pa
door paalman_1 Jul 12, 2011 om 14:31
Huishouden & energie

Raad van Arbritrage

Het gaat hier om een volledig uit de hand gelopen verbouwing.

Na maanden voorbereiding met een heuse architect en een aannemer uit Hoogkarspel werd in maart 2009 een verbouwing gestart. Gedurende de verbouwing zou het gezin in de woning blijven wonen. De verbouwing zou zes weken zou duren. Zes weken werden zes maanden, zes maanden werden een jaar....

Uiteindelijk is de verbouwing in augustus 2010! in een conflict geëindigd en staan tot op de dag van vandaag nog punten open.

Inmiddels is op 1 juli 2011 een zitting geweest bij de Raad van Arbitrage. De raad vroeg zich op geen enkel moment af of het niet vreemd was dat (zonder verzoeken om meerwerk) het project was uitgelopen van 6 weken naar anderhalf jaar. De aannemer had heel listig in oktober een keuring doorgedrukt en daarmee, zo bleek, juridisch afgedwongen dat daarmee op die datum het project was beëindigd daarmee de boete voor bouwtijd overschrijding. Dit terwijl slechts een keuring had plaatsgevonden van het tot dat moment uitgevoerde werk en niet het gehele project.

Tijdens de zitting werden wij enorm onder druk gezet om tot een schikking te komen zodat de voorzitter van de arbitrage commissie naar huis kon en de kosten niet verder zouden oplopen. Tot welk niveau de kosten inmiddels waren opgelopen kon niet worden geantwoord.

Argumenten en toelichting van onze kant werden nauwelijks serieus genomen. Stukken waren niet gelezen door de commissie ('Meneer, dat ga ik echt niet lezen, veel te veel werk').

Uitspraken als: 'een mondelinge afspraak, bevestigd in email en per brief is geen overeenkomst want daarvoor is een contract en een handtekening nodig'.

Wat moet ik daarmee?

Uiteindelijk zijn wij geheel gedesillusioneerd huiswaarts gekeerd. Arbitrage commissie van de Bouw die arbitreert in zaken tussen haar leden en derden... kan dat eigenlijk wel?

Ik ben op zoek naar mensen die gelijke ervaringen hebben en wellicht deze ervaring kunnen delen en vertellen welke stappen nog resten?

5556 21 Rapporteer

Ho
door Horst10 - Jul 13, 2011 om 00:26
8 Antwoorden / 10 Vragen

Dag Paalman,

Heel frustrerend! Ik heb iets soortgelijks meegemaakt in 2007 t/m 2009. Ver. Eigen Huis waarvan ik lid was, had mij een bouwtechnicus geleverd die het gekochte huis van tevoren controleerde en mij deze aannemer aanraadde voor renovatie van achterstallig onderhoud en verbouwingen.

1. Aannemer streek zijn werkzaamheden van ca 3 maanden uit over anderhalf jaar. Hele winter lag het dak deels open, geen enkele kamer was af. Ik ‘woonde’ in het huis: sliep overal, mijn spullen lagen anderhalf jaar in de garage met alle schade van dien. Hij liet onervaren Polen met emmertjes vulcement een vloer op de bovenverdieping storten. Beneden machinaal. In beide cementdekvloeren stonden mijn voetstappen, het zand was er los uit te scheppen, maar de bouw was ‘klaar’. Keuring van die zgn. bouwtechnicus: hij keurde alles goed!!! . Ik heb zijn OK-keuringsrapportage niet ondertekend. Ik weet niet of U die keuring heeft ondertekend U zou in de aannemingsovereenkomst en de keuringspapieren kunnen opzoeken of dat
1e juridisch geldige keuringspapieren zijn en 2e of U die wel of niet moest ondertekenen.
Dat niet ondertekenen van die keuring is deels mijn ‘redding’ geweest. De door mij ter
verantwoording geroepen bouwtechnicus schold me de huis vol. Ver. Eigen Huis negeerde
ook die klacht.

