rh
door rhulsen Jun 18, 2007 om 15:58
Huishouden & energie

Rechten bij betaling

Hallo,

Ik heb een vraag mbt betaling bij levering.

Ik heb een bed besteld wat over enkele weken wordt geleverd. De vraag
is moet je bij levering het hele openstaande bedrag betalen of ben je
gerechtigd om een bepaald bedrag achter te houden en eerst goed alles
te controleren, mochten er toch nog gebreken zijn die je in eerste
instantie wellicht niet ziet of over het hoofd ziet je enig
pressiemiddel hebt richting de leverancier?

Wie weet hier iets over en heeft er ervaring mee?

Ben benieuwd naar jullie tips en suggesties.

Richard

858 10 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 18, 2007 om 16:03
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Als je een video haalt in de winkel ga je toch ook niet de volgende dag terug als hij goed is om de rest te betalen.............

Bij aflevering goed controleren en alles betalen.

Groetjes,

vladja
door vladja - Jun 18, 2007 om 16:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Richard,

Wat zijn de voorwaarden van levering van de winkel? Alles bij aflevering? Al een aanbetaling moeten doen?

Vladja

akw
door akw - Jun 18, 2007 om 16:10
46 Antwoorden / 8 Vragen

Gewoon betalen bij aflevering. Mochten er punten zijn die niet goed zijn, kun je altijd met je aankoopbewijs terug naar de winkel voor een oplossing. Mocht u er dan niet uitkomen, dan kunt u altijd nog denken aan eventuele andere stappen. Maar voordat het zover komt, altijd eerst in gesprek met de verkoper.

Succes!

rh
door rhulsen - Jun 18, 2007 om 16:15
1 Antwoorden / 2 Vragen

Stacey: Sorry, maar dat antwoord mist de plank behoorlijk....

Een video huren of een bed kopen van enkele duizenden euro's verschil is nog al groot.....

Normaal heb je ook een betalingstermijn na levering van een product,
meestal is die 14 of 30 dagen of zo....de levertijd is 16 weken dus die
paar dagen moeten geen verschil uitmaken mbt betaling.....Leveringsvoorwaarde stelt resterend bedrag betalen bij levering...maar als consument heb je ook bescherming en die overstijgt menigmaal de leveringsvoorwaarde van een leverancier.

Er is al een aanbetaling gedaan. Sowieso indien het niet compleet geleverd wordt, of anders als op de aankoopbon hoef je het hele bedrag al niet te betalen maar wat dus als je e.a. rustig wilt bekijken. Is dan een bedrag van 5 of 10 % achter houden acceptabel?

vladja
door vladja - Jun 18, 2007 om 16:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Richard,

Als de verkoper in zijn algemene leveringsvoorwaarden heeft staan dat het resterende bedrag betaald moet worden bij aflevering, dan wordt het achterhouden een moeilijke zaak. Met de aankoop heb je ook ingestemd met deze leveringsvoorwaarden. Daar kan je alleen onder uit als een voorwaarde strijdig is met de wet en dan alleen voor wat betreft die ene voorwaarde.

Is het verkopende bedrijf aangesloten bij een geschillencommissie?

Inderdaad een bed vergelijken met een video is een "merkwaardige" volkomen mank gaande vergelijking.

Vladja

diertjes
door diertjes - Jun 18, 2007 om 16:31
299 Antwoorden / 3 Vragen

@rhulsen,

Ik vind niet dat stacey de plank mis slaat. Bovendien wordt ongetwijfeld niet het huren van een videoband, maar het kopen van een videorecorder bedoeld. Maar inderdaad: ook in dat geval is het verschil in prijs met een bed van enkele duizenden euro’s aanzienlijk. Daarom van mijn kant een andere vergelijking, namelijk die met een auto. Waarschijnlijk is die stukken duurder dan het bed en dus een nog gewichtiger aankoop. Die mag je ook pas meenemen als het hele bedrag is voldaan, hoge uitzonderingen daargelaten. Bovendien bent u bij het aangaan van de koopovereenkomst akkoord gegaan met de leveringsvoorwaarden en dus met volledige betaling bij aflevering. Groet, M@rtin

stacey
door stacey - Jun 18, 2007 om 16:57
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik bedoelde natuurlijk een videorecorder maar had beter een duurder artikel kunnen noemen.

Maar betalen is bij aflevering Tenzij anders vermeld en dit is ongeacht artikel/prijs…………

Maar priewjet2  verwoord het duidelijker………. ;-)

hutch
door hutch - Jun 18, 2007 om 20:02
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Richard,

m.i. heeft Stacey wel gelijk, alhoewel er wel degelijk een groot prijsverschil. Maar het gaat om het principe, het formele. Of het dus om een videorecorder gat of om een bed........

Maar hoe is het dan nu wel volgens de geldende regels en juriprudentie.

Een verkoper kan en mag maximaal 50% van het totale bedrag vooruit verlangen als aanbetaling. De rest dient u bij de feitelijke levering te betalen.

Hierop zijn echter uitzonderingen (jurisprudentie) als blijkt dat een bepaald gedeelte van het bed op dat moment niet geleverd wordt. U mag dan een bepaald gedeelte alsnog achter houden; ga hier dan uit van de waarde van dat gedeelte wat op dat moment nog niet geleverd is. U dient dan wel een reëele schatting te maken, indien de waarde van dat gedeelte niet vast staat.

Heeft u alles ontvangen, dan dient u ook alles te betalen. Ontvangt u een beschadigd bed, dient u dit bed te weigeren en mag de winkel het weer mee terug nemen of houden en behoeft u dus ook niet het resterende bedrag te betalen, maar pas als u het onbeschadigde bed weer ontvangen heeft.

Dus bij aflevering of bij het ophalen: eerst heel goed kijken of alles compleet is en ook nog onbeschadigd.

Gr. Hutch

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2007 om 20:32
16885 Antwoorden / 202 Vragen

rhulsen@ neem nou maar ook van mij aan dat stacey@ de plank helemaal niet misslaat. U daar en tegen wel. U zult in het overeenkomstenrecht nergens iets vinden dat u in het gelijk stelt, tenzij gespreide betaling overeengekomen zou zijn, vooraf.

fr
door frans5 - Sep 12, 2007 om 22:09
18 Antwoorden / 1 Vragen

waarom plaatst u deze vraag hier, en niet bij uw leverancier, misschien heeft deze er wel geen bezwaar tegen als u een klein gedeelte later betaald, probleem is echter vaak dat er mensen zijn die dit restant gewoon standaard nooit betalen de goede lijden onder de slechte