouden berekenen, dus na een "vriendelijk" gesprek toch maar weer de maand november en december betaald en geprogrammeerd, ze houden nergens rekening mee. Maar zien wanneer ze de 070 gelden doorzetten naar onze rekening. Of the record: er is nog weinig goed gegaan met mega, niet vriendelijk, keihard en zwakke klantenservice die alleen de regeltjes kan voorlezen. Administratie is een zooitje, onze ervaring.

panter22
door panter22 Oct 29, 2022 om 08:10
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je die €190 van het termijnbedrag van november afgetrokken?

Co
door Cor0789 Oct 29, 2022 om 08:32
27 Antwoorden / 5 Vragen

Dat bevestigt dus dat elke energiemij. zelf mag bepalen wanneer de € 190,-- te betalen of te verrekenen?

Dat lijkt mij een slechte zaak

mahadma
door mahadma Oct 29, 2022 om 16:46
11547 Antwoorden / 51 Vragen

QPanther22,

wij krijgen (geloof ons maar) zelfs terug van die 190 euro ........!
Ze moeten dus nu na de betaling 2 x 190 overmaken.
Einde boekjaar zal ik ze volgens hun eigen regels gaan behandelen, dus na 6 weken eindafrekening en geld retour. Zoniet herinnering en aanmaning en daarna deurwaarder. Dit verdien die mierenneu........

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 29, 2022 om 05:08
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Coro789,

Ik geef u gelijk, dat de energiebedrijven teveel macht hebben.

Klik op de volgende link voor meer informatie over de regeling:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/vraag-en-antwoord/hoe-krijg-ik-de-190-euro-korting-op-mijn-energierekening-in-november-en-december

ro
door ronny530 - Oct 29, 2022 om 07:58
2786 Antwoorden / 41 Vragen

M.i. heeft het niets met macht te maken omdat de regering de energieleveranciers de uitvoering van de verrekening in de schoenen heeft geschoven m.a.w. hier is een zak geld en deel het aan de klanten uit. De compensatie is bedoeld als zijnde voorschot verlaging en dient in de maanden november en december aan de klanten tot aan de hoogte van het voorschot uit betaald te worden. Zo'n compensatieregeling in korte tijd optuigen is voor menig energieleverancier een complexe operatie en mede daarom kan de manier van uitbetalen verschillen zolang het uiteindelijke doel van compenseren maar gehaald wordt. Uw energieleverancier verrekend het bedrag met het voorschot en dat maakt dat u i.p.v. betalen geld gaat ontvangen en dat kan alleen als voor alle klanten een vaste betaaldatum van toepassing is. Vattenfall kent variabele betaaldatums en heeft er voor gekozen eerst het voorschot te innen en later op een vastgestelde datum alle klanten de compensatie uit te betalen. Hoe dan ook het blijft heen en weer schuiven van geld waarbij verrekenen met het voorschot de voorkeur verdient maar niet altijd mogelijk is. Het lijkt mij dat energieleveranciers geen machtspositie creëren maar gewoonweg niet anders kunnen en ook helemaal niet blij zijn met de door de regering opgelegde taak.

panter22
door panter22 - Oct 29, 2022 om 08:05
6599 Antwoorden / Vragen

Welke duidelijkheid?
Je betaalt op de 5e van de maand €100. Nu betaal je niets omdat de €190 met je voorschot wordt verrekend. Wanneer krijg je dan die €90 uitbetaald? Dat staat kennelijk niet in de email die je gekregen. Die uitbetaling zal net zoals bij de andere energiemaatschappijen, aan het eind van de maand zijn.
Als je aan het eind van de maand je voorschot betaalt, wordt de verrekening van de €190 pas aan het eind van de maand verrekend. De verrekening is afhankelijk van het moment van de betaling van het voorschot, De uitbetaling van het eventuele restant staat daar los van.
Je krijgt het kadootje van het Rijk, met een eventueel faillissement van de energiemaatschappij heb je niets te maken,

Co
door Cor0789 Oct 29, 2022 om 08:29
27 Antwoorden / 5 Vragen

Wij krijgen 5 November en 5 December a.s.  € 90,-- overgemaakt schrijven ze in E-mail. Omdat normaal gesproken elke 5e van de maand ons voorschot van € 100,-- wordt afgeschreven.

Ik vind het vreemd dat zo'n algemene compensatie voor miljoenen mensen niet op 1 vaste datum wordt uitbetaald. Zoals bij huur- en zorgtoeslag bv.

Wat als jou energiemij. het geld niet overmaakt? Waar kun je dan verhaal halen?

panter22
door panter22 Oct 29, 2022 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Ik vind dat helemaal niet vreemd. Het geld is bestemd voor verlaging in deze 2 maanden van de energierekening. En dat wordt uitgevoerd.
Je hebt een zeer lage energierekening, die compensatie had je dus niet nodig. Je moet dus even wachten tot de uitbetaling,
Maar er zijn mensen die ineens €400 of meer per maand moeten betalen. Die krijgen niets terug maar moeten een lager voorschot betalen.

Co
door Cor0789 Oct 29, 2022 om 10:37
27 Antwoorden / 5 Vragen

Wij hebben het niet echt nodig dat klopt. Maar wat heeft dat met mijn vraag te maken over een uniforme regeling en de (onbedoelde) machtspositie van de energiebedrijven?

