Oplopende levertijden door schuld fabrikanten
Vraag aan KASSA:
Bestaat er een instantie die druk kan uitoefenen op fabrikanten, daar zij zich ook niet aan de levertijden houden?! Kan het CBW hier iets mee? Of de Consumentenbond? Meubelleveranciers worden overspoeld met telefoontjes van ontevreden klanten die al maanden wachten op b.v. een bankstel. Poppuliers is hier één van en kunnen zich ook niet houden aan de afgesproken levertijd. Ook zij zijn continue in "onderhandeling" met fabrikant, wat tot dusver weinig resultaat oplevert en moeten hun klanten telkens weer vertellen dat de levertijd langer wordt. Ben zelf ook de dupe van een langere levertijd dan was afgesproken, maar heb nog geduld en vertrouwen dat het nog goed komt.
Voor bedrijven bestaat er een "Internationaal recht". Ik denk dat het bedrijf zich hiervoor tot een advocaat moet wenden, die gespecialiseerd is in dit recht. Het CBW, Consumentenbond e.d. zijn er voor consumenten en helaas niet voor bedrijven! MVG
Recht hebben en recht krijgen(c.q. halen) is iets geheel anders. Als meubelverkoper heb je constant meubels in bestelling staat bij zo'n leverancier. Stap je voor 1 klant naar de rechter, kun je alle andere orders wel vergeten.
Een boycot is een aardig idee, echter niet alle leveranciers zijn altijd even traag. Als zij bijvoorbeeld een zeer goed model ontwerpen wordt dit in een keer door extreem veel winkeliers (op hetzelfde moment) opgenomen in de collectie. Het gevolg is dat de leverancier de productie niet aankan en de stoffenleverancier heeft niet genoeg stof op voorraad. Presto: de levertijden van alle andere modellen van die leverancier lopen ook uit.
Het is onmogelijk om te voorspellen of een model zal aanslaan op een beurs of niet. Wie dat kan is Koning.
Uit ervaring weet ik dat 90% van alle levertijd uitlopen ontstaan bij de leverancier. Alleen slechte verkopers schatten de levertijd te kort in. Deze is gemiddeld 8 tot 10 weken, in de vakantietijd komen hier gewoon 3 weken bij. (de meeste fabrieken sluiten wegens de vakantie)
Formeel heeft u met het bovenstaande niets te maken: U hebt een afspraak met de winkelier. Ik vraag mij af of de winkelier zich in dit geval mag beroepen op overmacht.
Blessy
Ondanks die 5 sterren begrijp je blijkbaar niet dat het CBW er voor de brancheleden is, en niet voor de consument! Men "bied" de consument een in de praktijk niet werkende aanbetalingsgarantieregeling, en een productgarantie die wettelijk achterhaald is.
Het is overigens aan de winkeliers om:
-realistische levertijden te verkopen
-In de onderhandeling met hun leverancier boeteclausules op te nemen voor niet tijdige levering.
-rekeningen aan de leverancier zelf tijdig te betalen, anders stopt de leverancier uiteraard met leveren.
Bedankt alvast dat je me 5 sterren toekent.
Ik ben samen met CBW en o.a. Poppeliers bezig om de fabrikanten aan te pakken i.v.m. vertraagde levertijden c.q. afspraken die zij niet nakomen. Het CWB kan wel degelijk i.s.m. leveranciers drukuitoefenen in Europees verband. Weet ook dat de CWB niet voor consumenten is, maar ik ben geen gewone consument, haha!
rdea, mijn zegen heb je ! De relatie tussen consument en winkelier is op extreem veel punten geregeld. De relatie tussen winkelier en leverancier is eigenlijk niet geregeld. Er lopen veel cowboys rond...
<SCRIPT language=javascript>postamble();
Poppeliers is een CBW-erkende zaak dus ze hebben zich aan een aantal regels te houden:
De site:
http://www.cbw.org/cbwerkenningsregeling.php
Mocht de link niet werken dan:
http://www.cbw.org en klik dan op rechts op 'over de CBW' etc.
Lees alles goed op deze site en doe er je voordeel mee,
dan moeten ze wel door de knieen.
Succes!!
Youpy
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe zit het met terugleverkosten voor zonnenpanelen als de teruglevering regelmatig wordt geblokkeerd door overbelasting van het net?
Mijn omvormer valt regelmatig uit door overbelasting op het net. Dat scheelt wel 30% t.o.v. de situatie bij mijn vriendin die elders woonachtig is.(zonnenpanelen en installatie zijn identiek). De terugleverkosten zijn bij mij echter veel hoger dan bij haar , terwijl de opbrengst bij haar ruim 20% hoger is dan bij mij, omdat haar dak zuid-west is en bij mij zuid-oost.
,
Lees meer
Glas breekt door folie van verhuurder, ben ik aansprakelijk?
Toen ik in deze huurwoning kwam in 2020 zat er melk-witte folie op de ramen beneden. Mij is toen niet gemeld dat die folie een probleem zou kunnen vormen, noch is mij verzocht die verwijderen. Ik woon pal aan de straat dus ik vond het zelf wel prettig om die privacy te hebben van de folie. Begin 2024 begon de folie los te laten, dus ik besloot op eigen kosten deze te vervangen met nieuwe raam ... Lees meer
Heeft iemand ervaring met een aanvraag gehandicaptenparkeerkaart bij Argonaut?
Heb op 27 mei j.l. een aanvraag ingediendt voor een gehandicaptenparkeerkaart. Tot op op heden geen enkele reactie van Argonaut. Er over gebeld, maar je wordt er niets wijzer van.
Met vriendelijke groet
Herman van der Poort
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer