Jo
door Johannes57 Oct 23, 2023 om 12:38
Huishouden & energie

Led spotjes in badkamer branden af en toe

Led spotjes in de badkamer zijn aangesloten aan de schakelaar van de hoofdverlichting. De spotjes branden bij het aandoen van de lamp soms wel en soms niet. Ook gebeurt het dat zij na enkele minuten spontaan ontbranden. Waar kan dit aan liggen?

4779 12 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Oct 23, 2023 om 12:42
862 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien dat de lampjes niet goed aangesloten zijn? Offe... de lampjes zelf zitten los? Schakelaar niet helemaal in orde meer?Of looptde brandduur van de lampjes tegen het einde?

Tip: laat iemand die verstand van elektyriciteit heeft er even naar kijken.

A van Kampen
door A van Kampen - Oct 23, 2023 om 13:15
22 Antwoorden / Vragen

Zit er een dimmer op de spotjes enof hoofdverlichting?

ro
door ronny530 - Oct 23, 2023 om 13:38
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Een lichtschakelaar heeft vaak maar twee aansluit draden een bruine en een zwarte, als dat in uw geval ook zo is kunt u geen ledspotjes op die schakelaar aansluiten omdat de blauwe nuldraad niet aangesloten is.

timber_1
door timber_1 Oct 23, 2023 om 18:02
15 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een zinloos antwoord Ronny530

JMA2
door JMA2 Oct 23, 2023 om 23:46
120 Antwoorden / 2 Vragen

Eehhh nee hoor hij heeft gewoon gelijk.

1paul
door 1paul Oct 24, 2023 om 07:47
3173 Antwoorden / 0 Vragen

nee heeft ie niet en jij dus ook niet JMA, zwart en bruin klopt, bruin is de fase zwart de schakeldraad, blauw zit aan het spotje zelf of aan de omvormer van het spotje!!

Ozymandias
door Ozymandias Oct 24, 2023 om 12:10
174 Antwoorden / Vragen

Het feit dat ze af en toe branden betekent dat dit antwoord nergens op slaat. Als ze echt verkeerd waren aangesloten hadden ze het helemaal niet gedaan.

ro
door ronny530 Oct 24, 2023 om 14:30
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De blauwe draad is niet in de aansluitdoos van de lichtschakelaar aanwezig tenzij de lichtschakelaar een stopcontact bevat.
Vraagsteller geeft aan de spotjes op de lichtschakelaar aangesloten te hebben en dan wordt de blauwe draad niet gebruikt enkel de zwarte en de bruine.
De spotjes zullen niet aangaan als plafond verlichting ingeschaleld is omdat de bruine en zwarte draad door de schakelaar doorverbonden worden maar gaan wel aan als de lichtschakelaar uit gezet wordt omdat de lamp van de hoofdverlichting die wel een blauwe nul draad gebruikt in serie met de spotjes komt te staan.
Het is wat moeilijk uit te leggen maar toch, de 230 volt wordt eerst naar travo van de spots geleid en dan naar de zwarte draad van hoofd verlichting die wel voorzien is van een blauwe nuldraad en dat komt er op neer dat zowel de spots als de hoofdverlichting met 115 volt gevoedt worden.
Als je twee gelijke lampen aan zou sluiten branden ze allerbij op halve kracht omdat ze dezelfde interne weerstand hebben maar bij ledspots die een transformator hebben en bijvoorbeeld een spaarlamp als hoofdverlichting zijn de interne weerstanden niet geliijk en kan hele rare effecten veroorzaken.

Ozymandias
door Ozymandias Oct 24, 2023 om 15:14
174 Antwoorden / Vragen

Je doet een hele hoop aannames over de aansluiting en al dan nog verklaart dat niet dat dit gebeurt: Ook gebeurt het dat zij na enkele minuten spontaan ontbranden.

ro
door ronny530 Oct 24, 2023 om 15:55
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Kan wel zijn maar vraagsteller verklaart zich ook niet nader want die stelt dat die de draden op de lichtschakelaar heeft aangesloten.
Op welke kleur draden blijft onhelder en omdat ik zeker weet dat een lichtschakelaar de verbinding tussen de bruine en de zwarte draad bij uitschakelen verbreekt en bij in bij inschakelen die verbinding weer tot stand brengt.

timber_1
door timber_1 Oct 24, 2023 om 18:11
15 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik het goed lees is het een bestaande situatie Ronny530,lees nergens dat ze zelf zijn aangesloten.

1paul
door 1paul - Oct 23, 2023 om 13:56
3173 Antwoorden / 0 Vragen

losse verbinding kan de oorzaak zijn, check deze voor er iets ernstigs aan de hand komt..

A van Kampen
door A van Kampen Oct 23, 2023 om 14:27
22 Antwoorden / Vragen

LED verlichting (weinig vermogen) en een los contact zal zelden leiden naar iets ernstigs. Grote stromen (veel vermogen) en een los contact daar in tegen, kan leiden tot vonken, warmte en e.v.t brand.

1paul
door 1paul Oct 23, 2023 om 17:11
3173 Antwoorden / 0 Vragen

daar kun je je in vergissen, heb maar al te vaak gezien dat er flinke schade door gekomen is, zeker bij gelijkstroom wat een hogere spanning geeft dan 220!!

gerbera
door gerbera - Oct 23, 2023 om 14:05
7372 Antwoorden / 14 Vragen

kan meerde oorzaken hebben want hoe zijn de led's aangesloten. A) onder de klem van de schakelaar, zit de draad daar los. B) zijn ze op de juiste draden (schakeldraad/ nuldraad (zwart/blauw)) gekoppeld. C) zijn de led's in serie geschakeld, D) hoeveel watt zijn de led's en hoeveel is de hoofdverlichting. Kortom genoeg oorzaken waardoor het nakijken door een electromonteur het advies is.

timber_1
door timber_1 - Oct 23, 2023 om 17:57
15 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een zinloos antwoord Ronny530

gerbera
door gerbera - Oct 23, 2023 om 22:04
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Nog even een aanvulling op mijn eerdere reactie. Het zijn toevallig geen ledlampen welke op één trafo zijn aangesloten (12 volt), in dat geval kan de trafo te zwak zijn t.o.v. het wattage van de ledlampen tezamen zeker als de hoofdverlichting ook nog een (energie zuinige) of gloeilamp is.

ba
door basic2 Oct 24, 2023 om 16:16
15 Antwoorden / Vragen

Je zou wel eens heel warm kunnen zijn. Het is dan niet dat de trafo te zwak is, maar juist andersom. Zo'n trafo heeft ook een minumum vermogen. Led lampjes ipv halogeen kan daar gewoon ongeveer onder zitten. De ene keer doet hij het net wel. De andere keer net niet.

Janzegt
door Janzegt - Oct 24, 2023 om 12:01
133 Antwoorden / Vragen

Gaat het om ledspotjes die direct op 230V zijn aangesloten of zijn het spotjes die aangestuurd worden via een transformator?
In beide gevallen zal het gaan om een los contact of een slechte schakelaar. Maar laat er een electricien naar kijken. Een los contact kan kleine vonkjes geven en is in staat om kleine stofdeeltjes te laten ontbranden. In het geval van een transformator, kan ook de transformator defect zijn. Maar laat iemand met verstand er naar kijken.

ro
door ronny530 - Oct 24, 2023 om 16:11
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Er is veel onduidelijkheid over deze vraag gerezen mede omdat niet bekend is hoe de draden van de spotjes op de lichtschakelaar zijn aangesloten.
Aan JOHANNE557 zou u zo vriendelijk willen zijn om een nadere toelichting te willen geven want nu blijft het bij aannames voor wat betreft er niet goed aangesloten zou kunnen zijn.

atlas1302
door atlas1302 - Oct 24, 2023 om 16:56
341 Antwoorden / 13 Vragen

Volgens mij moet je ze gewoon afzonderlijk aansturen, dus niet via de schakelaar van de hoofdverlichting. Schone voeding zonder rand apparatuur, zo zou ik het doen tenminste. Je moet maar eens meten tussen de nuldraad (blauw) en de massa welke waarden je gaat zien? Ik zou er even een electricien bij halen om dat te checken en te fixen.

timber_1
door timber_1 - Oct 24, 2023 om 18:07
15 Antwoorden / 5 Vragen
he
door henkie.penkie - Oct 30, 2023 om 12:22
150 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst de vraag, zijn het 230 volt spotjes of zijn het ledspotjes via een trafo aangesloten. Als dit bij de 230 volt spotjes gebeurd. Dan kan het zijn schakelaar defect dit komt maar zelden voor, een los kontact in de aansluiting van de spotjes ( nul onderbreking) verder hoeft er "GEEN" blauwe draad op de schakelaar te zitten dit is grote flauwekul praat. De zwarte draad is meestal rechtstreeks naar de schakelaar aangesloten. Het kan ook zijn dat er een los kontact in de bruine draad aansluiting zit. Bij trafo aansluiting kun je met 2 factoren te maken hebben enerzijds de oude trafo voor hallogeen spots gebruikt en anderzijds een trafo gebruikt die niet geschikt is voor led verlichting.

gerbera
door gerbera Oct 30, 2023 om 14:46
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Over flauwekul gesproken, er wordt nergens geschreven dat er een blauwe draad op de schakelaar zit. Verder als er sprake is van een los kontakt van de bruine draad op de schakelaar,waar ook de led's op zijn aangesloten, moet ook de hoofdverlichting kuren vertonen. En de zwarte draad is altijd op de schakelaar aangesloten, men noemt dit de schakeldraad. Het is wat @timber_1 schrijft nml een defecte driver als het om laagspannings led's gaat. leds op halogeentrafo werk niet, de kans dat de leds uiteen spatten is dan heel groot.