rcbakker
door rcbakker Jul 24, 2012 om 18:25
Huishouden & energie

Met terugwerkende kracht energieprijs verhogen - Eneco

Vandaag (24/7/2012) ontving ik van Eneco een brief waarin meegedeeld wordt dat per 1/7/2012 de energieprijzen (gas) worden verhoogd. Tevens in deze brief de mededeling dat het termijn bedrag wordt aangepast per 1 oktober om te voldoen aan de stijging van het BTW-tarief.

De stijging van het BTW-tarief en daaruit voortvloeiende aanpassing van het termijnbedrag snap ik. Dat zijn externe factoren waar Eneco zelf geen invloed op heeft. Het is zelfs netjes dat ze mij hier nu al van op de hoogte stellen.

Maar is het feitelijk mogelijk om een stijging van de energiekosten met terugwerkende kracht door te voeren? Een eenzijdige prijswijziging is volgens mij altijd grond om het contract per ommegaande op te zeggen. Echter nu heeft Eneco mij niet in staat gesteld dat te doen en mij gedwongen zonder medeweten toch duurdere stroom af te nemen. Hadden zij niet een minimale termijn voor ingang van de prijswijziging dit moeten melden?

3094 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor een contract heeft U met Eneco?

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

jobiejoba schreef op dinsdag 24 jul 2012, 18:44: Wat voor een contract heeft U met Eneco?

Ik heb geen speciaal contract met Eneco. Dus gewoon standaard.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Brief is inderdaad te laat aangekomen, maar energiebedrijven bepalen altijd eenzijdig de variabele tarieven.

Eneco heeft ook eenzijdig destijds de grijze stroom in groene stroom veranderd. Dat vond ik een merkwaardige gang van zaken.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan kunt U toch overstappen naar een andere leverancier? Meestal heb je dan een opzegtermijn van een maand bij een contract voor onbepaalde tijd.
Overigens verbruikt U het meeste gas in de wintermaanden, dus U heeft nog genoeg tijd om rustig de tarieven te vergelijken. Via een vergelijkingssite kunt U een leuk bedrag besparen. Zou alleen geen contract voor langer dan een jaar nemen aangezien de prijzen nogal schommelen. Let er wel op dat U ook dan een jaar blijft anders moet U een opzegvergoeding betalen.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op dinsdag 24 jul 2012, 18:53: Eneco heeft ook eenzijdig destijds de grijze stroom in groene stroom veranderd. Dat vond ik een merkwaardige gang van zaken.

De vraag is: mag dat met terugwerkende kracht of mag het dan pas op 24 juli (vandaag) ingaan.

jobiejoba schreef op dinsdag 24 jul 2012, 18:54: Dan kunt U toch overstappen naar een andere leverancier? Meestal heb je dan een opzegtermijn van een maand bij een contract voor onbepaalde tijd.

Het gaat mij niet om het al of niet kunnen opzeggen of al of niet kunnen betalen van het tarief, maar op het principe van een prijswijziging met terugwerkende kracht melden. Dat lijkt mij niet kunnen

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, er mag zoveel niet rb1983. Mijn energieleverancier doet het meeste online en volgens mij heb ik ook nog geen bericht ontvangen.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft gelijk. Het was even zoeken, maar ik lees:
Energieprijzen zijn gestegen

Energieleveranciers passen 2 maal per jaar hun energietarieven aan.

Energieleveranciers moeten wijzigingen van de energietarieven altijd tenminste één week van te voren aankondigen.

bron: klik

De vraag is: mag dat met terugwerkende kracht of mag het dan pas op 24 juli (vandaag) ingaan.

Het gaat mij niet om het al of niet kunnen opzeggen of al of niet kunnen betalen van het tarief, maar op het principe van een prijswijziging met terugwerkende kracht melden. Dat lijkt mij niet kunnen

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op dinsdag 24 jul 2012, 18:53: Eneco heeft ook eenzijdig destijds de grijze stroom in groene stroom veranderd. Dat vond ik een merkwaardige gang van zaken.

Ja dat is nog het mooiste, ze noemen het groene stroom maar dat is het niet, zoveel groene stroom kan er nooit geleverd worden!

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt 10 cent per m3 gas besparen door een andere energieleverancier te kiezen. Waarom zou U blijven als U ontevreden bent over de prijs en de manier van communiceren?

