Stef Rigaux
door Stef Rigaux Oct 7, 2023 om 17:05
Huishouden & energie

Loodgieter factureert 1427,80 Euro voor reparatie PVC buis (1,5 uur bezig).

Ik (alleen staande vrouw van eind vijftig) bel een loodgieters platform vanwege een waarschijnlijke lekkage in een afvoerbuis in de kruipruimte. Ik geef duidelijk aan, heeft geen haast, kan wachten. "Oh, maar we sturen iemand langs vanmiddag. ". Zij sturen mij "Blue Loodgieters" ( KvK 63380250 ) langs. De man komt en gaat aan de slag.Hij gaat de kruipruimte en ziet inderdaad een lek in een PVC afvoerbuis, na 15 minuten. Vervolgens gaat hij naar de bouwmarkt en herstelt (hoop ik nu) de buis. Om 16:00 uur binnen en om 17:45 weer weg.
Hij maakt ter plekke een factuur en verzoekt mij onmiddelijk af te rekenen. Ik schrik me helemaal te pletter, sta perplex, maar maak wel het bedrag over. Ik voel me helemaal niet prettig bij deze man.
1427,80 Euro. 490 euro aan arbeids loon : hij is 1,5 uur geweest, en factureert 3 uur. Voor de "Lekdetectie" rekent hij 490 euro op de factuur.
Ik durf hier niet tegen in te gaan, ik ben alleen in huis en maak het bedrag over, beseffende dat ik heel erg wordt afgezet op dit ogenblik. Ik ben ook de rest van de middag helemaal van mijn stuk.
Wat kan ik hiertegen beginnen?
Op internet heb ik nadien recensies gezocht over dit bedrijf, ook bekend al B.W.A. Sam (Brandwerende afdichting) waar ik dezelfde soort reviews lees.

[edit bijlage - redactie]

7446 17 Rapporteer
atlas1302
door atlas1302 - Oct 7, 2023 om 17:12
341 Antwoorden / 13 Vragen

Goed bezig, u heeft betaald.

Ja
door JannyBoe - Oct 7, 2023 om 17:23
518 Antwoorden / Vragen

Hallo, heel begrijpelijk dat daarvan zo van slag raakt.
Hier staat een artikel op de website van Tros Radar en hier op de site van de Consumentenbond.
Sterkte en succes.

sira
door sira - Oct 7, 2023 om 18:30
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Alleenstaande vrouw van eind vijftig doet niets ter zake, wat wel relevant is, is het feit dat hier al meerdere jaren voor wordt gewaarschuwd, maar u heeft waarschijnlijk geen tv of krant.

Helaas maakt u weinig kans dit geld terug te halen.

Ga volgende week naar de bouwmarkt en vraag daar om de namen van een betrouwbare loodgieter, slotenmaker en electricien. Zoek de telefoonnummers op en hang dat in de meterkast, want u zult het in de toekomst wellicht nodig hebben.

Lees ook op uw gemak dit door: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/zo-voorkom-je-oplichting-door-spoedklussers/

tenormin
door tenormin - Oct 7, 2023 om 20:00
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Ach lieve mevrouw, zeker hier op Kassa vraag & beantwoord zou u uw leeftijd niet mogen schrijven, want u ben pas eind 50, (wat trouwens ook zo is) -ik zelf kom ook niet meer met een vraag (plus leeftijd vermeldend): en ja, u bent op zijn Hollands, oh nee Nederlands gezegd: behoorlijk genaaid. Echter , wat ik wel lees is dat daarna recenties bent gaan zoeken. Dus dom bent u niet, alleen, u heeft het in de verkeerde volgorde gedaan. En helaas, u kunt er niets tegen beginnen. Ondanks dat hij een KvK nr. heeft. U heeft hem laten komen, hij heeft zich niet aan u opgedrongen.

Ik zal de moderator verzoeken uw persoonlijke gegevens weg te halen, hoewel, het is nu weekend. Veel sterkte met het overkomen van dit spectaculaire bedrag.

mi
door miennaamishaaz - Oct 7, 2023 om 22:53
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik die factuur zie gaan er bij mij al alarmbellen rinkelen.

want waarom is het bedrag inc BTW hetzelfde als het bedrag ex BTW?