Ik heb volgens onze aannemingsovereenkomst, onder toepasselijkheid van de AVA 1992 (model; 2000) die inderdaad wel ondertekend moest worden door beide partijen: de aannemer en ik, alles gedaan om gehoord te worden:
2. Ik besloot de laatste rekening niet te betalen en
3. lichtte jurist Ver. Eigen Huis in met dagboek van tijden en werkzaamheden en foto’s en klacht over de door haar aangeraden bouwcontroleur. VEH had geen commentaar, maar adviseerde slechts om een advocaat in te schakelen. Dit advies kostte mij € 125,00.
4. Ik heb een onafhankelijke ingenieur en een plaatsopneming laten uitvoeren om de vloer te beoordelen: zeer slecht: de vloer, inclusief nieuwe vloerverwarming moest beneden eruit gehaald worden en opnieuw gestort worden en boven moest er een nieuwe cementdekvloer overheen gestort. Kosten incl. beoordelingen ca 12.000,00.
De aannemer heeft niet de mogelijkheid aangenomen om zelf de vloer en zijn overige
fouten te herstellen “omdat ik de rekening niet betaald had.”
5. Ik heb een advocaat ingeschakeld omdat ik niet goed meer wist hoe dit verder juridisch af te ronden. Omdat de aannemer niet meer reageerde heeft de advocaat van de aannemer en die van mij en de aannemer en ik een gesprek gehad, maar de aannemer liet het daarbij. Toen alles afgerond was heb ik door renovatie alle fouten hersteld. De kosten daarvan komen overeen met de rekening die ik niet betaald had.

Ik heb gedurende de hele verbouwing veel foto’s gemaakt, een dagboek waarin tijden van en welke werkzaamheden bijgehouden, aan- en afwezigheid, alles genoteerd wat de verbouwing aanging, mondelinge afspraken (die op zich vreemd genoeg rechtsgeldig zijn) schriftelijk vastgelegd.

Ik ervoer dat organisaties die gelieerd zijn aan de bouwwereld en aannemers, zich weinig tot niet interesseren voor de klachten en niet onafhankelijk de zaken en klachten beoordelen, wat mijns inziens ook bij U en de Raad van Arbitrage het geval zou kunnen zijn. Bij mij was o.a. de bouwtechnicus / keurmeester niet onafhankelijk, wat suggereert dat hier een slager zijn eigen vlees gekeurd heeft. Hetzelfde was het geval bij de klacht over de verkoopmakelaar, ingediend bij de NVM: ook al was de makelaar op vakantie gegaan en deed niets meer, de NVM had geen enkele nalatigheid opgemerkt…Een organisatie met leden is er immers voor de leden, niet voor hun cliënten. Verder interesseerde het die organisaties, media en vele anderen geen hol dat ik in zo’n ellendige verkoop huis en woonsituatie verkeerde. Dan verbaast het je niet dat zulke bedriegers nog steeds zo gemakkelijk hun gang kunnen gaan.

Ik hoop dat U hier iets aan heeft. Indien U nog meer informatie wilt, sta ik daar voor open.
Ik wens U veel succes en sterkte.

Vriendelijke groet,

Restlies

nb
door nbw - Jul 13, 2011 om 02:22
521 Antwoorden / 24 Vragen

Beide verhalen gelezen. Kom maar tot 1 conclusie : het allemaal beloofde aan de verkoopkant wordt niet waargemaakt. De back-up moet juridisch goedbreien wat de bonusscorende verkopervip allemaal heeft verzonnen. En op het jaarlijkse bedrijfsuitje pronkt de verkoper met zijn geweldige gewin voor de firma. Zie de juristen met samengeknepen handen en billen denken.We moeten ons werk doen, we zijn 1 familie als bedrijf/instantie/overheid/ of wat dan ook.

Wil best meedenken een oplossing te zoeken, maar ik kan maar 1 ding bedenken wat echt kan helpen . Met een advocaat naar de rechter stappen. Hier klagen is zinloos.

pa
door paalman_1 - Jul 13, 2011 om 09:45
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Restlies,

Mijn hemel wat een toestand en erg herkenbaar.

NBW, het lastige is nu juist dat naar de rechter stappen niet mogelijk is. In de aannemingsovereenkomst, onder toepasselijkheid van de AVA 1992 (model; 2000) staat dat in geval van conflict, de zaak aan de Arbitrage Commissie voor de Bouw wordt voorgelegd en dat de uitspraak van die Commissie bindend is.

