la
door lamaketta Apr 30, 2009 om 13:37
Huishouden & energie

Prefab Dakkapel wordt traditioneel opgebouwd

Wij hebben bij een dakkapellenboer een prefab (dubbele) dakkapel besteld. We kozen voor onze leverancier vanwege snelle levertijd en het feit dat hij toegezegd had het werk in één dag af te ronden.

Nu blijkt hij de zaak niet prefab te leveren en zeker niet binnen één dag af te maken. Sterker nog, we zitten al bijna een week met een open dak en in de rotzooi en de eerste dakkapel is nog niet eens af.

Verder blijken er nu verschillende kozijnprofielen te zijn, wij hebben alleen een kzoijn met houtprofiel gezien en nu wordt een glad profiel geleverd.

Ik had 2 weken vakantie genomen om de afwerking van de zolder te kunnen afmaken, zodat mijn oudste dochter naar zolder kon verhuizen en de baby die we over enige tijd verwachten naar haar kamertje toe kan. Verder blijkt de raamindeling niet zoals afgesproken.

Eigenlijk houdt het bedrijf zich aan geen enkele afspraak en beroept zich op een verre van complete opdrachtbevestiging. Wij hebben aangegeven dat de bevestiging niet compleet was en dat er onderdelen in de bevestiging zaten (inmeten van de kozijnen), die wij niet kunnen controleren. We moesten ons geen zorgen maken, alles kwam goed en we hadden toch goede afspraken gemaakt... ja, ja.

We hebben flink geklaagd (via mail en telefoon), maar zijn nu bang dat de aannemer zijn mensen terugtrekt en ons met een open dak laat zitten. Iemand enig idee wat ik nu moet/kan doen?

Mijn vrouw heeft inmiddels harde buiken van de stress, mijn dochter is ontroostbaar en mijn geplande klusvakantie gaat nu verloren aan het kijken naar klussende dakkapellenbouwers.

2068 8 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Apr 30, 2009 om 21:21
2308 Antwoorden / 28 Vragen

is het bedrijf bij een branche organisatie aangesloten?? is er een bouw tekening en of een bouw vergunning. daar staat alles op inkl een tekening. ook bij een lichte aanvraag.

la
door lamaketta - Apr 30, 2009 om 21:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

Da's een goeie, die branche-organisatie hebben ze het in het verkoopgesprek wel over gehad, maar vind ik niet terug op hun website. Weet niet of ik hier bedrijfsnamen mag noemen...

Wij hebben onze bouwaanvraag als referentie aangeboden. Ze hebben daarna een summiere opdrachtbevestiging gestuurd, waarop wij hebben aangegeven dat we zaken als maatvoering niet kunnen controleren als we de maten van het kozijnprofiel niet weten. Wat ze hebben gedaan weet ik niet, maar de maten uit onze bouwvergunning hebben ze in elk geval niet aangehouden.

Vandaag was dag 4(!) en hebben we zelf de tekeningen nog eens opgezocht, de werklui hadden deze nog nooit gezien! Sterker nog, ze hadden een maat opgekregen en gingen ervan uit dat die 'ergens op het dak' terecht mocht komen.

Ze waren inmiddels begonnen aan de tweede dakkapel en hebben die door een meetfout (binnenmaat-buitenmaat) weer kunnen afbreken.

Het bedrijf waar we zaken mee doen is trouwens wel een redelijk groot bedrijf, tenminste .. de ploeg die bij ons werkt heeft nog nooit een prefab dakkapel gezet, terwijl de verkoper toch echt verteld heeft dat ze bijna niet anders doen...

We gaan er vooralsnog vanuit dat e.e.a. niet vóór volgende week woensdag klaar zal zijn (10 dagen na originele opleverdatum).

be
door bekadakkapel - May 1, 2009 om 13:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een dakkapellenfabriek en lever ook prefab dakkapellen en ook deze worden in 1 dag geplaatst.