Overigens zijn wij van plan onze compensatie te geven aan een alleenstaande moeder met drie kinderen waarvan wij weten dat die het financieel niet gemakkelijk heeft. Maar dat staat los van mijn vraag.

panter22
door panter22 Oct 29, 2022 om 10:47
6599 Antwoorden / Vragen

Wat maakt dat nu uit uniformeel of niet. Het gaat om het resultaat.
Mijn complimenten. Ik zag gisteren op het Journaal dat slechts 4 % van de mensen die het geld niet nodig hebben, dit doet. Als deze moeder bijstand heeft, stort je bijdrage dan niet op haar bankrekening, want dan moet ze het geld inleveren bij de gemeente. Wordt van haar uitkering afgetrokken.

borg queen
door borg queen - Oct 29, 2022 om 08:18
127 Antwoorden / 2 Vragen

Dat ligt waarschijnlijk aan de energiemaatschappij. Wij krijgen het gewoon 2 keer op onze rekening gestort. Er wordt niets verrekend.

marita5
door marita5 - Oct 29, 2022 om 08:29
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Coro789 ,

Iedere energiemaatschappij verrekend de compensatie van € 190,- anders , zie deze link .

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/bijna-alle-leveranciers-op-een-rij-zo-krijg-jij-2-x-190-euro-energiecompensatie/ar-AA13rpTy?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=011c490469474e56bfb634b684852a17

En wat als een energiebedrijf komende maanden failliet gaat?

Faillissement?

Ook is het niet aannemelijk dat je geld later dan januari op je rekening staat. "De tegemoetkoming moet ten laatste 30 dagen nadat de subsidie verleend is, uitbetaald worden", schrijft het ministerie. "Energieleveranciers moeten dus uiterlijk eind december de tegemoetkoming voor november verrekend hebben en eind januari uiterlijk de tegemoetkoming voor december."

En wat nou als je leverancier onverhoopt failliet gaat de komende tijd? Het ministerie: "Dan is niet direct te zeggen wat dat betekent voor de tegemoetkoming voor de klant. Een leverancier kan de tegemoetkoming al voor het faillissement verrekend hebben. Bovendien komen klanten van failliete leveranciers bij een andere leverancier terecht. Als zij daar op de eerste van november of december staan ingeschreven (de peildatum voor de tegemoetkoming), krijgen zij die maand de tegemoetkoming van hun nieuwe leverancier."

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2022 om 09:41
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Bij mij is dat niet het geval. Als al aangegeven viert iedere leverancier dit kennelijk op een eigen manier uit omdat kennelijk toch is vergeten hier een meer stringente aanwijzing voor te geven. En mm.b.t. failissement is het normaliter helaas zo dat de vcurator bepaalt wie wat (eventueel) nog krijgt en precerente schuldeiswers dan ook voorgaan. M.i. op zich een boeiende kwestie voor de Kassa redactie en ik zal de redactie op uw vraag attenderen..

Co
door Cor0789 Oct 29, 2022 om 10:30
27 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind dit ook een kwestie waar consumentenprogramma's als Kassa of misschien ook RADAR aandacht aan zouden moeten besteden. Dank voor het doorgeven aan de redactie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 29, 2022 om 10:38
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij inderdaad zinnig, nu er wisselend Kassa of Radar op TV is om dat u bij Radar neer te leggen en bij Meldpunt van Omroep Max.

sira
door sira - Oct 29, 2022 om 09:55
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Vattenfall maakt mij de eerste € 190,- over vóór 26/11 en de tweede vóór 24/12, mits je op de 1e van die maanden nog klant bent, anders wordt het verrekend met het voorschotbedrag of jaarafrekening.
Beide bedragen worden dus naar mij overgemaakt.

gerbera
door gerbera - Oct 29, 2022 om 11:05
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dat er geen uniforme regel is komt simpel omdat er voor eenieder een andere afschrijfdatum is. Feit is dat het afhankelijk van de energieboer verekend wordt met het voorschot en het restand op de rekening wordt gestort. Wat het falliet gaan betreft, die € 190 is niet van de energieboer en dient dus ook bij fallissement betreft, lees wat @marita5 daar over schrijft, staat duidelijk omschreven dus hoeft "KASSA" of "RADAR'daar geen dure zendtijd aan te besteden.

tenormin
door tenormin Oct 29, 2022 om 12:15
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Precies wat ik ook dacht. Hij geeft er weer zijn eigen draai aan. @gerbera.

marita5
door marita5 - Oct 29, 2022 om 11:29
11521 Antwoorden / 15 Vragen
rj
door rjw - Oct 29, 2022 om 14:19
3268 Antwoorden / 5 Vragen

De verschillende bedrijven zullen de methode hebben gekozen die binnen hun processen en systemen het beste werken. Maar ik begrijp dat sommigen liever een van bovenaf opgelegd systeem zien waardoor de energiebedrijven totaal nieuwe zaken moeten opzetten waardoor de uitkering van die bedragen een stuk lastiger worden en misschien wel vertraagd wordt.

Mabelle
door Mabelle - Oct 29, 2022 om 18:17
427 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom een fout antwoord van @heremietkreeft een topantwoord krijgt, is mij een raadsel. @Marita geeft namelijk het goede antwoord.

Met dit onderwerp hoeft de redactie van welk consumentenprogramma dan ook zich dus niet mee te bemoeien. Overigens is de politiek al bezig om bij een faillissement (staat helemaal los van die 190 euro) van een energieleverancier de klanten een preferente schuldeiser te laten zijn. Daar wordt dus al aan gewerkt, net als aan andere maatregelen om de klanten bij faillissement beter te beschermen.