Gr
door Grunn1 Oct 8, 2023 om 11:45
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nou als ik de factuur goed bekijk klopt het gewoon hoor, even goed lezen en je snapt het.
Tevens staat er heel duidelijk subtotaal ex btw, btw en totaal incl btw. Netjes gespecificeerd.

ro
door ronny530 - Oct 8, 2023 om 08:38
2783 Antwoorden / 41 Vragen

De factuur klopt wel omdat de bedragen ex btw zijn opgesteld en dat staat ook op de factuur.
Als de adressen op de factuur ook kloppen dan is de afstand tussen Houten en Schipluiden zo'n 75 kilometer en duurt de reis om en nabij een uur.
Zodra de monteur vertrekt gaat de arbeidsloon teller tikken één uur reistijd en naar boven afgerond twee uur werkelijke arbeid omdat hij één uur en vijfenveertig minutten binnen is geweest.
Onder lekdetectie wordt verstaan het constateren van het lek en daar staat meestal een vast bedrag voor.
De bedragen voor de lekdetectie en arbeidsuur tarief zijn door het loodgietersbedrijf vrij te bepalen en dienen op navraag van de klant ook bekend gemaakt te worden maar als de klant er niet om vraagt en opdracht tot reparatie geeft dient de klant de reparatiekosten ook te voldoen.
Mocht u in het bezit van een koopwoning zijn dan worden de kosten van de reparatie door de opstalverzekering vergoedt en kunt u de factuur bij de opstalverzekering indienen.
De vraag of u afgezet bent is discutabel want in tijden van een tekort aan loodgieters lopen de bedragen hoog op en zijn lange wachttijden meer regel dan uitzondering maar ik ben het wel met u eens dat het uur tarief van 190 euro wel heel erg hoog is.

rj
door rjw Oct 8, 2023 om 10:43
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Dat Lekdetectie een vast bedrag is kan wel kloppen. Bij mijn zus in de flat zijn ze ruim en dag bezig geweest om de lek te vinden en werd een vergelijkbaar bedrag in rekening gebracht. Dus soms zit het mee, en soms zit het tegen. Zowel voor klant als leverancier.

marita5
door marita5 - Oct 8, 2023 om 09:45
11516 Antwoorden / 15 Vragen

@Stef Rigaux ,

De site Blue Loodgieters is uit de lucht .

Blue loodgieter coming soon
Blue loodgieter SOMETHING IS HAPPENING!

rj
door rjw Oct 8, 2023 om 10:44
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Dat zegt toch helemaal niets? Niet ieder bedrijf hoeft een (werkende) website te hebben. Voor veel bedrijven voegt het helemaal niets toe.

Ja
door JannyBoe Oct 8, 2023 om 11:21
518 Antwoorden / Vragen

Als die website uit de lucht is dan zou ik met een immens grote boog om zo'n bedrijf heenlopen.

Een professioneel bedrijf zonder website, met info, tarieven, algemene voorwaarden, is sowieso een afrader.

marita5
door marita5 Oct 8, 2023 om 12:18
11516 Antwoorden / 15 Vragen

@rwj , Een normaal bedrijf heeft een winkel of website , dus uw antwoord voegt ook niks toe . Ts verwijst ook naar B.W.A Sam , heeft hier een klacht geplaatst , https://www.bedrijvenpagina.nl/B.W.A._Sam_(Brandwerend_afdichting)/3396946/dcc2a7b1/

atlas1302
door atlas1302 Oct 8, 2023 om 12:44
341 Antwoorden / 13 Vragen

En hú, een gmail adres is zó algemeen. Neen, ik zie dit niet als een bedrijf die zich goed en repress. presenteert. Bovendien zijn rekeningnummer doet mijn wenkbrouwen ook fronsen.

