Gr
door Grekoki Oct 14, 2023 om 15:58
Huishouden & energie

Minder gas gebruiken.

Wij koken nog op gas en willen dat blijven doen,maar proberen minder gas met koken te gebruiken. 1 x per week kook ik pan bouillon en zet die op het petroleumstel in de schuur ( natuurlijk kost petroleum ook wat,maar we gebruiken lampolie van de Action) Maar ik warm iedere dag een steelpannetje van die soep op op de kleinste gaspit van de kookplaat. VRAAG: zou het nou zin hebben om hiervoor een electrisch kookplaatje aan te schaffen en het daar dagelijks op warm te maken? Het valt natuurlijk totaal niet uit te rekenen OF je er gas mee bespaart....Zo ook: zou een electrische eierkoker dan ook zin hebben ipv van op het gas? Maar dat gebruiken we niet dagelijks en de soep wel! Je moet natuurlijk nog wel eerst geld uitgeven aan een kookplaatje,zou het zin hebben????

13212 31 Rapporteer
Gr
door Grunn1 - Oct 14, 2023 om 16:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je hebt het over eventueel een besparing van centen per week.
Een kub gas kost je maximaal 1,50 en in een week met 1 kub kan je makkelijk elke dag een pannetje soep warm maken en ook nog wel een eitje koken en een slavink bakken en nog meer.
Weet niet wat die lampenolie kost per week en hoeveel dat stinkt en hoe brand gevaarlijk het is maar je kan ook te ver doorslagen.

borg queen
door borg queen - Oct 14, 2023 om 16:23
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kook al 40 jaar elektrisch en wil niet anders meer. Ik heb nu een 2-pits inductie kookplaat van de Aldi en een combi magnetron.,beide inmiddels alweer zo'n 15 jaar oud . Genoeg voor ons tweeën. Je kan daar allerlei maaltijden mee klaarmaken en niet alleen een pannetje soep.Het enige wat je wel moet hebben is een set pannen, geeschikt voor inductie.

pr
door prikker Oct 18, 2023 om 16:35
15 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kook nu 10 jaar inductie en het is praktisch en makkelijk schoon te houden, maar koken op gas is véél fijner en beter doseerbaar plus goedkoper in de aanschaf.

ju
door juliomariner - Oct 14, 2023 om 17:47
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Eens met Geunn, je kunt het ook overdrijven.
Gebruik anders een magnetron. Gebruikt waarschijnlijk minder dan een kookplaatje

sira
door sira - Oct 14, 2023 om 18:44
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Als jullie de thermostaat 1 graad lager zetten dan voorheen, bespaar je al enorm.

Het voordeel van elektrisch koken is wel dat je het eerder uit kunt zetten dan gas, omdat de platen langer heet blijven (nagaren). Alleen geldt dat niet voor inductie (uit is uit). Ik heb geen inductie maar keramisch, ik hoefde dus ook geen andere pannen te kopen.

Wel gebruik ik mijn petroleumstellen veel, maar dat deed ik voorheen ook al, heeft dus niets met de prijs van gas of elektra te maken. Ze staan gewoon in de keuken en ik gebruik kerosine van Firelux, die is geurloos. Vorig jaar de zgn "geurloze" van Qlima gekocht, maar die is niet geurloos. Ik heb 3 petroleumstellen, maar met een 20 ltr jerrycan van Firelux doe ik jaren èn dit merk is goedkoper dan Qlima en ze geven tegelijkertijd warmte af.

ne
door neodutchio - Oct 14, 2023 om 19:03
5157 Antwoorden / 12 Vragen

De hamvraag is: wat kost het en wat levert het op? Wat kost een electrisch kookplaatje en wat kost een apparaatje om het verbruik te meten? Gas kan, met een slimme meter met directe uitleesfunctie ook gemeten worden. Dan kunt u daarna uitrekenen wat de terugverdientijd is van electrisch koken.
Voor de gein heb ik een berekening gemaakt voor een boilertje onder het aanrecht. Deze gaf een terugverdientijd van 6 jaar. Oftewel, loont niet.

hereistom
door hereistom Oct 14, 2023 om 19:29
736 Antwoorden / 1 Vragen

Dan heb je of niet goed gerekent of de verkeerde boiler. Een goed boiler is een stuk zuiniger dan met gas.
Hetzelfde geld voor een inductiekookplaat.

ne
door neodutchio Oct 15, 2023 om 08:48
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt er maar net aan hoeveel water je gebruikt. Afwassen doen we niet, dus het warm water verbruik is nihil.

hereistom
door hereistom - Oct 14, 2023 om 19:22
736 Antwoorden / 1 Vragen

Koop gewoon een inductie kookplaat dat kookt een stuk zuiniger en ook nog makkelijker dan met gas of petroleum.
Wij koken al jaren op inductie en dat bevalt perfect.

Iv
door Ivo W Oct 15, 2023 om 11:50
729 Antwoorden / Vragen

Alleen al het gemak, de veiligheid en de hygiëne zijn voor mij genoeg redenen om nóóit meer anders te willen dan koken op inductie.

Of nu ja, als er nog iets beters komt prima. Maar voor mij geen gerommel meer met gas of keramisch of petroleum, behalve op de camping.

hereistom
door hereistom Oct 15, 2023 om 13:01
736 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad geweldig gemak met inductie koken, gaat snel en heel makkelijk schoonmaken.
Onze plaat is zo'n 10 jaar oud, maar ziet er nog als nieuw uit.

kc
door kcdb Oct 17, 2023 om 17:00
113 Antwoorden / 2 Vragen

Koop GEEN 4-pits inductiekookplaat als u zo weinig gebruik er van maakt. Naast de aanschaf van zo'n 4-pis inductiekookplaat (duur) moet u ook nog een pyrolex aansluiting in uw keuken en een speciale groep in de meterkast laten aanleggen. Dan wordt die hele aanschaf wel heel erg duur.

Wel kunt u niet heel erg dure losse 1- of 2-pits inductiekookplaatjes kopen. Daarvan steekt u de stekker in gewone stopcontacten. Als veilig, schoon en makkelijk alternatief is zo'n oplossing zeker te overwegen.

hereistom
door hereistom Oct 17, 2023 om 19:25
736 Antwoorden / 1 Vragen

@KCDB er zijn genoeg soorten 4 pits inductiekookplaten die prima met een gewone stekker kunnen worden aangesloten en ook niet zo heel duur.

https://www.inductiekookplaatshop.nl/1-fase

Gr
door Grekoki - Oct 14, 2023 om 21:26
5 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor jullie antwoorden,laat het soepje toch maar op het gas warm worden!

ro
door ronny530 - Oct 15, 2023 om 08:12
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Volgens mileu centraal is een gemiddeld huishouden 55 euro op jaarbasis aan koken kwijt wat weer neer komt op 15 cent per dag voor een complete maaltijd.
Een fles lampolie doet 2,59 euro en als die fles na 5 kook beurten leeg is heeft u 50 cent per pan boullion uitgegeven terwijl dat ook voor minder dan 15 cent had gekunt omdat u maar één gaspit gebruikt.
Om 75 cent aan gas te besparen geeft u 2,59 euro uit dus uiteindelijk bent u een dief van uw eigen portomonnee want u legt er 1,84 op toe.

Franske1958
door Franske1958 - Oct 15, 2023 om 08:14
428 Antwoorden / 2 Vragen

Wat ik doe om gas te besparen is het volgende:  Ik woon alleen en kook op gas en blijf dat doen zolang dat hier blijft liggen.
Waarmee ik wel veel gas bespaar is met het volgende. Mijn CV ketel staat op de "ECO" stand en houd dus geen water warm
wat mogelijk ooit nog eens een keertje nodig is Dit bespaart heel veel gas. Verder was ik met de hand af en het hete water
daarvoor komt niet uit mijn keukenkraan maar uit een waterkoker.  Heet water uit de CV ketel gebruik ik alleen nog maar om
te douchen. Kan best jaren geleden zijn dat ik warm water uit de (keuken)kraan heb gebruikt. Mijn gasverbruik in warme maanden
is gemiddeld 4  kuub per maand. en 350 kuub per jaar  en 1000 KWh stroom per jaar in een energieklasse A rijtjes tussenwoning.

rj
door rjw - Oct 15, 2023 om 11:23
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Even een hele andere insteek: als we echt energie willen besparen zouden we eigenlijk niet allemaal ons eigen pannetje moeten willen koken maar dit in een groter collectief doen. Bijkomend voordeel is dat sommige gerechten alleen maar beter worden als ze in grotere hoeveelheden worden gemaakt.

Iv
door Ivo W Oct 15, 2023 om 11:53
729 Antwoorden / Vragen

Dat valt wel mee, groot deel van het jaar is die warmte die vrij komt bij het koken ook nuttig in huis.

Wat meer zoden aan de dijk zet, is om (gemiddeld) kleiner te gaan wonen en meer te focussen op goede appartementen.
Vrijstaand wonen is écht energieverspilling.

Franske1958
door Franske1958 - Oct 15, 2023 om 12:46
428 Antwoorden / 2 Vragen

"niet allemaal ons eigen pannetje moeten willen koken maar dit in een groter collectief doen"
Dat gaat nooit werken. De een vind iets wat een ander klaar maakt ofwel te zout, te flets, te vet, te droog of er zit iets
doorheen waarvan als iemand dat alleen maar proeft dat onmiddelijk zijn of haar maaginhoud naar buiten komt.

Of een alleen wonende komt er na aanschaf van een inductiekookplaat achter dat een pan minimaal 16 of 18 CM
diameter moet hebben om te daarop goed te werken. Ikzelf kook al jaren voor mezelf met pannetjes van 12 en 14 CM
diameter.  Die pannetjes zijn op zich geschikt voor inductie, alleen bestaan er geen 2 pits inductie kookplaten op enkel fase
230 Volt waarvan BEIDE platen geschikt zijn zonder adapter of wat dan ook voor 12 CM en eventueel 14 CM pannetjes en
liefst ook geschikt voor een sauspannetje van 10 CM zonder gebruik te hoeven maken van een inductie adapter.

Heren fabrikanten van inductieplaten, denk hier eens over na. Zeer veel alleenwonenden zullen zo een ding maar wat graag willen hebben.

gerbera
door gerbera Oct 17, 2023 om 15:27
7368 Antwoorden / 14 Vragen

230volt, ze bestaan dus wel.

Dubbele Inductiekookplaat Black Line | 3500W | Voor ø120-ø230mm | 608x370x(h)61mm

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 17, 2023 om 20:17
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Franske,

Lees even mijn antwoord hieronder :die Tefal inductiekookplaat van mij heeft een kookzone van 24 centimeter.

En met feestdagen kun je de inductiekookplaat ook gebruiken om te "gourmetten".....;<))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 17, 2023 om 05:45
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Grekoki,

Ik raad u een 1 pits inductie kookplaat (zie bijgevoegde foto).

Tip : haal niet meteen de stekker uit het stopcontact als u uitgekookt bent : de ingebouwde ventilator koelt het apparaat nog na (staat niet in de gebruiksaanwijzing)

Ik verwijs u ook graag naar mijn topic hierover:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/elektrische-kookplaat-of-inductiekookplaat?id=605486

ro
door ronny530 - Oct 17, 2023 om 14:29
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Besparen op energie is een goede zaak dat zeker maar het moet niet ten koste gaan van de kwaliteit van leven.
In vrijwel alle huishoudens is een kook gelegenheid met vier kookzone's aanwezig waarvan er nog veel op gas werken en zeker in huurwoningen stand alone gasfornuizen zijn.
Die apparaten verbruiken al weinig gas per zone en kan nog minder worden als men aandacht aan het koken besteed en op tijd het vuur lager zet want het gebeurt nog maar al te vaak dat dat te laat gebeurt, even iets anders gaan doen en de tijd niet in de gaten houden.
Daarbij de gas kook apparatuur is ooit al aangeschaft en kan bijna niet stuk dus wegdoen is ook zonde dus waarom alles wegdoen om elektrisch te gaan koken want in 9 van de 10 gevallen kan de pannenset ook bij het oude ijzer omdat de bodems kromgetrokken zijn en vaak ook niet meer voor inductie koken geschikt zijn.
Overstappen naar electrisch koken vergt een nieuwe investering in apparatuur die pas na jaren wordt terug verdient en men dient er rekening mee te houden dat het stroomverbruik ook relatief hoog is.
Ik zelf moet er niet aan denken om elke avond een éénpans gerecht te eten of elke dag dezelfde soep opwarmen om 55 euro op jaarbasis te besparen.
Wel off topic, neem eens de tijd om de verzekeringspolissen door te spitten en vraag bij jezelf af heb ik zo'n verzekering nog nodig en nu er weer een keuze qua zorgverzekering komt bekijk of de dure aanvullende verzekering nog passend is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 17, 2023 om 20:13
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Ik kook nu sinds december voor 2 personen op een1 pits inductiekookplaat.

Het gaat veel sneller dan op gas : water aan de kook brengen gaat binnen 3 minuten met de "boost" -functie.

Ook hoef ik, bij koud weer, geen raam open te zetten : je ruikt alleen het eten.

Ik maak hele maaltijden met 1 pit en razendsnel : eerst bijvoorbeeld de rijst ,dan de groente en tenslotte het vlees,binnen een half uurtje.

De meeste nieuwe pannen kunnen op inductie: ik heb 2 goedkope braadpannen gekocht bij Action voor 2 tientjes.

Maarrrr : het grootste voordeel is : dat ik vrijwel niets merk van het extra stroomverbruik (ietsje meer kwh), maar mijn gasverbruik is aanzienlijk gedaald.

Lambert vos
door Lambert vos - Oct 18, 2023 om 10:49
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik mag  deze maand 81m3 gas gebruiken en zit nu op 3 m3 ik gebruik elektra ongeveer 200 kwh
Dus iets meer stroom maar veel minder gas dus is het goed koper aangezien gas 3 maal de elektra prijs is ik heb 2 elektroniese kook plaatjes

byssch
door byssch - Oct 18, 2023 om 11:01
1 Antwoorden / Vragen

Op gas koken is sowieso (duur & ongezond) en gevaarlijk. En koken op inductie is stuk goedkoper. Meestal heb je 3 fasen nodig. Let op soms kost dat extra aan netwerkkosten en installatie etc. Inductie pannen kosten veel geld.! Probeer eerst eens 1 pitter inductiekookplaatje, 1 fase uit in combinatie met snelkookpan is dubbele winst. Lidl shop verkoop plaatjes tegen redelijke prijs. Kook al jaren elektrisch 1990 en dat bevalt zeer goed, overdag leveren de zonnepanelen voldoende terug om op te koken. Sinds 2jr boiler van 120 liter, gratis warmwater door zonnestroom.

succes Bouke.

1paul
door 1paul - Oct 18, 2023 om 11:27
3156 Antwoorden / 0 Vragen

Kort, Nee, heeft geen zin, elektrischiteit geeft 1 kwh per kwh energie af gas geeft ongeveer 10 KWH per M3 gas af...

rekensom leert dan bij een prijs van 0,40ct KWh en 1,40 per M3 gas kun je dus zelf uitrekenen dat gas significant goedkoper is in gebruik..

mo
door mof - Oct 18, 2023 om 11:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U vraagt zich af of u gas bespaart als u op een elektrissch kookplaatje kookt. Ik denk van wel want u verbruikt dan geen gas. Ook als de electriciteit is opgewekt in een grote gascentrale zal dit maar een fractie zijn van wat u zelf zou afnemen van het gasnet. Die grote centrale kan veel efgficienter gas verbranden dan u thuis. Maar ik lees eigenlijk dat het u niet om het gasverbruik zelf gaat, maar meer of u geld kunt besparen. Ik denk van niet. Ik denk dat de aanschaf van een kookplaatje niet terug te verdienen is met alleen maar een beetje bouillon per dag op te warmen.

Janzegt
door Janzegt - Oct 18, 2023 om 11:31
127 Antwoorden / Vragen

Een late reactie van mijn kant, maar hierbij een tip waardoor u zelf kunt bepalen wat het voordeligst is.
Noteer eerst de stand van de gasmeter, voordat u begint met het koken van een pan bouillon. Zorg ervoor dat tijdens het koken de verwarming niet aangaat. Noteer weer de stand van de gasmeter als de bouillon klaar is. Dan weet u hoeveel m3 gas u heeft verbruikt en dan kunt u uitrekenen hoeveel dit heeft gekost.
Doe dit ook eens voor het steelpannetje soep die u dagelijks warm maakt. Hiermee krijgt u indruk wat de kosten zijn.
Ik weet niet of u een waterkoker heeft. Zo ja, dan kunt u hetzelfde doen om de kijken hoeveel kwh u verbruikt voor een liter water te koken in de waterkoker. Door het verbruik van gas en elektrisch op deze manier te vergelijken, kunt u een indruk krijgen of het een groot verschil maakt.

agapon1951
door agapon1951 - Oct 18, 2023 om 11:34
173 Antwoorden / Vragen

Hoe bespaar je op gas, eigenlijk simpel. Als je kookt doe het dan voor meerdere dagen. Opwarmen kost minder dan iedere dag gehele maaltjden te koken. Als je aan het koken bent b.v. harde groenten zoals spruiten, spercibonen enz aardappelen en rijst kun je flink besparen door het aan de kook brengen, even door laten koken 1 of 3 minuten met deksel op de pan - uit zetten - is uit zichzelf dan aan het garen.
Met stampotten gebruik een hoge druk pan - hetzelfde verhaal - zet de druk erop - uit zetten en zelf 2 uur later is het nog flink warm.
Succes John

ka
door kaartendraak - Oct 18, 2023 om 11:39
182 Antwoorden / 2 Vragen

Hoezo zou het goedkoper kunnen zijn als je bedenkt dat ontzettend veel energie uit onze stopcontacten in gascentrales opgewekt wordt????

jantm
door jantm - Oct 18, 2023 om 12:55
7 Antwoorden / 2 Vragen

Als je voordelig uit wil zijn, moet je kijken naar de prijs per energie inhoud. 1 m3 gas is ongeveer gelijk aan 10 kWh elektrisch. 1 m3 gas kost ca. € 1,50 en een kWh ca. € 0,40 dus 10 kWh is ca. € 4,00 wat inhoudt dat koken op elektrisch globaal meer dan 2 keer zo duur is koken op gas.

madeinholland
door madeinholland - Oct 18, 2023 om 13:11
2 Antwoorden / Vragen

Alsof electriciteit zo goedkoop is tegenwoordig

ma
door marie47 - Oct 18, 2023 om 14:40
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik gewoon even de magnetron om wat soep op te warmen

ma
door marie47 - Oct 18, 2023 om 14:41
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik gewoon even de magnetron om wat soep op te warmen

ro
door ronny530 - Oct 18, 2023 om 14:51
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Allemaal leuk en aardig die besparingstips maar wat als er alleen een gasfornuis/gaskookplaat met bijbehorende pannen in de woning aanwezig is.
Voor de duidelijkheid een gasfornuis/gaskookplaat beschikt over twee grote en twee kleine branders die los van elkaar gebruikt kunnen worden dus voor een éénpansgerecht hoeft er maar één brander gebruikt te worden die een vierde deel van het totale gasverbruik voor rekening neemt als je dan de kosten van 55 euro op jaarbasis die voor een complete maaltijd voor het gemak door drie deelt er van uitgaande dat voor het koken van een complete maaltijd drie branders worden gebruikt kom je uit op 18 euro en 33 cent en als je dat bedrag weer door 365 dagen deelt op 5 cent per kookbeurt.
Een elektrische kookplaat heeft al snel een vermogen van 1000 watt per uur a' 45 cent per Kwh en verbruikt per minuut op volle stand al 0,7 cent en na tien minuten is dat al 7 cent en in die tijd krijg je een pan soep met een behoorlijke inhoud echt niet op de gewenste temperatuur.
Koken op gas blijft goedkoper dan koken op elektra, is niet ongezonder en zeker niet gevaarlijker want de nu verkochte gas kooktoestellen zijn voorzien van een thermische vlam uitwaai voorziening die de gastoevoer afsluit.
Ik ben wel van mening dat als de gastoestellen aan vervanging toe zijn over te gaan op elektrisch koken want er komen steeds meer inductiekookplaten met vier zone's op de markt die op het lichtnet aangesloten kunnen worden dus stekker in het stopcontact en geen dure aansluitkosten.

Franske1958
door Franske1958 - Oct 18, 2023 om 15:19
428 Antwoorden / 2 Vragen

"want er komen steeds meer inductiekookplaten met vier zone's op de markt die op het lichtnet aangesloten kunnen worden dus"
Zou best kunnen dat die bestaan, echter gezien het stroomverbruik van inductiekookplaten kunnen er maximaal 2 pitten tegelijk
gebruikt worden, anders is het stroomverbruik te groot voor een normale groep. Dit probleem kent een gaskookplaat helemaal
niet. Daar kunnen zonder problemen alle 4 de pitten tegelijk gebruikt worden zonder iets te verbouwen aan de huis installatie.
En kleine sauspannetjes van 10 CM en kook pannetjes van 12 en of 14 CM die werken niet op een inductiekookplaat. Bij heel
lang zoeken zou het best wel eens mogelijk zijn dat iemand er eentje kan vinden waarvan 1 pit wel geschikt is voor 12 en of 14 CM
pannetjes. terwijl deze kleine pannetjes gewoon passen op alle 4 de pitten van een normale gaskookplaat.

ro
door ronny530 Oct 19, 2023 om 16:36
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Ze zijn legio te koop en ik kan het weten want ik heb er zelf één aangeschaft.
De stroom wordt over de zone's elektronisch verdeeld dus als alle zone's tegerlijker tijd op vol vermogen aangezet worden wordt het vermogen per zone automatisch aangepast.
Vrij simpel alle producten hebben een andere kooktijd en zet je niet gelijk op bijvoorbeeld aardappelen hebben een langere kooktijd nodig dan groentes en vlees vaak nog een kortere braadtijd.
In de praktijk gebruik je bijna nooit de 4 zone's tegelijk op vol vermogen want je wil alle gerechten in één keer warm op tafel zetten.

B.
door B.W. Schotanus - Oct 18, 2023 om 15:40
1 Antwoorden / Vragen

Heel vaak wordt gesteld dat je nieuwe pannen zou moeten kopen als je op inductie wilt gaan koken maar dat is lang niet altijd het geval.
Is de bodem van je oude pan magnetisch dan kun je die gewoon gaan gebruiken, ook al heb je deze eerder op gas of een andere warmtebron gebruikt. Je kunt erachter komen door met een magneet(je) te gaan proberen of de bodem van de pan magnetisch is, of de pan met wat water op de inductiekookplaat te doen en deze aan te zetten. Werkt de inductieplaat dan is er niks aan de hand en de pan dus gewoon te gebruiken. Zo niet, dan krijg je wel een foutcode. Bij mij is dat EO in het display.

Jo
door Josvanderwal - Oct 18, 2023 om 16:00
5 Antwoorden / 4 Vragen

Wij doen ook heel veel het water eerst in een waterkoker koken voor bijv. aardappels, groentes, pasta's en alles wat in water gekookt moet worden. Scheelt aanzienlijk in het gasverbruik. En ook de eco stand op de cv ketel gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2023 om 16:29
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewsel al veel antwoorden toch ook de mijne,

ik kook al een 3 tal jaren uitsluitend met een electrische kookplaat ('2 pits'') en/of electrische oven en een electrische ieierkoker. .Dat bespaart overduidelijk  gasverbruik resp. geeft een gunstiger energierekening. Hetgeen u echter aangeeft als zeer beperkt electra benutten in plaats van gas zal evenwel in relatie tot de aanschaf van een kookplaat niet zoveel positief effect hebben op uw kosten. Mogelijk zelfs helemaal niet! (De kosten van de kookplaat  - electrische eierekoker qua afschrijving meerekenend. Samengevat: naar mijn mening zult u op de wijze zoals u voorstelt niets besparen.

la
door lagerweij - Oct 19, 2023 om 11:34
32 Antwoorden / 1 Vragen

Waar gaat dit over het milieu redden door soep op te warmen op een elektrisch plaatje, of gaat het over de besparing van een paar centen? . Dit is echt hele grote flauwekul, minder vliegreizen,minder autorijden (en dat lukt al aan geen kant), je verwarming lager zetten helpt wel, maar lang niet genoeg om echt verschil te maken. Maar de realiteit is dat niemand nog in staat om het tij echt te keren, de wereld is echt groter dan Nederland met ook nog  een exploderende bevolkingsgroei en die mensen willen allemaal ool meer welvaart en dus meer vervuiling..

ja
door janvano - Oct 19, 2023 om 11:56
2 Antwoorden / Vragen

Waarom warm je de bouillon niet in een schaal op in je magnetron?  Gaat veel sneller en neemt naganoeg geen stroom. Geen hele eieren in de magnetron, die exploderen!