pe
door pegatje Nov 14, 2018 om 11:10
Huishouden & energie
Mag dit zomaar ? energie maatschapij

heb het nu al met 2 energie maatschapijen meegemaakt e.o.n en nu eneco, ik machtig ze om maandelijks geld af te schrijven dan word het niet gedaan, valt me pas maand later op dus ik neem contact op word genegeerd dan krijg ik een brief dat ik achterstand heb met al een dikke boete erop, email ze  voor betalingsregeling en maak zeker dat ikzelf die maand wel geld overmaak, krijg ik een betaalregeling aangeboden die ik acepteer en begin te betalen en word gewoon doorgestuurd naar das terwijl er al betaald word. dan krijg ik een brief van enexis dat de energie maatschapij het contract heeft opgezegd en ik naar andere moet zoeken binnen 10 dagen. dan krijg ik afrekening van de energie maatschapij waar dikke boete opzit  zodat zelfs het geld dat ik terug zou moeten krijgen  over wat ik verbruikt heb overschreden word.zodat ik met een dikke schuld blijf zitten die ikzelf niet veroorzaakt heb .

3026 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2018 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, die onzin heb ik nog nooit meegemaakt. Volgens mij maakt u er zelf een potje van. Als er niet geincasseerd wordt, dient u per omgaande zelf te betalen en niet om ern betalingsregeling te vragen.

Essie_V
door Essie_V - Nov 14, 2018 om 11:20
25 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas in uw geval is het uw eigen verantwoordelijkheid om uw verplichtingen na te komen. Als er een incasso niet wordt uitgevoerd, is het niet de verantwoordelijkheid van de contracthouder om het geld alsnog te incasseren.

Mijns inziens is er dan ook niets aan de boete te doen, daar het aan u was om actie te ondernemen als een bedrag niet geïncasseerd wordt.

pe
door pegatje - Nov 14, 2018 om 11:22
9 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb een  chronische ziekte en een uitkering ik kijk echt niet elke dag of er wel afgeschreven word ik kijk pas maand later, omdat ik er vanuit ga dat als ik mensen machtig ze het zelf afschrijven wanneer het geld op de rekening komt.zoals de meeste doen .ik weet wat ik per maand kan uitgeven aan mijn boodschappen en de rest laat ik staan  zodat er afgeschreven kan worden wat er afgeschreven moet worden. dus nee ik maak er zelf geen potje van.

he
door henk51 Nov 14, 2018 om 12:08
90 Antwoorden / 0 Vragen

Uw gedachtengang is totaal verkeerd. Bedrijven hebben geen afdeling die bij iedereen gaat kijken of er geld op de rekening staat en dan gaan afschrijven daar zijn ze ook helemaal niet bevoegd toe.U moet zelf zorgen voor voldoende saldo. Bij Rabo is het zo dat je kunt zien welke bedragen er binnenkort afgeschreven gaan worden.Ik weet niet of dat bij andere banken ook zo is. Bij de meeste ebnergie bedrijven kunt u wel aangeven op welke datum de maandelijkse incasso moet plaars vinden dit i.v.m. storting uitkering.Maak een overzicht van wat er betaald moet worden en zorg dan dat er voldoende saldo is op die data.

groeten Henk

gerbera
door gerbera Nov 14, 2018 om 16:28
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Bij Rabo is het zo dat je kunt zien welke bedragen er binnenkort afgeschreven gaan worden
Ook bij ING, is wel zo makkelijk.

costnix
door costnix Nov 14, 2018 om 18:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Vertrouwen is goed, controle is beter

marita5
door marita5 - Nov 14, 2018 om 11:22
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Pegatje ,

Vreemde situatie , maar in 2008 had u hetzelfde probleem .

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/mag-het-gasbedrijf-dat?id=375537

tenormin
door tenormin Nov 14, 2018 om 14:03
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@marita5. Dus 10 jaar later hetzelfde probleem nog. Denk dat de TS hulp nodig heeft.

ne
door neodutchio - Nov 14, 2018 om 11:23
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Met welke reden wordt er niet geincasseert? Als EON en Eneco de fout maakt zal er echt geen boete of betalingsregeling komen. Daarbij, als ze niet incasseren houdt u geld over, dus waarom een betalingsregeling?

Heeft u zelf wel de uitgaven op orde en staat er genoeg op de rekening als er geincasseert gaat worden?

omdat ik er vanuit ga dat als ik mensen machtig ze het zelf afschrijven wanneer het geld op de rekening komt”. Een bedrijf incasseert niet als er geld op uw rekening komt, ze incasseren op vaste momenten.

pe
door pegatje - Nov 14, 2018 om 11:29
9 Antwoorden / 3 Vragen

ja ik blijf tegen dit probleem aanlopen  omdat  ik maatschapijen  moet machtigen als ikzelf betaal heb ik geen problemen, dat heeft te maken met dan mijn uitkering heel laat binnen komt vaak pas op de laatste dagen van de maand maar de maatschapijen willen de eerste week van de maand al incasseren dus lopen die maanden dan  door elkaar ofzo daar ik weet niet hoe dat gaat met de verwerking daar .

ne
door neodutchio Nov 14, 2018 om 11:31
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Elk bedrijf incasseert op een vaste dag in de maand. Er kan wel eens een dag verschil in zitten vanwege het weekend of feestdagen, maar verder wordt het op een vaste datum afgeschreven. U moet er dus voor zorgen dat u op die datum voldoende saldo heeft.

pe
door pegatje - Nov 14, 2018 om 11:31
9 Antwoorden / 3 Vragen

en het probleem is dat de uitkering soms al op de 25ste binnen komt maar soms ook op de 29ste .dus daar zit het hem in denk ik .

ne
door neodutchio Nov 14, 2018 om 14:57
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Dat maakt voor de incassant niet uit. Zij incasseren op een bepaalde dag. Als u er dan niet genoeg saldo is, kan er niet betaald worden.

marita5
door marita5 - Nov 14, 2018 om 11:32
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Pegatje ,

Laat 1 maand extra geld op de rekening staan ( dus 2x bedrag energie ) , dan loopt u niet meer tegen dit probleem aan .

DOOR PEGATJE - 14 NOV. 2018 OM 11:29
1 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

ja ik blijf tegen dit probleem aanlopen  omdat  ik maatschapijen  moet machtigen als ikzelf betaal heb ik geen problemen, dat heeft te maken met dan mijn uitkering heel laat binnen komt vaak pas op de laatste dagen van de maand maar de maatschapijen willen de eerste week van de maand al incasseren dus lopen die maanden dan  door elkaar ofzo daar ik weet niet hoe dat gaat met de verwerking daar .

pe
door pegatje - Nov 14, 2018 om 11:33
9 Antwoorden / 3 Vragen

dus dan betaal ik idd het zelf maar met de verwerking bij het bedrijf gaat het dan fout zoals ik al zei . ik heb zelfs gebeld en dan moest er gezocht worden naar waar het geld was terwijl ik er toch mijn klantnummer bijgezet had.

ne
door neodutchio Nov 14, 2018 om 15:01
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u alleen uw klantnummer erbij gezet en geen factuurnummer? Dan is het niet zo gek dat een geautomatiseert systeem uw betaling niet kan vinden. Elke factuur naar elke klant heeft een uniek nummer. Dat nummer in het betaalscherm wordt gelezen door de computer. Alle andere betalingen die niet gekoppeld kunnen worden aan een factuur komt in een aparte map. Deze zal handmatig verwerkt moeten worden wat tijd kost. En zo lang het niet gekoppeld is aan uw factuurnummer heeft u niet betaald.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2018 om 11:38
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Merkwaardig verhaal en vergelijkbaar met uw eerdere probleem.

Volgens mij lees ik dubbele dingen: u stelt dat u machtigingen tot afschrijven geeft maar ook, als ik het goed lees, dat u zelf betaalt omdat u dat wilt doen op tijdstippen dat het u uitkomt m.b.t. de data waarop u inkomsten ontvangt.

Normaliter is het zo dat als een bedrijf niet kan incasseren en geen probleem behoeft te zijn als u daarna wel zelf betaalt. Normaliter volgt er dan wel een melding.  U zegt ook 'wat ik verbruik heb ik overschreden'. Wat bedoelt u daarmee? U kunt het verbruik van u zelf niet overschrijden. U kunt niet meer verbruiken dan dat u verbruikt.
U doelt mogelijk op het hoger zijn van uw werkelijke verbruik dan hetgeen in de maandelijkse betaling wordt verrekend.

Al met al om een lang verhaal kort te maken: neem contact op met een instelling in uw gemeente die u met dit soort zaken kan helpen bijv. een sociaal raadsman / sociale hulpverlening om u te doen helpen bij het ontwarren van deze knopen.

pe
door pegatje - Nov 14, 2018 om 11:39
9 Antwoorden / 3 Vragen

en die boete zit er dan al omdat ik het wel heb overgemaakt maar hen het niet kunnen vinden . en als ik erover email word het gewoon genegeerd.ik heb 4 a 5 e mail waarin de ene persoon zegt dat ze het ontvangen heb en dan week later krijg ik een email dat ik niet gereageerd heb op hun  mail ?

pe
door pegatje - Nov 14, 2018 om 11:42
9 Antwoorden / 3 Vragen

nee wat ik bedoel is de eindafrekening die ik krijg dan daar staat de verekening op van ingeschat verbruik en wat  er werkelijk verbruikt is en dan krijg ik altijd geld terug omdat ze te hoog hebben ingeschat , maar  door die boete die ze dan er dan hebben opgezet valt de eindafrekeing altijd hoger uit dan moet ik bijvoorbeeld 100 euro bij betalen ondanks dat ik 100 terug zou krijgen vanwege de boete .

pe
door pegatje - Nov 14, 2018 om 11:46
9 Antwoorden / 3 Vragen

en nee ik betaal hetzelf als ik zie dat er niet geincaseerd is maar vaak pas later omdat zoals ik al zei niet elke dag op mijn rekening kijk aangezien ik weet wat ik moet laten staan voor mijn rekeningen te betalen . mischien moeten ze weer eens terug naar het menselijke in plaats van al dat autimatiseer zooi waar het fout lijkt te gaan in  maatschapijen.

pe
door pegatje - Nov 14, 2018 om 11:54
9 Antwoorden / 3 Vragen

en die andere mail is  10 jaar terug dus dan moet er toch ergens iets goed zijn gegaan waar ikzelf betaalde dus dat ikzelf dat potje  ervan maak klopt dan niet he. aangezien het nu pas weer gebeurde toen ik overstapte naar een andere maatschapij die een verbruiksmeter aanbieden maar die jammer genoeg alleen zelf wilden incasseren.

aurora1
door aurora1 - Nov 14, 2018 om 12:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Staat wel voldoende geld op uw rekening voor de incasso?
U moet zelf controleren of wel betaald is en als dat niet het geval is dat p.o. doen met de juiste kenmerken e.d.
Het is uw verantwoordelijkheid.
U veroorzaakt zelf uw schuld.
En dat weet u ook gezien een oude vraag van u.

panter22
door panter22 - Nov 14, 2018 om 13:45
6599 Antwoorden / Vragen

Je zit met de afschrijfdatum van de automatische incasso. Daar komen de problemen van, begrijp ik.
Enexis heeft het contract opgezegd en je moet een andere energiemaarschappij kiezen.
Als je vrij bent een andere energiemaatschappij te kiezen, kijk dan op de site van die energiemaatschappij of je handmatig mag betalen of het betaalmoment mag kiezen bij automatische betaling.
Voorbeeld Essent, kijk bij de vragen:

Vraag en antwoord

tenormin
door tenormin - Nov 14, 2018 om 13:58
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Maar, @pegatje, je machtigd "ze". Ik neem aan dat je dan de gewone automatische incasso bedoelt? Dan kan het, naar mijn mening helemaal niet dat je achterloopt of achterstand krijgt? Tenzij je natuurlijk rood staat. Dan kunnen ze niet innen. Dat zal dan de problemen wel veroorzaken. Ga om te beginnen eens meer dan eens per maand kijken wat er nog staat; ben je sneller op de hoogte dat je achterloopt, wat weer betekent: meer geld uitgeven. Ik denk dat je toch zelf die dikke schuld aan het veroorzaken bent. De huur of hypotheek gaat er toch ook automatisch af? Vraag anders eens hulp aan iemand die je administratie voor je op een rijtje zet, anders vlieg je door je centjes heen.

gerbera
door gerbera - Nov 14, 2018 om 16:40
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U hobbeld een beetje achter de feiten aan. Uw uitkeringen komen tegen het eind van de maand, dan moet er die volgende maand toch geld op uw rekening staan. Tenzij u in het begin van die maand het geld uitgeeft zodat er op de incasso-datum te weinig of geen geld staat. Die incasso-datum staat (meestal) vast dus zorg dat u op die datum in elk geval een termijn, waarvan u het bedrag weet, op de rekening heeft staan. Lukt dat niet betaal dan de herinnering binnen de gestelde termijn zodat u geen achterstand oploopt maar wacht niet totdat er weer geld op de rekening komt, want dan blijft het dweilen met de kraan open. Zoek anders bij de gemeente iemand die u kan bijstaan uw financiën op orde en overzichtelijk te brengen.

ro
door ron503 - Nov 14, 2018 om 18:34
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Met excuus maar u veroorzaakt zelf de problemen en een chronische ziekte aanwenden maakt u geen uitzondering voor welk bedrijf dan ook. Ik kan wel een heel verhaal op gaan schrijven maar het wordt tijd om hulp in te roepen.