krisda
door krisda Mar 1, 2011 om 20:35
Huishouden & energie

Mijn arme Kat...

Hallo,
Mijn kater is net gewend in onze nieuwe buurt en gaat graag naar buiten.
Nu heb ik een buurvrouw die zegt dat mijn kat haar tuin gebruikt als kattenbak en dat hij haar vers geplante bolletjes omwoelt, dat vind ik heel vervelend want ik snap wel dat dat heel vervelend is, ik wil ook geen ruzie met mijn nieuwe buren.
Zij vraagt nu van mij om de kat binnen te houden. Dit is bijna niet mogelijk...hij wordt helemaal gek.
Wat kan ik doen om te zorgen dat de kat niet meer in haar tuin wil komen, is er iets dat je bijv. kan strooien, om of in haar en/of mijn tuin om hem daar weg te houden.
Redt mijn kat a.u.b., geef wat goede adviezen?

2417 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe en of ze werken weet ik niet, heb geen kat en geen kattenproblemen, maar er bestaan ultrasone apparaatjes, die er voor zorgen dat de kat niet in de reikwijdte komt. Als zoiets werkt kan je altijd aanbieden zo'n ding voor de buren te kopen en kan je kater weer "op stap". Google eens op kattenoverlast, kattenverjagers.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

krisda

Geen enkel middel werkt, behalve een "looplijn". Dat is een draad van voor naar achter gespannen op ongeveer 2 meter hoogte. Als je de kat naar buiten laat kun je met een sluiting/ring en een kortere band de kat daar aan vast maken. Het lijkt dieronvriendelijk, maar na een paar weken weet de kat niet beter.

Sukses, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten 1e zou ik haar aanbieden eventuele schade te vergoeden. Ten 2e: katten plassen/poepen maar 1x per dag en meestal rond hetzelfde tijdstip. Tot dat tijdstip zou je hem binnen kunnen houden.

Wat helaas vaak gebeurt, is dat jouw kat straks de schuld gaat krijgen, terwijl er waarschijnlijk ook andere katten buiten lopen. Is jouw kat bijv. zwart, dan is iedere zwarte kat, jouw kat.

En wellicht is het mogelijk je tuin zo te omheinen dat hij niet meer weg kan uit je eigen tuin.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uitsluitend als voorbeeld bedoeld,klik eens hier voor een idee. Waarschijnlijk hebben zoiets ook wel in de dierenwinkel. Het is in ieder geval een diervriendelijke oplossing. Groet, MG.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Als je de kat naar buiten laat kun je met een sluiting/ring en een kortere band de kat daar aan vast maken.........

Altijd handig als zij zichzelf op willen hangen. Zonder toezicht kan je een kat niet aangelijnd in de tuin laten.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 20:55: Uitsluitend als voorbeeld bedoeld,klik eens hier voor een idee. Waarschijnlijk hebben zoiets ook wel in de dierenwinkel. Het is in ieder geval een diervriendelijke oplossing. Groet, MG.

Dat zijn katverjagers / verschrikkers. Lijkt mij een goed idee als je zelf een kat hebt!

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja, als de kat van TS in de tuin van de buren komt met een goed geplaatste kattenverjager (door TS betaald) blijft de kater daar weg en blijven de buren tevreden. Als het werkt tenminste.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben twee katten en zij komen nooit in een andere tuin dan in de tuin van onszelf.Heb aan alle kanten een meter hoog groen gaas tussen paaltjes gezet, daar vlak voor coniferen.De coniferen zijn inmiddels flinke bomen geworden, en springen of klimmen in een haag lukt geen kat.Dus ik hou mijn katten keurig in mijn eigen tuin.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Birdies

Je schrijft: Altijd handig als zij zichzelf op willen hangen. Zonder toezicht kan je een kat niet aangelijnd in de tuin laten.

De praktijk wijst anders uit. Op ons rijtje met 4 katten hebben we 8 jaar geleden de afspraak gemaakt om zo de overlast te beperken. Tot nu toe hebben 6 katten dat glansrijk overleefd (touchons du bois).

ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......touchons du bois.......

Dat lijkt me verstandig. Zo door de jaren heen heb ik toch minder succes stories (om het zo maar even te noemen) gehoord/gelezen.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@krisda

"Redt mijn kat" lijkt mij een tikje overdreven. Redden? Het is een huisdier en dient bij voorkeur dus in je huis te vertoeven. Er zijn zo'n 23 miljoen katten en honden, waarvan 66% katten ... allemaal de straat op???

Vraag me altijd af bij dit soort vragen ... waarom die beesten naar buiten moeten. Is toch aangeleerd? Je ziet tenslotte ook geen konijnen en cavia's de weg over hobbelen.

Dus als het huisdier echt niet binnen te houden is.
Gewoon aan een lange hondenriem, [zo'n uittrekbare] met een pen in de grond vastzetten.
Diertje kan naar buiten, buren geen ellende.
Heb dat met mijn katten over zo'n 25 jaren gedaan, en iedereen was happy.
Waar een wil is, is een weg .... succes!

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Kiran, ik heb deze kat zo'n 3 jaar geleden van de straat gered en hoewel hij graag binnen is en niet genoeg kan krijgen van kroelen heeft hij ook heel veel behoefte om naar buiten te gaan, Allicht heb ik de lijn al geprobeerd, ik ben niet zo dom dat ik dat niet als eerste zou proberen. Helaas wordt hij gek van dat tuigje en hangt zichzelf dus constant op en schreeuwt bovendien de buurt bij elkaar, hij heeft zelfs al kans gezien om uit het tuigje te kruipen. Een echte houdini dus. Dus, mijn kat moet wel degelijk gered worden van het gek worden binnen...

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@krisda

Die Houdini van jou WIL niet aan een tuigje, daardoor schreeuwt ie de buurt bij elkaar. Je weet toch: honden hebben baasjes, katten hebben personeel!
Gaat erom wat JIJ wil ... zou toch nog eens proberen ... went echt wel.

Dacht je dat die katten van mij daar in het begin zo'n lol van hadden?
Maar na een paar weken? Ze weten niet beter.

En mooi dat je hem van de straat gered heb.
Heeft hij een 2e kans gekregen, maar buren en kattenoverlast is ook niet leuk.
Met je buren moet je ook een tijd mee samenleven. Dus wat is je het waard.
Bedoel het niet zo straf als het misschien overkomt ...
Wens je echt succes, begrijp dat het moeilijk is.
Maar zoals ik al eerder schreef: 'waar een wil is, is een weg'.
Die alleen nu nog te vinden ....

ve
door verwijderd - Mar 2, 2011 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem is dat we menselijke emoties toepassen op dieren. En dan staat ie ondoenlijk hard te miauwen dat ie naar buiten kan en dat kunnen we niet weigeren. En de buur moet niet zo zeuren als zijn crocusjes omgewoeld is met mest van onze kat. Bewijs het maar. Heb zoiets van je kiest bewust voor een huisdier en dat betekend verantwoordelijkheid. Dus val daar anderen niet mee lastig.En katten die buiten mogen struinen lopen risisco's. Of een auto/of een vergiftiging/of een boze buurman/of een vermissing/of nestrover/ of afgeschoten/ of wat je verder nog kunt bedenken. Hou dat dier binnen en neem je verantwoording voor je kat. Immers je hebt zelf de keuze in handen.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2011 om 01:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Katten zijn avontuurlijk en doen wat zij nodig vinden om te doen, al dan niet
(on)geremd.

Als de kattenbak regelmaatig wordt verschoond, dan is de behoefte buiten doen niet vanzelfsprekend.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2011 om 09:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ieder dier is avontuurlijk, dat is niet katspecifiek. Maar het is mij nog altijd een raadsel waarom een kat niet in de eigen tuin gehouden kan worden en er moord en brand geschreeuwd wordt als andermans hond in de tuin verschijnt. Omdat katten meer buiten zijn dan honden tegenwoordig, blijf ik ook pleiten voor een kattenbelasting. Dat de hondenbelasting van oudsher een elitebelasting was vind ik niet voldoende reden om die te handhaven en er geen kattenbelasting naast te zetten of voor in te ruilen. Als we alles deden zoals vroeger, hadden we immers ook geen files, want geen auto's.

Ik ben dan ook voorstander van de vervuiler betaald. Dus laat de kattenbezitters maar betalen. En ja, ook de schade aan mijn tuin! Binnenkort mag de moestuin weer ingezaaid worden. Meteen daarna moet ik allerlei netten spannen om de grootste schade te voorkomen. En bemesting regel ik zelf wel met stalmest. Stukken beter dan kattenmest.

Gewoon het beest aanleren op de kattenbak te gaan dus en zelf opruimen.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2011 om 09:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zou uw tuin zo kunnen afzetten dat uw kat geen overlast bij de buren veroorzaakt. Dat hebben vrienden van mij gedaan.

Het is immers uw kat die overlast bij anderen veroorzaakt.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2011 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Touchons du bois = kloppen of tikken met de knokkels (m.n. onder het tafelblad, op ongeverfd hout) om onheil te bezweren, of effen afkloppen.

[edit redactie - off topic]
Vladja

ve
door verwijderd - Mar 2, 2011 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Touchons du bois = kloppen of tikken met de knokkels (m.n. onder het tafelblad, op ongeverfd hout) om onheil te bezweren, of effen afkloppen."

Vladja"

Je n'ai jamais su que peepee'ers ont une si bonne mémoire, mais peut-être que vous êtes un peu fantasque.

Overigens zegt me de naam Cicero helemaal niks en ook de verwijzing naar "met emeritaat" kan ik niet plaatsen.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2011 om 01:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

............Overigens zegt me de naam Cicero helemaal niks en ook de verwijzing naar "met emeritaat" kan ik niet plaatsen. ............

Ik wel:
*klik*

Quote: Note: voor mij kwam het misverstand nogal gezocht en lachwekkend over. Ik ben al bijna 10 jaar met emeritaat en was werkzaam in een heel andere sector.Quote

ve
door verwijderd - Apr 4, 2011 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste krisda, beetje late reactie, maar misschien heeft u er toch nog iets aan. Om te voorkomen dat uw kat naar de tuin van de buren gaat kunt u een aantal dingen doen. Ten eerste een afscheiding maken die het voor uw kat moeilijk/onaantrekkelijk maakt er overheen te gaan. Ten tweede uw eigen tuin juist heel aantrekkelijk te maken door bepaalde planten en grassen (op internet zoeken), een (discreet) stukje met zand (als buitenkattenbak en dat natuurlijk dagelijks leegscheppen) en lekkere luchtjes (katten zijn gek op valeriaan, dagelijks hier en daar wat druppelen en uw kat is de tuin niet meer uit te krijgen). U loopt alleen wel de kans dat de buurtkatten het ook erg fijn gaan vinden in uw tuin....

ve
door verwijderd - Apr 4, 2011 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

mais peut-être que vous êtes un peu fantasque.

fantasque = apart, bijzonder, vreemd, typisch, ongewoon, bizar, merkwaardig, excentriek, eigenaardig, curieus, zonderling, buitenissig, onvoorspelbaar, grillig, wispelturig, onberekenbaar, nukkig

Emeritus, welke bedoel je?

Vladja