pe
door peter vd wiel Jan 31, 2013 om 08:47
Huishouden & energie

Overstappen van energieleverancier en zonnepanelen

Beste Allemaal,

Wij hebben sinds 2 jaar zonnepanelen op geïnstalleerd, we zijn hier zeer tevreden mee en het zorgde in het eerste jaar voor een behoorlijke teruggave. Nu willen we gaan overstappen energieleverancier, maar ik vindt het erg moeilijk om te vinden wat dit voor gevolgen heeft voor eventuele terugleveringen aan het energienet die wij soms hebben.
Waar kan ik dit opzoeken?

7051 6 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 31, 2013 om 11:55
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Hopelijk kunt u hier wat mee;
en hier kunt u ook kiezen voor nieuwe leverancier.

Succes er mee.

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 31, 2013 om 11:58
859 Antwoorden / 10 Vragen
wolfenjong
door wolfenjong - Jan 31, 2013 om 12:00
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Hopelijk nu ,http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren.aspx

Succes nogmaals

audb
door audb - Feb 1, 2013 om 12:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Rechts boven in staat een "ketting" afgebeeld en als u die aan klikt kan u de link plaatsen.
Maar welke leverancier u ook kiest het bedrag wat er vergoed wordt voor het terug leveren van energie blijft het zelfde.
U levert namelijk niet aan de provider maar aan het netwerk en die is in handen van oa Liander en die leveren ook de stroom,
Nuon, Oxxio,essent enz enz zijn weer echter weer providers die het weer aan u door verkopen en zijn dan ook niet de producenten van stroom.
Voorheen was dit wel maar gelukig mogen we nu kiezen of we de dure Nuon nemen of een goedkopere provider die misschien wat minder goed is.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 1, 2013 om 16:53
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zit met hetzelfde en heb gezocht op;

1 Lage vaste kosten.

2 Betaalbaar Aardgas.

3 Geen korting op Stroom omdat ik nauwelijks iets gebruik.

Dus wees vooral voorzichtig of een welkomst aanbieding werkelijk een bedrag is of een verrekening mits je voldoende hoog verbruik hebt.

Als je ook Gas neemt bij dezelfde is de korting meestal hoger maar kijk dus vooral hoe ze deze uitbetalen.

En kijk ook eens naar NEM, ja de Goedkope Stroom & Gas aanbieder waar U nauwelijks iets aan heeft, maar wel hoge vaste maandelijke administratie kosten dus deze zeker niet.
Via Gaslicht.com vind je wel goedkope aanbieders maar kijk ook of de korting ook voor klanten geld die zeer weinig stroom afnemen!

Ik verbruik 3000, lever 2900 dus 100 Kwh per jaar netto en dat willen ze niet echt.
Alleen met Gas erbij willen ze graag zaken doen.

Wel zou ik nog willen adviseren ook eens aan een Zonneboiler te denken om ook je gasverbruik te verlagen indien er nog dak over is.
De Vacuüm buizen waren nog iets duurder maar geven een beter rendement in de winter als je het juist het meeste nodig hebt.
De prijsdaling is daar nu zo groot dat enkele aanbieders zelfs onder de Collector prijzen zitten.
Dus de Glazen buizen zijn nu beter als die grote zware platen.
Verder is het gewicht en de buizen kun je per stuk plaatsen voor DHZelvers ook makkelijker dan 1 groot en zwaar paneel van 40 Kg en 120 x 200 cm....

Succes.

ma
door mascherm - Feb 2, 2013 om 22:04
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil eerst "tot15karakters" complimenteren voor zijn informatie. Na ca. 2,5 uit Duitsland zeer veel informatie te hebben gehaald, heb ik in juli 2012 zonnepanelen laten plaatsen.
De bladen Stiftung Warentest, Ökotest en Photon geven informatie aan belangstellenden over enegiebesparen. Verder ook gebruik gemaakt van het blad Photon Profi. Dat blad is gericht op de bedrijven die zich beroepsmatig bezig houden met energiebesparen.
Heb zelf te maken met Nuon en Liander als netwerbeheerder waar ik niet anthousiast over ben.
Uitgangspunt van mij is altijd geweest om eerst het energieverbruik zoveel mogelijk te beperken zonder verlies van comfort.
Verleden jaar was mijn investering netto ca. 4200 euro met een berekend rendement van 6,5%.
Dat is aanzienlijk beter dande rente die banken geven.Het verlies aan rente over 4200 euro is zo marginaal dat ik dat buiten beschouwing heb gelaten
1. De slimme meter. Het is niet verplicht deze te laten plaatsen. De voormalig minister Maxim
Verhagen heeft 5 december 2012 ( geen Sinterklaas grap) een brief gestuurd aan energiebedrijven
en vertegenwoordigende instanties van installatiebedrijven. dat de klant zelf mag beslissen of de
ferrarismeter blijft hangen of word vervangen.
2. Kan je elektriciteitsmeter terugdraaien? Kijk of je in het venster van de elektriciteitsmeter een
pijlteken naar beneden ziet staan. Zo ja, dan is de kans groot dat de meter niet terug kan
draaien. Is er geen pijl aanweig dan is de kans heel groot dat de meter automatisch saldeert.
Je hoeft geen verhaal te accepteren dat de meter niet gebouwd is om terug te draaien.
3. Terugleveren. Moet worden toegestaan door het netwerkbedrijf. Zorg er voor dat je meterstand
een jaar na de opname altijd een verbruik aangeeft. Anders krijg je voor die meer teruglevering
maar ca. 5 á 6 cent. Deze regeling geldt tot maximaal 5000 kWh per woning.
Dus bij 5000kWh eigen verbruik dan veiligheidshalve maximaal 4900 kWh opwekken met je
zonnepanelen om het maximale rendement te krijgen van je installatie.
4. Zonnepanelen met een piekvermogen van 600 W kunnen eenvoudig worden aangesloten op een
wandcontactdoos. Installaties met een groter vermogen moeten op een aparte groep in de
meterkast worden aangesloten.Kan dus extra kosten geven
5 Let op het rendement van de inverter.Belangrijk is of de inverter en panelen goed samenwerken
waardoor een optimaal rendement ontstaat. Bekabeling en connectors vormen ook een belangrijk
onderdeel.
6. Bij elk paneel hoort een flashdatacode te worden geleverd met een bijbehorende specificatieblad.

Nog een opmerking over zonneboilers. Goedkoop kan duurkoop zijn.
Zonneboilers zijn te koop met een voorraadvat van metaal met een anode tegen het doorroesten.
Levensduur van dit soort vaten zijn ca. 10 jaar. Laat die altijd in een opvangbak met overloop plaatsen.
Een duurdere uitvoering is een voorraadvat van roestvrij staal. Duurder maar met een levensduur van ca. 25 jaar.
Er zijn ook twee soorten collectoren in de handel. De vlakke plaatcollector en de vacuumbuis-
collector. De vlakke plaatcollector heeft een iets lager rendement. De vacuumbuis heeft twee uitvoeringen.
De uitvoering met een buissysteem wat uit één geheel bestaat heeft als nadeel dat bij lekkage reparatie duur wordt.
Er is ook een systeem waarbij de buizen met koppelingen zijn verbonden. Bij lekkage kan dan een buis of koppeling worden vervangen.Informeer tot welke temperatuur de koelvloeistof vorstbestendig is. In de winter 2011 - 2012 zijn in Duitsland namelijk relatief veel vacuumbuissytemen defect geraakt omdat het systeem maar beveilgd was tot - 15 graden celcius.