do
door dopey Aug 4, 2004 om 00:40
Huishouden & energie

Poezen wel of niet steraliseren?

Ik heb sinds 1 jaar twee schatten van poezen. Ze worden nu alleen 1 voor 1 krols. Het zijn wel twee huispoezen dus komen niet buiten, dus de kans op ongewenst zwanger is er niet.

Ik hoorde alleen dat als je een poes liet steraliseren dat ze dan dik worden. Is dit een apenverhaal? Dat is natuurlijk niet gunstig voor een huispoes i.v.m. de gezondheid. Maar ik vind het ook heel erg zielig om die poezen te zien scheeuwen en rollen over de grond.

Zijn er mensen met ervaring in deze kwestie want ik weet echt niet waar ik verstandig aan doe.

1645 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 4, 2004 om 01:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag dopey,

Het dik worden van een poes na sterilisatie is een apenverhaal. Als ervaringsdeskundige weet ik dat je na het steriliseren in overleg met de dierenarts de voeding en het voedingspatroon zodanig kunt bijstellen dat je poezen niet (te) dik worden. Veel plezier van en met je (gesteriliseerde) poezen. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2004 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel erg bedankt voor jullie antwoord.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2004 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Dopey

Ik heb zelf mijn poes later steriliseren toen ze 7 was, omdat ze toch niet zwanger kon worden.Ik merkte dat ze als ze krols was ook niet lekker in haar vel zat. Ze is na de sterilisatie stukken gezelliger geworden, en niet dikker. Als je er echt over twijfelt neem dan eens contact op met je dierenarts, die kunnen je er ongetwijfeld meer over vertellen.

Groetjes Liekie

ve
door verwijderd - Oct 8, 2004 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb zelf 2 poezen allebei gesterilliseerd, maar ze zijn er echt niet dikker van geworden hoor!!je moet het gewoon doen, bij mij heeft het erg geholpen we hebben geen gillende katten meer.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2004 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo wil graag reageren op je vraag over de poezen

het is beter ze te laten steraliseren want anders blijven ze dit houden wat erg slecht is voor hun gezondheid ze kunnen er zelfs kanker van krijgen, wacht dus niet te lang en dik worden ze er absoluut niet van hoogstens gezelliger en rustiger. zegt men. wat ik van mijn katten wel kan zeggen maar dat rustiger worden duurt nog wel een paar jaartjes hoor mijne zijn nu 11 jaar en worden nu pas iets rustiger.

buiten het krols blijven kunnen ze namelijk ook nog je hele woning als kattenbak gaan gebruiken. dus steraliseren maar beter voor de katten en voor jou. vriendelijke groet Brenda

ve
door verwijderd - Oct 17, 2004 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker laten steriliseren. Mijn zoon dacht dat hij ook een "huispoes"had en vond het steriliseren niet natuurlijk. Nou de natuur laat zich niet in een huispoes vangen en natuurlijk: in een onbewaakt ogenblik was het mis en zat hij opgescheept met een nestje. Dus voor je gemoedsrust en tegen overlast van (te)veel katten STERILISEREN. Ik ben geen kattenhater, heb zelf 3 poezen en deze zijn alledrie gesteriliseerd. Zijn of binnen of aan een lijn in de tuin en zijn lieve dieren en volgens de dierenarts prima op gewicht.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2005 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

laat die beestjes rustig steriliseren.dat dik worden ligt enkel aan t baasje: hoe vaak en hoeveel je hun te eten geeft! trouwens dat krols worden is ook niet van de poes hè......

Groetjes

ve
door verwijderd - Jan 29, 2005 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud draadje - is allang gebeurd

ve
door verwijderd - Jan 29, 2005 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben geen poezen, hebben niets tegen poezen maar herinneren ons uit het verleden ,de jute zak van de buurman wat straat klinkers en een sloot in de omgeving. Als ik de eerste reacties van de deskundigen lees ( steralisatie kan geen kwaad. Zou ik zeggen om dit soort wrede misstanden te voorkomen, DOEN!!.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2005 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is  echt puren onzin dat de poes dikker wordt na sterelisatie. maar als ze jonger zijn als 2 jaar zou ik ze nog niet laten stereliseren want das eigenlijk nog best jong. en als ze ouder zijn zal ik het toch voor de zeker heid wel doen want als ze per ongeluk otsnappen als ze grols zijn  is het gelijk bingo of je moet graag kittens willen dan niet

ve
door verwijderd - Mar 23, 2005 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi dopey

alle poezen die ik ken, en gesterriliseerd zijn, krijgen een hangbuik, maar verder zijn ze er niet dikker van geworden.

je kunt anders ook aan de kattenpil denken, dan worden ze ook niet meer krols, (alleen wanneer je de pil op tijd geeft natuurlijk)

groetjes!

ve
door verwijderd - Mar 23, 2005 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een krols oud draadje

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 23, 2005 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ vladja - dorus is archeoloog en graaft dus met plezier oude draadjes op.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2006 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Steriliseren tegen krolsheid werkt het beste als je dat laat doen vóór de eerste keer dat ze krols worden (dus met zo'n 8 à 9 maanden oud). Doe je het later, dan heb je kans dat de krolsheid blijft bestaan, ondanks het steriliseren.