ib
door iborst Mar 29, 2008 om 10:27
Huishouden & energie

Osmo hardwax 3032

24 uur geleden is onze wengé parketvloer nu in de osmo hardwax olie gezet (code 3032, kleurloos), nu is het zo dat de vloer nog erg glimt. Heeft iemand een idee of de vloer in de loop van de weken minder zal gaan glimmen??

13085 5 Rapporteer

vi
door visserparket - Mar 29, 2008 om 12:17
3 Antwoorden / 0 Vragen

nee de vloer zal eerder meer gaan glimmen doordat de vloer beschermt dient te worden met onderhoudswas en daarna uitgepoetst dient te worden

deze onderhoudswas moet na droging wel worden opgebracht om de 2 lagen hardwx te beschermen u moet dus blijven lopen op de onderhoudswas.

beter had de vloer behandelt kunnen worden met olie, deze laat namelijk geen laag achter en is dof, osmo laat een laag achter en op een wengé vloer zie je dan elk krasje omdat wengé donker is en de osmo na droging wittig

ib
door iborst - Mar 29, 2008 om 13:23
8 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt voor uw reactie! Echter hebben we een tijdje terug al op een stuk vloer van circa 1 bij 1 meter getest en dit stukje werd wel degelijk matter na verloop van tijd? Niemand heeft ons trouwens verteld dat osmo hardwax olie (kleurloos) wittig wordt als deze opdroogt. Eerder hadden wij de extra matte variant, hierbij was dit wel het geval, maar wij gingen ervan uit dat het bij de kleurloze variant (3032) niet het geval was?!

vi
door visserparket - Mar 29, 2008 om 14:11
3 Antwoorden / 0 Vragen

ook al is het kleurloos, na droging vertoont de hardwax bij een beschadiging een wit krasje, alles wat kleurloos is doet dit trouwens want lak is ook kleurloos tot het droog is alles wat een laag achterlaat kan witige krasjes veroorzaken en hoe donkerder de vloer  hoe meer het opvalt.

als de vloer niet word onderhouden dan word hij inderdaad doffer omdat de hardwax word aangetast.

door de onderhoudswas gaat hij glimmen ook al word hij niet uitgepoetst ( dat gebeurt wel als je er overheen loopt )

denk er wel aan dat de osmo 2 maal moet worden aangebracht, de eerste laag trekt in het hout, de 2e laag laat een beschermlaag achter en daardoor gaat hij meer glimmen als bij een laag

ib
door iborst - Mar 30, 2008 om 16:01
8 Antwoorden / 13 Vragen

Maar weet iemand misschien of er een product te koop is waarmee we de vloer over een paar weken matter kunnen maken, bv door iets in het dweilwater toe te voegen??

P.S. De vloer is trouwens inmiddels al een stuk minder glimmend dan vrijdag :)

mirri
door mirri - Mar 31, 2008 om 23:00
16 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet niet of het een idee is, hoor. Ik ken deze soort parket namelijk niet. Maar zou een scheutje ammoniak in het water misschien voor wat matheid kunnen zorgen?