WE_HOE
door WE_HOE Mar 3, 2023 om 11:28
Huishouden & energie

Overlast buren vleugel

Goedemorgen,

Onze overburen hebben een grote concertvleugel voor het raam staan.
Zodra zij hier op gaan spelen, is het geluid bij ons binnen hoorbaar. Overdag vind ik dat niet erg, maar zij spelen ook midden in de nacht (rond 3, 4 uur 's nachts).
Welke stappen kan ik hiervoor nemen?
Ik hoor het graag.

5476 12 Rapporteer

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Mar 3, 2023 om 11:30
516 Antwoorden / Vragen

Hallo, dat is niet zoals het zou moeten natuurlijk.
Ik zou allereerst in gesprek gaan en afspraken maken.
Dat werkt het beste en is ook het beste voor de onderlinge sfeer.
Komt u er niet uit met de buren dan zegt de overheid er dit over.
Succes.

ne
door neodutchio - Mar 3, 2023 om 11:40
5152 Antwoorden / 12 Vragen

De eerste stappen die u kunt nemen is door de voordeur heen, de straat oversteken en dan het pad op van de overburen.

Met een gesprek is vaak al veel mogelijk. Wellicht weten de overburen niet dat het zo gehorig is. Mocht uit dat gesprek niets voortkomen of blijven ze overlast geven, dan is een melding maken bij de politie genoeg. Wel dan een logboek bijhouden zodat er bewijs komt. Maar wellicht is dat allemaal niet nodig.

1paul
door 1paul - Mar 3, 2023 om 11:52
3149 Antwoorden / 0 Vragen

stap 1. aanbellen. stap 2. vragen of zij in de nacht niet op de vleugel willen spelen omdat het u stoort. stap 3. als zij hier geen gehoor aan geven de politie inseinen dat u geluidsoverlast ervaart en dit blijven doen.

stap 4. documenteer alles, maak opname's, hou agenda bij enz enz....

rj
door rjw Mar 3, 2023 om 13:17
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Stap 2 zou ik iets minder bot melden. Het zo brengen zoals je nu schrijft is niet de handigste manier om het gesprek aan te gaan. Wellicht dat die mensen, zoals iemand anders al zegt, het helemaal niet weten dat het gehorig is.

1paul
door 1paul Mar 3, 2023 om 14:35
3149 Antwoorden / 0 Vragen

kun je me uitleggen wat er bot is aan een vraag?

beste buur, zou u niet meer in de nacht op uw vleugel willen spelen, dit stoort mij in mijn nachtrust namelijk?

va
door vanlotjegetikt - Mar 3, 2023 om 13:39
809 Antwoorden / Vragen

Vraag mij af of de buren maatregelen hebben genomen mbt geluidsoverlast.
Als ik onderstaande link leest zijn er diverse mogelijkheden.
https://www.acustica.nl/meer-informatie/geluidsoverlast-piano/

mahadma
door mahadma - Mar 3, 2023 om 14:38
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Verzamel bewijs met behulp van uw telefoon, bij pianospel: begin met de klok te filmen en spreek de datum in en maak opnamen van 30 sec oid. Noteer daarnaast wanneer er exact hoelang op die vleugel wordt gespeeld. Met bewijs komt u verder.

(De rijdende rechter heeft het ooit gehad over een pendaal waardoor het geluid een stuk minder wordt, weet niet exact hoe het heet)
uitspraak 17-9-2001: beperking spelen 1 x per week tussen 16.00 en 22.00 uur en dan niet langer als 90 minuten aan een stuk.

Zodra zij na 22 uur gaan spelen ga dan naar ze toe en vraag vriendelijk of de klep van de vleugel dicht kan en dat de muziek stopt. U kunt ze (met een lach op uw gezicht) een klokje geven, dan weten ze wanneer het 22 uur is.

Werkt dat niet dan kunt u met uw bewijzen naar het politie buro gaan en daar tegen de buren gaan klagen, hoe dàt dan verder gaat hangt af van de situatie en buren.

Ja
door JannyBoe - Mar 3, 2023 om 15:16
516 Antwoorden / Vragen

Geluidsoverlast beperken met isolerende maatregelen is uitermate lastig.
Het gaat om contactgeluid dat zich via wanden en vloeren verspreidt.
Als je daar echt iets aan wilt doen kom je op rigoreuse bouwtechnische maatregelen.

Spelen met een studiepedaal is ook geen oplossing.
Er zal overlast blijven en bovendien is met zo'n pedaal spelen helemaal niks.

Een digitale vleugel of piano zou een oplossing zijn.
Je hebt dan wel het gevoel van een toetsaanslag van een gewone vleugel maar niet het geluid als je met de koptelefoon op speelt.

Iv
door Ivo W Mar 3, 2023 om 20:10
729 Antwoorden / Vragen

Het gaat hier om overburen. Normaal gesproken is er dan geen sprake van contactgeluid via vloeren en muren.

Ja
door JannyBoe Mar 4, 2023 om 10:11
516 Antwoorden / Vragen

U hebt helemaal gelijk @IVO W, ik heb er overheen gelezen.
Tenzij het een appartementencomplex is zal er dan geen contactgeluid zijn inderdaad.

me
door mein33 - Mar 3, 2023 om 16:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bent u de enige buur die last van het pianospel ondervindt ?
Als u het pianospel binnenshuis hoort welke uit een huis aan de overkant van de straat komt, dan moet er vast een raam openstaan, want bij gesloten ramen/deuren zou u het geluid bij u binnen niet horen.

Toen wij nog in een rijtjeshuis woonden hadden we afspraken met de buren en de zondag was sowieso een stiltedag.

Maar zoals reeds is gesuggereerd, trek uw vertrouwde schoenen aan en kaart het e.e.a. aan bij de pianist(en).

Beps
door Beps - Mar 3, 2023 om 20:15
75 Antwoorden / Vragen

Ik heb ook een buur gehad die steeds oefende, maar ook overdag werd het vervelend. Ik bleef het horen ook als er niet werd gespeeld, zo erg was het al.

Als je huurt kun je advies vragen aan de verhuurder, heb ik ook gedaan. Deze geeft als advies dat je de buur mag verzoeken om op bepaalde tijden te pingelen, vraag wel tussen welke tijden zodat je dit als argument kunt aanbrengen en zo rust in de straat krijgt.

Mocht dit niet werken, kun je de verhuurder nog een keer hiervan op de hoogte stellen, dan gaan zij een gesprek aan, met evt. het advies tot betere isolatie of het aanwijzen van een andere woning als zij bezig blijven, dit laatste kan toch nog lang duren.
Bij mij werd er direct actie ondernomen door de pingelaar en hebben we geen ruzie gekregen hierdoor. Breng het rustig en blijf beleefd.

getty
door getty - Mar 4, 2023 om 12:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Met de buren zelf het gesprek aangaan is de enige juiste stap om mee te beginnen.

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2023 om 16:30
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt natuurlijk ook op een niet gestemde piano gaan spelen als de buren beginnen, die kunnen daar echt niet tegen ..... (lol)

An
door Antwoord23 - Mar 6, 2023 om 11:49
7 Antwoorden / Vragen

Zou hoe dan ook de volgende dag (of diezelfde nacht dat het plaatsvindt) eerst contact met de overburen opnemen, alvorens drastische stappen te ondernemen. Dat werkt het beste en houdt ook de goede burenrelatie in stand. Wellicht hebben zij daar zelf geen erg in. Succes.

mo
door mof - Mar 6, 2023 om 13:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Midden in de nacht is het strafbaar volgens het Wetboek van Strafrecht. Als de (over)buren dus 's nachts spelen kunnen ze daar dus op worden aangesproken. Deze mensen zullen zelf het
niveau van het geluid zodanig moeten aanpassen dat het het hun eigen woning niet verlaat.
Ga met ze in gesprek en anders: stel de gemeente op de hoogte en doe eventueel aangifte bij de politie. Een boete zal die niet direkt geven maar een gesprek doet soms ook al wonderen.

Merk op, in het wetboek staat: "waardoor de nachtrust KAN worden verstoord". De politie kan dus al optreden voordat iemand klaagt dat zijn/haar nachtrust daadwerkelijk wordt verstoord.

Derde Boek. Overtredingen

Titel II. Overtredingen betreffende de openbare orde

Artikel 431
Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord.