rd
door rdea May 28, 2004 om 11:31
Huishouden & energie

Oplopende levertijden door schuld fabrikanten

Vraag aan KASSA:


Bestaat er een instantie die druk kan uitoefenen op fabrikanten, daar zij zich ook niet aan de levertijden houden?! Kan het CBW hier iets mee? Of de Consumentenbond? Meubelleveranciers worden overspoeld met telefoontjes van ontevreden klanten die al maanden wachten op b.v. een bankstel. Poppuliers is hier één van en kunnen zich ook niet houden aan de afgesproken levertijd. Ook zij zijn continue in "onderhandeling" met fabrikant, wat tot dusver weinig resultaat oplevert en moeten hun klanten telkens weer vertellen dat de levertijd langer wordt. Ben zelf ook de dupe van een langere levertijd dan was afgesproken, maar heb nog geduld en vertrouwen dat het nog goed komt.

324 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - May 29, 2004 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Voor bedrijven bestaat er een "Internationaal recht". Ik denk dat het bedrijf zich hiervoor tot een advocaat moet wenden, die gespecialiseerd is in dit recht. Het CBW, Consumentenbond e.d. zijn er voor consumenten en helaas niet voor bedrijven! MVG

ve
door verwijderd - May 30, 2004 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Recht hebben en recht krijgen(c.q. halen) is iets geheel anders. Als meubelverkoper heb je constant meubels in bestelling staat bij zo'n leverancier. Stap je voor 1 klant naar de rechter, kun je alle andere orders wel vergeten.


Een boycot is een aardig idee, echter niet alle leveranciers zijn altijd even traag. Als zij bijvoorbeeld een zeer goed model ontwerpen wordt dit in een keer door extreem veel winkeliers (op hetzelfde moment) opgenomen in de collectie. Het gevolg is dat de leverancier de productie niet aankan en de stoffenleverancier heeft niet genoeg stof op voorraad. Presto: de levertijden van alle andere modellen van die leverancier lopen ook uit.


Het is onmogelijk om te voorspellen of een model zal aanslaan op een beurs of niet. Wie dat kan is Koning.


Uit ervaring weet ik dat 90% van alle levertijd uitlopen ontstaan bij de leverancier. Alleen slechte verkopers schatten de levertijd te kort in. Deze is gemiddeld 8 tot 10 weken, in de vakantietijd komen hier gewoon 3 weken bij. (de meeste fabrieken sluiten wegens de vakantie)


Formeel heeft u met het bovenstaande niets te maken: U hebt een afspraak met de winkelier. Ik vraag mij af of de winkelier zich in dit geval mag beroepen op overmacht.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2004 om 09:14
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Blessy
Ondanks die 5 sterren begrijp je blijkbaar niet dat het CBW er voor de brancheleden is, en niet voor de consument! Men "bied" de consument een in de praktijk niet werkende aanbetalingsgarantieregeling, en een productgarantie die wettelijk achterhaald is.


Het is overigens aan de winkeliers om:
-realistische levertijden te verkopen
-In de onderhandeling met hun leverancier boeteclausules op te nemen voor niet tijdige levering.
-rekeningen aan de leverancier zelf tijdig te betalen, anders stopt de leverancier uiteraard met leveren.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2004 om 09:26
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bedankt alvast dat je me 5 sterren toekent.


 Ik ben samen met CBW en o.a. Poppeliers bezig om de fabrikanten aan te pakken i.v.m. vertraagde levertijden c.q. afspraken die zij niet nakomen.  Het CWB kan wel degelijk i.s.m. leveranciers drukuitoefenen in Europees verband. Weet ook dat de CWB niet voor consumenten is, maar ik ben geen gewone consument, haha!

ve
door verwijderd - Jun 21, 2004 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

rdea, mijn zegen heb je ! De relatie tussen consument en winkelier is op extreem veel punten geregeld. De relatie tussen winkelier en leverancier is eigenlijk niet geregeld. Er lopen veel cowboys rond...

ve
door verwijderd - Oct 8, 2004 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen
0


<SCRIPT language=javascript>postamble();
Poppeliers is een CBW-erkende zaak dus ze hebben zich aan een aantal regels te houden:

De site:

http://www.cbw.org/cbwerkenningsregeling.php

Mocht de link niet werken dan:
http://www.cbw.org en klik dan op rechts op 'over de CBW' etc.


Lees alles goed op deze site en doe er je voordeel mee,
dan moeten ze wel door de knieen.

Succes!!
Youpy

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

q.
q.zonneveld - Jul 1, 2024 om 12:48
Elektronica & tv

Hoe zit het met terugleverkosten voor zonnenpanelen als de teruglevering regelmatig wordt geblokkeerd door overbelasting van het net?

Mijn omvormer valt regelmatig uit door overbelasting op het net. Dat scheelt wel 30% t.o.v. de situatie bij mijn vriendin die elders woonachtig is.(zonnenpanelen en installatie zijn identiek). De terugleverkosten zijn bij mij echter veel hoger dan bij haar , terwijl de opbrengst bij haar ruim 20% hoger is dan bij mij, omdat haar dak zuid-west is en bij mij zuid-oost.
, Lees meer

Re
ReneeVV - Jul 1, 2024 om 10:53
Geldzaken & recht
Glas breekt door folie van verhuurder, ben ik aansprakelijk?

Glas breekt door folie van verhuurder, ben ik aansprakelijk?

Toen ik in deze huurwoning kwam in 2020 zat er melk-witte folie op de ramen beneden. Mij is toen niet gemeld dat die folie een probleem zou kunnen vormen, noch is mij verzocht die verwijderen. Ik woon pal aan de straat dus ik vond het zelf wel prettig om die privacy te hebben van de folie.   Begin 2024 begon de folie los te laten, dus ik besloot op eigen kosten deze te vervangen met nieuwe raam ... Lees meer

He

Heeft iemand ervaring met een aanvraag gehandicaptenparkeerkaart bij Argonaut?

Heb op 27 mei j.l. een aanvraag ingediendt voor een gehandicaptenparkeerkaart. Tot op op heden geen enkele reactie van Argonaut. Er over gebeld, maar je wordt er niets wijzer van.

Met vriendelijke groet

Herman van der Poort Lees meer