je
door jennmich1706 Dec 6, 2015 om 12:00
Huishouden & energie

Mag essent een boete opleggen voor contractbreuk bij emigreren?

Ik heb ons contract opgezegd bij essent per 01-01-2016 omdat ik ga verhuizen naar het buitenland. Nou willen ze mij een boete geven voor het te vroeg stopzetten van het contract. Mag dit?

10861 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 6, 2015 om 12:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kijk eens in de voorwaarden zou ik zeggen. Hoelang is de looptijd van het contract en wanneer is het ingegaan?

Cookies
door Cookies - Dec 6, 2015 om 12:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat mag. Ik zet het er maar meteen even bij: ook providers voor mobiele telefonie enz. kunnen/mogen je houden aan de duur van het contract.

fr
door frans56 - Dec 6, 2015 om 12:26
230 Antwoorden / 9 Vragen

Misschien is er een mogelijkheid dat de nieuwe bewoner(s) van uw huidige woning uw contract overnemen. Uiteraard zullen ze al een leverancier hebben voor energie, maar misschien kunnen hun wel boetevrij opzeggen. Anders inderdaad wat  de vorige be-antwoorders schrijven, dit moet ergens in uw voorwaarden staan waar U indertijd voor hebd getekend.

me
door mein33 - Dec 6, 2015 om 12:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hoe en waarom u het contract beëndigd doet niet terzake. U zult de boete voor het ontbinden van het contract gewoon moeten betalen.

zoekster
door zoekster - Dec 6, 2015 om 12:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoe ver zit u in dit contract en hoeveel boete moet u betalen? Hier zijn nl regels voor.

klik HIER

dan kunt u er alles over lezen

Als de opzegboete naar uw mening te hoog is, laat dit dan weten aan Essent.

je
door jennmich1706 Dec 6, 2015 om 17:33
Antwoorden / 1 Vragen

Dankuwel. Volgens de wettelijke regels moet ik te veel betalen, dus heb een klacht ingediend.

sw
door swat1500 - Dec 6, 2015 om 17:38
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen als in de voorwaarden is opgenomen dat emigratie een grond is voor ontbinding van het contract zonder extra kosten, mogen ze geen boete berekenen.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2015 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hier kunt u lezen dat emigreren geen grond is om het contract kosteloos te beeindigen.

emigreren

ja
door jannekeje Dec 7, 2015 om 14:08
28 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals we van Tijger1 gewend zijn een correct antwoord met de juiste link! Ter aanvulling op de reactie van Frans56: een energiecontract is persoonsgebonden en nieuwe bewoners kunnen het energiecontract dus niet overnemen.

h.
door h.terpstra - Dec 6, 2015 om 18:40
202 Antwoorden / 1 Vragen

Dag,

U bent geen lijfeigene van essent.  Essent VERPLICHT u om een termijn in te vullen voor levering.

Dat contrakt is eenzijdig gedicteerd. U heeft de zelfde rechten als essent. Die u nu stop zet.

Stuur svp. uw gegevens naar de nat. ombudsman. Dit zijn maffia praktijken.

Groet en sterkte.

Cookies
door Cookies Dec 6, 2015 om 18:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je reactie slaat nergens op! Eenzijdig gedicteerd??? Stond er een pistool op haar gericht?

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2015 om 20:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Essent verplicht helemaal niets. Men kan ook levering nemen voor onbepaalde tijd en dat is met één maand op te zeggen. Wat heeft de Ombudsman hiermee van doen en de maffia? U raaskalt.

