PN
door PN Dec 25, 2022 om 16:46
Huishouden & energie

Netbeheer kosten te hoog

In 2019-2020 was mijn gasverbruik zeer laag met 365m3 maar plots in jaar 2020-2021 maar liefs ruim 608 m3 maar nu weer normaal gelukkig!
Op
de jaarnota van 23 aug 2022 is het gasverbruik te zien dat met 363 m3 / jaar ver onder de 500 m3 blijft dus zou bij het Netbeheer transport gas berekend moeten worden met bijbehorend dagtarieven:
- van 16 aug t/m 31 dec ‘21 is dit € 0,4014 i.p.v. € 0,56084 maar liefs € 0,16 x 138 dagen is € 22,08
- van 1 jan tot 16 maart 2022 is dit € 0,3963 i.p.v. € 0,5484 nogmaals € 0,15 x 75 dagen is € 11,25
te samen 33,33 te veel in rekening gebracht!
Begrijpelijk want in de periode ervoor was het gasverbruik 608,51m3 en werd terecht wel berekend met het dagtarief bij 500 – 4.000 m3
Dan op 17 maart 2022 ziet ze, dat na verbruik tot dan van slechts ca 300 m3 gas het nimmer boven de 500m3 zal komen en verlaagt u het dagtarief naar gasverbruik tot 500 m3.
Omdat over het gehele jaar niet meer gas verbruikt wordt dan 363 m3 verwacht ik dan ook een tarief correctie over de periode 16 aug 2021 tot 17 maart 2022.

Klopt mijn redenatie?

1112 5 Rapporteer

hereistom
door hereistom - Dec 25, 2022 om 16:50
740 Antwoorden / 1 Vragen

U moet minstens 2 jaar onder de 500m3 gas verbruiken om onder het lagere tarief te vallen.
Als u dus pas een jaar minder dan 500m3 verbruikt valt u dus nog onder het hogere tarief.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 25, 2022 om 20:40
2094 Antwoorden / Vragen

Dat tarief wordt eventueel aangepast voor het volgende jaar, niet het kopende jaar.

ro
door ronny530 - Dec 26, 2022 om 08:49
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Principieel klopt uw redenatie maar de correctie zal niet gaan gebeuren omdat de netbeheerder uitgaat van het verwachte verbruik van het vooraf gaande jaar. Uw gasverbruik in de periode 2020-2021 ruim hoger dan 500 m3 en dat maakt dat het verwachte verbruik voor de periode 2021-2022 niet zodanig zou afwijken en u het hogere tarief dient te betalen. Voor 2022-2023 is het verwachte verbruik wel lager en dat maakt dat u vanaf dat moment het lagere tarief gaat betalen. Als u het niet met de kosten van de netbeheerder eens bent kunt u een klacht in dienen maar of dat voor € 33,33 de moeite waard is laat ik aan u.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 26, 2022 om 10:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Uw redeanatie klopt m.i ook. U geeft aan deen correctie te verwachten en is het hoewel een relatief klein bedrag betreft wel zinnig om hierover navraag te dien bij uw leverancier en af te wachten wat het antwootrd is.

Als het antwoord negatief is kunt u overwegen om een klacht neer te leggen bij de geschillencommssie energie en zie dan deze info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-mijn-energieleverancier  Daarbij is het wel van belang om gelet op het relatief kleine bedrag als aan de orde u meer kosten kwijt bent indien men in uw geschil dan negatieg voor u beslist.

U kunt ook een melding resp. navraag doen bij waar men ook melden of uw redenatie en dus ook mijn mening juist is. https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer  maar blijft wel de vraag of het bedrag dsat u noemt dat de moeite waard is. Die beslissing is aan u.