mirri
door mirri Jan 23, 2008 om 20:46
Huishouden & energie

Reinigen matrasovertrek

Hallo allemaal,

Ik weet niet of deze vraag in deze categorie thuishoort maar ik stel hem toch maar hier:

Op de hoes die om het matras heen zit zit een hele vervelende vlek. Ik heb al van alles geprobeerd, Vanish white, Shout, allesreiniger....het wil niet weg. De hoes is gemaakt van polyester, katoen en lamswol en is alleen via een erkende stomerij chemisch te reinigen, dit staat op de label die eraan zit. Echter...de hoes is loeizwaar en ik wil dus als het even kan zelf die vlek eruit krijgen om gezeul te voorkomen.

Is er nog iemand met een goede tip? Hartelijk bedankt, Mirri.

39103 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2008 om 21:55
16897 Antwoorden / 202 Vragen

een matrashoes kan er toch af?? En dan in de wasmacine?? Hoezo is de hoes loodzwaar?

mirri
door mirri - Jan 23, 2008 om 22:14
16 Antwoorden / 4 Vragen

Uiteraard heb ik de matrashoes eraf gehaald. Maar dan is hij dus alsnog zwaar omdat het een gevoerde is, met lamswol zoals ik beschreef. Heerlijk zacht en warm maar wel loeizwaar. In de wasmachine kan hij dus niet.

kiran
door kiran - Jan 23, 2008 om 22:38
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mirri

Een vlekken-uithaal middeltje uit grootmoederstijd.

Pel een ui, snij er ringen van, kook wat water. Laat de uienringen er net zolang in liggen totdat het water koud is. Dan de ringen eruit halen.

Ik weet niet om wat voor vlek het bij u gaat, en of dit ertegen helpt, maar ik heb er een oude ingetrokken koffievlek mee uit kunnen halen in vloerbedekking.

door 4711 - Jan 23, 2008 om 23:59
885 Antwoorden / 2 Vragen

Vervang binnenkort Uw wasmachine van 4.5 of 5 KG door een 7 KG, en zowel LG als Samsung hebben deze betaalbaar....

Of het gaat krimpen en nog past.. dus vraag eerst eens wat de vervanging kost!

Max 30 graden zou ik doen of op de hand in bad?

Daarom zit er bij mij een extra matras beschermer op het waterbed...

elenay
door elenay - Jan 24, 2008 om 00:58
1031 Antwoorden / 142 Vragen

@4711, ik heb ook een LG van 7 kg gehad en dat was idd leuk voor dekbedden, maar bij die andere wasjes, bleek de trommel toch snel te groot en dan ging die trommel tegen de kant aanslaan. Hij stond echt waterpas op rubber doppen. Maar ik moest bij het centrifugeren altijd de wasmachine vasthouden. En nu met een 5 kg heb ik daar geen last meer van. Maar je hebt gelijk, een dekbed, of iets groots past erin.

1bernadette
door 1bernadette - Jan 25, 2008 om 13:11
13 Antwoorden / 12 Vragen

Dag!"

Ons "wondermiddel" voor bijna allevlekken: olijvenzeep. Ik koop het bij Dille en Kamille, maar je kunt het ook bij De Tuinen en dergelijke winkels kopen. Het is een groot, grijsgroen blok zeep dat een groot percentage olijfolie bevat. Ik doe er een jaar mee en gebruik het om allerlei vlekken mee in te zepen, laat het soms een tijdje inweken en naderhand uitgespoeld of in de wasmachine en weg is de vlek.

De hoes kan dus niet te nat, dat begrijp ik, maar toch kun je hem hier waarschijnlijk mee schoonkrijgen. Ik weet natuurlijk niet wat die andere - chemische - producten ondertussen gedaan/misdaan hebben, maar dit is wat ik je kan aanraden. Succes ermee!

Het blok kost een paar euro trouwens.

op
door oplossing - Jan 25, 2008 om 14:33
119 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Mirri,

Er is nog een oplossing............ koop een pak Wipp-express, leg de hoes waar de vlek zich op bevindt plat op de grond in de badkamer en maak de vlek vochtig, strooi daar de (was)poeder Wipp-express overheen en verdeel het een beetje met je vngers, laat dit zo vervolgens 3 tot 4 dagen goed intrekken, daarna kan je de poeder erafspoelen en de vek in een tijltje water uitwassen. Als de vlek er nog niet helemaal uit is herhaal dit dan nog een keertje.

Ik gebruik dit middel werkelijk voor alle vlekken, ik had een keertje sambal op mijn witte jurk gemorst, niets zo erg als sambal, de rok heb ik in een emmer met (veel) wipp-express 4 dagen laten staan en de vlek was eruit.

PS er zijn ook tubes Wipp-express maar de poeder is sterker.

Succes

nanne_1
door nanne_1 - Jan 25, 2008 om 16:28
22 Antwoorden / 8 Vragen

aan 4711:
belachelijke reactie om als iemand wil weten hoe zij een vlek kan verwijderen een nieuwe wasmachine aan te raden.

ce
door ceukkie - Jan 25, 2008 om 19:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon met soda erop strooien beetje borstelen en met de stofzuiger opzuigen succes. Ceuk

mirri
door mirri - Jan 25, 2008 om 22:49
16 Antwoorden / 4 Vragen

Allemaal bedankt voor de schoonmaaktips. Ik zal er eens een paar gaan uitproberen. Ik hoop dat het helpt. Er zit inderdaad een kans in dat de goede tips van jullie niet meer werken omdat ik al met andere middeltjes in de weer ben geweest. Maar ja, dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan en is het een schone vlek, hahaha.

En inderdaad, ik ben niet van plan om mijn wasmachine in te gaan ruilen omdat ik nu met dit probleempje zit. Beetje duur advies ook, dan sleep ik nog liever die hoes naar de stomerij, hahaha. Desalniettemin, toch bedankt voor het meedenken.

st
door stomerijpro - Apr 5, 2008 om 17:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

tja,  het probleem welke u heeft ligt in het feit dat 1.  het materiaal uit wol bestaat en 2.  u er al verschillende middelen zelf heeft geprobeerd.

daar het een wollen tijk is kunt u deze alleen maar laten stomen,  het wordt inderdaad een zeulen naar de stomerij,  wassen van een wollen tijk is geen optie omdat de tijk daar niet tegen kan en zal krinmpen en vervilten.

en ander probleem welke u nu heeft is dat u geprobeerd heeft met verschillende middelen de vlek te verwijderen, hierdoor heeft u waarschijnlijk de vlek gefixeerd waardoor deze nu bijna zeker niet meer te verwijderen is door een goede stomerij.....

maar niet geschoten is altijd mis!!

succes

mirri
door mirri - Apr 6, 2008 om 12:11
16 Antwoorden / 4 Vragen

@stomerijpro

Ik heb het er maar bij gelaten. Ik snap nu dat ik die vlek er min of meer extra erg heb ingepoetst en heb het er verder dus maar bij gelaten. Hij is wel minder erg geworden maar het blijft een verkleurde plek. Ach, ik denk nu maar: er zitten nog hoezen overheen dus je ziet het op zich niet.

Uitproberen om alsnog die vlek via de stomerij eruit te krijgen ga ik denk ik niet doen. Ik vind het nogal een prijzige gok als ik dat ga doen. Zeker als ik dan nog geen garantie heb dat het eruit gaat (door mijn eigen toedoen dus).

Toch bedankt voor het advies. Groeten van Mirri.

bo
door borrelnut - Apr 16, 2008 om 20:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

het middel James werkt ook erg goed.