Overigens staat in diezelfde overeenkomst dat in geval van bouwtijd overschrijding, de klant recht heeft op een vergoeding van Dfl 25.... ja inderdaad; vijfentwintig gulden per dag (een kratje bier). Gelukkig heb ik dat bedrag laten aanpassen naar € 100 per dag maar ik denk dat veel mensen daaroverheen lezen.

Verder zou mijn advies zijn om nooit, never in te stemmen met welke keuring dan ook todat al het werk helemaal is afgerond. Onder voorwendsel dat men de laatste werkzaamheden daags na de keuring zou afronden heb ik ingestemd met een keuring en dat heeft mij de das omgedaan. Aannemer liet zich vervolgens niet meer zien en de Arbitrage Commissie zag de keuring als eindkeuring. Tot zes maanden na die keuring is de aannemer zo nu en dan langs geweest om werkzaamheden uit te voeren om ook daar helemaal me op te houden..... we zitten nog steeds in de rotzooi.... ruim 28 maanden na aanvang van de verbouwing die zes weken zou duren.

bosbess
door bosbess - Jul 13, 2011 om 11:41
354 Antwoorden / 40 Vragen

Gek hè, dat je dan liever een of meer zwarte mannetjes inhuurt! Maar voor een grote verbouwing ben je waarschijnlijk wel aangewezen op een groot bedrijf. Het wordt tijd dat door deze wurgpraktijken eens flink de bezem wordt gehaald. Door de overeenkomst te tekenen, waartoe je wel bent verplicht, doe je afstand van al je rechten.

In het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering staat wel hoger beroep geregeld, maar ook daarvan doe je kennelijk afstand bij de overeenkomst. Er bestaat ook een klachtenregeling, maar je moet je klacht indienen bij... de voorzitter van de arbitragecommissie! Tel uit je winst. Zo heeft de aannemer je volledig in de tang. Als je dan bij een geschil ook nog eens tegenover z'n bouwcollega's komt te staan, maak dan je borst maar nat.

Het is in ieder geval sterk aan te bevelen om je voor de Arbitragecommissie te laten bijstaan door een advocaat. Deze kan de procesgang bewaken en zonodig beoordelen of de enige ontsnappingsmogelijkheid (art.1022 van Burgerlijke Rechtsvordering lid 2 en 3) in aanmerking zou kunnen komen:

2.Een overeenkomst tot arbitrage belet niet dat een partij de gewone rechter verzoekt om een maatregel tot bewaring van recht dan wel zich wendt tot de voorzieningenrechter van de rechtbank in kort geding overeenkomstig artikel 254; deze besluit in dit geval met inachtneming van het bepaalde in artikel 1051.
3.Een overeenkomst tot arbitrage belet niet dat een partij de gewone rechter verzoekt een voorlopig getuigenverhoor, een voorlopig deskundigenbericht of een voorlopige plaatsopneming en bezichtiging te bevelen, tenzij ten tijde van dit verzoek arbiters zijn benoemd. Artikel 187, eerste lid, vindt toepassing alsof geen overeenkomst tot arbitrage van kracht is.

Stiekem hoop ik dat er iemand is die weet of er toch nog ergens een mogelijkheid is. Onrechtmatige rechtspraak? Onrechtmatige arbitrage?