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover mij bekend zijn de vaste afnemers vóór 1 Juli 2012 op de hoogte gesteld van de prijsverhoging. Het lijkt erop dat u deze brief niet heeft ontvangen. Heeft Eneco u voor die tijd geïnformeerd over de mogelijkheid bij hen klant te blijven voor een vast tarief van 1 of 3 jaar? Vreemd en zou ook zeker hierover contact opnemen. De stijging van de BTW per 1 oktober stond n.l. ook in die brief. Daardoor lijkt me die terugwerkende kracht ook al "niet goed". Klopt de datum van de brief?

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op dinsdag 24 jul 2012, 20:58: Voor zover mij bekend zijn de vaste afnemers vóór 1 Juli 2012 op de hoogte gesteld van de prijsverhoging. Het lijkt erop dat u deze brief niet heeft ontvangen. Heeft Eneco u voor die tijd geïnformeerd over de mogelijkheid bij hen klant te blijven voor een vast tarief van 1 of 3 jaar? Vreemd en zou ook zeker hierover contact opnemen. De stijging van de BTW per 1 oktober stond n.l. ook in die brief. Daardoor lijkt me die terugwerkende kracht ook al "niet goed". Klopt de datum van de brief?

Ze zullen mij wel weer es vergeten zijn. Gebeurt wel vaker bij Eneco. Stomme is dat ik te lui ben om uit te gaan zoeken hoe ik een paar tientjes kan verdienen. Mijn gasverbruik is bij mij namelijk erg beperkt in mijn nieuwbouwappartement waar de temperatuur op 18 graden staat en ik nauwelijks thuis ben. Maar misschien waag ik er nog een mailtje aan richting Eneco

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

rb1983 schreef op dinsdag 24 jul 2012, 21:20: Stomme is dat ik te lui ben om uit te gaan zoeken hoe ik een paar tientjes kan verdienen.

Probeer het eens met de energie die je hier in stopt.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 09:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste rb1983,

Ik lees dat u zich afvraagt of we u achteraf mogen informeren over de gewijzigde tarieven per 1 juli 2012. Als de tarieven voor u zijn gewijzigd per 1 juli 2012, is het aannemelijk dat u een variabel contract heeft. Met een variabel contract gaat u mee met de prijswijzingen die tweemaal per jaar plaatsvinden. Dit is altijd op 1 januari en op 1 juli. Met een variabel contract zit u niet gebonden aan een vaste looptijd. U bent dus vrij om op ieder gewenst moment een ander contract bij ons te kiezen of om over te stappen naar een andere energieleverancier. Graag licht ik toe dat we ons uiterste best doen om u tijdig te informeren over de gewijzigde tarieven. Bij een stijging van het variabele tarief zijn we verplicht om binnen een maand alle klanten met een variabel tarief te informeren over de tariefstijging. Daarnaast dienen we onze klanten de tarieven die voor hen persoonlijk gelden toe te sturen. In uw geval hebben we u binnen een maand geïnformeerd over de gewijzigde tarieven.

Ik vertrouw erop dat ik u hiermee een duidelijke uitleg geef.

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook bij mij kwam de brief te laat. Maar niet zo laat als die van t.s.
In principe zou men kunnen aangeven bij Eneco dat dus de nieuwe tarieven een week later als de brief van Eneco ontvangen is in gaat. :)

tenormin schreef op dinsdag 24 jul 2012, 20:58: Voor zover mij bekend zijn de vaste afnemers vóór 1 Juli 2012 op de hoogte gesteld van de prijsverhoging.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is toch geschat het verbruik tot en het gebruik vanaf 1 juli.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Evenals de verhoging of verlaging per 1 januari. Het is en blijft een schatting.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op dinsdag 24 jul 2012, 20:28:
tdehond schreef op dinsdag 24 jul 2012, 18:53: Eneco heeft ook eenzijdig destijds de grijze stroom in groene stroom veranderd. Dat vond ik een merkwaardige gang van zaken.

Ja dat is nog het mooiste, ze noemen het groene stroom maar dat is het niet, zoveel groene stroom kan er nooit geleverd worden!

Heb je een bron waaruit blijkt dat er meer groene stroom wordt verkocht dan dat er wordt gegenereerd?

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 25 jul 2012, 09:35: Ook bij mij kwam de brief te laat. Maar niet zo laat als die van t.s.
In principe zou men kunnen aangeven bij Eneco dat dus de nieuwe tarieven een week later als de brief van Eneco ontvangen is in gaat. :)

Gewoon stoppen met die milieuonvriendelijke papieren post en de communicatie met Eneco via email laten lopen. Dan heb je mooi op tijd alle informatie die je nodig hebt. Papier voegt niets toe, alleen vertraging.