Bovendien is zijn bedrijf niet geregistreerd als bekwaam vakman, dus handige Harry die 190 euro p/u vraagt en ook krijgt. De belastingdienst zal het wel fijn vinden, of hebben ze er helemaal geen weet van? (aanname hoor)

En die website, dan heb je ook een info@....mail toch?

di
door dinolog - Oct 9, 2023 om 11:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou gewoon aangifte doen bij de politie vanwege oplichting.
Volgende keer wel handig een prijsopgave te vragen (offerte) of een schatting, voordat iemand een klus doet of na de constatering vh probleem.
En laat degene die de klus doet even een foto maken vh probleem en na afloop vd reparatie. Als het op een moeilijk berijkbare plek is.
Of doe dit zelf indien mogelijk.
Bundel eventueel de kla
chten met ander gedupeerden en doe daar collectief aangifte mee.
Schandalig dat soort zaken , maar helaas gebeurt het regelmatig.

agapon1951
door agapon1951 Oct 9, 2023 om 12:58
171 Antwoorden / Vragen

De politie verwijst dan naar de banken. Proces verbaal wordt dan opgemaakt, dit gaat naar de banken die hierin betrokken zijn.  RABO (ja die weer) geeft daarbij aan dat het een civiele procedure is en gaat worden, m.a.w. zij laten de bal weer terug kaatsen naar de politie en OM. De smoes is dan U heeft hetzelf over gescheven en stoneren van dat bedrag is niet moelijk, ook al is het volkomen duidelijk dat het een oplichting, intimidatie etc betreft. Vervolgens ga je terug naar de politie, die dan vervolgens zich uitdraait met allerhande smoesen, op de grote stapel komt te liggen en neits mee gedaan wordt. Oplichting wordt gewoon beloond in dit land, het risisco gepakt te worden is dermate klein, dat het in de hand gewerkt wordt. Als daarna Jusititie erop aan wilt spreken d.m.v. klachten in te dienen, wordt je in een dermate moeilijk circel gebracht, dat je het op gaat geven. R&B probeert er dan ook weer onderuit te komen door te stellen wij kunnen alleen het financiele gedeelte behandelen. Vervolgens stellen zij de helft b.v. van de schade op zich nemen, dit om kosten te voorkomen voor de maatschap die zijn vertegenwoordigen. Vraag mij inmiddels af waar dat Justitie en politie eigenlijk voor staan????? In mijn geval worden er zelfs minimaal vier wetten overtreden door dakdekkers  hier in Alkmaar (hint) die nu maanden later nog steeds niet gestopt zijn met hun praktijken van uit Den Bosch.
Hoez0 WAAKZAAM EN DIENSTBAAR????

1paul
door 1paul - Oct 9, 2023 om 12:42
3153 Antwoorden / 0 Vragen

stel een rechtszaak in tegen deze persoon/bedrijf en vorder via de rechter een deel van je geld terug, in het verleden zijn er al geweest die via deze weg ook daadwerkelijk een deel terug kregen!!

atlas1302
door atlas1302 - Oct 9, 2023 om 13:33
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het bedrag is in ieder geval de moeite waard om er een civiele zaak tegen aan te gooien, een handige jurist kost ook niet heel de wereld en ik denk dat het loont.
Je kan hem alvast kietelen door de belastingdienst in te lichten, en hiervan op de hoogte stellen. Zijn BTW nummer ontbreekt in ieder geval op het A4 -tje.

ro
door ronny530 - Oct 9, 2023 om 14:28
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Van oplichting is geen sprake omdat de reparatie daadwerkelijk is uitgevoerd, het was oplichting als de oplichter wel geld incasseert en vervolgens niet komt opdagen maar in dit geval is dat niet zo.
Het enige wat vraagsteller in een civiele zaak kan aanvoeren is dat de in rekening gebrachte kosten buiten proportie zijn maar dat gaat vraagsteller geheid verliezen omdat loodgieters zelf de bedragen mogen bepalen en ook nog eens dat er direct betaald dient te worden.
De redactie heeft de foto van de factuur verwijderd dus kan ik het btw nummer niet meer terughalen maar om die reden de belastingdienst in te schakelen is ook weer zwaar overtrokken want kunnen het bedrijf in kwestie enkel maar manen om op de volgende facturen het btw nummer wel te vermelden.
Hoe goed bedoeld de adviezen ook zijn vraagsteller kan er niets mee want de rekening is voldaan maar kan zoals ik al schreef in geval van een koopwoning de rekening bij de opstalverzekeraar indienen.

mo
door mof - Oct 9, 2023 om 14:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

DAt geld ziet u niet meer terug tenzij u een grote groep mensen heeft gevonden die ook door dat bedrijf zijn afgezet. Echter, dan moet u bewijzen dat de factuur niet klopt en dat u uzelf geintimideerd voelt. Ik denk dat u beter dit voorval goed kunt documenteren en de volgende keer vooraf een prijs afspreken waarbinnen mag worden gewerk. DAt mag u op de telefoon opnemen zonder dat het bedrijf daarvan op de hoogte is. Verder nooit een factuur aan de deur betalen, zodat je zelf bedenktijd inbouwt. Als niet vooraf is afgesproken (daarvoor onder meer ook het eerste telefoongesprek opnemen) dat u meteen moet betalen dan gewoon niet doen. En  zorgen dat er iemand anders bij u in huis is. MAg zelfs verstopt zitten zodat deze persoon kan meeluisteren hoe de loodgieter zich gedraagt en of hij u onder druk zet. Maar beter is het om een lijstje thuis te bewaren met bonafide lokale loodgieters. Lokale loodgieters hebben geen enkel belang met oplichting want dat zou de buurt zo door hebben.

Ge
door GeeJee - Oct 9, 2023 om 15:26
15 Antwoorden / Vragen

Erg sneu voor u. Voor de toekomst: Bel naar spoedklus Vereniging eigen huis (zie  https://www.eigenhuis.nl/diensten/wonen-en-onderhoud-diensten/spoedklusservice) of vraag buren of bekenden naar betrouwbare klussers.

sira
door sira Oct 9, 2023 om 16:46
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Om van de spoedklussenservice gebruik te kunnen maken, moet je wel lid zijn van Vereniging Eigen Huis òf je wordt automatisch lid als je een klus laat uitvoeren. Niet iedereen is of wil dat.

Me
door Meindo - Oct 9, 2023 om 20:01
64 Antwoorden / Vragen

ATLAS De leukste thuis?
RONNY. Geen oplichting? Het is gewoon oplichting als je zo'n bedrag durft te vragen.

atlas1302
door atlas1302 Oct 11, 2023 om 11:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het is geen oplichting, de factuur is betaald. TS had deze factuur kunnen ontvangen en op een later moment betalen, of bezwaar maken.
Helaas is dit niet gebeurd!

pe
door pebk Oct 11, 2023 om 13:24
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is juridisch geen oplichting. Dit soort bedrijven weet exact waar de grenzen liggen en maken daar optimaal gebruik van.

Schandalig? Ja.
Oplichting? Nee

JMA2
door JMA2 - Oct 9, 2023 om 23:59
117 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie nergens op de factuur dat hij 3 uur rekent, wel 3eenheden en die zouden best weleens voor 30 minuten kunnen staan. Dus 3 eenheden a 30 minuten is 90 minuten.

pe
door pebk - Oct 11, 2023 om 13:21
581 Antwoorden / 0 Vragen

U bent legaal geflest. Tenzij u een rechtsbijstandverzekering heeft of in aanmerking komt voor het juridisch loket (max inkomen 30000, max spaarsaldo 31340), kunt u fluiten naar uw geld. Dit zijn hele gehaaide bedrijven, die opereren in de mazen van het recht. Het mag helaas wat ze doen. Ze maken gebruik van uw kwetsbaarheid en weerbaarheid.

U heeft ook als consument een onderzoeksplicht. U moet voordat u mensen aan het werk zet een prijsopgaaf vragen. Zelf ben ik er ook eens ingetrapt met een lekdetectie.