va
door vandeweijer - Aug 7, 2011 om 12:03
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben ook een hele slechte ervaring met de RVA. De afkorting staat eigenlijk voor Raad voor de Aannemer. Wij hebben een conflict gehad met Sibomat een Belgische aannemer, die nu na een aantal drama's in Ned. hier niet meer werkzaam is. Veel bouwfouten, ja zelfs constructiefouten, uitloop planning (ze planden pas als iets anders af was) bijv. stenen pas bestellen als er gemetseld moest worden, overschrijding van de bouwtijd, absoluut geen toezicht, de onderaannemers kwamen als ze wilden. Wij hebben de aannemer in gebreke gesteld via aangetekend schrijven voor overschrijding van de bouwtijd.Zij hebben hierop niet gereageerd. Dit werd door de RvA volledig genegeerd. De argumenten die de aannemer in het conflict naar voren bracht als uitloop, wat op geen enkele wijze te bewijzen viel, werd door de RvA klakkeloos aangenomen. Onze tegenargumenten die wij wel konden bewijzen en aantonen, werden volledig genegeerd. Wij hebben alles goed gedocumenteerd met foto's erbij. Deze gebreken zijn ook door de RVA genegeerd. Het in gebreke blijven van Sibomat om aan zijn juridische verplichtingen te voldoen werd door de RvA wederom gepasseerd, maar loze uitspraken - lees leugens - die niet onderbouwd werden, werden wederom als waarheid aangenomen. In hoger beroep waarin wij duidelijk hebben aangestuurd op ontbinding van het contract en ook bewezen hadden dat het ontbinding was, wat juridisch zou inhouden dat hiermee de aannemer zou moeten opdraaien voor alle kosten, werd afgedaan met- en zo staat het letterlijk in het vonnis - ''ze zeggen wel ontbinding, maar zij bedoelden opzegging''. Wat inhield dat wij voor de kosten moesten opdraaien. In hoger beroep heeft de RvA in de hoorzitting duidelijk aangegeven dat er voldoende informatie was om tot een oordeel te komen, dat het fin. overzicht van wat wel en niet gebeurd was, ruim voldoende was. Ook hier wilden de heren op tijd naar huis en gaven aan dat alles duidelijk was, om later in het vonnis te schrijven dat Sibomat zich niet kon verdedigen en zij derhalve diverse punten gewoon naast zich neerlegden. Later in het vonnis bleek ook dat niet alleen aangekaarte beslissingen beoordeeld werden, maar ook niet aangekaarte beslissingen in hoger beroep dusdanig verdraaid zijn, zodat ze heel makkelijk tot de conclusie konden komen dat er nauwelijks sprake was van ontbinding. Juridisch bewezen feiten werden niet alleen genegeerd, maar werden willens en wetens verdraaid om tot een voor de RvA genoeglijke conclusie te komen. Ook wij hebben de ervaring dat de heren na een zittingsdag graag op tijd naar huis wilden en de boel afraffelden, ook in de eerste aanleg. De bouwer werd gehoord, maar wij werden afgekapt. Ook de ervaring dat zij het lijvige dossier te veel werk vonden om te lezen en onvoldoende dossierkennis hadden en ingelezen waren. Uiteindelijk hebben wij 1,5 x de bouwkosten van ons huis moeten betalen, waardoor wij gigantisch in de problemen zijn gekomen! Sibomat kreeg - ondanks keuringsrapporten etc. gewoon gelijk van de raad, ook in hoger beroep. Dit soort rapporten werden gewoon naast zich neergelegd! De raad heeft er 11 maanden over gedaan om tot een uitspraak te komen in eerste aanleg. Deze maanden hebben wij wel aan rente moeten betalen (1% per maand). Bij de klachtencommissie wordt toegegeven dat het wel erg lang is, maar de rest van de klachten konden ze niet inhoudelijk op ingaan. Deze klachtencommissie is niet onafhankelijk. Ons advies is dan ook nooit met de RvA in zee te gaan, maar gelijk naar de rechter. Bij de RvA is duidelijk sprake van klassenjustitie en partijdigheid. Als consument sta je met de rug tegen de muur, omdat de RvA op geen enkele wijze aangepakt kan worden en - naast het feit dat ze bijzonder duur zijn (wij hebben bijna 30.000 euro moeten betalen voor een partijdig vonnis!) is het belachelijk dat niet juristen zo'n invloed hebben en dan niet eens onpartijdig zijn. Voor mensen die nu gaan bouwen het advies: laat in het contract niet de gang naar de RvA opnemen bij conflicten. Ook wij willen vragen of er nog meer mensen zijn die een slechte ervaring met de RvA hebben, en hierop willen reageren.

vladja
door vladja - Aug 7, 2011 om 12:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

vandeweijer,

Als je alinea's gebruikt en logisch indeelt is het stuk misschien te lezen. In deze woordenbrij stik je.

