askey
door askey Nov 6, 2005 om 13:54
Huishouden & energie

MDF of spaanplaat

Hallo, voor mijn nieuwe keuken wil ik een houten achterwand nemen. Nu ging ik voor het goedkopere spaanplaat, maar de verkoper bij Praxis raadde MDF aan omdat dit beter tegen vocht is. Is dat ook zo?

19180 14 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

hutch
door hutch - Nov 6, 2005 om 18:55
4515 Antwoorden / 29 Vragen
0

Askey,


ter aanvulling van hierboven: zorg wel dat je dan de waterwerende (watervast verlijmde) uitvoering van de MDF hebt, anders zwelt het op den duur nog op. En let wel: goedkoop is vaak duurkoop......  een keuken moet (over het algemeen) heel wat jaren mee.   Hieronder nog een link:


M D F


 


Gr. Hutch

pedissekali
door pedissekali - Nov 7, 2005 om 17:23
66 Antwoorden / 14 Vragen
0

ja, dat klopt inderdaad. De lijmverbinding in mdf stoot vocht af. De lijm in spaanplaat is dusdanig zwak en te weinig aanwezig dat het hout vocht kan opnemen, en daardoor ongelijkmatig op kan zwellen.En vocht komt altijd vrij tijdens het koken. Hoe hoog je je afzuigkap ook zet, hij zal nooit alles meepakken.


Wellicht is een kunststof met houtmotief ook een goed alternatief. En in ieder geval het makkelijkste schoon te maken.


Succes,


Joost


 

askey
door askey - Nov 7, 2005 om 17:24
6 Antwoorden / 7 Vragen
0

Bedankt voor jullie antwoorden!

bu
door butch - Nov 7, 2005 om 19:01
23 Antwoorden / 5 Vragen
0

als u dit achter een gaskookplaat door laat lopen , plaats er dan een glazen backboardsaver achter t koken om brand te voorkomen.

pi
door piet4977 - Nov 7, 2005 om 20:57
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Mijn advies : overweeg ook een gewoon glas. wij hebben hiervoor gekozen,omdat de hoogte van de ruimte net iets meer dan 2 tegels was. en nu hebben glas met een werkje er in,dat aan de achtekant op kleur gemaakt is .     opm. draadglas is niet aan de zijkant te bewerken,dus indien deze zichtbaar zijn ,ander glas pakken.

brynnar
door brynnar - Nov 7, 2005 om 21:15
1782 Antwoorden / 27 Vragen
0

Inderdaad, normaal MDF is ook vochtgevoelig. Dit moet eerst goed met grondverf behandeld worden of met spuitplamuur. Daarentegen is MDF een wereldmateriaal als het om afwerking gaat!


Brynnar

ra
door rakker71 - Nov 7, 2005 om 21:32
6 Antwoorden / 2 Vragen
0

Bij een goede keukenspeciaal zijn er alleen hoogwaardige MDF rugwanden
welke aan de voorkant voorzien zijn van HPL (High Pressure Laminate),
dit is een 0,8 mm. dikke kunststof welke bestaat uit verschillende
lagen op elkaar geperst materiaal en verkrijgbaar is in zeer veel
kleuren (misschien beter bekend als Formica, Resopal, Duropal,
Thermopal, Egger enz.). Aan de achterkant zijn deze rugwanden voorzien
van backing, dit is ook een HPL soort maar dan zonder motief. De tip
met de backboardsaver is juist echter niet zaligmakend, misschien is
een RVS of natuurstenen rugwand (alleen achter de kookplaat) een betere
oplossing. Als je dat niet mooit vind dan kun je ook kiezen om een
wegneembare rugwand te gebruiken (achter de kookplaat), maar dan mag je
hem absoluut nooit vergeten terug te plaatsen!



Succes met je keuze.



Groetjuzzz van Roger

19
door 1970alberto - Nov 7, 2005 om 22:12
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ja dat klopt inderdaad ,maar ik zou dan wel voor de watervaste versie gaan van mdf.Het kan ook met het normale mdf maar dan raad ik aan om na het schilderen ervan er een watervaste laklaag over aan tebrengen .Veel sucsesmet je keuze

jo
door john1971 - Nov 7, 2005 om 22:23
18 Antwoorden / 6 Vragen
0

Goedenavond,


Ik neem aan dat je een achterwand van Duropal bedoelt en niet een onbehandelde MDF plaat. Indien je kiest voor een Duropal achterwand met dezelfde afwerklaag (fineer) als het werkblad maakt het weinig uit. Ik ben het met de meeste reacties eens dat MDF wat beter bestand is tegen vocht, echter indien je een spaanplaat variant kiest en deze goed afkit is er ook niks aan de hand, terwijl deze wel een stuk voordeliger is. De afwerklaag is namelijk hetzelfde als de afwerklaag van het werkblad. Wel zou ik overwegen indien je een kunststof werkblad kiest deze van multiplex te nemen, ndien er namelijk een beschadiging in de spaanplaatvariant komt zal deze veel eerder gaan "zwellen" door de inwerking van het vocht, en daar heb je met een een mutiplexblad veel minder last van! Succes met de beslissing.


 

askey
door askey - Nov 8, 2005 om 14:03
6 Antwoorden / 7 Vragen
0

Heel erg bedankt voor alle reacties. Weet nu veel meer. Ik bedoelde inderdaad het materiaal van Duropal, en dan de MDF variant.

da
door daanjasmijn - Nov 9, 2005 om 13:12
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

die tip van bijvoorbeeld draadglas en dan de achterkant van het glas in verven in bijv kobalt blauw, is een heel grappig effect.


mijn vraag is, kook je op gas of een van de electrische manieren????


want met gas kan dat niet. door de hoge hitte barst het glas


Wij hebben in de hele keuken draadglas en achter/onder rvsafzuigkap/kookplaat een rvswandje geplaatst.


let wel; draadglas is groen, wil je dus een bijpassende kleur of goede contrastkleur, neem een stuje draadglas mee naar de dhz winkel of de betere specialist.  succes

askey
door askey - Nov 9, 2005 om 14:37
6 Antwoorden / 7 Vragen
0

Heb ik nog een vraag: weet iemand of je ook in dergelijk materiaal makkelijk kunt boren, zonder dat het barst oid.

brynnar
door brynnar - Nov 9, 2005 om 14:56
1782 Antwoorden / 27 Vragen
0

Hallo askey,


Duropal is een laminaat product, vergelijkbaar met fineer of formica. In combinatie met MDF is dit het gevoeligste deel, dus als je wilt monteren wel voorboren.


MDF is zelf een uitstekend bewerkbaar materiaal. Het bestaat uit (eenvoudig gezegd) geperste vezels. Splijten zoals hout doet zal niet gebeuren, omdat hout doorgaans splijt in de richting van de vezels. Dit is bij MDF niet het geval. Het is echter niet overdreven sterk materiaal. Als je veel te dicht aan de rand boort, bestaat de kans dat het materiaal teveel meegeeft en brokkelt. Hou dus een paar centimeter van de rand aan.


Brynnar 

me
door meubelmaker - Nov 11, 2005 om 14:46
2 Antwoorden / 0 Vragen
0

In de interieurbouw wordt in een dergelijke situatie
watervast-verlijmd-berkenmultiplex gebruikt. Dit is tekoop bij een
leverancier van plaatmaterialen. Wel moet je dan een volle plaat 
(244x122cm) afnemen. Als je het dan ook nog laat beplakken met duropal
of  zo dan wordt het wel erg duur. Ik zou gaan voor een plaat
geborsteld RVS.

Wat betreft het bevestigen van het een of onder gebruik ik liver
montagekit omdat schroeven het oppervlak doorboren en dat vind ik
lelijk.

Succes en groet

Meubelmaker

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ja
janarents - May 15, 2024 om 13:23
Winkels & webshops

Schoenen niet ontvangen van zalando

wij hebben 2 paar schoenen besteld  bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging  was de postbode al weg  zonder  dat er is getekent  voor ontvangst Lees meer

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer