re
door rene2_1 Nov 15, 2008 om 15:14
Huishouden & energie

Overlast stank en rook van allesbrander buurman

Geachte mensen,

Weet iemand of er (wettelijk) iets te ondernemen is tegen de stank- en rookoverlast die de allesbrander van mijn buren veroorzaakt?

Als het windstil is of er wind uit het Westen/Zuidwesten waait, dan is het in en om mijn huis niet meer te harden vanwege die enorm penetrante, hoestveroorzakende en wellicht giftige stank en rook.

Iemand ervaring hiermee of valt dit ook weer onder het "gedoog" beleid?

Alvast bedankt voor de reacties.

5434 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 15, 2008 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Het is laatst ter sprake gekomen bij Netwerk, wellicht hebben ze nog nuttig info, heb de uitzending zelf niet gezien, maar kijk even;

Milieuvervuiler houtkachel? | Netwerk

Misschien ook wel interessant leesvoer;

Reacties op open haard-proces

Succes,

ve
door verwijderd - Nov 15, 2008 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw probleem is bekend. Hierover heeft De Rijdende Rechter een uitspraak gedaan. Ga zijn uitsprakenlijst even na en bekijk de overwegingen. Er komt voor de Rechter uitspraak doet ALTIJD een deskundige aan te pas.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2008 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Open haard proces is al een oudje ;

Open haard 04/11/2002   NCRV - De Rijdende Rechter- Uitspraken | Mr. Frank Visser doet uitspraak

ve
door verwijderd - Nov 15, 2008 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Rene.  Er is een methode die mij van de stank overlast heeft bevrijd , BELLEN !! vooral als men die rot dingen laat uit smeulen. Dat gebeurt ongeveer zo tegen half twee in de nacht . En dan bellen elke keer bellen
Deze familie is na een winter gebeld te zijn verhuist en wonen nu ergens in Drente tussen de hunnebedden .Fred

ve
door verwijderd - Nov 15, 2008 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Rene,

Droog hout geeft minder penetrante lucht, veroorzaakt minder stank- en rookoverlast en is minder giftig dan tabaksrook.
Laat je buurman z'n kachelhout wel voldoende drogen? Vochtig hout is inderdaad belastend. Het ruikt scherp, rookt meer, geeft meer roet en as.
Of gaat er geverfd of gewolmaniseerd hout in? Dat is verboden.

Als de kachelcapaciteit te groot is voor het te verwarmen vertrek zal de verbranding "geknepen worden en dat geeft onvolledige verbranding. Dat kan giftige stoffen uitstoten. De meeste "allesbranders" welke te koop zijn, geven warmte te vergelijken met 8 kWatt of meer. Dat is al gauw te groot voor de doorsnee woonkamer.

Je noemt het allesbrander, maar stookt hij er ook alles in? Het is b.v. goed te ruiken als er een melkpak in gaat.

Als je buren hebt is het niet netjes als je hout stookt dat niet minstens 2 jaar afgedekt aan de wind gedroogd is. Dat ruik je haast niet, rookt nagenoeg niet, geeft weinig roet en as.

Heeft hij de schoorsteen wel minstens 60 cm boven de nok van het dak uitsteken? Anders slaat de rook te snel neer.

Heb je al eens overleg met hem gepleegd? Je zou je buurman kunnen vragen niet meer te stoken bij mist of ander windstil weer. Dat is beter dan hem met een wet te bestoken, als dat al zou kunnen.

Gelukkig woon ik op een heuvel waar het bijna altijd waait. Schoorsteen 1 mtr boven de nok. Stook meer dan 10 jaar dag en nacht, het hele jaar door droog hout. Nooit een klacht gehoord dat het stinkt. Wel dat het lekker ruikt als ik dennenhout stook. Van een buur aan de N.O. kant.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2008 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja en nu heeft Rene er last van.

Het stikt, stinkt wel altijd erg hé!
Punky

ve
door verwijderd - Dec 3, 2008 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieve mensen,

Sorry voor mijn verlate reactie, maar bij bij deze bedankt voor de reacties,

De meeste links, zoals die van de rijdende rechter, zijn helaas al wat ouder, maar zijn er "anno nu" nog steeds geen acties ondernomen of regels aangescherpt om het vergassen van de buren aan banden te leggen?

ve
door verwijderd - Jul 11, 2009 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zelf ook met een zaak als deze bezig, wij hebben er een een straat verderop die in de wintermaanden iedere dag zijn openhaard aan heeft met dezelfde klachten als u omschrijft als gevolg.

Wat u eigenlijk het eerste moet doen is praten met degene die de overlast veroorzaakt, helpt dit niet dan kan de modus operandi hieronder gevolgd worden.

Na een hele tijd onderzoek gedaan te hebben en diverse gerechterlijke uitspraken bestudeerd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het beste om dit aan te pakken is: De overlast melden bij de milieudienst en dan kan mijn inziens conform artikel 1.1. en/of artikel 10.1 van de wet milieubeheer worden opgetreden. Bij een eventuele gerechterlijke procedure gaat het erom wat hinder is, dat is reeds eerder bepaald door de raad van state en het geval als de normen voor fijnstof e.d. worden overschreden.

Deze winter ga ik zelf de milieudienst bellen en bovenstaande in werking zetten.

Ben benieuwd hoe uw ervaringen inmiddels zijn, eventueel heb ik nog veel meer gedetailleerde informatie voor u, laat u wat van u horen ?