fr
door frederique44 Jul 31, 2010 om 18:09
Huishouden & energie

Pfaff naaimachine

Ik heb een Pfaff naaimachine, type creative 1473 cd, computergestuurd. Nu wil het geval dat er een knoopje in de bovenspanningsregeling zit ( de naaimachine rijgt als een gek) en uit ervaring weet ik dat het door dat knoopje komt, maar ik moet dus iedere keer naar de winkel omdat ik niet weet hoe het bovenwerk opengaat zodat ik de knoop kan verwijderen. Weet iemand hoe de bovenkant van de machine op te maken is??
K zou er erg mee geholpen zijn, kost me anders iedere keer weer eebn behoorlijk bedrag.

8473 13 Rapporteer

fr
door frederique44 - Jul 31, 2010 om 18:10
6 Antwoorden / 3 Vragen

Bedoelde dus, hoe de machine open te maken is?

soepkiep
door soepkiep - Jul 31, 2010 om 19:04
529 Antwoorden / 75 Vragen

heb je er geen boekje bij?
daar staat misschien in onder houd machine
daar staat misschien wel in hoe je het moet open maken als je problemen hebt
anders kijk je op googel daar staat het ook meestal de beschrijving

fr
door frederique44 - Jul 31, 2010 om 19:08
6 Antwoorden / 3 Vragen

Jawel, ik heb een boekje, maar juist het openmaken van de kap, dáárover staat niets vermeld. Ook google al geprobeert, zonder resultaat.

soepkiep
door soepkiep - Jul 31, 2010 om 19:30
529 Antwoorden / 75 Vragen

en als je dan eens een mail naar pfaff stuurd
misschien kunnen hun het je zo uit leggen

dirck
door dirck - Jul 31, 2010 om 22:28
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Bedoel je met "het openmaken van de kap", het deksel? (nummer 2 als je klikt op onderstaande link)
www.gerrijts.nl/boekjes/naaimachines/pfaff/pfaff14731473Dpdf88kl.pdf

www.gerrijts.nl/index.htm

Groet, Dirck

fr
door frederique44 - Aug 1, 2010 om 13:52
6 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, en voor zoiets simpels zou ik zeker geen forum raadplegen. Het gaat om de beschermkap die de bovenspanningsregelaar verbergt.
Er zit ergens wel wat beweging in, maar ben bang dat er iets afbreekt als je die ondeskundig probeert te openen. ben dus eigenlijk op zoek naar de technische tekening/schema's die reperateurs hebben.

tappie
door tappie - Aug 1, 2010 om 14:06
289 Antwoorden / 82 Vragen

En die kerel waar je hem naar toebrengt om het euvel te verhelpen, kan die je het niet uitleggen dan?

wi
door winn - Nov 14, 2011 om 20:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Frederique44,

Is het inmiddels gelukt de beschermkap te verwijderen?
Zo niet, dan zie ik je reactie wel op dit forum.

fr
door frederique44 - Nov 16, 2011 om 21:01
6 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, helaas. Tot op heden moet ik hem steeds wegbrengen en daar zit een behoorlijk kostenplaatje aan vast ;-(

wi
door winn - Nov 17, 2011 om 19:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Frederique44,
Voor je begint, stroom eraf. Machine met display naar voren (voor de uitleg).
Zet handvat omhoog.
Aan de linkerkant, in de uitsparing waar het handvat naar binnen klapt, zit en zwarte schroef. Maak deze met een schroevendraaier een halve slag los. Je kan nu de linker zijkant verwijderen. (ook makkelijk om het lampje te verwisselen.)
Handvat weer naar beneden. Open de klep en schroef de 2 kruiskop schroefjes los. Let op dat deze schoefjes niet kwijtraakt. Dan, waar de klep in scharniert (2 zwarte klemmen), de rechterklem naar rechts duwen en de klep verwijderen.
Nu kan je de de bovenkant verwijderen, (eerst de rechterkant omhoog trekken zodat de linkerkant onder het paarse gedeelte uit kan schuiven). Mooie gelegenheid om met een stofzuiger en kwastje alles schoon te maken. Daarna de bewegende delen met naaimachine olie weer soepel maken. Mocht het spoelen niet meer lukken omdat de draaiknop de aandrijfas niet vrijgeeft, olie dan ook het meest rechtse gedeelte naast draaiknop. Je kan de stroom er wel opzetten en voorzichtig de machine laten draaien. Let op je vingers!!.
Om alles weer in elkaar te zetten:
Bovenkant terugzetten door het linker gedeelte onder de paarse draadgeleider te schuiven. Kruiskoppen vastdraaien, Linker zijkant weer terug plaatsten en zwarte schroef aandraaien. Klep in zwarte klemmen terugplaatsen, eerst de linkerkant in het gaatje, dan de rechter klem naar buiten buigen en in het andere gat terugplaatsen.
Vergeet ook het spoelhuis niet te olien. In het vervolg kan je het onderhoud zelf doen en kan je voor het bespaarde geld uit eten of zo.
Hoor wel of het is gelukt.
succes.

fr
door frederique44 - Nov 17, 2011 om 19:36
6 Antwoorden / 3 Vragen

Heel veel dank, ik ga het binnenkort uitproberen. Je bent een redder in nood!

Frederique

so
door soppel - May 13, 2012 om 21:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry dat ik dit oude topic omhoog trek, maar het heeft al eerder meer dan een jaar stil gestaan.

Ik zit ook met dezelfde machine, en was zelf op onderzoek uitgegaan om de bovenkap te openen. Aan de rechterkant zit een blokje naast de spoelpennetje. ( afslag?)
Dit schroefje heb ik los gedraaid, en ik gok dat daar aan de achterzijde een moertje gezeten heeft. Dit ligt nu dus in d machine.
De vraag is dus: hoe krijg ik de rechterzijde open?

so
door soppel - May 14, 2012 om 13:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Opgelost, moertje is eruit.
Onderdeel en bovendeel van de machine zijn eenvoudig te delen. Gelukkig was moertje helemaal naar beneden gekomen, dus was makkie.