Gi
door Gieltjes Jun 9, 2023 om 09:35
Huishouden & energie

Rechten verbouwing (vertraging) huurhuis icm zwangerschap

Hallo, mijn dochter en schoonzoon woont in een huur flat (sociale huur woning verhuurd door kleurijk wonen) met 3 verdiepingen op de hoogste verdieping, zonder lift. Niet de meest ideale plek om zwanger te worden, maar met de huidige huis situatie en financiële mogelijkheden, is dit wat het is in Nederland. Het zwanger worden ging niet eenvoudig en tijdens het process werd er een grote verbouwing aangekondigd. Keuken, dak, badkamer alle kozijnen en asbest verwijderen. Dit was natuurlijk een grote schok, maar de planning was dat ze in juni klaar zouden zijn. Op basis van die datum zijn ze toch verder gegaan met het zwanger worden. Ze zou ruim na de verbouwing uitgerekend zijn En het is na lange tijd dus gelukt. En zoals dingen gaan is het een tweeling. Kort daarna kregen we te horen dat de verbouwing 6 maanden uitgesteld is en dus precies in de periode van kraam voorbereing en kraam tijd. Met als gevolg dat ze geen kamer kan voorbereiden, niet de nodige rust kan pakken voor de bevalling. We zijn gelijk via sociaal team met kleurijkwonen in gesprek gegaan en de oplossing nu is, de verbouwing niet accepteren, maar dat heeft geen zin omdat de asbest en dak verplicht zijn en dat is meest ingrijpend. En een tijdelijk ander huis maar met dubbel huur. Over een kraam hotel wordt nu ook gesproken, maar dat is ver van alle familie en ook geen oplossing, omdat mijn dochter de nodige hulp nodig heeft. Wat kunnen we verder nog doen?

2358 10 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jun 9, 2023 om 09:44
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vrees dat er geen pasklare oplossing is. De tweeling komt, wat je ook doet.

Vertraging in de bouw is "gewoon". Ik zou eens rondkijken of er familieleden ergens een (tijdelijk) huis zouden wonen en daar logeren.

Gi
door Gieltjes Jun 9, 2023 om 13:12
Antwoorden / 1 Vragen

Daar zijn wij uiteraard mee bezig, maar de vraag is of wij rechten hebben en de verhuurder plichten

Iv
door Ivo W Jun 9, 2023 om 17:52
729 Antwoorden / Vragen

De verhuurder heeft als plicht om het pand goed te onderhouden. De daarbij horende overlast moet de huurder in principe accepteren.

Tijdens verbouwing van keuken, toilet en badkamer heeft de huurder recht op een tijdelijke voorziening als de voorzieningen in de woning onbruikbaar zijn. Denk aan een camping kookstel in bruikleen, en een mobiel toilet+douche die bij de flat geplaatst wordt waar bewoners gebruik van kunnen maken.

me
door mein33 - Jun 9, 2023 om 09:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Neem contact op met de woonbond, mogelijk kunnen zij uw dochter adviseren hoe te handelen.

Mabelle
door Mabelle - Jun 9, 2023 om 10:03
422 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees veel 'wij', dat zou toch 'zij' moeten zijn. Ze zijn volwassen genoeg om kinderen op de wereld te zetten, zouden zij ook zonder moeders bemoeienis hun problemen op moeten kunnen lossen.

Kraamhotel is een prima oplossing, de vader heeft tenslotte ook zo'n 5-6 weken ouderschapsverlof. Lijkt mij meer dan voldoende om de kinderen te kunnen verzorgen zonder moeders' hulp. Het zijn toch zeker geen pubers van 18 die ouders worden? En het is ook geen zesling.

Andere oplossing is dat jij in hun huis gaat slapen en je jouw huis/slaapkamer in orde maakt voor een langdurige logeerpartij van dochter met kinderen.