h.
door h.terpstra Dec 6, 2015 om 21:32
202 Antwoorden / 1 Vragen

beste Carola en tijger, M.i. heeft u het niet begrepen. De nutsbedrijven leveren een product.. Dat werd eertijds geleverd en achteraf betaald. Midden tachtiger jaren is dat door de nuts bedrijven eenzijdig veranderd. In twee jaar tijd moest je voor drie jaar betalen. Een jaar voor uit. Ik werkte in die wereld en heb dat conflict uitgewerkt met mijn werkgever. En kreeg gelijk.! Later bleek, ik alleen. Klinkt bizar, maar is feit. ( dit heeft bedenk ik net met mijn functie in de OR ;ondernemersraad te maken De boekhouder in Harderwijk belde mij. Ik moet een aparte rekening voor u maken.? !. Mensen hebben n.l. energie nodig. Je bent dus "verplicht" bepaalde zaken te accepteren. Daar kun je ook zonder pistool niet omheen. Dat energie bedrijven eenzijdige contracten opstellen is geen probleem, zolang er geen wijzigingen zich voor doen . In dit geval van emigratie dus wel. Het is dus onwettig gedrag, wat m.i. bij de ombudsman gemeld moet worden. En tijgertje., je hebt een primeur. En zijn velen geweest die het niet met mij eens waren. Enkelen, die klasse hebben gaven later toe dat ik gelijk had. Mijn fiets maat, een advocaat van de OR. doet er nog steeds zijn voordeel mee.. Tijger, jij bent de eerste die zegt dat ik raaskal. Klasse met een streep boven dat woord.

Cookies
door Cookies Dec 6, 2015 om 21:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks. Bij sommigen is dat het enige verstandige.

tenormin
door tenormin Dec 7, 2015 om 10:16
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Meneer Terpstra, ik denk dat u met uw eigen interpretatie van al dan niet kunnen opzeggen, in een apart wereldje leeft. Contract dient "uitgezeten" te worden, bij overlijden kan het gebeuren dat men soepel is. Bij emigreren leeft men (gelukkig) maar is geen reden om zonder boete van het contract af te komen bij Essent of welke energie of andere leverancier dan ook.

tijger1
door tijger1 Dec 7, 2015 om 15:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Terpstra, ik heb al zowat 55 jaar zelfstandig energie en ik heb nog nooit drie jaar in twee jaar hieven betalen. Ik heb de tijd nog meegemaakt dat men het elke twee maanden kwam halen. En dat zal ook voor u gelden. Of u nou in de OR zit, een fietsmaat heeft, die denkt: laat maar l#llen, of een advocaat van de OR. En nog afgezien daarvan, de Ombudsman gaat niet over de energiebedrijven. Verder is de naam hier Tijger1.

pi
door pieterwolters Dec 7, 2015 om 16:36
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer Terpstra, proost. Ik neem er ook alvast eentje.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2015 om 20:36
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik vraag mij in alle rede af of emigratie gen geldige reden is voor neindiging. Eddent kan immers niet meer leveren tenzij u maar België verhuist. Daar kan e ook leveren. Doe navraag bij Consuwijzer.  nl

costnix
door costnix - Dec 7, 2015 om 08:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou u het contract opzeggen, als emigreert? U moet dan niet meer terugkomen in Nederland. Bij terugkomst bent u alsnog de Sjaak!

Zo'n rigide standpunt van de aanbieder lijdt tot asociale acties van de emigrant.

mahadma
door mahadma - Dec 7, 2015 om 12:59
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, als er in het contract staat dat dat mag bij emigratie. Echter, heeft u misschien een leuke "gratis" tabelet of een andere sigaar uit eigen doos gekregen bij aanmelding? Wat was de startdatum van het contract? En voor hoelang? Als u gaat emigreren wist u dat ook wel eerder als 1 maand voor de vertrekdatum, maar dat denk ik dan maar even.

le
door leenpres - Dec 7, 2015 om 14:10
79 Antwoorden / 7 Vragen

Ja als je in het eerst jaar zit daar na niet heb je een maand opzeg

me
door mein33 - Dec 7, 2015 om 17:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@.H. Terpstra,

U gaat wel heel erg kort en agressief door de bocht.

Ts. heeft een zelf en geheel vrijwillig een contractduur afgesproken met de energieleverancier met als enig doel  om "korting" op de tarieven te krijgen. Des te langer de contractduur des te groter de beoogde "korting".

Ts. wist bij het aangaan van het contract dat het tussentijds beëindigen een boete bedrag zou opleveren ter compensatie van de "korting" waar hij/zij geen recht meer op heeft.

De reden van het openbreken van het contract is voor de energieleverancier niet relevant, er zijn misschien wel honderd redenen te verzinnen om de contractduur niet uit te dienen.

En als je ergens geen recht op hebt dan moet je dat op de e.o.a. wijze terugbetalen.

sy
door sylvia_71 - Dec 8, 2015 om 20:28
288 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ze mogen je houden aan het contract en dus een boete/afkoopsom in rekening brengen