Mag ENECO een fout van hun aan mij doorberekenen?
Deze week kregen wij een brief van ENECO waarin staat dat ENECO een fout heeft gemaakt met het waterverbruik. Wanneer wij bijv 50 doorgaven, was er in hun systeem 5 ingevoerd. Bij de jaarafrekeningen hebben ze dit blijkbaar nooit opgemerkt en ook wij wisten dit natuurlijk niet. Nu stond er in die brief dat die fout van hun (ENECO) heeft betekend dat wij te weinig hebben betaald. Nu moeten wij betalen voor de afgelopen 5 jaar en dit is een aanzienlijk bedrag. Zowel in de brief als in het telefonisch contact wordt er door ENECO toegegeven dat het niet onze fout is, maar van ENECO zelf. Maar wij zijn er nu wel de dupe van.
Kan ENECO dit zomaar doen? We vergelijken het steeds zelf met het volgende voorbeeld: als we vandaag een pak melk kopen voor 60 cent en we komen morgen terug in die winkel. Als ze dan zeggen dat ze het gisteren verkeerd hadden aangeslagen en dat we nog geld moeten betalen, doe ik dat toch ook niet!
Wie kan mij helpen op deze vraag? Is dit juridisch gedekt wat ENECO doet? Is het rechtmatig?
Met vriendelijke groet,
R. van Toorn
Hoi,
Ja dit mag, (zal ook wel iets in je contract staan betreffende correcties.)
Bovendien heb je zelf ook beetje verantwoording en dien je je overzichten te controleren dan had je zelf ook gezien dat er te weinig verbruik geregistreerd en berekend werd en dan had je ze zelf ook moeten benaderen hierover om te zorgen dat de kosten dan niet in jaren zo hoog zouden oplopen als nu het geval is.
Het controleren van de eindafrekening is ook jouw verantwoording, als je teveel berekend had gekregen had je dit wel gezien denk ik en zou je dit ook gemeld hebben en gecorrigeerd willen zien en hier ook recht toe gehad, hetzelfde geldt andersom.
Groetjes,
Ja ik weet dat het de verantwoordelijk is van de consument (van ons). Wij zijn hier 5 jaar geleden komen worden en toen werd er een nieuwe meter geinstalleerd. Wij zijn hier komen wonen met een sterk verminderde gezinssamenstelling. Wij hadden dus geen vergelijkingsmateriaal, dus dachten wij dat de rekening goed was. De brief die wij nu hebben ontvangen, daat over de 5 jaar die wij hier wonen.
Is het dan toch nog onze eigen verantwoordelijkheid, ook al hadden wij dus eigenlijk niet de kans om de fout zelf te ontdekken?
MvG
je meterstanden controleren met de opgegeven meterstanden op je eindafrekening dan zie je gelijk dat het niet klopt
Hallo R van Toorn,
Gewoon aanmelden bij de geschillencommissie deze doet binnenkort uitspraak in een geschil wat ik heb met een dergelijk iets bij essent.
Wanneer je een aantal keren een eindafrekening hebt gekregen mag je er vanuit gaan dat dat het juiste bedrag is wat je eventueel moest betalen.Helemaal natuurlijk wanneer jezelf de standen juist doorgeeft en Eneco het zelf verkeerd invoerd.
Daarbij als ik een factuur verstuur mag de klant ook verwachten dat dat het eindbedrag is en hij overal vanaf is .Hij ziet mij aankomen als ik na een paar jaar nog eens een factuur stuur omdat ik toevallig een fout heb gemaakt dan is dat toch mijn fout en risico en had ik maar beter op moeten letten.
http://www.geschillencommissie.nl/
http://digitaal.degeschillencommissie.nl/Web/Site/default.aspx?m=commissie&code=ene
Succes ermee.
Harry
Mogelijk kunt u zich hier juridisch onder uit kletsen (zie sommige adviezen).
Probeer echter de zaken wel helder te zien:
- "ook wij wisten dit natuurlijk niet" ----> zie uw afrekening: u kent immers de doorgegeven standen
- "ook al hadden wij dus eigenlijk niet de kans om de fout zelf te ontdekken?" ----> zie uw afrekening: u kent immers de doorgegeven standen
"wij zijn er de dupe van" = "we hebben mazzel gehad dat we al die jaren te weinig hebben betaald en hebben nu de pech dat ze dat alsnog ontdekken, maar wie weet misschien komen we er toch nog onderuit
Ik begrijp dat dit een tegenvaller voor u is, maar vindt u het echt onredelijk dat u betaalt voor wat u afneemt?
(De pak-melk-vergelijking rammelt overigens)
Bij mijn weten heeft energiebedrijf recht tot navordering tot 5 jaar terug dus verwacht ik niet dat een geschillencommissie je hierin hulp zal kunnen bieden.
Beste rvt, u dient hetgeen u werkelijk heeft verbruikt uiteraard te betalen. Dat is ook niet meer dan billijk, toch? Het is aan alle kanten duidelijk dat Eneco een fout/ vergissing heeft gemaakt, dat geven ze ook zelf toe, maar ze hebben het recht deze vergissing te corrigeren. Wanneer u al die nota’s controleert zal het u opvallen dat het vollume aan waterverbruik dat u in rekening is gebracht niet klopt. Ze hebben u dus niet te weining laten betalen voor het gehele verbruik, maar een te laag verbruik in rekening gebracht. Nu krijgt u alsnog de rekening gepresenteerd voor het resterende (nog niet in rekening gebrachte) verbruik. Het had ook zo kunnen gaan dat een meteropnemer de juiste stand van de watermeter had opgenomen. Dan was er een jaarnota gemaakt op basis van de laatst gefactureerde stand en de opgenomen eindstand. Er waren dan vast en zeker vraagtekens gerezen over het plotseling wel erg hoge verbruik, de watermeter zou mogelijk worden gecontroleerd, maar het verbruik wordt u in rekening gebracht... Eneco zal vast -desgevraagd- instemmen met betaling in termijnen. IJzerbroot
Duidelijk is dat niet werd betaald voor het verbruikte drinkwater en dat u dat dus alsnog moet betalen. Overigens merk ik op dat u aan Eneco of welke andere leverancier geen verbruikcijfer opgeeft maar de stand van de watermeter. Het lijkt me al te grijs dat 5 jaar achter elkaar door u meterstanden worden doogegeven en dat telkenmale onjuist verbruik (verschil begin en eindstand meter) wordt geregistreerd op de nota. Ik denk dat het waarschijnlijker is dat u de meterstanden later dan 5 dagen heeft doorgegeven en dat op basis van onjuiste schattingen van Eneco een te laag bedrag is vermeld op de jaarnota's en dat kunt u zien aan een sterretje achter het bedrag.
Voorts meen ik dat een energiebedrijf tenminste eenmaal per 3 of 4 jaar de meterstanden zelf moet opnemen of laten controleren en dat maximaal over die periode verrekend mag worden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Refund mails alitalia???
Nu, na meer als twee jaar na het faillissement van Alitalia krijg ik een reactie van Alitalia mbt een refund voor twee geannuleerde tickets.
Men vraagt hiervoor een copie van mijn ID en mijn bankgegevens.
ik vertrouw dit niet helemaal.
Zijn er meer mensen die een mail hebben gehad of ervaring hiermee hebben?
Lees meer
Filmbox bij kpn
Ik kreeg een mail van KPN dat filmbox nu bij hun op kanaal 50 zit,natuurlijk meteen gaan kijken,maar het werkt nog niet
Me wel afgevraagd,moet je hier nu extra voor gaan betalen?
Net zoals bij netflix?
Voor mij heel onduidelijk,want daar heb ik geen zin in,heb al 4 van dit soort,gewoon betaald
Lees meer
AirBNB
Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.
Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer