Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2022 om 22:02
Huishouden & energie
Elektrische kookplaat of inductiekookplaat?

Geachte forumleden,

Mijn oude gaskookplaat is aan vervanging toe.
Vanwege de hoge gasprijs vraag ik mij af :

wat is beter : een elektrische kookplaat of een inductie kookplaat?

Wie heeft ervaring met beiden?

Graag uw advies.

3564 20 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Sep 5, 2022 om 22:07
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Als u toch aan een nieuwe kookplaat toe bent, adviseer ik inductie. Die schijnt wat betreft electraverbruik het meest voordelig in verbruik te zijn.
Je moet er wel rekening mee houden dat je nieuwe pannen moet aanschaffen, want de pannen die gebruikt zijn op een andere energiebron zijn niet meer geschikt voor inductie.

Dit nog voor u gevonden: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/inductie-kookplaat/

con1
door con1 Sep 6, 2022 om 10:46
29 Antwoorden / 28 Vragen

Het is niet zo dat je al je pannen moet weggooien hoor. Gewoon uitproberen.

sira
door sira Sep 6, 2022 om 11:22
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Oh je zult er iedere pan wel op kunnen zetten, maar als die pannen niet magnetisch zijn, werkt het principe van inductie niet goed en misschien gaat er ook veel warmte verloren. Inductie werkt met magneten en als de pan niet magnetisch is, zal de pan niet warm worden.

rj
door rjw Sep 6, 2022 om 18:19
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Stalen en ijzeren pannen, en dat is volgens mij een ruime meerderheid, zijn gewoon te gebruiken op inductie. En anders koop je voor een paar tientjes bij ikea een setje pannen waar je jaren in kunt koken. Het eten uit mijn goedkope ikea pannen is net zo lekker als uit de paar dure pannen die ik heb.

sira
door sira Sep 6, 2022 om 19:27
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Als ze maar magnetisch zijn en dat is staal en ijzer.
Toevallig zijn mijn pannen niet magnetisch, dus kunnen die ook niet op inductie worden gebruikt.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Sep 5, 2022 om 22:10
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Vergelijk de wattage's van beide. En bereken van beide (excel) de jaarkosten bij x uur gebruik. Zo komt u er vlot achter wat voor u het gunstigste is. Als u zonnepanelen heeft kan altijd nog schelen.

Anders eens informeren bij de betere keukentoko.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Sep 5, 2022 om 22:15
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als het gaat om energieverbruik is inductie voordeliger dan electrische platen. Voordeel van electrische platen is wel dat deze na uitschakelen nog geruime tijd warm blijven hetgeen bij inductie niet het geval is. Bedenk wel dat u in beide gevallen speciale pannen nodig heeft. Verder is de keuze uit 1 fase of meer waarbij u bij een 2 of 3 fase  over krachtstroom aansluiting in de meterkast dient te beschikken. Kiest u voor een 1fase plaat dan zal bij gebruik van meerdere platen tegelijk de platen minder capaciteit leveren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2022 om 23:03
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Kunt u iets meer uitleggen over die ''fases'' ?: ik ben van plan om een losse 2 pits-kookplaat te kopen.

con1
door con1 Sep 6, 2022 om 10:49
29 Antwoorden / 28 Vragen

Ik kook hier met inductie en daar hoef je geen krachtstroom voor te hebben hoor. Het moet wel een aparte groep (stop) hebben.

gerbera
door gerbera Sep 6, 2022 om 14:23
7368 Antwoorden / 14 Vragen

CON1 ff goed lezen alvorens kommentaar te geven.;

waarbij u bij een 2 of 3 fase  over krachtstroom aansluiting

gerbera
door gerbera Sep 6, 2022 om 14:35
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@GBA, als het gaat om zo'n kookplaatje als op de foto, van deze kunt u de stekker gewoon in een stopcontact steken en heeft u met fase's niets van doen. Let er wel op dat de groep niet overbelast wordt dus is een aparte groep het beste. Er bestaan ook losstaande 2 pits inductie kookplaten echter is hiervan de aanschafprijs rond de  € 250,-

Topantwoord

mi
door miennaamishaaz - Sep 5, 2022 om 22:33
725 Antwoorden / 1 Vragen

Inductie is in principe vele malen beter.

Electrische en inductie zien er vrijwel hetzelfde uit [glasplaat model]
Maar bij een electrische plaat word de plaat zelf warm,
Terwijl met Inductie de pan wordt verwarmd via magnetisme.