Wat wij vaak tegen komen is een slordig opgestelde opdrachtbevestiging waar eigenlijk meer dan de helft niet vermeld staat. Gaat U deze opdracht toch tekenen zonder dat de vragen die U nog had en niet zijn opgelost is er weinig te doen met dit soort praktijken.

De voorwaarden zijn ook zeer belangrijk en ik durf te zeggen dat dit bij ons wel voor elkaar is. Ik hoop dat deze aannemer het afmaakt en anders zou ik toch rechtsbijstand hiervoor inschakelen.En natuurlijk moet U deze schade in mindering brengen bij de opdrachgever en doe dit altijd schriftelijk.Wacht daar niet te lang mee en betaal niets meer.

Maken zij het niet af wil ik best achter U staan om te kijken wat er nog te redden is.

wi
door wilbro - May 1, 2009 om 19:26
3 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u er al aan gedacht om uw rechtsbijstand verzekering in te schakelen als u die heeft?

Of u bent misschien wel lid van een vakbond?

Zij kunnen u ook helpen in dit soort gevallen.

Succes.

la
door lamaketta - May 2, 2009 om 09:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag dag 6 van het project... Het begint erop te lijken dat ze wel binnen 2 weken klaar zullen zijn. Van de vertegenwoordiger horen we niets en dat lijkt positief te werken op de werklui, die trouwens wel gewoon goed werk leveren.

En nu maar hopen dat er geen enorme meerwerkfacturen achteraan komen.

do
door dolcevita81 - May 2, 2009 om 11:20
22 Antwoorden / 4 Vragen

Ik mag toch hopen dat je die meerwerkfacturen niet gaat betalen?

Je hebt afgesproken te betalen voor een product. In dit geval een prefab dakkapel. Aangezien de opdrachtnemer dit niet heeft geleverd, zijn jullie niet verplicht de factuur te betalen.

la
door lamaketta - May 2, 2009 om 12:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee betalen voor meerwerk zullen we in principe niet. Hoe we onze eigen onkosten en vertraging vergoed kunnen krijgen zie ik nog ff niet zitten. In opdrachtbevestiging staat wel dat alles eigendom blijft van leverancier tot alle betalingen binnen zijn.

Heb nog even de correspondentie nagelopen, wij hebben aangegeven dat bepaalde maatvoeringen niet te controleren waren voor ons. Daarmee ga ik ervan uit dat wij de bal nadrukkelijk bij de aannemer hebben gelegd m.b.t. controle van maatvoering. Hij is ondanks deze mededeling gewoon van start gegaan, zonder verdere vragen.

Er is al 2 dagen niets meer misgegaan... we hebben enige hoop op een deugdelijke dakkapel. Jammer van onze verpeste vakantie

ma
door majrim_1 - May 10, 2009 om 00:06
11 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi ivm vakantie nu pas gelezen.

Wij hebben pas geleden op 1e en 2e verd. 2 prefab laten zetten. Elk in minder dag een dag. Voor de vergunning moesten wij tekeningen inleveren. Er bleek iets niet in orde te zijn en na overleg met bouwer netjes in orde gekomen. Als jullie dat ook hebben moeten doen, dan zijn er tekeningen. Gebruik deze!!!

Zijn jullie misschien lid van Vereniging Eigen Huis. Deze hebben deskundigen in o.a. bouw, juridisch advies enz. in dienst. Zo ja, bellen en uitleggen waar je aan toe bent. Zo nee, toch proberen contact te leggen. Voor weinig geld ben je per jaar lid. Als je in hun blad leest wat ze als adviezen geven, goed hoor.

Veel succes met de plaatsing. Als deze af zijn, succes met de afwerking. Neemt meer tijd dan je denkt, maar als het af is dan heb je een paradijsje (misschien tegen je dochter zeggen dat ze een paradijsje lrijgt, maar dat er helaas geen wonderen verricht kunnen worden).

SUCCES

Majrim