Vladja

bosbess
door bosbess - Aug 7, 2011 om 13:16
354 Antwoorden / 40 Vragen

Vandeweijer, ik kan dit bijna niet geloven! Dat zoiets bestaat in Nederland! Noemen ze dat arbitrage? Dat is doodgewoon een makkelijke, lucratieve, prestigeverhogende en gezellige bijverdienste voor personen die al hun schaapjes al lang op het droge hebben. Dertigduizend euro voor een procedure, waarbij ze te beroerd zijn om van hun stoel af te komen of een dossier te bestuderen!

Ik heb het op 13 juli al geschreven en ik herhaal het hier nog een keer: hier moet een grote bezem door. Dit heeft met rechtspraak niets te maken. Een goede arbitragecommissie bestaat uit drie juristen (voor de procedure) en enkele deskundigen uit het vak (voor de technische beoordeling). Deze schandelijke praktijken moeten worden aangepakt in Den Haag, via de Vereniging Eigen Huis en/of een politieke partij.

En zolang dat niet is gebeurd, moet NIEMAND meer een aannemingscontract tekenen, waarin staat dat eventuele geschillen uitsluitend aan deze RvA kunnen worden voorgelegd. De weg naar de onafhankelijke rechter mag toch niet worden geblokkeerd door een stelletje vriendjespolitieke ons-kent-ons-jongens, die over de rug van benadeelde huiseigenaren hun duizendjes opstrijken met aanwezig zijn?

va
door vandeweijer - Aug 7, 2011 om 14:08
6 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Bosbess,
Wij vragen ons ook af hoe dit een halt is toe te roepen en vinden ook dat er een bezem doorheen moet. U schrijft dat deze praktijken moeten worden aangepakt oa. via Vereniging Eigen Huis o.i.d. Wij hebben al tijden geprobeerd allerlei instanties te bewegen hun nek uit te steken, ook VEH, maar deze voelt er niets voor. Misschien wel eens een artikeltje in het tijdschrift, maar ze vinden het te lastig om hierover publiekelijk een waardeoordeel te geven. Dit terwijl wij hebben aangekaart dat het juist goed is voor huiseigenaren om op deze wanpraktijken gewezen te worden. De Ombudsman geeft ook niet thuis, gezien het feit dat het geen overheid is, maar geen enkele instantie voelt zich geroepen iets tegen de RvA te ondernemen en hun z.g. klachtencommissie is natuurlijk een wassen neus. Wij zijn nu aan het onderzoeken of wij nog iets kunnen uitrichten bij het Europees Hof, want dit onrecht mag niet doorgaan!

va
door vandeweijer - Aug 7, 2011 om 14:20
6 Antwoorden / 0 Vragen

beste Vladja,
U hebt gelijk, maar de computer die ik zonet gebruikte had kuren zodat ik de indeling niet kon maken. Excuses!

Probeer het dan maar in delen te lezen, want twee keer de tekst sturen , daar zit Kassa ook niet op te wachten!

Samengevat geef ik aan dat de RvA een dure, onbetrouwbare instantie is en verre van onpartijdig en adviseer iedereen NIET met deze ploeg in zee te gaan, maar gewoon naar de rechter!

va
door vandeweijer - Aug 7, 2011 om 15:49
6 Antwoorden / 0 Vragen

Wij waren vergeten te melden dat de RvA allerlei foutieve uitspraken in het vonnis deed, bijv. dat wij accoord waren, hetgeen absoluut niet zo was, wat bleek uit diverse stukken.
In de klacht naar de RvA hebben wij aangegeven dat wij de notulen van de hoorzitting wensten. Er werd aangegeven dat de RvA niet verplicht was notulen te maken. Onbegrijpelijk dat een instantie na 11 maanden uitspraak doet zonder uitgewerkte notulen. Als men vele zaken heeft behandeld, kan zeker na bijna één jaar de details van bijv. een fin.staatje niet meer herinneren. Maar ja, deze instantie hoeft dus geen notulen te maken, maar mag wel over grote sommen geld beslissen!!!!???

pa
door paalman_1 - Aug 8, 2011 om 11:53
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste vandeweijer,

Die brei van woorden maakte mij niets uit. Zo herkenbaar en ik moet zeggen dat ik zeer moeilijk kan omgaan met zo'n Kafkaiaanse situatie.

Inmiddels heb ik contact gehad met de Directeur van de RvA die aangaf behoorlijk geschokt te zijn na het aanhoren van mijn verhaal. Hij adviseerde mij een officiële klacht in te dienen die dan kan worden gebruikt om de leden van de commissie die mijn casus behandelden een reprimande te kunnen geven. Nee, financieel zou mij dat niets opleveren maar wel mogelijk mentale genoegdoening. Dat laatste is wel fijn maar is geen Eur 45.000 .... ongeveer het bedrag dat ik door dit hele gedonder heb moeten aftikken (daarbij noem ik niet de ellende en de consequentie van een verbouwing die 14 maanden uitliep, terwijl ik met mijn gezin en zwangere vrouw in het pand woonde).

De zelfverzekerdheid waarmee de aannemer V&M aanstuurde op een zaak bij de RvA viel later ook beter te verklaren. Toch begrijp ik niet dat in tijden waarin voortdurend sprake is van ‘moeilijke tijden voor de bouw’ een aannemer zich de arrogantie permitteert buitengewoon slecht werk te leveren, z’n gelijk haalt bij een RvA en dan denkt dat alles dus ok is. Onberijpelijk dat de RvA op geen enkel moment aan de aannemer vraagt, 'zeg, 14 maanden bouwoverschrijding op een project met een geplande doorlooptijd van 6 weken, vindt u dat zelf ook niet een beetje absurd?'

Voor wat betreft de RvA. De klacht dien ik in daarover geen twijfel. Een artikel in het blad van VEH om mede of toekomstige verbouwers te attenderen op de twijfelachtige praktijken van de RvA lijkt mij zinvol en daarvoor ga ik mij ook inzetten. Wat verder juridisch nog mogelijk is om ergens iets van de financiële schade gecompenseerd te krijgen zoek ik verder uit.

Velen in soortgelijke situaties zullen uiteindelijk de energie niet meer hebben om stappen te ondernemen. ‘Wil je gelijk of wil je geluk?’ Ik wil geluk en gerechtigheid.

Uiteindelijk kunnen wij als ‘klant’ slechts aangeven ontevreden te zijn met de handelwijze van de RvA. De bezem zal men zelf uit de kast moeten trekken. Wellicht dat wij juist dat zetje kunnen geven aan het bestuur van de RvA om die bezem te hanteren en daarmee de Raad die functie te kunnen geven die het zou moeten hebben, de Raad van Arbitrage en niet de Raad (ter bevordering) van (de belangen van) Aannemers.

va
door vandeweijer - Aug 8, 2011 om 12:44
6 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hr Paalman,
Ook wij hebben contact gehad met de directeur van de RvA, die ook bij ons aangaf geschokt te zijn. De klacht hebben ook wij ingediend op zijn aanraden, maar dit haalt heel weinig uit.

Een vonnis elf maanden laten liggen, ja dat is eigenlijk te lang, daar moeten ze wel wat aan doen. Dit punt was zo overduidelijk, daar konden ze niet omheen. Maar dat dit "geintje" ons al 17.000 euro aan rente heeft gekost, dat is dan jammer. De notulen: nee, dat hoeft de RvA niet bij te houden. De rest konden ze zich niet in vinden. U kent dat wel van politici: "Wij herkennen ons niet in het geschetste profiel". De overige zaken waren inhoudelijk en daar mochten ze zich niet over uitlaten. Kortom, eigenlijk zonde van de moeite, want er is bijzonder weinig zelfreflectie en zelfkritiek bij deze instantie en niet in de laatste plaats enorme partijdigheid.

Zoals gezegd hebben wij ook getracht de VEH te porren voor een artikel, maar ze wilden ''hun nek niet uitsteken'' werd er letterlijk gezegd.

U hebt gelijk dat u gerechtigheid wilt, dat willen wij ook, maar het lijkt erop dat in Nederland wangedrag en wanprestaties worden beloond. Uiteindelijk geven de meeste mensen op, omdat ze telkens weer tegen die muur oplopen.

Wij hebben getracht het vonnis ongedaan te laten verklaren via een procedure bij de rechtbank. Het vonnis heeft een heel ''smal toetsingskader'' (woorden van de rechter) daar men wil voorkomen dat de procedure bij de rechtbank wordt overgedaan. Wij hadden aangegeven dat het vonnis slecht gemotiveerd was, maar er schijnt in de wet te staan dat ''een slechte motivatie ook een motivatie is''. Kijk, dan kan je nooit verder komen!

Ook wij gaan verder kijken naar mogelijkheden. Misschien kunnen we de krachten bundelen?

in
door ingridvantuyl - Aug 8, 2011 om 13:09
4 Antwoorden / 1 Vragen

Oei, Onze VvE heeft een geschil met de aannemer/opdrachtgever van onze appartementen. We zijn al 4 jaar aan het vechten om gelijk te krijgen, het GIW heeft al in een deel van onze klachten uitspraak gedaan. Een deel van de klachten hebben we overgeheveld naar de Raad.. als ik dit zo lees vrees ik het ergste. We hebben nog een geschil over de galerijen/afwatering/afwerking. Over de "vloerbedekking" in de centrale hallen van het gebouw die nu bestaat uit "schoon beton".. De tegenpartij gooit het op netjes afgewerkte vloeren en akkoustiek waar wij niets over te klagen hadden.
In de laatste maanden van dit jaar zal de raad v.A. onze zaak gaan behandelen... ik zie het nu met angst en beven tegemoet..... (ben voorzitter van de VvE)

va
door vandeweijer - Aug 8, 2011 om 13:27
6 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mv van Tuyl,
Als de RvA dit pas de laatste maanden van dit jaar zal gaan behandelen, vraag ik me af of u er niet onderuit kunt komen en het gewoon aan de rechter kunt voorleggen. De RvA is ronduit duur en zoals u hebt gezien zijn er nogal wat misstanden. Veel succes!

in
door ingridvantuyl - Aug 8, 2011 om 14:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

vandeweijer,
Deze "aktie" is ons aangeraden door onze rechtsbijstand adviseur van DAS.... ik ga met hem overleggen, bedankt voor de tip.

pa
door paalman_1 - Oct 3, 2011 om 10:34
4 Antwoorden / 2 Vragen

Allen,

Als één van de vervolgstappen heb ik een afspraak gemaakt bij VEH om een artikel in het blad te krijgen. Mijn doelstelling is om (toekomstige) verbouwers te wijzen op de valkuilen in het algemeen, de mogelijke consequenties van het huidige standaard contract als gebruikt in de bouw en de werkmethode van de RvA (en de consequenties daarvan voor de opdrachtgevers). Any other topics I should include?

tg
door tgezer - Oct 3, 2012 om 17:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik voel me totaal hulpeloos omdat ik al 3 jaar in een soortgelijke situatie zit met onze verbouwing.

3 maanden werden een jaar. en uiteindelijk lijkt er niets gebeurt in het huis. We zijn nu wel een hele hoge lening 'rijk'. Tijdens de verbouwing heb ik hard meegewerkt aan het ruimen, sjouwen en slopen, zodat de heren hun werk sneller afkregen. In plaats van extra gemotiveerd te zijn door zoveel hulp, lieten ze expres dingen liggen zoals het plaatsen van een toilet en douche, zodat het leven in onze eigen huis een ware hel werd. Bovendien was alles zwaar, moeilijk etc. we hadden speciaal deze grote firma gekozen omdat ze zgn met ervaren/opgeleide vaklui werkten.

Het zogenaamde adviesbureau van de gemeente zou ons wel helpen. Er was iets niet in de haak, en dat kon zo niet doorgaan was hun reactie. Ze typten 4 keer opnieuw de offerte in, in excell, in de hoop er zo uit te komen. Natuurlijk schoot dit niet op. En de aannemer had er opeens ook geen zin meer in. Omdat wij zo 'kinderachtig' waren er iemand bij te halen.

Ik heb heel veel fotomateriaal waarop te zien is dat wij heel veel zelf heben gedaan. En ook de voor- en na de verbouwing-situatie is goed te zien. Kan dit helpen bij het indienen van een zaak?

Een andere vraag: mijn ouders hebben de overeenkomst gemaakt met de aannemer. Maar doordat alles zo uit de hand liep, zijn ze voor een tijdje weg gegaan uit het huis (ook extra kosten). Toen de ruzie erger werd heeft mijn zus (die de zaken waarnam) een overeenkomst getekend waarin afstand wordt gedaan van de klus en bij verdere gebreken geen garantie wordt gegeven. Dit is naar mijn idee niet rechtsgeldig, zij is noch eigenaar, noch opdrachtgever van de klus. De aannemer heeft hier natuurlijk gretig gebruik van gemaakt. Maar ik wil alsnog een officiële overdracht van de klus, aan mijn ouders. Dit was namelijk in het begin afgesproken.

Ik hoop dat iemand op mij reageert, ik zie het echt niet meer zitten zo.

zoekster
door zoekster - Oct 3, 2012 om 18:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Foto's waarop bewijsbare dingen zijn te zien (vooral die van voor en na de verbouwing) zijn altijd handig als u een zaak wilt beginnen. Uit de voorgaande posts begrijp ik dat de RvA niet helemaal neutraal overkomt. Dan zult u bij de rechter moeten aankloppen. Heeft u een rechtsbijstandverzekering? Anders moet u zelf een advocaat/jurist inschakelen en dat laatste kan in de papieren lopen.
Het enige wat ik u kan aanraden is voor advies bij het juridisch loket langs te gaan met alle papieren en foto's die u in verband met de verbouwing in uw bezit heeft. Klik hier voor de adressen. Bellen kan ook.

tg
door tgezer - Dec 13, 2012 om 23:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste iedereen,

Helaas heeft mijn zus een eind aan haar leven gemaakt door de frustatie rondom de verbouwing (zie vraag 3 oktober). Het is nu bijna 2 maanden geleden dat ze is overleden. Dit is ondraaglijk en ik hoop dat de ellenlange wegen, die helaas nooit in het voordeel van de gedupeerde huiseigenaren lijken te werken, nu eens eindelijk onder de loep worden genomen.
De aannemers zijn vooralsnog onbereikbaar. Ze hebben hun mobiele telefoon nummers opgezegd en op kantoor nemen ze ook niet op. Ze zijn erg fout geweest. Hebben na het conflict opeens geroepen dat onze verbouwing vanaf dat moment niet meer onder bouwgarant valt en meer van dat soort dreigementen. Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik ben mijn dierbaarste bezit kwijt: mijn zus. En de heren (voor wie onze verbouwing zogenaamd een kleine klus was) lopen vrolijk door het leven en hebben al het geld op tijd gekregen maar niet de diensten geleverd die ze zouden moeten. Wij hebben overal hulp gezocht. Rechtshulp zegt: Jullie hebben gelijk, maar het gaat jullie misschien jaren kosten en natuurlijk ook geld. Het zogenaamde 'huiseigenaren steunpunt' is opeens ook niet bereikbaar. Wat is wijsheid ... ik weet het niet meer.

zoekster
door zoekster - Dec 13, 2012 om 23:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Allereerst mijn wil ik u condoleren met het vreselijke verlies van uw zus. Het spijt me enorm voor u en uw ouders.
Wat wijsheid is, geen idee.

Van een afstand gezien, lijkt het mij verstandig om een punt achter deze hele toestand met die aannemers te zetten. Zodat u er niet, net als uw zus, aan onderdoor gaat. En het zou kunnen dat uw ouders liever met deze strijd stoppen, dat ze behoefte hebben aan rust, maar dat ze dat niet durven te zeggen, omdat u zo bevlogen bent. Ik vermoed dat ze liever zien dat u geniet van het leven (na verwerking van alle narigheid natuurlijk) en dat u niet wordt verteerd door wrok en strijd.
Zoals Rechtshulp zegt, het gaat u jaren procederen en veel geld kosten.
Maar dit is maar een inschatting vanachter mijn pc en gebaseerd op een paar posts op dit forum, u zult zelf een goede weg moeten vinden.

Heel veel sterkte gewenst!

tg
door tgezer - Dec 14, 2012 om 00:08
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel voor uw reactie 'Zoekster'. Het zal moeilijk gaan, maar ergens denk ik ook dat het beter is om niet al mijn energie in de verbouwing te stoppen. Mijn ouders denken inderdaad op de wijze die u schetst. Ik hoop dat ik het gevoel opzij kan zetten dat ik de aannemers de vrije loop geef. Nogmaals bedankt ...