Inductie is ook energie zuiniger dan electrisch, omdat bij electrisch eerdt de plaat warm moet worden, en daarna de pan, waarbij je flink veel warmte-verlies krijgt.

niet te vergeten Inductie als je deze lager zet, is het gelijk lager.
Bij electrisch moet je deze van te voren lager zetten, ook moet je de pan verwijderen om aanbranden te voorkomen, wat bij inductie niet het geval is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 5, 2022 om 23:15
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte forumleden,

Heeft iemand misschien ook ervaring met een inductie -adapter, zoals te zien op bijgevoegde foto?

Ik heb nog een paar oudere pannen.

marita5
door marita5 Sep 5, 2022 om 23:30
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Deze heb ik ook , maar wanneer u deze plaat gebruikt en u heeft hem vooraan staan , dan stoot u gemakkelijk tegen het handvat , met alle gevolgen vandien . Ik heb een keramisch fornuis , kon niet anders i.v.m meterkast . Deze plaat glijd gemakkelijk , staat bij mij in de kast voor sier , gebruik ik niet .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2022 om 23:40
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marita,

Bedankt voor dit advies.

Ik ben van plan om een losse 2 pits inductie-kookplaat te kopen,dus ik heb wat meer ruimte : deze adapter doet het wel goed qua verwarmen met een ouderwetse pan ?

Ik heb nog een oude Tefal hapjespan van 32 centimeter.....

sira
door sira Sep 5, 2022 om 23:53
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ken dit niet, ik kook ook niet op inductie.

Mijn advies is om je eerst te gaan oriënteren op een betaalbare pannenset en prijzen gaat vergelijken van de kookplaat. Je moet het zien als investering waarop je uiteindelijk bespaart.
Misschien zitten er winkels bij je in de buurt die zowel de inductiekookplaat als de pannenset verkopen. Vraag of de winkel het op een mooi bedrag voor je kan afronden als je beide bij hun koopt (geen korting vragen), vaak wordt er in de marge rekening mee gehouden. Doen ze dat niet, dan zeg je dat je elders gaat kijken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 6, 2022 om 00:01
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sira,

Ik heb onlangs al mijn oudere pannen al weggegooid.

De meeste nieuwe pannen ,die ik heb gekocht zijn geschikt voor inductie,  behalve 1 goedkoper model van Tefal.

sira
door sira Sep 6, 2022 om 00:06
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Nou, dan ben je bijna klaar.

Ik heb vorig jaar een koekenpan en een hapjespan van Tefal gekocht. Ze zijn van titanium en geschikt voor alle warmtebronnen en werden verkocht door Bol zelf en waren in de aanbieding, 2 voor de prijs van 1. Ben er heel tevreden mee.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 6, 2022 om 00:15
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sira,

Tefal heeft inderdaad goede pannen qua prijs ,vooral de duurdere serie zoals die van u van titanium.

Ik koop inderdaad ook vaak pannen in de aanbieding : zoals 2 pannen van Masterchef(spaaractie van Albert Heijn en Jumbo),die ook geschikt zijn voor inductie.

rj
door rjw Sep 6, 2022 om 18:20
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Wat voor materiaal is die oude pan? Of het wel niet werkt op inductie heeft niets met de leeftijd te maken maar met het materiaal.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 6, 2022 om 22:35
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Kijk even onderaan bij het antwoord van Ronny530 : ik vermoed, dat de onderkant van RVS is.....

Du
door Duc7 Sep 7, 2022 om 14:23
35 Antwoorden / Vragen

Zet er een magneet tegenaan, blijft deze hangen dan kan die pan gewoon op inductie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 7, 2022 om 20:11
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Duc7,

Dat truukje heb ik al geprobeerd,maar helaas......

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2022 om 23:36
16836 Antwoorden / 108 Vragen

De meeste mensen zijn voor inductie, waarschijnlijk begrijpelijk. Ik ben nog steeds heel content met mijn keramische kookplaten. Bij koken op inductie stopt uiteraard de warmtebron direct, dus kookt niet meer door. Als ik b.v aardappelen kook, normaliter staat er 20 minuten voor die dingen koken; ik zet ze 10 minuten op en dan uit. De rest kookt vanzelf door. Bloemkool, broccoli, sperziebonen, snijbonen etc. 3 minuten en uit met de hap. Ik heb geen idee wat mijn "profijt" is van keramisch koken: tot op de dag van vandaag (krijg iedere week een overzicht van mijn gebruik van Eneco) zit ik nog steeds op -. Maar ook dat kan morgen veranderen: gezien de toestanden in de wereld. Maar ook, al zou inductie nu goedkoper zijn, ik ga natuurlijk mijn kooktoestel nu niet veranderen. Zou duurder zijn dan. Maar als je van gas naar inductie wilt gaan: weet ik nog steeds niet echt wat voordeliger is. Mijn systeem "kookt door", inductie stopt onmiddellijk. De laatste foto die je toe hebt gevoegd: geen idee uiteraard. Wel dat je in beide gevallen nieuwe pannen nodig hebt. Succes met waar je keuze op valt. Geen ervaring met Risoli uiteraard, maar zou wel een besparing van nieuwe pannen kunnen zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2022 om 23:44
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Bedankt voor uw tips.

Voor zover ik heb begrepen is de inductie-kookplaat de opvolger van de keramische kookplaat.

sira
door sira Sep 6, 2022 om 00:03
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben ook tevreden met mijn keramische plaat.

Vanwege de hitte heb ik vandaag buiten gekookt om extra hitte binnen te voorkomen. Ik heb buiten 2 petroleumstellen op tafel gezet en daarop gekookt, nog gezellig ook. Vroeger deden ze niet anders en wat betreft de tijdsduur verschilt het niet veel met elektrisch of op gas koken. Vlees en gebakken aardappelen zijn vaak lekkerder en zien er mooier uit dan wanneer ik het binnen op keramisch kook.

tenormin
door tenormin Sep 6, 2022 om 00:04
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dan zou ik daar zeker voor gaan. Zoals vermeld, mijn apparatuur is "te nieuw" om nu al te vervangen. Net zoals mij zeer bejaarde (26 jaar oude) koel/vriescombinatie de geest gaf: heb nu een Samsung van zoon gekregen die 240 Kw p.j. verbruikt, de oude deedt er een maand over.

tenormin
door tenormin Sep 6, 2022 om 00:33
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, petroleumstellen heb ik al lang niet meer. Heb, alweer, een heel oude, nog uit Engeland, elektrische crockpot. Deed er alleen vroeger sudderlapjes in en schotels van diverse groentes, aardappelen etc. Niet overdrijven maar toch uit 1980. Met een lampje van 100 en 200 watt. Maar ben, hoewel niets met vegetarisch te maken hebben, bijna van vlees af: lust het niet meer. Wel nog vis en heel soms wat kip. Ben niet echt tevreden op mijn keramisch ding, maar ja, het is er dus gebruik ik het. Kortom, eet alleen nog groenten en vis. En heel vele blauwe bessen en Griekse yoghurt. Drijf weer helemaal af van het onderwerp, zoals gewoonlijk. ☺

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 6, 2022 om 03:05
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sira,

U zegt nu iets belangrijks:

U vindt eten lekkerder als het met "vuur" is gekookt/gebakken......

sira
door sira Sep 6, 2022 om 11:15
2349 Antwoorden / 24 Vragen

U vindt eten lekkerder als het met "vuur" is gekookt/gebakken......

@ Geboren Amsterdammer
Omdat het koken en bakken op een petroleumstel gelijkmatiger gaat en je het langer zal laten garen dan met gas of electra, vind ik het lekkerder.
Bijvoorbeeld sudderlappen en soep moeten lang opstaan. Met een petroleumstel is dat beter te regelen dan op een keramische plaat. Ik heb een 20 ltr. jerrycan met kerosine (geurloos), kerosine is weliswaar ook duurder geworden, maar je doet zeer lang met een gevuld petroleumstel.
Rijst kook ik er ook nog weleens op. Als je rijst op gas of elektrisch kookt en je let even niet op om het zachter of helemaal uit te zetten, kan het gebeuren dat het overkookt, maar dat gebeurt niet op een petroleumstel.

Ik heb er 3 en ik zou ze niet kwijt willen. Enige tijd geleden hadden wij een grote stroonstoring, een groot deel van het dorp had geen stroom. Mijn buren gingen naar hun werk zonder koffie of thee en ik heb heerlijk water voor thee kunnen koken.
Èn zoals ik gisteren heb gedaan, je kunt lekker buiten koken, want je gasstel of electra kun je niet buiten zetten.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Sep 6, 2022 om 07:25
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Binnenkort vervang ik de elektrische plaat voor een inductie, scheelt weer iets in het verbruik. Ik pak geen losse 'pitten', maar met kookzones. De plaat verwarmt dan enkel de plek waar de pan staat. Nu heb ik het probleem dat ik een te grote pan heb op een te kleine pit. Daarvoor moet ik langer koken. Of een te kleine pan op een grote pit, hierdoor gaat weer een hoop verloren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 7, 2022 om 03:07
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Vindt u eten ,gekookt/ gebakken op vuur (zoals op gas)ook lekkerder dan op een elektrische kookplaat of proeft u geen verschil?

sira
door sira Sep 7, 2022 om 09:21
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Geboren Amsterdammer, ik denk dat dat niets uitmaakt. Zoals ik hierboven aangeef, gaat het bij mij om het lange garen. Als iets lang moet opstaan dan kost het je met gas (wel goed te regelen) en elektrisch veel meer geld dan met een petroleumstel.
Ik kook sommige dingen dus niet op een petroleumstel omdat ik op vuur koken lekkerder vind, het is gewoon gemakkelijker en ik heb er weinig omkijken naar als het lang moet op staan.

ne
door neodutchio Sep 7, 2022 om 11:01
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Met een stuk vlees op de barbecue proef je inderdaad verschil. Maar met aardappelen en boontjes proef je echt geen verschil tussen gas en elektra.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Sep 6, 2022 om 07:29
3161 Antwoorden / 0 Vragen

inductie, gebruikt pak minder energie.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Sep 6, 2022 om 07:44
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je deze vraag niet eerder gesteld?
Zo niet, wat moet je met een tweepitter. Kook je amper?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 6, 2022 om 11:59
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Panter22,

Deze vraag heb ik nog niet gesteld en ik gebruik in de praktijk maar 2 pitten bij het koken.

panter22
door panter22 Sep 6, 2022 om 16:44
6599 Antwoorden / Vragen

Voor een 2 pits inductiekookplaat heb je 3500 watt nodig. Kan jouw stoppenkast dit wel aan?
https://www.kieskeurig.nl/kookplaat/product/10000592-etna-kiv12-kiv12zil/specificaties https://elektricienaanhuis.nl/hoeveel-watt-is-toegestaan-op-1-groep#:~:text=Door%20%C3%A9%C3%A9n%20groep%20mag%20maximaal,x%20220%20Volt%20%3D%203520%20Watt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 7, 2022 om 03:15
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Panter22,

Het kan wel,zeker bij een 1/2 pits ,maar soms ook met 4 kookzones,klik op de volgende link:

http://keuken.inforaam.nl/keuken-apparatuur/inductie-kookplaat-op-een-enkele-groep/#:~:text=Zo%20heb%20je%20vaak%20twee,kleinere%20van%20bijvoorbeeld%201400%20Watt.

panter22
door panter22 Sep 7, 2022 om 07:48
6599 Antwoorden / Vragen

Als je de kookplaat gebruikt, dan heb je daar een aparte groep voor nodig. Je kunt tegelijk geen lampje meer aanzetten op dezelfde groep.

Du
door Duc7 Sep 7, 2022 om 14:28
35 Antwoorden / Vragen

Voor een 2 pits losse kookplaat heb je geen 3500 Watt nodig, maar 2100W.

die 3500 Watt is voor 2 fase inbouw 4 pits inductie.
De platen regelen zelf tot het maximum, je kunt ze niet tegelijk op maximum zettenEn het apparaat zal ook niet meer als het maximum aan wattages gebruiken.

Du
door Duc7 Sep 7, 2022 om 14:32
35 Antwoorden / Vragen

@ Panther, wat jij noemt is voor de vaste inductie kookplaten, niet Voorde "losse" 2 pits kookplaten. En wij hebben wel degelijk lampen (ofwel de afzuigkap) op dezelfde groep aangesloten zonder dat er een stop doorgaat. Het is geen kracht stroom. De normale inbouw inductie kookplaat wordt over 2 groepen verdeeld, bij krachtstroom is dit over 3 groepen, dus echt geen 1 aparte groep.

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Sep 6, 2022 om 09:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je nog geen meer fases aansluiting hebt bespaar je niks hoor. Het gasverbruik van een kookstel is minimaal en ondanks de hoge gasprijs nog steeds veel goedkoper dan het aanpassen van je meterkast en het vervangen van al je pannen.
Ook de elektriciteitsprijzen zijn fiks omhoog gegaan en het verbruik van inductie is behoorlijk hoog.
Wil je echt besparen dan moet je helemaal van het gas af want douchen, warmwater verbruiken meer gas dan een kookplaat tenzij je al een boiler hebt.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Sep 6, 2022 om 09:16
520 Antwoorden / Vragen

Ervaring met elektrisch, gas en sinds kort inductie. Inductie is onmiddellijk favoriet geworden. Energiezuinig (zuiniger dan elektrisch), veilig, supersnel en makkelijk schoon te houden. Succes met kiezen GA.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 7, 2022 om 03:17
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jannieboe,

Proeft u ook verschil in smaak of is dat te verwaarlozen?

Bijvoorbeeld bij het bakken van een hamburger...

Ja
door JannyBoe Sep 7, 2022 om 09:25
520 Antwoorden / Vragen

Geen verschil. Mocht u regelmatig op heel 'hoog vuur' willen bakken dan zou u een plaat met boost-functie aan kunnen schaffen voor extra vermogen. Die zit er al vaak in trouwens.

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Sep 6, 2022 om 09:22
809 Antwoorden / Vragen

Ga ook eens kijken wat vervanging van je pannen kost en zet dat weg tegen je energie gebruik.
https://www.kitchenandmore.nl/plaat-inductie-adapter-21cmhttps://www.kitchenandmore.nl/plaat-inductie-adapter-21cm

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 6, 2022 om 10:31
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Geachte geboren amsterdammer,
als u een besluit genomen hebt om het koken op gas te beëindigen vergeet dan niet de gasaansluiting  op te zeggen want die rekening loopt anders door.

https://www.gaslicht.com/nieuws/gasaansluiting-laten-verwijderen-verzegelen-of-afwachten

Gr
door Grunn1 Sep 6, 2022 om 11:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dan zal GA ook geen cv ketel meer moeten hebben.
Iemand die alleen nog kookt op gas heeft e.e.a. niet goed voor elkaar want dan ben je jaarlijks wel heel duur uit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 6, 2022 om 12:02
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sjoppy,

Ik heb inderdaad nog een CV ketel.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 6, 2022 om 12:44
2071 Antwoorden / Vragen

Laten we vooropstellen dat als u uw gasplaat de deur uit wil doen u dat natuurlijk volkomen vrij staat maar als u dat doen "vanwege de hoge gasprijs" zou ik nog eens heel goed rekenen. En als u geen zonnepanelen heeft liggen is het antwoord eigenlijk al bekend, dan gaat het u sowieso meer geld kosten dan koken op gas.

sira
door sira Sep 7, 2022 om 09:25
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Dat ben ik met je eens. Er stond vorige maand zelf een vergelijking in een krant over de verschillende kosten van  koken op gas of elektrisch. Uiteindelijk bleek gas het voordeligst te zijn.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Sep 6, 2022 om 14:36
2786 Antwoorden / 41 Vragen

U bent van plan om een losse 2 plaats kookplaat aan te schaffen dan heeft u niets van doen met een elektrische kookgroep aansluiting want de losse kookplaten zijn van een geaarde 230 stekker voorzien. Een elektrische kookplaat zoals getoond vreet stroom omdat de elementen zodra ze de ingestelde temperatuur is bereikt niet afschakelen zoals dat ook met een gaskookplaat geval is. Is bij een gaskookplaat de warmte direct weg als het gas lager wordt gezet en bij het elektrische element blijft de warmte nog lang dezelfde temperatuur met als gevolg overkokende melk en zo meer. De aangehaalde keramische kookplaat is zeker een goede optie maar dan wel één met een thermostatische temperatuurregeling die als de plaat op temperatuur is afschakelt en zodra de temperatuur daalt weer inschakelt het voordeel is dat u uw eigen pannen kunt blijven gebruiken maar dienen wel een vlakke bodem te hebben om goed contact met de glazen bovenplaat te houden. De laatste optie is de inductiekookplaat inweze hetzelfde principe als de keramische kookplaat maar zodra een pan van de plaat gehaald wordt schakelt de zone af en zodra u de pan terug plaatst weer in. Daarbij dienen de pannen geschikt te zijn voor inductie maar veel oudere pannen met een dikke rvs bodem zijn dat niet. Het is dus zaak om te controleren of de pannen aan de onderzijde magnetisch zijn en ook voor een inductiekookplaat geldt een vlakke bodem hebben.

Ozymandias
door Ozymandias - Sep 7, 2022 om 10:10
169 Antwoorden / Vragen

Weet je dat de functie van het top antwoord nutteloos wordt als je alles als top antwoord markeert. Het maakt de boel heel onoverzichtelijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 7, 2022 om 12:04
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ozymandias,

U gaat nu "off topic".

De Topic Starter (TS) bepaalt welk forumlid een topantwoord geeft.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 7, 2022 om 13:38
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Naast al veel 'voorgangers' (ik had een aantal dagen geen laptop): inductie is hoe dan ook voordeliger omdat: uitgeschakeld er geen warmte mwwr wordt afgegeven. Bij een 'niet inductie'kookplaat is dat anders. Ik benut die nu wel maar let op dat ik die dan een minuut of 5 eerder uitschkel omdat de plaat (platen) dan nog afdoende heet blijven. Bij inductie is er ook geen sprake van het eerst moeten opwarmen van de keramische platen.

Mogelijk overbodig: let op dat de pannen etc. geschikt zijn voor electrich koken (heteegn betekent dat de bodem  niet 'gebobbeld' mag zijn.
Indien eerder benut op gas zal dat hoogstwaarschijnlijk wel het geval zijn.

In die contect maakt keramisch of inductie geen verschil.

Topantwoord

pe
door pebk - Sep 7, 2022 om 14:08
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou voor inductie gaan. Sterker nog, we hadden eerst keramisch en zijn nu (na verhuizing) overgestapt naar inductie.
Over het algemeen zijn inductieplaten wat duurder, maar lijkt het gebruik meer op koken op gas.

Met keramisch moet men 'opnieuw' leren koken. Zoals al geschreven, moet het eerst opwarmen en moet het daarna weer afkoelen.
Afkoelen kan ook zonder de pan er op, maar 'even iets hoger' of 'even iets lager' zetten is er niet bij. Bij inductie kan dat wel.
Als ik kook, zet ik meestal de pit op stand "P" (power). Binnen no-time kookt het en daarna zet ik hem op een lagere stand.
Gevolg is wel dat eieren 7 minuten koken, terwijl dat er eerder 5 waren op de keramische plaat.

Het maximale wattage is eigenlijk alleen interessant voor het snel kunnen opwarmen.
Het heeft geen zin om dat te gebruiken voor de gehele kooktijd. Volgens mij heeft onze kookplaat 4x 3200 Watt.
Er zijn platen te krijgen met verschillende wattages per zone.

Let op: Voor beide geldt dat voor aanschaf even opgelet moet worden of de kookplaat op (2-keer)-2- of 3-fasen aangesloten moet worden.
Deze aansluiting moet wel beschikbaar zijn of beschikbaar gemaakt (kunnen) worden.

Topantwoord

Du
door Duc7 - Sep 7, 2022 om 14:19
35 Antwoorden / Vragen

Als je van plan bent een 2 pits losse kookplaat te kopen kun je zeker voor inductie kiezen.
deze kookplaten kun je gewoon in een stopcontact steken en hier heb je geen 2 fase stroom voor nodig.
kractstroom is 3 fasen.
wij hebben een inductie losse 2 pits kookplaat met een normale stekker eraan. De grotere (inbouw) inductie kook platen hebben een 2 fase aansluiting nodig.
als je pannen van andere warmtebronnen gebruikt, kijk dan even of de bodem magnetisch is. Is de bodem van de pan magnetisch kun je deze gewoon op inductie gebruiken. Onze pannen zijn jaren op gas gebruikt (plaatstaal en gietijzer) en werken prima op inductie. Voor inductie is het niet nodig een strakke platte bodem te hebben (wat wel van belang is op elektrische kookplaten) en zijn deze magnetisch hoef je niet eens nieuwe pannen aan te schaffen.

hieronder uitleg waar 2 fase voor staat en nogmaals aan een losse kookplaat (zoals je foto suggereerde, maar dan de inductie versie) zit een normale stekker die je in het stopcontact kunt steken.

Een 2-fase aansluiting levert meer stroom dan een 1-fase aansluiting. Veel mensen denken daarom dat het hier om krachtstroom gaat. Dit vermoeden wordt versterkt doordat er een speciale stekker aan het apparaat zit. Toch is er geen sprake van krachtstroom bij dit type aansluiting in de meterkast. De perilex-aansluiting bestaat bij een 2-fase aansluiting namelijk uit twee nuldraden, twee fasedraden en één aardedraad.