Gi
door Gieltjes Jun 9, 2023 om 13:08
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie, al worden er de nodige onjuiste conclusies getrokken. Vanwege privacy redenen staat hier niet alle informatie, maar om snel vooroordelen en conclusies te voorkomen, wil ik zeggen dat de steun van familie essentieel is. En ik woon in een appartement dat neit geschikt is.

va
door vanlotjegetikt - Jun 9, 2023 om 18:18
809 Antwoorden / Vragen

Wauw, wij woonden drie hoog en mijn mams had binnen 14 maanden twee kids en ook nog een inwonende schoonpa.
Niet ideaal, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat de mensen erg verwend zijn als het gaat om woonruimte.

rj
door rjw - Jun 9, 2023 om 22:25
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ze kunnen dingen wel gaan verplaatsen maar dan zullen andere huurders wellicht problemen met de planning hebben. Of gewoon maar overslaan en dan over een jaar of 10 eens kijken of de verbouwing wel past in de agenda's van de huurders. Kan ook natuurlijk.

JMA2
door JMA2 - Jun 10, 2023 om 00:53
115 Antwoorden / 2 Vragen

Zwanger worden ging niet eenvoudig schrijft u. Maar schijnbaar makkelijk genoeg om het te plannen na de verbouwing.
Maar u heeft verder geen rechten, stel he voor dat zo'n miljoenen project moet uitwijken voor een zwangere huurder.

1paul
door 1paul - Jun 10, 2023 om 08:18
3143 Antwoorden / 0 Vragen

als 70% van de bewoners instemt met de verbouwing in een flat gaat dit gewoon door of u nu tegen bent of niet, er zal een andere oplossing moeten komen en als ik u was zou ik u organiseren als bewoners, u heeft in ieder rechten zoals vergoedingen voor de overlast, een verlaagde huur bijv.

linkje  beetje leesvoer.

als de overlast te veel is, niet te doen is moeten zij wel een andere woning aanbieden maar vaak word hier een loopje mee genomen omdat die er gewoon niet genoeg zijn, let er wel op dat er een soort van overeenkomst komt tussend e huurders en verhuurder waarin de afspraken worden vastgelegd tussen partijen en nogmaals, organiseer u!!!!

is niet verkeerd trouwens om een expert in te huren die uw belangen verdedigt, overleg dit met de verhuurder en eis dat zij deze betalen!

va
door vanlotjegetikt Jun 10, 2023 om 09:23
809 Antwoorden / Vragen

En weer wordt de juridische kaart getrokken. Wees eens pragmatisch.

rj
door rjw Jun 10, 2023 om 12:55
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon die verhuurder kapotprocederen. Iedere cent eruit halen die er uit gehaald kan worden. Zoiets? (Je snapt waarschijnlijk wel dat alles wat uitgekeerd moet worden als schadevergoeding terugkomt als huurverhoging of niet uitvoeren van inderhoud).

Ozymandias
door Ozymandias Jun 10, 2023 om 15:21
166 Antwoorden / Vragen

@RJW dat is echt je reinste onzin. Als iemand in mijn flat gaat procederen echt niet dat mijn huur dan gaat stijgen. Dat mag namelijk helemaal niet.

Iv
door Ivo W Jun 10, 2023 om 18:33
729 Antwoorden / Vragen

Bij normale periodieke werkzaamheden is er helemaal geen recht op vergoedingen.
Wel is er recht op tijdelijke voorzieningen indien voorzieningen in de woning tijdens de werkzaamheden langer dan een paar uur onbruikbaar zijn.

1paul
door 1paul Jun 11, 2023 om 07:16
3143 Antwoorden / 0 Vragen

ik geloof niet dat ik gezegd heb ga naar de rechter, ik geef wel aan neem zelf een expert in de hand die weet waar die het over heeft, verhuurders nemen gewoon heel vaak een loopje met de bewoners simpelweg omdat die niet altijd weten welke rechten ze hebben bij dit soort van nogal stevige verbouwingen!

bij normaal onderhoud is er niets aan de hand en heb je ook weinig tot geen overlast, dan is het ook evident dat je daar geen woorden over vuil maakt, bij stevige verbouwingen waarbij het dak eraf gaat, asbest verwijderd moet worden (denk aan loskomend asbest, blijf je dan IN de woning??) en meer van dit soort van zaken heb je gewoon rechten en dat weet zo een verhuurder maar die zal er alles aan doen om je niet wijzer te maken en de kosten, voor hem, zo laag mogelijk te houden!!!!

een protocol opstellen in gezamenlijkheid is de meest logische weg, hierin leg je afspraken vast die beidde partijen dienen te respecteren maar waaraan ook aannemers zich moeten houden zoals bijv. elke dag de woning stofvrij weer opleveren of gedeelte waar men werkt af schermen om maar een paar zaken te noemen, ook kan hierin afgesproken worden dat er een woning is waar men kan douchen of naar het toilet kan gaan als daar ook werkzaamheden uitevoerd moeten worden!!

maar ook hoe om te gaan als de kozijnen eruit gaan, is er dan een woning of plek beschikbaar waar men kan verblijven, ook in de herfst kan het al behoorlijk koud zijn of afspraken maken over de extra stookkosten is in deze tijd geen gekke!!!

Met andere woorden TopicStarter, maak afspraken en wijs de verhuurder op zijn plichten hieromtrent en doe dit liefst gezamenlijk....

ro
door ronny530 - Jun 10, 2023 om 09:23
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Ik begrijp dat u zich zorgen maakt maar hoe staan uw dochter en schoonzoon er in want die hebben er voor gekozen om drie hoog in een flat zonder lift te gaan wonen en bewust voor kinderen hebben gekozen. U maakt van het probleem waar ze nu tegenaan hikken het probleem van de woningbouwvereniging, accepteert de geboden oplossingen niet in de hoop dat ze een andere woning aangeboden krijgen waar ze permanent kunnen verblijven of heb ik dat mis?. Daarbij kan de kinderkamer ruim voor de verbouwing ingericht worden want om de kozijnen te vervangen dienen de kozijnen vrij toegankelijk te zijn en gebeurt binnen één dag. Voor wat betreft het vervangen van het dak die werkzaamheden vinden buiten de woning zelf plaats en voor de overige werkzaamheden in de woning kan met de aannemer afspraken gemaakt worden. M.i. maakt u zich nu al zorgen over iets waarvan u het verloop niet weet maar u verwacht wel van de woningbouwvereniging dat zij die zorgen weg gaan nemen.

Gr
door Grunn1 - Jun 10, 2023 om 09:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

mijn dochter en schoonzoon woont in een huur flat (sociale huur woning verhuurd door kleurijk wonen) met 3 verdiepingen op de hoogste verdieping, zonder lift. Niet de meest ideale plek om zwanger te worden, maar met de huidige huis situatie en financiële mogelijkheden

Irrelevant voor de verbouwing en de vraag want ze wonen daar nu eenmaal en hebben zelf besloten zwanger te worden terwijl ze daar wonen.
Er wordt zo te lezen noodzakelijk groot onderhoud uitgevoerd en geen complete renovatie. Je kan niet verwachten dat een wbv rekening kan houden met individuele gezinnen als ze meerdere woningen tegelijk onderhouden. Ze geven keurig van tevoren aan wat de planning is en ja in de huidige tijd met personeelsgebrek en verhoogde kosten en materialen die vaak moeilijker te verkrijgen zijn kan het later worden.
Ik zie trouwens niet in waarom een kinderkamer niet klaar gemaakt zou kunnen worden als ze met de badkamer of het dak bezig zijn en de ramen vervangen gaat echt geen weken duren.
Ze kunnen zich beter druk maken om echte problemen inplaats van zoiets ook niet echt goed als je zwanger bent.

Iv
door Ivo W Jun 10, 2023 om 18:35
729 Antwoorden / Vragen

Ramen doen ze een heel appartement per dag. 's ochtends de voorkant, en na de schaft de achterkant bijvoorbeeld.

En dan komt er misschien de volgende dag nog een timmerman voor wat afwerkingspuntjes.